تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):به راستى كه اين زبان كليد همه خوبى‏ها و بدى‏هاست پس شايسته است كه مؤمن زبان خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799205319




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین:چاره خروج از بحران آب در این استان رعایت الگوی کشت است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین:چاره خروج از بحران آب در این استان رعایت الگوی کشت است قزوین-ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: رعایت الگوی کشت در کنار صرفه جویی چاره کار استان برای خروج از بحران در حوزه آب است.


ˈحمید قزوینیˈ روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با ارایه الگوی کشت مناسب می توان بر بحران آب در استان فائق آمد.
وی با اشاره به اینکه دشت قزوین از گذشته یکی از دشت های ممنوع کشت بوده است، اظهارکرد: با مطالعات انجام شده بر روی این دشت، برای آن الگوی کشت مناسبی تعریف شده است که اگر این موضوع رعایت می شد در حال حاضر شاهد بروز مشکل کم آبی نبودیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین تصریح کرد: طبق مطالعات پایه ای انجام شده باید 50 درصد کشت محصولات کشاورزی به غلات پاییزه، 15 درصد به کشت تابستانه و 35 درصد اراضی به صورت آیش باشد در حالیکه امروز به این الگوی کشت توجهی نمی شود و حتی از اراضی ملی نیز برای کاشت محصولات کشاورزی استفاده می شود.

*** کشت هندوانه و خربزه در سرزمین کم آب قزوین یعنی صادرات آب
این مسوول با انتقاد از کشت محصولات پرآب بر مانند خربزه و هندوانه در اراضی کشاورزی استان، گفت: کشت این محصولات را برابر با صادرات نامریی آب آن هم از منطقه ای که با بحران کم آبی روبرو است می دانیم که این موضوع غیرمنطقی و کاری اشتباه می باشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین با تاکید بر رعایت الگوی مصرف و با بیان اینکه باید از مصرف تاراج گونه آب در بخش کشاورزی جلوگیری کنیم، یادآور شد: 91 درصد آب استان قزوین در بخش کشاورزی استفاده می شود.
وی اظهارکرد: با کشت محصولاتی چون هندوانه و خربزه 67 درصد آب مورد مصرف پرت می شود در حالی که با استفاده بهینه از منابع آبی و رعایت الگوی کشت می توان 190 میلیون متر مکعب سالیانه در مصرف آب سفره های زیرزمینی استان صرفه جویی کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین با بیان اینکه می بایست به ازای هر هکتار زمین کشاورزی با کشت غلات هفت هزار متر مکعب آب مصرف شود، اظهارکرد: این مصرف در بخش صیفی جات بصورت سنتی به 20 هزار متر مکعب آب نیز می رسد که به معنای نابود کردن آب سفره های زیر زمینی برای کشت صیفی جات است.
قزوینی با بیان اینکه مصرف این مقدار حجم آب در بخش کشاورزی منطقی نیست، اظهارکرد: حفر چاه های غیرمجاز و برداشت های بی رویه از سالیان گذشته تا به امروز شرایطی را فراهم کرده است که در صورت بی توجهی به مدیریت منابع آبی، دشت قزوین در آینده با بحران جدی روبرو خواهد شد.
این مسوول هشدار داد: روند ناصحیح مصرف آب در کنار مشکلات ناشی از خشکسالی سالهای اخیر، برداشت از چاه های غیرمجاز و حتی اضافه برداشت از چاه های دارای پروانه موضوع نگران کننده ای است که جلوگیری از آن همراهی و مشارکت سایر دستگاه ها را می طلبد.

*** 10 درصد صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، مشکل کم آبی را حل می کند
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص تلاش برای صرفه جویی در مصرف آب، افزود: در صورت توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و تنها 10 درصد صرفه جویی در مصرف آب، می توان بدون هیچ مشکلی تا دو برابر نیازهای آبی بخش شرب و صنعت را تامین کرد.
قزوینی ادامه داد: سالانه دو میلیارد و 650 میلیون مترمکعب آب به صورت سطحی و زیرزمینی در استان بهره برداری می شود که دو میلیارد مترمکعب آن به آب های زیرزمینی از چاه، چشمه و قنات اختصاص دارد و 650 میلیون هکتار آن نیز مربوط به آب های سطحی و جاری است.
وی، برداشت های بی رویه و خارج از توان سفره آبهای زیرزمینی را یکی از دغدغه ها و مشکلات استان در حوزه آب عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 250 میلیون مترمکعب مازاد برداشت آب در دشت قزوین داریم که تداوم این روند آینده نگران کننده ای را ترسیم می کند.
قزوینی اظهار کرد: براساس ارزیابی های صورت گرفته بطور متوسط شاهد 90 سانتی متر افت سطح آبهای زیر زمینی در دشت قزوین هستیم که تداوم این روند غیرقابل جبران است و عواقبی همچون فرونشست زمین را بدنبال دارد.
وی در ادامه اجرای طرح تعادل بخشی را از مهمترین اقدامات شرکت آب منطقه ای استان به عنوان متولی حوزه آب و دستگاه حاکمیتی این بخش برشمرد و گفت: طرح تغذیه مصنوعی در سفره های آب زیرزمینی از اقداماتی است که همه ساله انجام و در این راستا برای جلوگیری از حفر چاههای غیرمجاز هم تیم های گشت و بازرسی شرکت به صورت مستمر فعال هستند که البته در سالهای اخیر به خاطر محدودیت های اعتباری تعداد آنها از 16 تیم به 4 تیم کاهش یافته است در حالی که برای جلوگیری از تخلفات به افزایش این تیم ها نیازمند هستیم.
وی اظهارکرد: تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز و جلوگیری از برداشت های بی رویه از آبهای زیرزمینی از چاههای دارای مجوز را از دیگر اقداماتی که با انجام آن می توان بخشی از بحران کم آبی را از پیش رو برداشت خواند و گفت: این اقدام نیازمند همکاری مدیریت ارشد استان، نهادهای نظارتی و قضایی و همراهی سایر دستگاه ها است.
قزوینی خاطرنشان کرد: اگر قانون تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه که در سال 89 مصوب شده است، اجرایی شود سالیانه 250میلیون متر مکعب آب در سفره های زیر زمینی استان باقی می ماند.

*** یک هزار و 700 حلقه چاه غیرمجاز مشکل کم آبی در استان قزوین را افزایش داده است
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه استان قزوین هم اکنون دارای دو هزار و 500 حلقه چاه آب مجاز و یکهزارو 700 حلقه چاه غیرمجاز است که باید مسدود شوند، اظهار کرد: یک هزار و 188حلقه چاه بدون پروانه نیز در استان وجود دارد که این گونه ها چاه ها مشکل کم آبی قزوین را افزایش داده اند.
این مسوول با بیان اینکه دستگاه های قضایی برای مسدود کردن چاههای غیرمجاز همکاری لازم را دارند، اظهارکرد: اما این کار به خاطر مقاومت برخی بهره برداران و افراد متخلف و بعضی مسایل امنیتی با دشواری انجام می شود.
قزوینی در ادامه به اقدامات صورت گرفته برای حل مشکل کمبود آب شرب در قزوین اشاره کرد و افزود: درهمین خصوص امسال هشت حلقه چاه که پنج مورد از آنها تلفیقی بوده اند در اختیار شرکت آب و فاضلاب استان قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: علاوه بر چاه های یاد شده نیز چهار حلقه چاه آب در شهر بیدستان تجهیز شده است که از این چاه ها 200 لیتر در ثانیه آب استحصال می شود.
قزوینی با اشاره به اینکه 820 میلیون متر مکعب آب شاهرود از حوزه قزوین به سمت سفید رود می رود، گفت: این میزان منابع آبی است که از استان خارج می شود و پشت سد سفید رود ذخیره و برای کشاورزان گیلان اختصاص یافته است.
این مسوول، طرح انتقال و ذخیره سازی آب الموت رود را از طرح های مطالعاتی که تاکنون 15میلیارد ریال برای مطالعه ان اعتبار صرف شده است، یاد کرد و گفت: اجرای این پروژه که می تواند بخشی از آب مورد نیاز چهار استان از جمله قزوین را تامین کند به شرکت مدیریت منابع آب ایران واگذار شده است.
وی همچنین با بیان اینکه با ساخت سد طالقان 2 بخش زیادی از مشکل تامین آب استان حل می شود، گفت: با اجرای این سد و ذخیره سازی حدود 350 میلیون متر مکعب نیاز آبی بخش شرب و صنعت و کمبود کشاورزی استان قزوین را تامین می کند.

***سرانه مصرف آب در قزوین بالا و غیرمنطقی است
این مسوول، سرانه مصرف آب در استان قزوین را بالا و زیاد عنوان کرد و گفت: میانگین مناسب مصرف آب به ازای هر نفر در طول شبانه روز باید 224 لیتر باشد در حالی که هم اکنون سرانه مصرف آب در استان 304 لیتر است که این موضوع با توجه به کم آب بودن قزوین غیرمنطقی محسوب می شود.
وی، فرهنگ سازی را در رعایت الگوی مصرف آب بسیار مهم برشمرد و با درخواست کمک از سوی رسانه ها برای تحقق این مساله، اظهارکرد: رسانه ها نقش مهمی در این خصوص می توانند ایفا کنند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین تاکید کرد: شرکت آب و فاضلاب موظف است علاوه بر فرهنگ سازی و آموزش شهروندان برای مصرف بهینه از منابع آب از هدر رفت و پرتی آب نیز جلوگیری کند.
7390/7392 / 614/506

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





30/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن