محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844286313
بررسی علل خانه نشینی و شهادت امام علی (ع)/ چرا حدیث غدیر به اشتباه تفسیر شد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه رستم نژاد در گفتگو با مهر:
بررسی علل خانه نشینی و شهادت امام علی (ع)/ چرا حدیث غدیر به اشتباه تفسیر شد
یک قرآن پژوه درباره تحریف در اصل ولایت و امامت بعد از پیغمبر(ص) گفت: عدالت نمی گذارد آدم راحت بخوابد زیرا وقتی عدالت بیاید خیلی ها هم باید هزینه آن را بپردازند مردم روزگار حضرت علی (ع) تحمل و ظرفیت پرداخت هزینه عدالت را نداشتند و برای اینکه تحمل نداشتند طبعا هم تحمل امیرالمومنین(ع) را نمی کردند.
حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ع) العالمیة در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اینکه چرا با وجود اصرار مردم در بیعت با امیرمومنان از فرمانهای ایشان برای مثال جهاد و ... طفره می رفتند؟ گفت: دلائل مختلفی در اینجا دخیل است. اینکه مردم عموما به حضرت امیر اقبال داشتند همیشه بود؛ حتی زمانی هم که مخالفت هایی در مقابل ایشان بعدها اتفاق افتاد عموم مردم یعنی آن بدنه صحابه و مردم دلشان با امیرمومنان بود. وی افزود: دنیا طلبی ها، مقام پرستی ها، حرص و آزها نگذاشت یک عده که از خواص هم بودند و می توانستند در جامعه موج ایجاد کنند عموم مردم تابع امیرمومنین باشند. بنابراین بین عموم مردم و آن عده خاص فرق است. اینکه بگویم بین مردم (عوام الناس) آیا اینها در مقابل امیرمومنان بودند اینطور نیست؛ عموم مردم در مقابل امیرالمومنین نبودند اما افرادی بودند که آدمهای موثر و پر نفوذی بودند می توانستند از سادگی و جهالت و غفلت مردم یا بعضی وقت ها از مسائل شخصی و دنیوی، سود ببرند و بر علیه امیر المومنین جهت گیری کنند. بنابراین حساب مردم از حساب آن عده جریان ساز جدا است. مردم همیشه با امیرالمومنین بودند اما مردمی بودند که تخلفاتی داشتند سرپیچی هم می کردند، یعنی آنقدرها به قول عبدالعزیز کشی صاحب کتاب رجال کشی که از معتبرترین کتب شیعه در علم رجال است و ازدانشمندان قدمای شیعه است می گوید آنهایی که با امیرالمومنین به عنوان امامت بیعت کردند 50 نفر هم نمی شدند. وی با اشاره به اینکه درست است مردم 40 تا 50 هزار نفر با امیرالمومنین بیعت کردند و پشت سر حضرت نماز می خوانند، اما این مسئله به آن معنا نیست که آنها امیرالمونین را به عنوان امام همانطوری که شیعیان قبول کردند قبول داشته باشند گفت: حضرت امیر را قبول دارند اما به عنوان خلیفه چهارم. نگاه بسیاری از مردم آن زمان نگاهی در حد قبیله و رئیس قبیله و اینکه آیا حضرت امیر می تواند در مقابل شامیان قدرتی باشد در همین حد بوده است. در حد جهت و ولی خدا نبوده است. لذا در رکاب امیرالمومنین در جنگ صفین خوارج شمشیر می زنند ولی همین خوارج بعدها در مقابل ایشان می جنگند و شمری که در صحرای کربلا امام حسین (ع) را به شهادت می رساند 20 سال قبل در رکاب حضرت علی(ع) شمشیر می زده و حتی زخمی هم شده است. رستم نژاد تصریح کرد: آنهایی که در کوفه و اطراف کوفه و شهرهای مشابه با امیرالمومنین بیعت کردند همه اشان مالک اشتر یا جندب و از خواص اصحاب نیستند. مردمی هستند که خوارج درونشان است مردم کینه دار و بد قلق درونشان است و البته یک عده آدم هایی صاف و ساده ای هم درونشان هستند. شیعیانی هم درونشان هست البته این شیعیان بیشترشان به روز نبودند مطلب را دیر می فهمیدند. آن بصیرت لازم را نداشتند. بنابراین یک مجموعه از آدمهای گوناگون در آن زمان شکل گرفته بودند حالا برای خودش دلایلی جامعه شناسانه دارد. اینها سربازان امیرالمومنین شدند. این محقق و نویسنده عنوان کرد: وقتی به نهج البلاغه نگاه می کنیم می بینیم که بسیاری از خطبه های حضرت درباره شکایت از سربازان خودش است تا جایی که می گوید لم اری کم؛ لم اعرفکم؛ ای کاش من شما را نمی دیدم یا ای کاش من شما را نمی شناختم. این سربازان کسانی بودند که بعدها در مقابل ایشان و امام حسن و حسین (ع) می ایستند. مردم دمدمی مزاجی هستند که در آن روزگار تاریخ به ما نشان می دهد. وی تأکید کرد: کسانی هستند که یکروز طرف امام علی(ع) را می گرفتند فردا بیعت شکنی می کردند، در مقابل امام می ایستادند. طلحه و زبیر این کار را کردند، یعنی در مدینه با امام بیعت کردند اما در بصره در جنگ جمل با امام جنگیدند. رستم نژاد در مورد اینکه چرا آنهایی که با امام علی(ع) مخالف بودند بعد از شهادت ایشان با امام حسن(ع) بیعت کردند هم بیان کرد: راجع امام حسن(ع) هم همینطور است. اینکه از امام حسن (ع) اقبال کردند و آمدند بیعت کردند همه اینها درست است اما همه اینها کسانی هستند که 6 ماه بعد در مقابل امام حسن(ع) می ایستند و در واقع به نوعی می خواستند امام حسن مجتبی(ع) را تسلیم معاویه و مردم شام و حکومت شام کنند، بنابراین مردم دمدمی مزاج و منفعت طلب، فرصت طلب و راحت طلب و دنیا طلب درونشان بسیار بود این مسائل باعث شد که در 4 سال و اندی حکومت امیرالمومنین ایشان پشت سر هم گرفتار جنگ های داخلی شد و بالاخره به دست همین قماش از سربازان خودش هم به شهادت رسید. ابن ملجم مرادی از کسانی است که یکروز سرباز امام بود و در مقابل امیرمومنان نبود، اما در مقابل حضرت هم ایستاد و حضرت را ناجوانمردانه به شهادت رساند. وی درمورد اینکه چرا مردم عرب به مقام ولایت و امامت امام علی(ع) توجه نکردند هم تصریح کرد: این مسئله به عدم شناخت مردم از امیرالمومنین بر می گردد. یعنی آنها ولایت و امامت امام علی(ع) را به رسمیت نشناختند اساساً حتی آنهایی هم که با ایشان بیعت کردند عموم کسانی بودند که به عنوان خلیفه چهارم با ایشان بیعت کردند نه به عنوان ولی خدا و صاحب ولایت. اینها به خیلی مسائل بر می گردد از جمله اینکه همین بحث ولایت است که در حدیث غدیر خم پیامبر(ص) فرمود، اینان ولایت را به معنی حب گرفتند و وقتی گفتند ولایت یعنی حب به علی (ع) و خاندانش گفتند هیچ کسی دشمن علی(ع) نیست و ما همه او و خاندانش را دوست داریم حتی اگر خانه نشین هم باشند. رستم نژاد تأکید کرد: آن ولایتی که شیعه برای اهل بیت(ع) قائل است آنها این تلقی را ندارند. امروز هم اهل سنت همین طور هستند. حدیث غدیر را قبول دارند که نقل شده است زیرا سندهایش در کتابها و منابع شان آمده است، اما تفسیر آن را اشتباه می کنند و ولایت را به معنای حب و دوست داشتن گرفته اند. و ولایت را در این حد گرفتند چنین است که اینها اصلا اعتقاد به ولایت نداشتند یک عده از سربازان امیرالمومنین(ع) مثل سلمان و ابوذر و مالک اشتر بودند که از اول قائل به ولایت بودند و در ماجرای سقیفه و بعد از ستیز، کسانی بودند که از اول در برابر این ماجرا ایستادند. ولی وقتی امیرالمومنین سکوت کرد آنها هم به خاطر ایشان سکوت کردند. ولی امیرالمومنین(ع) را به عنوان ولی خدا و صاحب ولایت بر خلاف اکثر مسلمانها می شناختند. این قرآن پژوه تصریح کرد: چنین است که مردم آن زمان تلقی درستی از حدیث غدیر نکردند. البته باید توجه داشته باشیم که دلایل دیگری هم در این مسئله وجود دارد. به عنوان مثال یکی از این دلایل قبیله ای بودن اعراب بود که هرچه رئیس قبیله می گفت مردم تبعیت می کردند. در نظام قبیله ای و عشیره ای روسای قبایل افرادی بودند که بسیاری از اینها منفعت طلب و دنیا طلب بودند و اگر امیرالمومنین با آن نگاه امامتی خاص خودشان بر آنها حاکم می شد آنها نظام قبیله ایشان آن ریاست و دنیایشان از دست می دادند. چنین بود که این عده غالبا نگاه رقیبانه نسبت به امیرالمومنین(ع) و اهل بیت(ع) داشتند و عموما اهل بیت(ع) خانه نشین می شدند و جریان به نفع آنها رقم نمی خورد. اهل بیت(ع) تا جایی نزد آنها رسمیت داشتند که به آن ریاست و حکومتشان لطمه نخورد و اگر غیر این بود اهل بیت(ع) را کنار می زدند و دنیای خودشان را دنبال می کردند. این محقق و نویسنده در مورد اینکه چرا مردم آن زمان شناختی از امیرالمومنین(ع) نداشتند مگر احادیث و روایات را در مورد ایشان نشنیده بودند هم گفت: چرا شنیده بودند اما در احادیث و روایات تحریف کردند و ولایت را به عنوان حب و دوست داشتن تفسیر کردند. لذا حدیث غدیر یک حدیث خنثی شد. آنچه که اتفاق افتاد یک تحریف معنوی بود. مردم هم آن بصیرت لازم را نداشتند و آن عده هم که داشتند آنقدرها نبودند که بتوانند کاری بکنند. وی در مورد اینکه چرا مردم آن زمان فریب سیاستهای تخریبی معاویه علیه امام علی(ع) را خوردند تأکید کرد: این هم به دنیا طلبی مردم آن زمان بر می گردد. عدالت در عین اینکه شیرین و خوب است اما تحملش سخت است. امیرالمومنین مجسمه عدل است حکومت عدل تحملش برای آدمها حتی آدمهایی که خیلی هم عدالت را دوست دارند سخت است. آدمها عدالت را در لفظ دوست دارند وقتی همین عدالت به پای عمل می رسد استخوان برخی ها را خرد می کند. برخی ها نمی خواهند دنیایشان را خرد کنند که اگر بخواهد همه چیز را بر اساس عدالت باشد اینکه همه یکجور نگاه شود رئیس و مرئوس نداشته باشیم طبیعی است که آدمهای دنیا طلب از این اوضاع خوششان نمی آید؛ می خواهند بالاخره یک جایی به هم دوست دارند تو هم مقداری شل بیایی حالا هم خیلی جدی نباشی تا یک مقداری آنها راحت باشند.
۱۳۹۳/۴/۲۷ - ۱۱:۱۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]
صفحات پیشنهادی
دعایی که امام علی(ع) هنگام افطار میخواند
بارها هنگام افطار این دعا را از تلویزیون شنیدهایم بسم اللّه اللّهم لک صمنا وعلى رزقک افطرنا فتقبل منّا انَّک انت السمیع العلیم و کمتر کسی است که میداند این دعا را امیرالمؤمنین ع لحظه افطار زمزمه میکرد در مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی در خصوص آداب افطار در لحظات ملکوتی اذان مغمراسم عزاداری شهادت حضرت علی(ع) با حضور آیتالله صافی در مشهد برگزار میشود
جمعه ۲۷ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۴ مراسم بزرگ عزاداری شهادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام با حضور آیتالله صافی در مشهد مقدس برگزار میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا همزمان با سالروز شهادت مولای متقیان حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و به منظور عرض تسلماجرای مکاشفه علامه جعفری و دیدن امام علی(ع)/ تازیانهای اخلاقی که مسیر زندگی جوانی را عوض کرد
دین و اندیشه فرزند علامه جعفری مطرح کرد ماجرای مکاشفه علامه جعفری و دیدن امام علی ع تازیانهای اخلاقی که مسیر زندگی جوانی را عوض کرد فرزند علامه جعفری با بیان ماجرای مکاشفه علامه جعفری و دیدن امام علی ع و تازیانهای اخلاقی که مسیر زندگی جوانی را عوض کرد گفت پدر معتقد بودچرا آیت الله بروجردی درخواست ملاقات پادشاه سعودی را رد کرد/ حدیث قدسی که مبنای زندگی آیتالله بروجردی بود
دین و اندیشه نوه آیتالله بروجردی مطرح کرد چرا آیت الله بروجردی درخواست ملاقات پادشاه سعودی را رد کرد حدیث قدسی که مبنای زندگی آیتالله بروجردی بود نوه آیتالله بروجردی با بیان اینکه وقتی پادشاه سعودی به قم آمد و قصد کرد تا آیت الله بروجردی را ملاقات کند ایشان نمی پذیرد و می گآیا واقعا حرم امام حسین علیه السلام بوی سیب می دهد؟
آیا واقعا حرم امام حسین علیه السلام بوی سیب می دهد در مورد بوی سیب و استشمام آن از حرم امام حسین ع از حسن بصری و ام سلمه روایتی وارد شده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز برخی در خصوص روایات وارده در خصوص امام حسین علیه السلام این مسئله را مطرح مبسته کتاب های زندگی و سیره امام علی(ع) معرفی شد
دین و اندیشه درآستانه شب های قدر و ایام شهادت امام علی ع بسته کتاب های زندگی و سیره امام علی ع معرفی شد انتشارات سروش در آستانه لیالی شریف قدر و ایام شهادت مولای متقیان امیرمومنان حضرت امام علی ع بسته کتاب های خود با مضمون زندگی و سیره آن حضرت را برای مطالعه علاقمندان معجاى تعجب نيست كه خداوند همه خوبيها را در يك نفر جمع كند!/ امام علی(ع) از نظر ابن ابی الحدید معتزلی
دین و اندیشه هر هفته با نهج البلاغه جاى تعجب نيست كه خداوند همه خوبيها را در يك نفر جمع كند امام علی ع از نظر ابن ابی الحدید معتزلی خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه اگر از جهاد و نبرد سخن به ميان آيد او سيد مجاهدان و نبردكنندگان است و اگر از وعظ و اندرز سخن گفته شود او باظهارات وحیدخراسانی درباره وظیفه مسلمانان در روز شهادت حضرت علی(ع)
چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۹ آیتالله وحیدخراسانی در دیدار جمعی از رؤسای هیئات مذهبی استان خراسان رضوی پس از برشمردن اهمیت زیارت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام به بیان وظیفه مسلمانان در روز شهادت حضرت امیرالمؤمنین ع پرداخت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایرانچرا کرامت امام حسن(ع) زبانزد عام و خاص است/ نظر علمای اهل سنت درباره امامت امام مجتبی(ع) چیست
دین و اندیشه اختری در گفتگو با مهر طرح کرد چرا کرامت امام حسن ع زبانزد عام و خاص است نظر علمای اهل سنت درباره امامت امام مجتبی ع چیست دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت ع گفت قسمت عمده علمای اهل سنت و مفسرین مذاهب مختلف امام حسن مجتبی ع را بعد از خلفای راشدین قبول دارند خلفای راشدیدرخواست مقامات سعودی از مؤذن ایرانی برای خواندن اذان بدون گواهی بر ولایت امام علی(ع)
دین و اندیشه درخواست مقامات سعودی از مؤذن ایرانی برای خواندن اذان بدون گواهی بر ولایت امام علی ع علی صبحدل فرزند استاد مؤذن حاج حسین صبحدل گفت در سفری که پدر به مکه داشتند مقامات عربستان سعودی با دادن پیشنهادهای مالی از پدر خواستند تا ایشان یک بار بدون شهادت بر ولایت امام علی عویژه برنامه های شبکه جوان به مناسبت شب های قدرو ایام شهادت امام علی (ع)
ویژه برنامه های شبکه جوان به مناسبت شب های قدرو ایام شهادت امام علی ع شبکه رادیویی جوان به مناسبت شب های قدر با بهره گیری از حکمت های نهج البلاغه ویژه برنامه هایی را باموضوعات قرآن دعای کمیل دعای جوشن کبیر مناجات منظوم و تهیه و پخش می کند به گزارش حوزه رادیو تلویزیونبرپایی مراسم شهادت امام علی در عربستان
برپایی مراسم شهادت امام علی در عربستان خبرگزاری رسا ـ مراسم عزاداری شهادت امام علی ع و شبهای قدر در شهرهای مختلف عربستان برگزار میشود به گزارش خبرگزاری رسا شیعیان عربستان به مناسبت سالگرد شهادت امام علی بن ابی طالب ع و شبهای قدر در مناطق مختلف این کشور به ویژهگردشگران فیروزکوه حرمت ایام شهادت امام علی(ع) را نگهدارند
فیسبوک تویتر Google Cloob گردشگران فیروزکوه حرمت ایام شهادت امام علی ع را نگهدارند تهران بزرگ- ایرنا- فرماندار شهرستان فیروزکوه با اشاره به در پیش بودن ایام شهادت امام علی ع خواستار آن شد تا مسافران و گردشگران ترجیحاً از سفر به مناطق گردشگری شهرستان پرهیز کنند ابوالقاسم مهرامام علی (ع):دانش فراگیرید؛ چرا كه در تنهایى، همدم و در غربت، همره و در خلوت، همصحبت است
امام علی ع دانش فراگیرید چرا كه در تنهایى همدم و در غربت همره و در خلوت همصحبت است امام علی ع دانش فراگیرید چرا كه در تنهایى همدم و در غربت همره و در خلوت همصحبت است ۱۳۹۳ شنبه ۱۴ تير ساعت 07 43 امام علی علیه السلام تَعَلَّمُوا العِلمَ لِأَنَّهُ الأَنیسُاجرای تعزیه در ایام شهادت امام علی در بجنورد
فیسبوک تویتر Google Cloob اجرای تعزیه در ایام شهادت امام علی در بجنورد بجنورد - ایرنا - رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بجنورد از اجرای آیین های تعزیه خوانی همزمان با ایام شهادت امام علی ع در جوار امامزاده سیدعباس ع این شهر خبر داد به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این االغدیر سند اثبات حقانیت امام علی است
نماینده مجلس خبرگان رهبری الغدیر سند اثبات حقانیت امام علی است خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت مرحوم علامه امینی ره شخصیت وارستهای است که مدت مدیدی از عمر شریف خود را پس از آموزش علوم مختلف صرف احیاء حقانیت مکتب اهلبیت ع نموده است حجتالاسلام والمسلمین سیدبه مناسبت ایام شهادت امام علی(ع) صورت میگیرد برگزاری تعزیه در شوشتر به مدت 5 شب
به مناسبت ایام شهادت امام علی ع صورت میگیردبرگزاری تعزیه در شوشتر به مدت 5 شبرئیس هیئت تعزیه عاشورائیان شوشتر گفت به مناسبت ایام شهادت امام علی ع به مدت پنج شب در شهر شوشتر مراسم تعزیه برگزار میشود خلیل ضرغامپور امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در شوشتر اظهار کرد مراسم تع-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها