تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بسيار راستگو و بسيار نيكوكار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798727032




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انبوه سازان: افزایش هزینه پروانه ساخت در مشهد، بی رویه، نامتوازن و زنگ خطری برای تورم بهای مسکن است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

انبوه سازان: افزایش هزینه پروانه ساخت در مشهد، بی رویه، نامتوازن و زنگ خطری برای تورم بهای مسکن است مشهد - ایرنا - جمعی از سازندگان مسکن در مشهد، افزایش هزینه صدور پروانه ساخت و تراکم از سوی شهرداری این کلانشهر را غیر اصولی، نامتوازن و زنگ خطری برای افزایش بهای مسکن دانستند.


روزهای پایانی سال گذشته مدیر درآمد شهرداری مشهد در نشست شورای اسلامی شهر، درآمد شهرداری طی 10 ماه پارسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن را با 12 درصد افزایش، بیست هزار میلیارد ریال اعلام کرد، در حالی که 79 درصد این مبلغ از محل ساخت و سازهای مسکن و ساختمان صورت گرفته است.
این درآمدها اغلب از محل صدور پروانه ساخت، احداث طبقه اضافه (تراکم) و جرایم ساختمانی بوده است.
اوایل امسال نیز با تصویب شورای شهر مشهد، هزینه صدور پروانه ساخت و تراکم، 35 درصد افزایش یافت که این امر به گفته کارشناسان، افزایش قیمت تمام شده مسکن و تورم در این بخش را در پی خواهد داشت.
تعدادی از انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزایش هزینه صدور مجوز ساخت و تراکم را بی رویه، نامتوازن و عامل اصلی افزایش بهای مسکن دانستند.

* اجرای مصوبه شورای شهر بدون تایید فرمانداری

یکی از انبوه سازان گفت: از ابتدای امسال شهرداری مشهد تمام پروانه های ساخت را با افزایش 35 تا 100 درصدی هزینه آن نسبت به پارسال صادر می کند و این هزینه در هر منطقه شهری متفاوت است.
وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: در شورای شهر افزایش 35 درصدی هزینه مزبور مورد تصویب قرار گرفته اما شهرداری به این بسنده نکرده و این هزینه را در هر منطقه شهری به صورت متفاوت حساب می کند.
وی اظهار داشت: شهرداری در حالی این مصوبه را از ابتدای امسال اجرایی می کند که هنوز تاییدیه فرمانداری را برای اجرا اخذ نکرده است.
وی افزود: در عین حال شهرداری تا پایان فروردین ماه جاری به پروانه های صادر شده در سال گذشته مهلت داده است که اقدام به تصفیه حساب نمایند و اعلام کرده در غیر این صورت بهای پروانه طبق نرخ سال جاری محاسبه خواهد شد.
این فعال عرصه ساخت و ساز در مشهد گفت: با توجه به رکود موجود در بازار مسکن این افزایش بها منطقی نیست و باید هرگونه افزایش اینچنینی در زمان رونق صورت گیرد زیرا در غیر این صورت شاهد افزایش قیمت مسکن و فشار اقتصادی بر مردم خواهیم بود.
وی اظهار داشت: این در حالی است که امسال شاهد اخذ مالیات 10 درصدی ازسوی دارایی برای خانه های دست اول و افزایش بهای بیمه کارگری هستیم که همه اینها در قیمت نهایی مسکن و ایجاد تورم تاثیر دارد.
او گفت: هم اکنون حدود یک پنجم هزینه های ساخت و ساز در مشهد را هزینه های شهرداری شامل عوارض، طبقه اضافه (تراکم)، جریمه پیشروی و از این قبیل تشکیل می دهد.

* پرداخت 30 درصد هزینه ساخت بابت جرایم

یکی دیگر از سازندگان مسکن در مشهد گفت: افزایش بهای مصالح ساختمان شامل سیمان و آهن، بهای صدور مجوز و بیمه کارگران، به طور حتم بهای مسکن را دچار افزایش صعودی و فشار بر مردم می کند.
وی که از ذکر نامش خودداری کرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون بسیاری از سازندگان از ساخت و ساز دست کشیده اند زیرا این وضعیت علاوه بر کاهش سود آنان، موجب ضرر و زیان آنها نیز شده است.
وی اظهار داشت: این در حالی است که 130 تا 150 شغل وابسته به ساخت و ساز وجود دارد و توقف در ساخت مسکن به طور حتم بر بازار اشتغال نیز تاثیر منفی و نامطلوبی خواهد گذاشت.
این فعال عرصه ساخت و ساز گفت: هم اکنون هر متر ساخت و ساز هشت میلیون ریال هزینه در بر دارد که 30 درصد این مبلغ به عنوان جرایم شهرداری پرداخت می شود.
وی افزود: اگر شهرداری حقوق خود را کمتر اخذ کند در نتیجه شاهد منطقی شدن بهای مسکن و رونق ساخت و ساز خواهیم بود.
او گفت: ساخت و ساز مسکن موجب به اصطلاح ˈخوابیدن سرمایهˈ می شود و اگر قرار باشد سازندگان علاوه بر ˈخواب سرمایهˈ شاهد ضررهای کلان هم باشند، خروج سرمایه و تداوم رکود در بازار مسکن امری قطعی خواهد بود.

* اقدامی بدون هماهنگی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: چنین افزایشی از سوی شهرداری به دلیل جایگاه اثر گذار بهای مسکن در رقم زدن میزان تورم باید با هماهنگی و مشورت سایر بخش های تصمیم گیر و متولیان مسکن انجام شود.
محمدرضا اخوان عبدالهیان اظهار داشت: شهرداری مشهد تاکنون در این زمینه هیچگونه هماهنگی با اداره کل شهرسازی یا سایر نهادهای ذیربط نداشته است.
وی افزود: افزایش هزینه صدور مجوز ساخت و یا جرایم ساخت و ساز باید کاملا منطقی و حساب شده باشد زیرا قیمت مسکن از ابعاد مختلف روانی و یا تاثیر در تورم از حساسیت و اهمیت بسیار برخوردار است و اینگونه اقدامات باید با کار کارشناسی همه جانبه صورت گیرد.
او گفت: اینکه در سالهای گذشته آنطور که باید و شاید افزایشی در هزینه صدور پروانه صورت نگرفته دلیل موجهی برای افزایش یکباره و سنگین هزینه این خدمات نیست زیرا اگر این وضعیت درست مدیریت نشود شاهد تبعات و آثار نامطلوب روانی و تورم در جامعه خواهیم بود.
اخوان عبدالهیان افزود: انبوه سازان و مردم دو گروه ذینفع این جریان هستند و به عنوان مدیریت کنندگان عرضه و تقاضا بیشترین فشار را از محل افزایش های اینچنینی متحمل می شوند.
وی با بیان اینکه تعدیل هزینه صدور پروانه ساخت و تراکم میسر می باشد، اظهار داشت:
می توان با انجام کار کارشناسی هم تامین هزینه و درآمد برای شهرداری نمود و هم جلو سوء استفاده های احتمالی را گرفت که لازمه این امر همکاری شهرداری است.

* رکود در انتظار صنعت ساختمان

رییس اتحادیه مشاوران املاک مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت تمام شده مسکن در فروش آن تاثیر مستقیم دارد که هزینه های شهرداری یکی از اصلی ترین و تعیین کننده ترین نهاده های صنعت ساخت و ساز محسوب می شود.
صادق عابدزاده اظهار داشت:با توجه به تعیین مالیات برای خانه های تازه ساز و افزایش هزینه هایی مانند بیمه کارگران و هزینه های شهرداری، افزایش بهای حامل های انرژی و افزایش قیمت مصالح ساختمانی، هم اکنون اغلب سازنده ها بلاتکلیف مانده اند.
وی افزود: با ادامه این وضعیت قطعا شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود و در صورت فقدان قدرت خرید در مردم، رکود در صنعت ساختمان و توقف شغلهای مرتبط با این صنعت امری اجتناب ناپذیر و حتمی است.
وی گفت: هرگونه افزایش بهای مسکن تاثیر خود را به بازار رهن و اجازه منتقل می کند زیرا خریداران به دلیل افزایش قیمت، قدرت خرید ندارند و سرمایه خود را به سوی رهن و اجاره می برند و همین امر موجب فشار بر مستاجران می شود.
عابدزاه بیان کرد: عملکرد خوب شهرداری در سالهای اخیر موجب رشد صنعت ساختمان در مشهد و جایگاه مطلوب مشهد در عرصه ساخت و ساز کشور شد که تداوم این وضعیت برای شکوفایی شهری لازم است.
یک مشاور املاک در شهر مشهد نیز گفت: طی یک هفته گذشته شاهد افزایش 200 هزار تومانی بهای هر متر مربع مسکن بوده ایم که با آغاز ثبت نام یارانه ها صورت گرفته است.
وی که خواست نامش فاش نشود افزود: این افزایش ملایم در صورت افزایش قیمت تمام شده، به افزایش صعودی منجر می شود که خود موجب تورم در جامعه و دیگر پیامدهای ناشی از آن می گردد.
وی بیان کرد: ساخت و ساز متوقف نشده است اما افزایش هزینه های ساخت و ساز از سود سازنده ها کم می کند و در نهایت فشار این افزایش بر مردم وارد می شود.
او با بیان اینکه لازم است عملکرد شهرداری و درآمدهای شهرداری از محل ساخت و ساز مدیریت و کنترل شود، گفت: بهای مسکن در افزایش، کاهش و کنترل تورم در جامعه نقش تعیین کننده دارد که مسوولان با کنترل آن می توانند تورم سایر بخش ها را نیز کنترل نمایند.
تلاش خبرنگار ایرنا برای برقراری تماس و مصاحبه با معاون شهرسازی شهرداری مشهد در این زمینه ناموفق بوده است./4
7496 /664
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




28/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 157]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن