محبوبترینها
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798559288
تفسیر نور تفسیری مناسب برای عامه مردم است/ تفسیر نور تفسیری بیانی است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه
تفسیر نور تفسیری مناسب برای عامه مردم است/ تفسیر نور تفسیری بیانی است
خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: تفسیر نور، تفسیر اجتماعی است و برای همه مردم مفید است. مولف تفسیر آقای قرائتی بعد از انقلاب هم برنامه های درس هایی از قرآن در سیما و آینه وحی در صدا را داشت که مقدمه ای برای نگارش تفسیر نور شد. در مجموع کاری که آقای قرآئتی کرده که تفسیر را همه فهم کند تا همه بتوانند از قرآن بهره ببرند از امتیازات ویژه این تفسیر است.
تفسیر مقدمه ای برای تدبر در قرآن است. چون فهم عمیق و نهانی را تدبر می گویند. از ائمه(ع) این روایت به ما رسیده که هر آیه ای، هر سوره ای بطون مختلف دارد، هر بطنی هفتاد بطن دارد و هر بطن دوباره هفتاد بطن. فهم این بطون مفسران بزرگی می خواهد که نکات قرآن را بیرون بیاورند ولی این که ما ظاهر آیات را تفسیر می کنیم و چیزی که از ظاهر آیات به ما می رسد، بحث ای خاص خود را دارد و به نظر می آمد که تفسیر مقدمه ای برای تدبر و تعمق در آیات قران باشد. قرآن می فرماید: «يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ»، ما قرآن را برای همه میسر و ساده کردیم . قرآن همه فهم است اما بعضی از لطایف و موارد و اشاراتی دارد که برای برخی خواص و افراد خاص جامعه است. تفاسیری که امروزه در حال نوشته شدن است، مثلا تفسیر راهنما یا تفسیر نور یا تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی، سطح بندی است. تفسیر نور آقای قرائتی را عامه مردم می توانند استفاده کنند، بر فرض کسی که از پنجم ابتدایی سواد دارد تا حد لیسانس. تفسیر راهنما هم سطح اش کمی بالاتر است. تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی همه فهم نیست و مخاطب ویژه ای دارد. به نظر می آمد که همین تقسیم بندی تفاسیر بهتر شده تا همه بتوانند از کتابهای مورد علاقه خودشان بهره ببرند. ویژگیهای تفسیر نور تفسیر نور، تفسیری اجتماعی و تربیتی است در میان تفاسیر روایی، ادبی، عرفانی. این تفسیر، تفسیر اجتماعی است و برای همه مردم مفید است. مولف تفسیر آقای قرائتی است که از افراد حلقه تفسیر آیت الله مکارم شیرازی بود و به مدت 10 سال در نگارش تفسیر نمونه فعالیت داشت و بعد از انقلاب هم برنامه های درس هایی از قرآن در سیما یا آینه وحی در صدا داشت که مقدمه ای برای نگارش تفسیر نور شد. در مجموع کاری که آقای قرآئتی کرده که تفسیر را همه فهم کند و همه بتوانند از قرآن بهره ببرند از امتیازات ویژه این تفسیر است. یکی از امتیازات ویژه تفسیر نور، انتخاب اسم نور است که امتیاز ویژه ای برای یک تفسیر است. اسمی که برگرفته از نام یکی از سوره های قرآن است. این اسم باعث شد تا بیشتر بین مردم جا بیفتد. از ویژگی های تفسیر نور این است که ازاصطلاحات دقیق فنی و ادبی و فلسفی و کلامی، تقریبا به دور است و سعی کرده که در حد عامه و عوام فهم باشد. مفسر پس از اینکه متن آیه را آورده، ابتدا ترجمه را می آورد و بعد از ترجمه نکته هایی را ذکر می کند و پیام ها را به صورت دسته بندی و عددی می آورد. معمولا برخی از پیام ها را از تفاسیر معتبر شیعه و سنی نقل می کند و تلاش مفسر این است که محتوای آیات قرآن را برای عوام مردم توضیح دهد و به اصطلاح مفسران، تفسیر بیانی است. یکی دیگر از ویژگیهای تفسیر نور این است که اگرچه زبان ساده و فهم عمومی دارد ولی تفسیر سست نیست و خدای ناکرده تفسیر به رأی در آن نیامده است و با توضیحاتی که به ذیل آیات می دهد، راهگشایی در بعضی از مسائل روزمره دارد. به روایات ذیل آیات هم توجه شده اگرچه تفسیر روایی نیست. مولف آن هم صاحب ذوق است، قریحه ای سرشار و در بیان مطالب، استعداد دارد. بسیاری از برداشتها ابتکاری است که مربوط به ایشان است؛ اگرچه از تفاسیر دیگر استفاده شده است. آقای قرائتی امانتدار خوبی است، یعنی مثلا از المیزان ، الثقلین، البرهان، مجمع البیان یا حتی از تفاسیر اهل سنت نقل کرده است، معمولا آدرس داده و منبع را آورده است. از تفاسیر جدید هم استفاده کرده است. از کتابهای روایی ما مثل بحارالانوار یا حتی نهج البلاغه، از کتاب های اهل سنت، «صحیح مسلم» و «مسند حنبل» استفاده کرده و معمولا آدرسها را ذکر کرده است. گاهی هم در ذیل آیات وارد بحثهای ادبی هم ارائه می دهد. ابتدای هر سوره هم سیمای کلی آنرا توضیح داده و وارد تفسیر می شود. در برخی از آیات شأن نزولها را هم ذکر کرده است. آقای قرآئتی در یکی از مجلات تفسیر، ذیل سوره یوسف نوشته که از شنوندگان سیما برای تفسیر سوره یوسف مدد گرفتیم. در سراسر کشور اعلام شد کسانی که نکته ها و پیام هایی از سوره یوسف دارند بیان کنند و آنها را در برخی مجلدات آوردند. انتقاداتی بر تفسیر نور ویژگیهای تفسیر نور فراوان است، البته کتاب نوشته بشری، بدون نقص نیست و نقص ها و ایرادهایی هم دارد. معمولا آدرس پانوشتها به شکل کلی است، مثلا در جلد یک صفحه 16در پانوشت یک دارد که در شفابخشی جسمی و روحی سوره حمد از علامه امینی می نویسد: علامه امینی در تفسیر فاتحه الکتاب روایات زیادی را در این زمینه نقل می کند. همین را در پانوشت یک آورده اما نگفته علامه امینی در کدام کتاب این نکته را گفته، در الغدیر گفته یا جای دیگر، کلی گویی های زیادی دارد. بسیاری از موارد است که اسم کتاب را نیاورده، جلد و صفحه را ذکر نکرده است. همچنین معمولا کتابنامه را ذکر نکرده، معمول این است که هر کتابی که تالیف می شود، ضمن اینکه مقدمه ای دارد، پایان هر جلد، فهرست منابع و کتابنامه را می آورد که این تفسیر این حالت را ندارد. از نظر ویرایشی هم به نظر می رسد که ضعیف است، باید ویراستار قوی این اثر را ویراستاری کند. از ادبیات روز کمتر بهره برده و سبک و سیاق حوزوی در آن مشخص است. معمولا به عنوان نمونه، می گوید «نموده است» در حالی که نموده اشتباه است و بگوید فلانی این کار را کرده است. اصلاحات ویرایشی و نگارشی باید حذف شود. پاراگراف بندی استاندارد لازم را ندارد. در پانوشتها گاهی بحارالانوار را نوشته بحار. نکته هایی که مفسر ذیل آیات دارد، بدون شماره است ولی پیامها شماره های عددی و حسابی دارد. به نظر می آمد که اگر نکته ها هم شماره داشت بهتر بود. اگر هم بین نکته ها و پیام ها اشتباه می شد، می توانست نکته ها را با حروف ابجد و پیامها را با شماره ها شماره گذاری کند. در پانوشتها مثلا آمده بقره، ویرگول، 166 در حالی که بهتر بود بگوید سوره بقره، آیه 166. یا بگوید سوره بقره آیات 166 خط تیره به معنی تا 167. یکی از انتقاداتی که می توان به این تفسیر وارد کرد این است که به نظر می آمد جامعیت و مانعیت را ندارد. ایشان در عین اینکه می گوید می خواهم مختصر بنویسم اما مشاهده می کنیم که لفظهای طولانی دارد که می شد بعضی از اینها حذف شود. بعضی از مطالبی که لازم تر بود بگوید را نفرمود و بعضی مطالب حاشیه ای را نمی آورد تا تفسیر مختصرتر می شد چون اصل و بنای ایشان بر اختصار است و در مجموع به نظر می رسد که نگارش کتاب دست خود ایشان نبود و افراد دیگری هم بوده اند که خودشان در مقدمه آورده اند ولی بحثهای لازم نشده چون به نظر می رسد مردم جامعه از بیان آقای قرائتی بهتر استفاده می کنند تا سخنان و نوشتارش. بنابراین همان صبغه گفتاری را به شکل نگارش در می آوردند. گاهی موارد در تبدیل گفتار به نوشتار فاصله هایی را ایجاد کرده است. از نظر ساختار هم شکل کتاب فونت هایش خیلی بزرگ است. می توانست فونت ها کوچکتر باشد. فاصله بین متن و فاصله بین پاراگراف ها زیاد است. اگر این نکته ها رعایت می شد دوازده جلدی که ایشان تالیف کردند در 6-7 جلد خلاصه می شد، چون اصلا بنای تفسیر بر اختصار است. به هر صورت، از سعی و تلاش این بزرگ مرد که چندین سال است در حوزه قرآن و تفسیر و همچنین درسهایی از قرآن تلاش می کند، تقدیر و تشکر می کنیم ولی این تفسیر می توانست بهتر از این شود. ان شا الله در ویرایش ها و نگارش های بعدی به شکل بهتری بروز خواهد کرد و همه شیفتگان قرآنی و علوم و معارف اهل بیت، ان شاء الله از این کتاب گران سنگ استفاده خواهند کرد.* *حجت الاسلام ولی الله عیسی زاده، کارشناس تفسیر و علوم قرآنی
۱۳۹۳/۴/۲۹ - ۱۰:۳۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]
صفحات پیشنهادی
بررسی علل خانه نشینی و شهادت امام علی (ع)/ چرا حدیث غدیر به اشتباه تفسیر شد
دین و اندیشه رستم نژاد در گفتگو با مهر بررسی علل خانه نشینی و شهادت امام علی ع چرا حدیث غدیر به اشتباه تفسیر شد یک قرآن پژوه درباره تحریف در اصل ولایت و امامت بعد از پیغمبر ص گفت عدالت نمی گذارد آدم راحت بخوابد زیرا وقتی عدالت بیاید خیلی ها هم باید هزینه آن را بپردازند مردمتفسیری متفاوت از فیلم بشارت منجی در به رنگ آفتاب
تفسیری متفاوت از فیلم بشارت منجی در به رنگ آفتاب مجموعه به رنگ آفتاب فیلم و سریال بشارت منجی را با حضور کارشناسان و بازیگران این اثر هنری بررسی می کند به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه یک سیما در برنامه روز چهارشنبه به رنگكتاب تربيت حكيمانه تفسیری از سوره لقمان تجدید چاپ شد
استانها شرق خراسان رضوی در خراسان رضوی كتاب تربيت حكيمانه تفسیری از سوره لقمان تجدید چاپ شد مشهد- خبرگزاري مهر كارشناس مسئول امور مساجد تبليغات اسلامي خراسان رضوي از چاپ مجدد كتاب تفسير سوره لقمان تحت عنوان تربيت حكيمانه خبر داد حجت الاسلام حسينعلي رحمتي با اعلام برپاييتفسیر بی پایه داعش از دین
تفسیر بی پایه داعش از دین از جمله احکام این گروه تروریستی این است که هرکسی بدون عذر در ماه رمضان اظهار به روزه خواری کند باید اعدام شود و او را به صلیب بست تا برای سایرین درس عبرت باشد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش جام نیوز پایگاه خبر المسله اعلام کرد گروه داعش در راتفسیر سوره انبیا تا پایان ماه رمضان در حسینیه ارشاد
دین و اندیشه تفسیر سوره انبیا تا پایان ماه رمضان در حسینیه ارشاد مراسم تفسیر سوره انبیا از ششمین روز ماه مبارک رمضان در حسینیه ارشاد آغاز شده و تا پایان این ماه با سخنرانی محمدعلی انصاری ادامه خواهد داشت به گزارش خبرگزاری مهر موسسه خیریه تعلیماتی و تحقیقات علمی و دینی حسینیه اراولین پیامد تفسیر سیاسی قرآن ارائه مدل حکومتی بود/ مشروعیت زدایی از سلطنت
دین و اندیشه نقد و بررسی کتاب تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر اولین پیامد تفسیر سیاسی قرآن ارائه مدل حکومتی بود مشروعیت زدایی از سلطنت یوسف خان محمدی نویسنده کتاب تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر در جلسه نقد و بررسی این اثر گفت اولین پیامد تفسیر سیاسی قرآن ارائه مدل حکومتیتوجه دین به عرصه اجتماعی/ نگاه ویژه علامه طباطبایی به رابطه اسلام و اجتماع در تفسیر المیزان
دین و اندیشه توجه دین به عرصه اجتماعی نگاه ویژه علامه طباطبایی به رابطه اسلام و اجتماع در تفسیر المیزان یک کارشناس دینی با اشاره به تفسیر 60 صفحهای علامه طباطبایی درباره آیه 200 سوره عمران تأکید کرد مرحوم طالقانی و علامه طباطبایی معتقدند این آیه نمیخواهد مرزداری را به طور خاصمبادی علوم قرآنی و تفسیر ترتیب نزولی
مبادی علوم قرآنی و تفسیر ترتیب نزولیاگر روش موجود در ترتیب آیات قرآن وحیانی و توقیفی باشد این رخداد طبعاً تابع حکمت و دلایلی است دلایلی که صرفاً در محدوده تلاوت باقی نمیماند بلکه مقوله تفسیر و فهم را نیز در بر میگیرد بخش دوم و پایانی سورهها و آیات مکی و مدنی آیات و سوتفسیر سوره انبیا در حسینیه ارشاد
تفسیر سوره انبیا در حسینیه ارشاد فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت موسسه خیریه تعلیماتی و تحقیقات علمی و دینی حسینیه ارشاد مراسم تفسیر سوره مبارکه انبیاء را از روز جمعه ششم رمضان آغاز کرده و این برنامهها تا پایان این ماه مبارک رمضان ادامه دارند مفسردلي که از نور اطاعت الهي نوراني شد هيچ گاه تاريکي در آن راه پيدا نمی کند
دین و اندیشه دعای روز هجدهم ماه رمضان دلي که از نور اطاعت الهي نوراني شد هيچ گاه تاريکي در آن راه پيدا نمی کند خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه در دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان می خوانیم اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَكاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِكُلبرگزاری همایش قرآنی"روشهای نوین حفظ، قرائت و تفسیر قرآن"در اندونزی
سهشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۵ همایش قرآنی روشهای نوین حفظ قرائت و تفسیر قرآن کریم در شهر ﺳﻮﺭاﺑﺎﻳﺎی اندونزی برگزار شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا 20 تیر 93 همایش قرآنی روشهای نوین حفظ قرائت و تفسیر قرآن کریم با حضور حجتالاسلام والمسلمین احمدیانتشار کتاب «مروری بر مبانی، روش و قواعد تفسیری» رهبر انقلاب
انتشار کتاب مروری بر مبانی روش و قواعد تفسیری رهبر انقلاب کتاب مروری بر مبانی روش و قواعد تفسیری حضرت آیت الله العظمی سیّدعلی خامنهای مدّظلّه العالی رهبر معظّم انقلاب اسلامی توسط دفتر حفظ و نشر آثار ایشان منتشر شد به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر این کتاب مروری برکتاب «مروری بر مبانی، روش و قواعد تفسیری» رهبر انقلاب منتشر شد
کتاب مروری بر مبانی روش و قواعد تفسیری رهبر انقلاب منتشر شدکتاب مروری بر مبانی روش و قواعد تفسیری حضرت آیتاللّه العظمی خامنهای مدّظلّه العالی منتشر شد به گزارش خبرگزاری فارس در آستانه ماه مبارک رمضان و بهار قرآن کتاب مروری بر مبانی روش و قواعد تفسیری حضرت آیت الله الروح کلی حاکم بر قرآن مبنای اصلی تفسیر از نظر «آمنه ودود» است
دین و اندیشه مترجم کتاب زن و قرآن روح کلی حاکم بر قرآن مبنای اصلی تفسیر از نظر آمنه ودود است مترجم کتاب زن و قرآن تألیف آمنه ودود با بیان اینکه روش تفسیر نویسنده این کتاب روش توحیدی است گفت خانم ودود بر این باور است که در تفسیر قرآن کریم باید روح کلی حاکم بر قرآن یاتفسیر تصویری/ «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ» یعنی...
تفسیر تصویری صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ یعنی قرآن کریم سوره مبارکه بقره آیه18 به این مطلب امتیاز دهید صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ آن ها کران گنگ ها و کوران هستند لذا از راه خطا بازنمیگردند ۲۷ ۰۴ ۱۳۹۳ - ۱۷تفسیری برقرائت دینی از وحدت کتاب شد
تفسیری برقرائت دینی از وحدت کتاب شد تهران- ایرنا- کتاب تفسیری برقرائت دینی از وحدت نوشته اسدالله افشار توسط موسسه انتشاراتی سفیر اردهال منتشر شد نویسنده اثر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات ایرنا گفت این کتاب با عنوان تفسیری برقرائت دینی از وحدت تلاشی نظری -برشی از تفسیر «نور» حجتالاسلام قرائتی اثبات قرآنی تعلق شب قدر به ماه مبارک رمضان/ پاداش قرائت سوره
برشی از تفسیر نور حجتالاسلام قرائتیاثبات قرآنی تعلق شب قدر به ماه مبارک رمضان پاداش قرائت سوره قدر در نماز واجباز کنار هم قرار دادن 2 آیه از قرآن کریم میتوان ثابت کرد که شب قدر یکی از شبهای ماه مبارک رمضان است یک آیه در سوره مبارکه بقرة و دیگری در سوره مبارک قدر است سورهای-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها