تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 دی 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843811099




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا کرامت امام حسن(ع) زبانزد عام و خاص است/ نظر علمای اهل سنت درباره امامت امام مجتبی(ع) چیست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه اختری در گفتگو با مهر طرح کرد؛
چرا کرامت امام حسن(ع) زبانزد عام و خاص است/ نظر علمای اهل سنت درباره امامت امام مجتبی(ع) چیست
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت قسمت عمده علمای اهل سنت و مفسرین مذاهب مختلف امام حسن مجتبی(ع) را بعد از خلفای راشدین قبول دارند، خلفای راشدین را که چهار می دانند و پنجمی را امام حسن مجتبی(ع) محسوب می کنند و حتی می گویند امامت از آن امام مجتبی (ع) بوده، منتها حکومت را از ایشان گرفتند.



حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اینکه چرا امام حسن (ع) به عنوان کریم اهل بیت مطرح است؟ گفت: ائمه اطهار (ع) از لحاظ اخلاقیات، فضائل انسانی و ذاتی برترین و شایسته ترین افراد هستند. از نظر اصالت خانوادگی و ریشه های ارثی اینها از بهترین ریشه ها و از اصلی ترین خانواده های جامعه بشری به حساب می آیند. ریشه دارترین سلسله شناخته شده جامعه انسانی به حساب می آیند. وی افزود: لذا وقتی به روایات و آیات قرآن نگاه می کنیم می بینیم خداوند متعال وقتی می خواهد خاندان پیامبر را تعریف کند می فرماید ذریة آل ابراهیم و آل عمران یعنی ایشان از آل ابراهیم و آل عمران که ریشه دارترین سلسله خانوادگی از نظر ریشه ای هستند اینها به این خانواده ها مرتبطند. شریفترین سلسله خانوادگی را دارند و لذا امیرالمومنین(ع) درباره پیغمبر اکرم(ص) می فرماید که پیامبر (ص) از ریشه دارترین شجره و درختان خانوادگی متولد شده و فرزندانشان هم همینطور. دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) عنوان کرد: الان هم همه فرزندان ائمه اطهار(ع) در میان همه کشورها به عنوان اشراف شناخته می شوند. یعنی کسانی که در میان جامعه شریف بودند و جزو شرفا به حساب می آیند و از نظر علمی همواره اینها در قله بودند. همه عالمان به ایشان مراجعه می کردند و بدون اینکه در مکتب یا مدرسه یا نزد عالمی درس خوانده باشند آنها عالم به همه علوم زمان خودشان و به همه علومی که انسان می تواند به آن دست پیدا کند بودند و به اصطلاح امروزی داناترین و عالمترین و اعلم علمای زمان هستند و همه به آنها نیاز دارند و همه به آنها مراجعه می کنند. اختری با اشاره به اینکه گاهی اوقات مردمی که برای گرفتن پاسخ سوالهایشان به امیر المومنین(ع) مراجعه می کردند ایشان آنها را به امام مجتبی (ع) حواله می داد. ائمه اطهار از نظر علمی در زمان خودشان در قله هستند. از نظر فضائل اخلاقی، سجایای اجتماعی، پارسایی، ورع و زهد در میان جامعه و کرامت، سخاوت، بزرگ منشی و آن لطف، مهر و محبتی که نسبت به اطرافیان، محرومین، درماندگان و گرفتاران نشان می دهند کسی به پای ایشان نمی رسد. اختری تصریح کرد: هرکس که به در خانه ایشان مراجعه می کرد به هر نحوی، امام حسن(ع) نسبت به آنها عنایت داشتند و کمک می کردند و مشکلشان را بر طرف می کردند. لذا وقتی که در میان جامعه در مدینه در زمان خودشان افرادی مثل عبدالله جعفر، صحابه و شخصیت های دیگر که از ثروت و مکنت برخوردار بودند اینها در هر زمانی که وقتی که افراد به آنها مراجعت می کردند می دیدند که باز هم در میان افراد سخاوتمند هم امام حسن(ع) از همه آنها بالاتر است. دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: لذا کرامت فقط به معنای جود و بخشش نیست؛ انفاق و کمک کردن و دستگیری ها شاخه ای از کرامت است. اما کرامت بیشتر، آن جایگاه اخلاقی که در میان جامعه دارد و آن ابهت و عظمتی که مردم برای ایشان قائل هستند و همه اینها در امام مجتبی(ع) وجود دارد؛ می بینیم که در زمانشان تبلور پیدا می کند. وقتی کسانی وارد مدینه می شدند خبری می گرفتند می گفتند گرفتار یم به کجا مراجعه کنیم همه می گفتند که به در خانه حسن بن علی بروید؛ یعنی همه دوست و دشمن ایشان حتی مروان  که دشمن امام حسن (ع) است نسبت به این جود و کرم و بزرگواری امام حسن(ع) اذعان دارد و تعریف های فوق العاده ای از امام حسن (ع) دارند. اختری ادامه داد: لذا امام حسن(ع) با این ویژگی هایی که در زمان حیاتشان تبلور پیدا کرد و در میان مردم معروف شد. مردم وقتی نگاه می کنند می بینند کریم ترین، با شخصیت ترین و بزرگوارترین شخصیت در مدینه امام مجتبی(ع) است. این آقایی امام حسن (ع) زبانزد خاص و عام بود و در زمان خودشان ایشان را به عنوان کریم اهل بیت(ع) نامیدند و این تشخص را برای او بهتر دیدند که این صفت در ایشان تبلورش بیشتر است. در روایات آمده شخص غریبه ای به امام حسن(ع) دشنام داد یاران امام خواستند او را تنبیه کنند، اما امام نگذاشت و در عوض گفت تو غریبه ای اگر غذا و جا می خواهی به خانه من بیا. آن مرد از کرده خود پشیمان شد و از یاران امام حسن (ع) درآمد. امام حسن(ع) هر چه که داشت و به او به ارث رسیده بود همه را انفاق کرد و لذا هیچ کس به جز خدای متعال در کرامت به ایشان نمی رسد و بدین سبب به ایشان کریم اهل بیت لقب دادند. این مقام مسئول در مورد اینکه چرا با این وجودی که شما عرض کردید صحابه و تابعین پیامبر اکرم(ص) برخورد شایسته مقام ولایت این امام را نداشتند هم تصریح کرد: مسئله ولایت و مسئله حفظ جایگاه و حرمت و مسئله امامت اینها با همدیگر تفاوت دارند. آنچه را که دشمنانشان و به خصوص معاویه جنگید و به زور غصب کرد و بدست آورد؛ آن جایگاه خلافت و حاکمیت بود. می دانید که قدرت و شهوت قدرت طوری است که به خصوص زورگویان و قدرت طلبان را به هر جنایتی وادار می کند و همه آن شایستگی ها را زیر پا می گذارد. همه قدرتمندان و ستمگران دنیا را که نگاه می کنیم می بینیم که اینها همه چیز را زیر پا می گذارند و ساده ترین ارزشها را نابود می کنند.  وی افزود: الان وقتی اوباما و رئیس جمهورهای اروپایی را که نگاه می کنیم می بینید که اینها حاضر نیستند از اصول اولیه در همه جا دفاع کنند و یک نوع عمل کنند. اینها اگر می گویند انسان حق دارد انسانی را که طرف آنها است حق دارد وگرنه همین حق به عنوان حق حیات و زندگی کردن و حق درس خواندن و ظاهر شدن در اجتماع را برای رنکین پوستان و یا به خاطر خون و یا به خاطر اعتقاد و دین کسی می آیند او را از همین حقوق اولیه محروم می سازند. این عملکرد مثل همان زورگویی است که امروز در دنیا شاهدیم. ما به آن می گوییم یک بام و دو هوا. این شهوت قدرت است که همه چیز را زیرپا می گذارد. دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) عنوان کرد:  معاویه هم همینطور بوده. وقتی خودش به باطن خودش رجوع می کند باخودش می گوید بهتر از حسن بن علی کسی برای حکومت دیده نمی شود. یا خلیفه اول ابوبکر وقتی با امیرالمونین راه می رود وقتی امام حسن(ع) را می بیند گریه می کند، می گوید یادم نمی رود وقتی پیامبر اکرم(ص) حسنین را روی شانه خودشان سوار می کردند و چقدر ایندو را دوست داشت. همه صحابه در برابر عظمت و جایگاه امام حسن و امام حسین(ع) نه تنها تسلیم، بلکه خودشان را هیچی به حساب نمی آوردند. در روایات آمده وقتی امام حسن(ع) قرآن می خواند همه حاضرین می ایستادند و به تلاوت قران ایشان گوش می سپردند. یا اینکه وقتی امام حسن(ع) پیاده به حج می رفتند حتی مروان از مرکبش پیاده می شد و پشت سر امام حسن (ع) حرکت می کرد. اختری افزود: مسئله ولایت را هم اهل سنت به علاقه و دوستی ترجمه می کنند نه آن ولایت و امامت و رهبری که ما می گوییم. آنها به عنوان ولایت و دوستی فرض می کنند این هم آیه قرآن است"قُل لا أَسئَلُكُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی القُربى‏"؛ (ای پیامبر!) بگو من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى ‏كنم جز دوست ‏داشتن اهل بیتم. همه تابعین و صحابه بر خود این دستور خدا را واجب می دانستند.لذا قاطبه اهل تسنن نسبت به ولایت ائمه هیچ جای شک و تردیدی ندارند می گویند ولایت علی(ع) در روز قیامت مورد بازخواست خداست  و هر کسی باید ولایت علی(ع) را داشته باشد. به تعبیر کتابی که اهل فریقین و به خصوص اهل سنت به طور کامل قبولش دارند؛ جواز وارد شدن به بهشت آن حب و علاقه به امیرالمومنین(ع) و خاندان پیامبر(ص) است. اختری تصریح کرد: به خاطر حب و بغض ها، قدرت طلبی ها، جاه طلبی ها، شهوات نفسانی، انانیت و نفسانیت ها خیلی نتوانستند امامت ائمه را بپذیرند و زیر بار آن بروند. در خصوص امامت امام مجتبی(ع) قسمت عمده علمای اهل سنت و مفسرین مذاهب مختلف همه امام حسن مجتبی(ع) را بعد از خلفای راشدین قبول دارند خلفای راشدین را که چهار می دانند پنجمی را امام حسن مجتبی(ع) می دانند. حتی می گویند امامت از آن امام مجتبی (ع) بوده است. منتها حکومت را از ایشان گرفتند.


۱۳۹۳/۴/۲۰ - ۱۲:۱۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن