تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799207343




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رونمايي از برگ برنده گازي ايران در لاهه رمزگشايي از جعبه سياه كرسنت آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: رونمايي از برگ برنده گازي ايران در لاهه رمزگشايي از جعبه سياه كرسنت آغاز شد
با موافقت نمايندگان مجلس و شوراي عالي امنيت ملي، وزير سابق نفت مامور مذاكرات قرارداد كرسنت در دادگاه لاهه شده است و پيش بيني مي‌شود با معرفي دلالان و ارائه مستندات فساد در اين قرارداد، دست اين شركت اماراتي علاوه بر گاز ايران از دريافت غرامت چند ميليارد دلاري هم كوتاه بماند.


قرارداد فروش گاز ايران به شركت كرسنت پتروليوم به پيچيده ترين قرارداد گازي ايران و حتي جهان است كه با گذشت حدود 14 سال از امضاي اين قرارداد نه تنها گازي به امارات صادر نشده بلكه اين قرارداد به خط قرمز صنعت نفت و گاز كشور هم تبديل شده است.

در اين بين مخالفان اجراي اين قرارداد از وجود فساد، تخلفات مالي و ناديده گرفتن منافع ملي در اين قرارداد پيچيده گازي انتقاد مي كنند و در طرف مقابل موافقان اجراي اين قرارداد تاكيد مي كنند: هم اكنون گاز در مشعل سكوهاي ايران مي سوزد اما حاضر به صادرات آن حتي با قيمت ارزان به شيخ نشيان حاشيه خليج فاس نيستيم.

از سوي ديگر كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه قراردادهاي صادرات گاز بين دو كشور از مسير خط لوله بيش از آنكه درآمدهاي ارزي ملاك ساخت اين خطوط لوله گاز باشد، ايجاد وابستگي اقتصادي و حتي سياسي ثمره امضاي قراردادهاي بلندمدت گازي است.

با اين وجود قرارداد كرسنت هم با سايه و روشن هاي خاص خود دست و پنجه نرم مي كند و در دولت نهم بعد از آنكه مذاكرات شركت ملي نفت ايران و شركت نفت الهلال به نتيجه نرسيد اين شركت عربي از ايران به مجامع بين المللي به دليل عدم پايبندي تهران به قرارداد گازي شكايت كرد.

پس از آغاز به كار دولت تدبير و اميد، بازگشت بيژن زنگنه به وزارت نفت با واكنش منقدان قرارداد كرسنت روبرو شد و منتقدان از امضاي اين قرارداد گازي در دوران وزارت زنگنه انتقاد كردند، با اين وجود زنگنه در مراسم دفاع از خود به عنوان وزير پيشنهادي به نمايندگان مجلس متعهد شد برخورد قانوني با ابهامات و تخلفات اين قرارداد گازي را در دستور كار قرار دهد.

بركناري برخي از مسئولان پيگيري قرارداد كرسنت در نخستين روزهاي فعاليت زنگنه در وزارت نفت و سپس اظهار نظر وزير نفت درباره اين قرارداد گازي در يك برنامه تلويزيوني مبني بر اينكه «هنوز هم از كليات قرارداد كرسنت حمايت مي كنم». ابهامات منتقدان نسبت به اصلاح قرارداد كرسنت را افزايش داد.

كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي اولين نهاد نظارتي كشور بود كه نسبت به اقدامات و اظهارات وزير نفت دولت تدبير و اميد در قبال قرارداد كرسنت واكنش نشان داد و بررسي سايه و روشن هاي اين قرارداد گازي در دستور كار كميسيون انرژي مجلس قرار گرفت.

با ورود به فصل پائيز، ابهامات رسيدگي به پرونده شكايت قرارداد كرسنت بيشتر شد و برخي از نمايندگان نام آشناي مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از عملكرد وزارت نفت خبر از تاخير اين وزارتخانه در ارائه مستندات و دفاعيه ايران در قبال اين قرارداد گازي به دادگاه لاهه دادند.

3 اشكال قرارداد كرسنت

الياس نادران نماينده مردم تهران در مجلس در جمع خبرنگاران با بيان اينكه قرارداد كرسنت با سه اشكال مهم روبرو است، گفته است: برگ برنده ايران در لاهه اثبات فساد در اين قرارداد گازي است.

وي با اشاره به تاخير وزارت نفت در ارائه لايحه سوم قرارداد كرسنت به لاهه، افزود: نقض حاكميت ملي در حوزه هاي سرزميني كشور و نحوه قيمت گذاري براي فروش گاز دو اشكال ديگر اين قرارداد گازي است.

نماينده مردم تهران تاكيد كرد: بنابراين اگر دولت تلاش كند، بايد حكم ابطال قرارداد قبلي را در لاهه بگيريم و اگر بنا شد قرارداد جديدي امضا شود، ملاحظاتي درباره نحوه قيمت گذاري، حاكميت ملي و فساد در آن رعايت شود تا اتفاقات گذشته تكرار نشود.

اولتيماتوم جديد گازي ديوان محاسبات

اميرحسين رحيمي رئيس كل ديوان محاسبات كشور هم روز گذشته در جمع خبرنگاران با بيان اينكه قرارداد كرسنت در اين ديوان كماكان مفتوح است، به تخلفاتي همچون پرداخت رشوه، تباني و فساد در حين امضاي اين قرارداد گازي اشاره مي كند و مي افزايد: يكي از تخلفات مسئولين وقت كه اين تخلف در زمانشان كشف شده اين است كه اين قرارداد را تعيين تكليف حقوقي نكرده اند و يا اگر پيگيري هايي براي تعيين تكليف حقوقي آن انجام داده اند، اين پيگيري ها كافي نبوده كه امروز به جايي رسيده كه اين شركت اماراتي مدعي شده است.

اين مقام مسئول، همچنين تاكيد كرد: اگر شركت ملي صادرات گاز ايران در جريان اين پرونده محكوم شود، ديوان محاسبات با آنهايي كه موجب اين محكوميت شده اند، برخورد مي كند.

مهاجرت گازهاي ترش ايراني

در كنار مشكلات حقوقي، يكي از مسائلي كه هموراه موافقان قرارداد كرسنت از آن به عنوان يك برگ برنده ياد مي كنند، موضوع گازسوزي در سكوهاي سلمان و مهاجرت گازهاي ترش ايران به سمت كشور عربي است.

محمود زيركچيان زاده مديرعامل سابق شركت نفت فلات قاره ايران مردادماه سالجاري با بيان اينكه تاكنون حدود 290 ميليارد فوت مكعب گاز ايران در مشعل سكوهاي ميدان سلمان سوخته است از مهاجرت بيش از يك تريليون فوت مكعب گاز از ايران به سمت امارات خبر داده است.

اين مقام مسئول در شركت ملي نفت با تاكيد بر اينكه در مقابل گازسوزي هاي كشور، ابوظبي به عنوان رقيب ايران، روزانه ٦٠٠ ميليون فوت مكعب گاز از اين ميدان مشترك برداشت كرده است، با هشدار نسبت به اين موضوع كه بالاي يك تريليون فوت مكعب گاز از ايران به سمت امارات مهاجرت كرده است، اظهار كرده بود: اين در حالي است كه با اجراي اقدام هاي به موقع مي توانستيم روزانه ٥٠٠ ميليون فوت مكعب گاز از اين ميدان برداشت كنيم كه محقق نشد.

آغاز رمزگشايي از جعبه سياه كرسنت

هفته گذشته تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ديدار با علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي برخي از سايه و روشن هاي قرارداد كرسنت را مورد بحث و ارزيابي قرار دادند.

در نهايت با توافق دو طرف رستم قاسمي وزير اسبق نفت به عنوان مسئول مذاكرات قرارداد گازي كرسنت در داوري بين المللي انتخاب شد تا وزير سابق نفت دومين مسئوليت كليدي خود را دولت تدبير و اميد را بر عهده بگيرد.

با حضور قاسمي كه مورد تائيد موافقان و مخالفان قرارداد كرسنت بوده، پيش بيني مي شود تا چند روز آينده رمزگشايي از «جعبه سياه» قرارداد كرسنت آغاز شود و قطعا با توجه به پيش بيني غرامت چند ميليارد دلاري در صورت محكوميت جمهوري اسلامي ايران در اين داوري بين المللي، ذينفعان اين قرارداد پيچيده بايد درباره تبعات امضاي اين قرارداد صادرات گاز پاسخگوي مردم باشند.

بر اساس قرارداد كرسنت، ايران متعهد مي شد گاز ترش (فرآوري نشده) توليدي ميدان گازي سلمان را به مدت ۲۵ سال و از آغاز سال ۲۰۰۵ ميلادي به امارات متحده عربي صادر كند. حجم صادرات هم قرار بود از ۵۰۰ ميليون مترمكعب گاز آغاز شود و به تدريج به ۸۰۰ ميليون مترمكعب در روز برسد. (مهر)

يکشنبه 17 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن