تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 2 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799961229




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نبرد جديد ايران و آمريكا در بازار پتروشيمي/ ايران برگ برنده جديد رو كرد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نبرد جديد ايران و آمريكا در بازار پتروشيمي/ ايران برگ برنده جديد رو كرد
همزمان با افزايش توليد گاز از ذخاير نامتعارف و افزايش توليد محصولات پتروشيمي آمريكا تا 3 سال آينده، صنايع پتروشيمي ايران براي مقابله با سونامي ورود پتروشيمي‌هاي ارزان قيمت آمريكايي به بازار اجراي تاكتيك‌هاي جديد را در دستور كار قرار داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر هر چند ايران با در اختيار داشتن بيش از 33 تريليون متر مكعب ذخاير قابل برداشت گاز طبيعي عنوان بزرگترين دارنده ذخاير متعارف گاز جهان را يدك مي‌كشد اما دستيابي ايالات متحده آمريكا به فنآوري استخراج و پالايش ذخاير نامتعارف نفت و گاز به ويژه " شيل گس" به مهمترين پاشنه آشيل كشوهاي صاحب صنعت گاز و پتروشيمي جهان همچون ايران، روسيه و قطر تبديل شده است.

ورود گازهاي نامتعارف آمريكايي به بازار گاز از يك سو قيمت‌هاي جهاني را تحت تاثير قرار داده و موجي از شادماني را در بين كشورهاي بزرگ مصرف كننده گاز همچون كشورهاي شرق آسيا و اتحاديه اروپا ايجاد كرده است و در طرف مقابل حاشيه سود اقتصادي صادركنندگان گاز را به شدت تهديد مي‌كند.

اما توليد گاز از شيل گس‌ها تا سال 2017 ميلادي صادركنندگان بزرگ محصولات پليمري و پتروشيمي جهان را هم به شدت تحت تاثير قرار خواهد داد.

گزارش‌هاي رسمي منتشر شده نشان مي‌دهد از ابتداي سال 2013 ميلادي تاكنون با افزايش ظرفيت مازاد توليد اتان آمريكا بيش از 15 ميليارد دلار در صنايع پتروشيمي اين كشور به منظور توليد اتيلن سرمايه‌گذاري شده است، همچنين با افزايش ظرفيت سازي توليد اتيلن آمريكا به حدود 36 ميليون تن از ابتداي سالجاري ميلادي تاكنون هم معادل هشت ميليارد دلار در صنايع پتروشيمي، شيميايي و توليد انواع محصولات پليمري و پلي اتيلن اين كشور سرمايه‌گذاري انجام شده است.

پيش بيني موسسات معتبر بين‌المللي نشان مي‌دهد تا سال 2016 و 2017 ميلادي ظرفيت توليد انواع محصولات پليمري آمريكا شامل پلي‌اتيلن‌هاي سبك و سنگين خطي، اتيلن گلايكول، پلي وينيل كلرايد، اتكسيلات‌ها، پلي وينيل الكل تا نقطه جوش بازار افزايش يابد.

در اين بين قطعا ورود محصولات پتروشيمي آمريكايي به بازار، كشورهايي همچون ايران، عربستان سعودي و قطر بايد براي كاهش قيمت‌ها و حفظ بازار خود سياست‌هاي جديدي تعريف و اجرايي كنند.

برنامه ايران براي مقابله با پتروشيمي‌هاي آمريكايي

محمدحسن پيوندي در گفتگو با مهر درباره چالش جديد پيش روي صنايع پتروشيمي ايران، گفت: هم اكنون هزينه توليد گاز از ذخاير شيل گس و در نهايت توليد اتان و اتيلن از گازهاي نامتعرف در مقايسه با گازهاي متعارف بسيار بالا است.

معاون مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي با اعلام اينكه حجم توليد اتيلن ايران تا پيش از افق چشم انداز با بهره برداري از مجتمع‌هاي جديد پتروشيمي افزايش مي‌يابد، تصريح كرد: با اين وجود تلاش مي‌شود كه با متنوع سازي سبد توليد محصولات پتروشيمي با ورود پليمرهاي ارزن قيمت آمريكايي مشكلات به حداقل كاهش يابد.

اين عضو هيات مديره شركت ملي صنايع پتروشيمي با بيان اينكه يكي از راهكارهاي در دست مطالعه تبديل واحدهاي متانول به پروپيلن است، اظهار داشت: در صنعت پتروشيمي امكان توليد پروپيلن به صورت مستقيم از گاز طبيعي وجود دارد.

اين مقام مسئول با يادآوري اينكه محصول استراتژيك پروپيلن در صنايع تكميلي و پائين دستي پتروشيمي داراي كاربردهاي متنوع و گسترده‌اي است، تبيين كرد: از اين رو براي در اختيار نداشتن ظرفيت مازاد برخي از محصولات پتروشيمي همزمان با ورود پتروشيمي‌هاي آمريكايي، توليد پروپيلن مي‌تواند يك راهكار مطمئن باشد.

وي با تاكيد بر اينكه هم اكنون محصولات توليدي از اتيلن همچون انواع پلي اتيلن، پلي استايرن و برخي از پليمرها در صنايع تكميلي پتروشيمي است، افزود: انواع استفاده از پروپيلن در صنايع تكميلي و ميان دستي پتروشيمي بسيار گسترده و متنوع است.

پيوندي با بيان اينكه اين اقدام حتي منجر به توسعه كمي و كيفي بيشتر توليد محصولات در صنايع تكميلي و كاهش خام فروشي محصولات پتروشيمي خواهد شد، گفت: همچنين از محصول پروپان توليدي در پالايشگاه‌هاي پارس جنوبي مي توان پلي پروپيلن توليد كرد.

معاون مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي در پايان خاطرنشان كرد: به زودي شركت ملي صنايع پتروشيمي بسته‌هاي جديد پيشنهادي براي توسعه صنايع پتروشيمي را به سرمايه گذاران علاقه مند بخش خصوصي ارائه مي‌كند.

رونمايي از تاكتيك‌هاي جديد پتروشيمي

احمد مهدوي دبيركل انجمن صنفي كارفرمايي صنعت پتروشيمي هم در گفتگو با مهر با بيان اينكه همزمان با افزايش توليد محصولات پتروشيمي در آمريكا به پشتوانه ذخاير شيل گس و گازهاي نامتعارف، صنايع پتروشيمي ايران هم اجراي تاكتيك‌هاي جديد را در دستور كار قرار داده است، گفت: توليد گاز از ذخاير نامتعارف با افزايش قيمت نفت به بيش از 100 دلار توجيه اقتصادي دارد.

اين مقام مسئول با اعلام اينكه هم اكنون در كنار آمريكا در كشورهايي همچون هند و چين هم براي توليد گاز از ذخاير نامتعارف برنامه‌ريزي شده است، تصريح كرد: قطعا افزايش توليد گاز از ذخاير نامتعارف علاوه بر كشورهاي گازخيز براي كشورهاي صادركننده پتروشيمي هم يك چالش جدي است.

وي با تاكيد بر اينكه بهمن ماه سالجاري در يك نشست ويژه با حضور فعالان صنايع پتروشيمي خصوصي و دولتي ايران اين موضوع مورد بررسي بيشتري قرار خواهد گرفت، بيان كرد: بهترين تاكتيك براي مقابله با اين پديده تغيير در الگوهاي توليد محصولات، متنوع سازي سبد توليد و صادرات پتروشيمي ايران است.

مهدوي در پايان خاطرنشان كرد: قطعا با توسعه صنايع تكميلي پتروشيمي و توليد محصولات نهايي وقوع اين مسائل ريسك كمتري براي صنايع پتروشيمي ايران همراه دارد.

كد خبر: 2196532

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۵ - ۱۱:۰۳

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن