تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799194953




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاسخ به شبهات وهابيت/15«ناصبى» كيست/ آيا شيعيان، اهل سنت را ناصبى مى‌دانند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پاسخ به شبهات وهابيت/15«ناصبى» كيست/ آيا شيعيان، اهل سنت را ناصبى مى‌دانند
ناصبى به كسى مي‌گويند كه با اهل بيت(ع) دشمنى داشته باشد يا به آنها دشنام و ناسزا بگويد. به همين دليل، شيعيان به هيچ‌وجه اهل سنت را ناصبى نمى‌دانند.


سلفي‌گري تكفيري به گرايش گروهي از سلفيون گفته مي‌شود كه مخالفان خود را كافر مي‌شمارند و مطرح‌ترين آنان «وهابيت تكفيري» با محوريت عربستان سعودي است.

وهابيت تكفيري يكي از مشكلات دنياي كنوني مسلمانان (شيعه و سني) است. آنها با اتهام‌هاي ناشايستي كه به شيعيان مي‌زنند باعث گمراهي مسلمانان و عده زيادي از مردم دنيا مي‌شوند. گروه آيين و انديشه خبرگزاري فارس بر آن است تا در سلسله مطالبي، به عمده‌ترين شبهاتي كه وهابيت درباره شيعيان مطرح مي‌كند پاسخ گويد.

برخي از وهابي‌ها اصرار مي كنند كه شيعيان، همه اهل سنت را ناصبي مي‌دانند.

سوال: مراد از ناصبى چيست؟ آيا شيعيان اهل سنت را ناصبى مى‌دانند؟

جواب كوتاه:

ناصبى به كسى مي‌گويند كه با اهلبيت (ع) دشمنى داشته باشد و يا به آنها دشنام و ناسزا بگويد و شيعيان به هيچ‌وجه اهل سنت را ناصبى نمى‌دانند چون آنها هم اهلبيت (ع) را دوست دارند و دشمنان آل محمد (ص) را كافر مى‌دانند.

جواب مفصل:

مساله دوستى اهل‌بيت (ذوى القربى) و پرهيز از دشمنى آنها، مورد اتفاق فريقين است، چون هم قرآن بر اين مساله تأكيد دارد، و هم روايات خود عامه.

اما قرآن:

«قل لا اسئلكم عليه اجراً ايد المودة فى القربى (1)» بگو: من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‌كنم جز دوست داشتن نزديكانم (/ اهل بيتم) و هر كس كار نيكى انجام دهد بر نيكى‌اش مى‌افزايم. و بعضى آيات ديگر (2).

اما روايات:

در دو قسمت بعضى از رواياتى را كه از طريق عامه نقل شده است بيان مى‌كنيم.

الف: روايات محبت به اهل بيت (ع)

1- زمخشرى از پيامبر (ص) نقل مى كند كه فرمود: «الا و من مات على حب آل محمد مات شهيداً ... (3)» بيدار باشيد هر كس بر محبت آل محمد (ص) بميرد شهيد از دنيا رفته ... بخشيده شده، توبه كننده مؤمن، از دنيا رفته، و ملك الموت بشارت بهشت مى دهد، و همچون عروسان وارد بهشت مى‌شود، و در قبر دو تا در براى او او به سمت بهشت باز مى‌شود و قبرش مزار ملائكه رحمت مى‌شود (4).

2- پيامبر (ص) فرمود: «معرفة آل محمد (ص) برائة من النار، و حب آل محمد (ص) جواز على الصراط و الولاية لآل محمد (ص) امانٌ عن العذاب (5)» شناخت آل محمد رهايى از آتش جهنم، دوستى آنها گذرنامه رد شدن از پل صراط، و ولايت آل محمد (ص) امان نامه اى است از عذاب.

ب: روايات بغض و دشمنى با اهل بيت‏ (ع)

1- پيامبر (ص) فرمود: «الا و من مات على بغض آل محمد مات كافراً... » هر كسى بر بغض آل محمد (ص) بميرد كافر از دنيا رفته است، و بوى بهشت به مشامش نمى رسد (6).

2- پيامبر (ص) فرمود: «علىٌ خير البشر من ابى فقد كفر» على بهترين بشر است هر كس ابا نمايد و قبول نكند كافر است (7).

بعد از بيان اين مقدمه، جواب قسمت اول شبهه اين است كه ناصبى يعني:

1- معناى لغوى كه عبارت است از تعب و رنج، بزحمت انداختن، كوشش نمودن (اذا فرغت فانصب همٌّ ناصِبٌ) يعنى غم بارنج، عيش ناصب و زندگى با مشقت است (8).

2- معناى اصطلاحى، به كسانى ناصبى گفته مى‌شود كه دشمنى با اهل بيت (ع) دارند، و يا به آنان دشنام دهد، و يا به يكى از ائمه (ع) دوازده‌گانه شيعه دشمنى، و يا دشنام دهد (9)، اين اصطلاح دوم برگرفته از روايات خود اهلبيت (ع) (10) است كه به چند روايت به عنوان نمونه اشاره مى‌كنيم:

1- ابى بصير از امام صادق (ع) نقل مى‌كند كه حضرت فرمود: «مُدمِنُ الخمر كعابد و تن، و الناصب لآل محمد شرٌّ منه» شراب خوار مانند بت پرست است و دشمنى با آل محمد (ص) بدتر از شراب خوار است (11).

2- از امام باقر (ع) سؤال شد كه آيا زن مؤمنه شيعه مى‌تواند با ناصبى ازدواج كند فرمود: «لا لانّ الناصب كافرٌ (12)» فرمود: نه، چون ناصبى كافر است.

3- در روايت ديگر مى‌خوانيم «ان الله تعالى لم يخلق خلقاً انجس من الكلب و ان الناصب لنا اهل البيت لا نجس منه (13)» براستى كه خداوند نجس‌تر از سگ نيافريد، دشمن اهلبيت از سگ بدتر است. از اين سه روايت به خوبى استفاده مى‌شود كه مراد از ناصبى دشمن اهلبيت (ع) است، ضمناً استفاده مى‌شود كه آنها نجسند و كافر، و زن مسلمان نمى‌تواند با آنها ازدواج كند.

اما قسمت دوم شبهه كه شيعيان آيا اهل سنت را ناصبى مى‌دانند؟

بايد گفت: خير شيعيان اهل سنت را ناصبى نمى‌دانند چرا كه اولا اكثريت اهل سنت (غير از ناصبى‌ها) محبت اهلبيت را لازم مى‌دانند (طبق نص قرآن و روايات خود آنها كه قبلا اشاره شد، و شافعى يكى از سران چهار مذهب عامه افتخارش اين است «ان كان رفضاً حب آل محمد فليشهد الثقلان انى رافض (14)» اگر دوستى اهل‌بيت نشانه رافضى بودن است، جن و انس شهادت دهند كه من رافضى «و محب اهلبيت) هستم و ثانياً خود اهل سنت دشمن و مبغض اهلبيت را كافر مى‌دانند كه قبلا نقل شد، آنگاه چگونه مى‌توان گفت آنها ناصبى هستند و ثالثاً ناصبى ها چنانكه گفته شد، نجس، ذبيحه آنها حرام، و ازدواج با آنها جائز نيست، اما اهل سنت را هيچ عالم شيعى چنين فتواى درباره آنها نداده است، بلكه در رساله‌ها تصريح به حليت ذبيحه آنها، جواز ازدواج به آنها، و ... شده است و حتى همه علماى شيعه نماز بر جنازه مسلمان را واجب، و دفن و كفن ميت مسلمان را لازم مى‌دانند (15).

نتيجه

ناصبى يك معناى لغوى دارد كه به معناى رنج و خستگى و كوشش و ... است و يك معناى اصطلاحى دارد كه برگرفته از روايات اهلبيت (ع) بوده و آن اينكه كسى با اهل‌بيت دشمنى داشته باشد يا به آنها دشنام و ناسزا بگويد.

به هيچ وجه عامه از نظر شيعيان ناصبى نيستند، چون آنها اولا اهلبيت را دوست دارند و ثانياً دشمنان آل محمد (ع) را كافر مى دانند، و ثالثاً تمام علماى ما فتوا بر جواز ازدواج با آنها، و وجوب دفن و نماز بر ميت آنها داده‌اند.

از همه برادران اهل سنت در سراسر دنيا، مي‌خواهيم تبليغات نادرست وهابيت عليه شيعه را باور نكنند و مسائل مطرح شده را از علماي معروف و برجسته شيعه از طريق اينترنت، ارسال نامه، ايميل و ... بپرسند.

منابع

(1)- شورى/ 23.

(2)- سباء/ 47 و فرقان/ 57.

(3)- محمد بن عمر زمخشرى، الكشاف (دار الكتاب العربى، 1407 ه- 1987 م) ج 4، ص 220.

(4)- همان مدرك، دنبال حديث، نقل به صورت تلخيص.

(5)- حافظ سليمانى قندوزى، ينابيع المودة (مكتبة بصيرتى قم) ص 22.

(6)- كشاف (پيشين) ج 4، ص 221.

(7)- علاء الدين على المتقى، الهندى، كنزل العمال فى سنن الاقوال و الافعال (مؤسسة الرسالة، بيروت، 1405 ه- 1915 م) ج 11، ص 610.

(8)- محمد راغب اصفهانى، المفردات فى غريب القرآن (دفتر نشر الكتاب چاپ دوم، 1404) ص 494. كلمه نصب و خليل بن احمد، ترتيب كتاب العين (مؤسسة نشر اسلامى جامعه مدرسين، چاپ اول، 1414) ص 807 كلمه نصب.

(9)- رساله توضيح المسائل مراجع عظام، بحث كفر و اقسام آن، و عروة الوثقى، سيد يزدى، ج 1، بحث كفر (از بحث نجاسات) در بعضى رساله ها مساله 117- بعضى 113- بعضى 111.

(10)- بعضى از لغويين نواصب را معنى نموده،" گروهى كه با امير المؤمنين دشمنى دارد"، ظاهراً بر گرفته از روايات باشد، احمد سياح- فرهنگ جامع عربى فارسى (كتابفروشى اسلام، چاپ هشتم، ج 4، ص 270، ماده نصب.

(11)- محمد بن الحسن الحر العاملى، وسائل الشيعه (دار احياء التراث، لبنان) ج 18، ص 559، ح 12.

(12)- همان، باب 10، من ابواب ما يحرم من النكاح، حديث 15.

(13)- همان، ج 1، ص 159، ح 5.

(14)- سلطان الواعظين، شبهاى پيشاور (دار الكتب الاسلامية، سى و هفتم، 1376) ص 64.

(15)- رساله علميه تمام مراجع، بحث نماز بر ميت.

انتهاي پيام/

پنجشنبه 7 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن