محبوبترینها
از کجا بفهمیم قاشق چنگال اصل است | قاشق چنگال تقلبی نخرید!
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1799194953
پاسخ به شبهات وهابيت/15«ناصبى» كيست/ آيا شيعيان، اهل سنت را ناصبى مىدانند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پاسخ به شبهات وهابيت/15«ناصبى» كيست/ آيا شيعيان، اهل سنت را ناصبى مىدانند
ناصبى به كسى ميگويند كه با اهل بيت(ع) دشمنى داشته باشد يا به آنها دشنام و ناسزا بگويد. به همين دليل، شيعيان به هيچوجه اهل سنت را ناصبى نمىدانند.
سلفيگري تكفيري به گرايش گروهي از سلفيون گفته ميشود كه مخالفان خود را كافر ميشمارند و مطرحترين آنان «وهابيت تكفيري» با محوريت عربستان سعودي است.
وهابيت تكفيري يكي از مشكلات دنياي كنوني مسلمانان (شيعه و سني) است. آنها با اتهامهاي ناشايستي كه به شيعيان ميزنند باعث گمراهي مسلمانان و عده زيادي از مردم دنيا ميشوند. گروه آيين و انديشه خبرگزاري فارس بر آن است تا در سلسله مطالبي، به عمدهترين شبهاتي كه وهابيت درباره شيعيان مطرح ميكند پاسخ گويد.
برخي از وهابيها اصرار مي كنند كه شيعيان، همه اهل سنت را ناصبي ميدانند.
سوال: مراد از ناصبى چيست؟ آيا شيعيان اهل سنت را ناصبى مىدانند؟
جواب كوتاه:
ناصبى به كسى ميگويند كه با اهلبيت (ع) دشمنى داشته باشد و يا به آنها دشنام و ناسزا بگويد و شيعيان به هيچوجه اهل سنت را ناصبى نمىدانند چون آنها هم اهلبيت (ع) را دوست دارند و دشمنان آل محمد (ص) را كافر مىدانند.
جواب مفصل:
مساله دوستى اهلبيت (ذوى القربى) و پرهيز از دشمنى آنها، مورد اتفاق فريقين است، چون هم قرآن بر اين مساله تأكيد دارد، و هم روايات خود عامه.
اما قرآن:
«قل لا اسئلكم عليه اجراً ايد المودة فى القربى (1)» بگو: من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمىكنم جز دوست داشتن نزديكانم (/ اهل بيتم) و هر كس كار نيكى انجام دهد بر نيكىاش مىافزايم. و بعضى آيات ديگر (2).
اما روايات:
در دو قسمت بعضى از رواياتى را كه از طريق عامه نقل شده است بيان مىكنيم.
الف: روايات محبت به اهل بيت (ع)
1- زمخشرى از پيامبر (ص) نقل مى كند كه فرمود: «الا و من مات على حب آل محمد مات شهيداً ... (3)» بيدار باشيد هر كس بر محبت آل محمد (ص) بميرد شهيد از دنيا رفته ... بخشيده شده، توبه كننده مؤمن، از دنيا رفته، و ملك الموت بشارت بهشت مى دهد، و همچون عروسان وارد بهشت مىشود، و در قبر دو تا در براى او او به سمت بهشت باز مىشود و قبرش مزار ملائكه رحمت مىشود (4).
2- پيامبر (ص) فرمود: «معرفة آل محمد (ص) برائة من النار، و حب آل محمد (ص) جواز على الصراط و الولاية لآل محمد (ص) امانٌ عن العذاب (5)» شناخت آل محمد رهايى از آتش جهنم، دوستى آنها گذرنامه رد شدن از پل صراط، و ولايت آل محمد (ص) امان نامه اى است از عذاب.
ب: روايات بغض و دشمنى با اهل بيت (ع)
1- پيامبر (ص) فرمود: «الا و من مات على بغض آل محمد مات كافراً... » هر كسى بر بغض آل محمد (ص) بميرد كافر از دنيا رفته است، و بوى بهشت به مشامش نمى رسد (6).
2- پيامبر (ص) فرمود: «علىٌ خير البشر من ابى فقد كفر» على بهترين بشر است هر كس ابا نمايد و قبول نكند كافر است (7).
بعد از بيان اين مقدمه، جواب قسمت اول شبهه اين است كه ناصبى يعني:
1- معناى لغوى كه عبارت است از تعب و رنج، بزحمت انداختن، كوشش نمودن (اذا فرغت فانصب همٌّ ناصِبٌ) يعنى غم بارنج، عيش ناصب و زندگى با مشقت است (8).
2- معناى اصطلاحى، به كسانى ناصبى گفته مىشود كه دشمنى با اهل بيت (ع) دارند، و يا به آنان دشنام دهد، و يا به يكى از ائمه (ع) دوازدهگانه شيعه دشمنى، و يا دشنام دهد (9)، اين اصطلاح دوم برگرفته از روايات خود اهلبيت (ع) (10) است كه به چند روايت به عنوان نمونه اشاره مىكنيم:
1- ابى بصير از امام صادق (ع) نقل مىكند كه حضرت فرمود: «مُدمِنُ الخمر كعابد و تن، و الناصب لآل محمد شرٌّ منه» شراب خوار مانند بت پرست است و دشمنى با آل محمد (ص) بدتر از شراب خوار است (11).
2- از امام باقر (ع) سؤال شد كه آيا زن مؤمنه شيعه مىتواند با ناصبى ازدواج كند فرمود: «لا لانّ الناصب كافرٌ (12)» فرمود: نه، چون ناصبى كافر است.
3- در روايت ديگر مىخوانيم «ان الله تعالى لم يخلق خلقاً انجس من الكلب و ان الناصب لنا اهل البيت لا نجس منه (13)» براستى كه خداوند نجستر از سگ نيافريد، دشمن اهلبيت از سگ بدتر است. از اين سه روايت به خوبى استفاده مىشود كه مراد از ناصبى دشمن اهلبيت (ع) است، ضمناً استفاده مىشود كه آنها نجسند و كافر، و زن مسلمان نمىتواند با آنها ازدواج كند.
اما قسمت دوم شبهه كه شيعيان آيا اهل سنت را ناصبى مىدانند؟
بايد گفت: خير شيعيان اهل سنت را ناصبى نمىدانند چرا كه اولا اكثريت اهل سنت (غير از ناصبىها) محبت اهلبيت را لازم مىدانند (طبق نص قرآن و روايات خود آنها كه قبلا اشاره شد، و شافعى يكى از سران چهار مذهب عامه افتخارش اين است «ان كان رفضاً حب آل محمد فليشهد الثقلان انى رافض (14)» اگر دوستى اهلبيت نشانه رافضى بودن است، جن و انس شهادت دهند كه من رافضى «و محب اهلبيت) هستم و ثانياً خود اهل سنت دشمن و مبغض اهلبيت را كافر مىدانند كه قبلا نقل شد، آنگاه چگونه مىتوان گفت آنها ناصبى هستند و ثالثاً ناصبى ها چنانكه گفته شد، نجس، ذبيحه آنها حرام، و ازدواج با آنها جائز نيست، اما اهل سنت را هيچ عالم شيعى چنين فتواى درباره آنها نداده است، بلكه در رسالهها تصريح به حليت ذبيحه آنها، جواز ازدواج به آنها، و ... شده است و حتى همه علماى شيعه نماز بر جنازه مسلمان را واجب، و دفن و كفن ميت مسلمان را لازم مىدانند (15).
نتيجه
ناصبى يك معناى لغوى دارد كه به معناى رنج و خستگى و كوشش و ... است و يك معناى اصطلاحى دارد كه برگرفته از روايات اهلبيت (ع) بوده و آن اينكه كسى با اهلبيت دشمنى داشته باشد يا به آنها دشنام و ناسزا بگويد.
به هيچ وجه عامه از نظر شيعيان ناصبى نيستند، چون آنها اولا اهلبيت را دوست دارند و ثانياً دشمنان آل محمد (ع) را كافر مى دانند، و ثالثاً تمام علماى ما فتوا بر جواز ازدواج با آنها، و وجوب دفن و نماز بر ميت آنها دادهاند.
از همه برادران اهل سنت در سراسر دنيا، ميخواهيم تبليغات نادرست وهابيت عليه شيعه را باور نكنند و مسائل مطرح شده را از علماي معروف و برجسته شيعه از طريق اينترنت، ارسال نامه، ايميل و ... بپرسند.
منابع
(1)- شورى/ 23.
(2)- سباء/ 47 و فرقان/ 57.
(3)- محمد بن عمر زمخشرى، الكشاف (دار الكتاب العربى، 1407 ه- 1987 م) ج 4، ص 220.
(4)- همان مدرك، دنبال حديث، نقل به صورت تلخيص.
(5)- حافظ سليمانى قندوزى، ينابيع المودة (مكتبة بصيرتى قم) ص 22.
(6)- كشاف (پيشين) ج 4، ص 221.
(7)- علاء الدين على المتقى، الهندى، كنزل العمال فى سنن الاقوال و الافعال (مؤسسة الرسالة، بيروت، 1405 ه- 1915 م) ج 11، ص 610.
(8)- محمد راغب اصفهانى، المفردات فى غريب القرآن (دفتر نشر الكتاب چاپ دوم، 1404) ص 494. كلمه نصب و خليل بن احمد، ترتيب كتاب العين (مؤسسة نشر اسلامى جامعه مدرسين، چاپ اول، 1414) ص 807 كلمه نصب.
(9)- رساله توضيح المسائل مراجع عظام، بحث كفر و اقسام آن، و عروة الوثقى، سيد يزدى، ج 1، بحث كفر (از بحث نجاسات) در بعضى رساله ها مساله 117- بعضى 113- بعضى 111.
(10)- بعضى از لغويين نواصب را معنى نموده،" گروهى كه با امير المؤمنين دشمنى دارد"، ظاهراً بر گرفته از روايات باشد، احمد سياح- فرهنگ جامع عربى فارسى (كتابفروشى اسلام، چاپ هشتم، ج 4، ص 270، ماده نصب.
(11)- محمد بن الحسن الحر العاملى، وسائل الشيعه (دار احياء التراث، لبنان) ج 18، ص 559، ح 12.
(12)- همان، باب 10، من ابواب ما يحرم من النكاح، حديث 15.
(13)- همان، ج 1، ص 159، ح 5.
(14)- سلطان الواعظين، شبهاى پيشاور (دار الكتب الاسلامية، سى و هفتم، 1376) ص 64.
(15)- رساله علميه تمام مراجع، بحث نماز بر ميت.
انتهاي پيام/
پنجشنبه 7 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
پاسخ به شبهات وهابيت/16آيا پيادهرفتن به زيارت ائمه(ع) جايز است
پاسخ به شبهات وهابيت 16آيا پيادهرفتن به زيارت ائمه ع جايز است حضرت امام جواد ع فرمود هيچ كس پدرم را زيارت نميكند كه متحمل سختي شود مثل باران يا سرما يا گرما مگر آنكه خداوند بدن او را بر آتش حرام خواهد نمود سلفيگري تكفيري به گرايش گروهي از سلفيون گفته ميشود كه مخالفان خحجت الاسلام دكتر فرمانيان، رئيس دانشكده مذاهب اسلامي مطرح كردرويارويي هاي تاريخي فرقه وهابيت با مسلمانان اهل س
حجت الاسلام دكتر فرمانيان رئيس دانشكده مذاهب اسلامي مطرح كردرويارويي هاي تاريخي فرقه وهابيت با مسلمانان اهل سنت تكفير را در لغت نامه ها نسبت دادن كفر به ديگري معنا مي كنند رويكردي ناصواب كه در برهه هاي گوناگون تاريخ اسلام زمينه ساز اختلاف بوده است بخشي از گروه هاي تكفيري درطفره شبكه هاي وهابي از مناظره با كارشناسان مذهبي/ وهابيون به اهل سنت هم رحم نمي كنند
طفره شبكه هاي وهابي از مناظره با كارشناسان مذهبي وهابيون به اهل سنت هم رحم نمي كنند برنامه شب آسماني مدتي است كه بر اساس رسالت رسانه اي خود به سؤالات وشبهاتي كه از سوي شبكه هاي وهابي مطرح مي شود به خصوص در رابطه با قيام امام حسين ع پاسخ داده است و از اين شبكه ها خواسته تا بسترپرسش و پاسخ دينيآيا امكان دارد فرزندي مثل عيسي(ع) بدون پدر باشد
پرسش و پاسخ دينيآيا امكان دارد فرزندي مثل عيسي ع بدون پدر باشد آنچه از نظر علمى براى تولد فرزند قطعيت دارد وجود نطفه مادر است و گرنه در مورد نطفه نر اسپرماتوزوئيد عامل ديگرى مىتواند جانشين شود به گزارش خبرنگار آيين و انديشه خبرگزاري فارس از جمله سؤالاتى كه درباره حضرت عيسحضور شيعيان در فضاي مجازي كمرنگ است/ لزوم بهرهگيري از رسانهها براي پاسخ به شبهات
حضور شيعيان در فضاي مجازي كمرنگ است لزوم بهرهگيري از رسانهها براي پاسخ به شبهات گروه حوزههاي علميه مدرس عالي حوزه با بيان اين كه بيش از 1477 سايت كوچك و بزرگ به زبانهاي مختلف عليه تشيع فعاليت ميكنند بيان كرد ما هم بايد از فضاي مجازي و رسانههاي ديجيتال براي پاسخ به شبهحجتالاسلام جعفريپور به فارس پاسخ دادمراد از مقام محمود در زيارت عاشورا چيست/ لعين و ابنلعين كيست
حجتالاسلام جعفريپور به فارس پاسخ دادمراد از مقام محمود در زيارت عاشورا چيست لعين و ابنلعين كيست مسئول پاسخگويي مركز تخصصي نماز با اشاره به واژه لعين در زيارت عاشورا گفت يزيد معاويه و ابوسفيان از زبان پيامبر ص مورد لعن قرار گرفتهاند و اين زماني اتفاق افتاد كه پيامبر در خآيا موميايي كردن جنازه ميت مسلمان جايز است؟/ پاسخ آيت الله هاشمي شاهرودي
آيا موميايي كردن جنازه ميت مسلمان جايز است پاسخ آيت الله هاشمي شاهرودي حضرت آيت الله هاشمي شاهرودي به پرسشي درباره موميايي ميت مسلمان پاسخ داد متن پرسش و پاسخ به اين شرح است سه شنبه 3 دي 1392اهل سنت در اعتقاد به زیارت و توسل با شیعه قرابت دارد نه وهابیت
اهل سنت در اعتقاد به زیارت و توسل با شیعه قرابت دارد نه وهابیت وهابیت توسل و زیارت را امری غیرقابل قبول میداند در حالی که اهل سنت قائل به توسلاند آنها همچنین پذیرش قوانین اثبات شده طبیعی را کفر میخوانند در واقع جنایت اصلی آنها تحریف اسلام ناب است به گزارش سرویس دینی جامآیا اهل سنت با وهابیون فرق می کنند؟
آیا اهل سنت با وهابیون فرق می کنند روشن است که وقتی خود علمای اهل سنت و بالاخص مذهب حنبلی خودشان را از رهبران این فرقه این طور دور می کنند بدین معنی است که حتی اهل سنت نیز این فرقه ضاله را قبول نداشته و آن را رد کرده اند به گزارش سرویس دینی جام نییوز همانطور که می دانید اهل سنماموستا بهمني در برنامه «شب آسماني»:اهل سنت جريان سلفيگري را افراطي ميداند و قبول ندارد
ماموستا بهمني در برنامه شب آسماني اهل سنت جريان سلفيگري را افراطي ميداند و قبول ندارد ماموستا بهمني از علماي اهل سنت گفت جرياني كه يك روز به اسم وهابيت و روزي ديگر به نام سلفيگري وجود دارد جرياني است كه ما نام افراطيگري روي آن ميگذاريم اين افراطيگريها جز هيچ يك از چهاآيا اهل بيت(ع) روز اربعين حسيني به كربلا رسيدند؟
آيا اهل بيت ع روز اربعين حسيني به كربلا رسيدند با توجه به رواياتي كه بيان مي كنند اهل بيت ع يعني حضرت زينب س امام سجاد ع و در روز اربعين امام حسين ع به كربلا رسيدند با توجه به مسافت طولاني بودن بين شام و كربلا چگونه با عقل جور در مي آيد به گزارش خيمه گاه باشگاه خبرآیا مومیایی کردن جنازه میت مسلمان جایز است؟/ پاسخ آیت الله هاشمی شاهرودی
آیا مومیایی کردن جنازه میت مسلمان جایز است پاسخ آیت الله هاشمی شاهرودی یک مرجع تقلید اعلام کرد مومیایی مسلمانان ایرادی ندارد به گزارش نامه نیوز پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی شاهرودی نوشت حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی به پرسشی درباره مومیایی میت مسلمان پاسخ داد متن پرسش وستند جوانترین شهید اهل سنت در دفاع مقدس ساخته میشود
ستند جوانترین شهید اهل سنت در دفاع مقدس ساخته میشود مستند زندگی شهید ۱۲ ساله سبیل اخلاقی به عنوان نوجوانترین شهید اهل سنت در دفاع مقدس ساخته میشود به گزارش سرویس جام مقاومت به نقل از فارس مستند زندگی شهید 12 ساله «سبیل اخلاقی» به عنوان نوجوان-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها