پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1848052329
حجت الاسلام دكتر فرمانيان، رئيس دانشكده مذاهب اسلامي مطرح كردرويارويي هاي تاريخي فرقه وهابيت با مسلمانان اهل سنت
واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: حجت الاسلام دكتر فرمانيان، رئيس دانشكده مذاهب اسلامي مطرح كردرويارويي هاي تاريخي فرقه وهابيت با مسلمانان اهل سنت
«تكفير» را در لغت نامه ها، نسبت دادن كفر به ديگري معنا مي كنند. رويكردي ناصواب كه در برهه هاي گوناگون تاريخ اسلام زمينه ساز اختلاف بوده است. بخشي از گروه هاي تكفيري در جهان اسلام، گروه هاي منحرف از تفكر سلفي هستند. امروزه دامنه اقدامات اين گروه ها از سوريه تا لبنان و از پاكستان تا عراق و مصر و تونس و ليبي به چشم مي خورد. رهبر انقلاب اسلامي در ديدار چندماه قبل خود با سلطان قابوس، پادشاه عمان درباره عواقب حمايت از تفكر تكفيري به حاميان آنها هشدار دادند: «متأسفانه با حمايت برخي كشورهاي منطقه، يك گروه تكفيري شكل گرفته كه با همه گروه هاي مسلمان درگير است. اما حاميان اين جريان بايد بدانند كه اين آتش، دامان آنها را نيز خواهد گرفت.» ايشان همچنين در سخنراني دو سال پيش خود در خطبه هاي نماز جمعه خطاب به مردم مسلمان منطقه گفتند: «سلفى گرى[...] اگر به معناى تعصب و تحجر و خشونت ميان اديان يا مذاهب اسلامى ترجمه شود،[...] خود باعث ترويج سكولاريزم و بى دينى خواهد شد.» حجت الاسلام دكتر مهدي فرمانيان، رئيس دانشكده مذاهب اسلامي دانشگاه اديان و مذاهب در گفت وگو با پايگاه دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب به بررسي اقدامات و پيشينه تاريخي و اعتقادي اين گروه ها پرداخته است كه در پي مي آيد.
همان طور كه مي دانيد، يكي از مشكلات معاصر جهان اسلام، اقدامات گروه هاي سلفي تكفيري و تبعات آن است. امروز در سوريه نمونه اين اقدامات را مشاهده مي كنيم. پيشينه تاريخي اين گروه ها چيست؟
تفكر سلفيِ تكفيري دو دوره خاص دارد؛ دوره اول كه از زمان معاويه شكل گرفت. اين دوره با سبّ و لعن امام علي عليه السّلام بروز يافت و با تبليغاتي كه عليه امام علي عليه السّلام مي شد، نگاه عمومي به ايشان بسيار منفي شد. اين تفكر در دوران امويان شدت گرفت و از ويژگي هاي دارندگان آن، نوع نگاه آنها به اهل بيت عليهم السّلام بود. آنها سعي داشتند مقام اولياءا... را پايين بياورند و به همين دليل، اهل بيت عليهم السّلام در اين دوره فشارهاي مضاعفي را تحمل مي كردند.
اما اين تفكر در قرون سوم و چهارم در جهان اسلام از بين رفت. با ظهور تصوّف و توجه پيروان آن به اهل بيت پيامبر عليهم السّلام، مردم نيز توجه والايي به جايگاه برجسته آن بزرگواران نشان دادند و آنها را به عنوان قطب هاي تصوّف و صوفيه مطرح كردند و پذيرفتند. امروزه نيز حدود ۵۰۰ ميليون صوفي در جهان اسلام، اهل بيت عليهم السّلام را قطب هاي خود مي دانند، به زيارت قبور مطهر آن بزرگواران مي روند، براي آنها احترام والايي قائلند و به آن ها توسل مي جويند.
دوره دوم بروز سلفي ها به قرن هفتم هجري قمري و ظهور «ابن تيميه» و مجموعه اش برمي گردد. او اين گفته را رواج داد كه بسياري از كارها و احترام هاي مسلمانان نسبت به قبور اهل بيت عليهم السّلام شرك است و كساني كه اين كارها را انجام مي دهند، كافرند. بنابراين ابن تيميه گستره بيشتري به تكفير داد. او به تنهايي حدود ۹۷۰ بار در آثارش مسلماناني را كه با او هم عقيده نبودند، تكفير كرد. با اين حال تفكر ابن تيميه با مرگ او براي قرن ها از بين رفت، تا اين كه دوباره در قرن ۱۲ با ظهور چند استاد در مدينه و شاگردانشان در جهان اسلام، دوباره رشد كرد و ثمره امروزين خود را زاييد كه همين وهابيت است. «محمدبن عبدالوهاب» با نزديك شدن به سياسيون توانست جايگاهي در قدرت هم پيدا كند. قدرت گرفتن وهابيون در اين دوره از سال ۱۱۶۰ هجري قمري شروع شد و تا سال ۱۲۳۵ طول كشيد؛ يعني حدود ۷۵ سال. در آن زمان عثماني ها توانستند در مقطعي وهابيون را از بين ببرند و آنها را به محاق ببرند. در سال ۱۳۱۹ هجري قمري بار ديگر اين انگلستان بود كه به احياي وهابيت پرداخت. وهابيتي كه در بيابان هاي نجد به محاق رفته بود و كسي به آن اهميت نمي داد، با پول و نيرو و اسلحه انگليس توانست دوباره قدرت بگيرد و سر كار بيايد. جنگ جهاني اول تمام شده بود و امپراتوري تجزيه شده عثماني ديگر قدرتي نبود كه آنها را از بين ببرد. بنابراين انگليس و سپس آمريكا توانستند دوباره وهابيت را به عنوان يك فكر مطرح در جهان اسلام گسترش دهند. انگليس در سال ۱۳۱۹ هجري قمري، يعني حدود ۲۰ سال پيش از شروع جنگ اول جهاني توانست افرادي را در كشورهاي اسلامي پيدا كند و با حمايت از آنها و قدرت دادن به آن افراد، تفرقه ميان مسلمانان را گسترش دهد تا پروژه تجزيه عثماني به راحتي پيش برود. وهابيت يكي از گروه هايي بود كه آنان براي اين هدف در نظر گرفته بودند. در حالي كه براي انگليسي ها نه وهابيت و نه غير وهابيت مهم نبوده و نيست، بلكه همواره ايجاد تفرقه برايشان اهميت داشته است. در مدت يك سال، اين حمايت ها به ثمر رسيد و وهابيت احيا شد. با افول امپراتوري انگلستان پس از جنگ جهاني دوم نيز آمريكا با بهره گيري از تجربيات انگليس، اين حمايت هاي استعمارگرانه را ادامه داد.
واكنش جهان اسلام به قدرت گرفتن دوباره وهابيت چه بود؟
وهابي ها شروع كردند به جنايت و قتل و غارت. آنها معتقد بودند مسلمان ها يا بايد تفكر وهابيت را بپذيرند يا اينكه كشته شوند. مردها را مي كشتند و زنان و كودكان را به عنوان كنيز و اسير مي بردند و اموال مسلمانان را به عنوان غنيمت جنگي غارت مي كردند. آنها تخريب بقعه هاي متبركه مسلمانان را شروع كردند. بقعه زيد بن خطّاب (برادر خليفه دوم) در منطقه نجد، از نخستين بقعه هايي بود كه وهابيون تخريب كردند. وقتي اين تخريب ها را گسترش دادند و بر قتل ها و غارت هاي خود افزودند، در جهان اسلام يك واكنش بسيار جدي عليه آنان شكل گرفت. كار به جايي رسيد كه وهابي ها حتي تصميم گرفتند قبر مطهر پيامبر اسلام صلّي ا... عليه وآله را هم تخريب كنند. به اينجا كه رسيد، مردم مدينه در صف هاي طولاني مقابل مزار پيامبر صلّي ا... عليه وآله اجتماع كردند و گفتند اول ما را بكشيد و بعد اين قبر را خراب كنيد. وقتي اين خبر به گوش مسلمانان هند رسيد، تصميم گرفتند با ۴۰۰ كشتي به حجاز بيايند و از قبر پيامبر صلّي ا...عليه وآله محافظت كنند. اين مخالفت ها باعث شد وهابي ها بترسند. آنها متوجه شدند اگر اين كار را بكنند، جهان اسلام با آنها درگير خواهد شد. بنابراين مصلحتاً اين كار را رها كردند، اما ساير قبور را متأسفانه به دليل فتوايي كه به اجبار از علماي مدينه و مكه گرفتند، تخريب كردند.
يك نگاه اجمالي به حملات و اقدامات وهابيت نشان مي دهد كه آنها بيش از آنكه از شيعيان بكشند، از اهل سنت كشته اند.
بله، ابن تيميه در زمان خودش اولين و بيشترين اعتراضات را به اهل سنت صوفي داشت. اگر از او يك كتاب در نقد شيعه ببينيد، در مقابل ۱۰ كتاب در نقد سنّي هاي صوفي از او وجود دارد. ابن تيميه حتي در نقد اشاعره و افكار ديگر مذاهب اهل سنّت هم نوشته هايي دارد. وقتي كه محمد بن عبدالوهاب ظهور كرد، درگيري هايي اتفاق افتاد و بيشترين تعداد كشته ها از اهل سنت بودند. جالب است بدانيد كه بيشتر هم از اهل سنت حنبلي كشته شدند كه با خود محمد بن عبدالوهاب هم مذهب بودند، چون حرف هاي او را قبول نداشتند. به همين دليل از نظر محمد بن عبدالوهاب آنها بايد كشته مي شدند! امروز تمام صوفي ها در جهان اسلام به نوعي از تفكر خود در مقابل سلفي هاي تكفيري و سلفي هاي وهابي دفاع مي كنند. تاكنون اهل سنت نزديك به هزار كتاب در نقد وهابيت نوشته اند. در جهان اسلام حدود ۸۰۰ ميليون نفر سنّي مخالف وهابيت وجود دارد كه يا اشعري هستند يا ماتريدي يا صوفي. بخشي از آنها هم سلفي هاي غير تكفيري اند.
تكفيري ها از نظر اجتماعي در چه طبقه اي قرار دارند؟
اغلب شان جوانان تندرو و اكثريتشان كم سواد هستند. محمد غزالي، رهبر معنوي اخوان المسلمين هميشه از دست اينها شكايت مي كرد. مي گفت: جوان ها به ما فشار مي آورند كه چرا اين كار را مي كنيد يا آن كار را نمي كنيد؟ هرچه مي گوييم كه اسلام به ما اجازه نمي دهد، آنها مي گويند ما از شما مجتهدتر هستيم و بهتر از شما اسلام را مي فهميم!
امروز هم مشكل گروه هاي تكفيري چند نكته است؛ يكي خشك مغزي آن ها كه بسيار شبيه خوارج هستند. دوم ناآگاهي آنها از اسلام است؛ سوم ادعاهاي فراوان آنهاست كه مدعي اند مجتهد مطلق هستند و از همه انسان هايي كه امروزه در جهان اسلام فتوا مي دهند، بهتر مي فهمند. بدتر از همه اينكه هم مفتي هستند و هم مجري.
هم اكنون به نظر مي رسد وقوع بيداري اسلامي توانسته است فضاي تنفسي اين جريانات تندرو را بيشتر و وسيع تر كند.
بيداري اسلامي در نگاه كلي، جريان مقدسي است كه ان شاءا... به تمدن نوين اسلامي خواهد انجاميد، اما حاكمان جديدي كه در اين كشورها بر سر كار آمده اند، هنوز نتوانسته اند تسلط كافي و كاملي بر كشور خود داشته باشند. لذا در اين كشورها كمي فضا باز شده و اينها هم كه تا ديروز سركوب مي شدند و در زندان ها بودند، الآن فعاليت خود را شروع كرده اند. تعداد تكفيري ها زياد نيست. كل وهابي ها در جهان اسلام ۵۰ ميليون نفر هستند. همچنين تخمين زده مي شود كه حدود ۱۰۰ ميليون نفر ديوبندي و حدود ۱۰۰ ميليون نفر اخواني در جهان اسلام وجود دارد. تعداد نيروهاي سلفي جهادي نيز شايد به يك ميليون نفر هم نرسد.
جبهةالنصرة در سوريه حدود هفت هزار نفر نيرو دارد كه بسيار وحشتناك عمل مي كنند، آنها به هيچ قانوني ملتزم نيستند و براي رسيدن به اهدافشان همه شرعيات و عرفيات و اخلاقيات را كنار مي گذارند. سر بريدن انسان ها و حتي كودكان با چاقو كار وحشتناكي است كه از هر انساني ساخته نيست. آن ها قبر حجر بن عدي را تخريب كردند و پيكر او را ربودند. بر فرض كه ساخت بنا بر قبور را قبول ندارند، با چه مجوزي نبش قبر مي كنند؟ در حالي كه نبش قبر در همه مذاهب چهارگانه اهل سنت حرام است. حتي اين كار در وهابيت هم حرام است. از بزرگان وهابي پرسيده اند كه قبري وجود دارد كه مردم سراغ آن مي روند، آيا ما اجازه داريم آن را نبش قبر كنيم تا ديگر مردم سراغ آن نروند؟ عالمان وهابي در پاسخ گفته اند كه اجازه اين كار را نداريد. سلفي هاي جهادي و تكفيري و القاعده حتي به اين مباحث هم التزام ندارند. آنها جوان هاي تندمزاجي هستند كه فقط خود را مجتهد مي دانند و مي گويند ما براي اينكه به هدف خود برسيم، هر كاري مي كنيم؛ خواه خلاف شرع باشد يا خلاف عرف يا خلاف اخلاق.
به نظر شما ديپلماسي وحدت اسلامي در برخورد با تكفيري ها چه كاركردي دارد؟
تنها راه خروج جهان اسلام از اين وضعيتي كه تكفيري ها پديد آورده اند، حركت در بستر وحدت اسلامي و پرهيز از جنگ هاي مذهبي است. وهابي ها جدّاً دنبال اين استراتژي هستند كه ما را وارد جنگ مذهبي كنند. لذا بايد مراقب بود كه به هر صورت ممكن شيعيان وارد جنگ مذهبي نشوند. يكي از اقدامات تأثيرگذار در اين زمينه، كنش هاي عاقلانه و هوشمندانه عالمان شيعه است. مثلاً فتواي رهبر معظم انقلاب مبني بر اينكه اهانت به امّهات المؤمنين حرام است، در اين فضا همچون آبي بر آتش جنگ مذهبي است. وقتي آيت ا... سيستاني مي گويند كه اهل سنت نه تنها برادران ما، كه جان ما هستند، اين سخن همچون آبي بر آتشي است كه وهابي ها برمي افروزند؛ آتشي كه آن ها اين روزها در سوريه شعله ور كرده اند.
به نظر شما پازل غربي ها براي سوريه از چه قطعاتي تشكيل شده است و آيا اين پازل تكميل و مرتب خواهد شد؟
تحليل من اين است كه غرب دقيقاً همان برخورد و رفتاري را كه با تكفيري ها در افغانستان داشت، در سوريه هم تكرار خواهد كرد. يعني وقتي به هدف خود رسيد، نه تنها تمام كمك هاي خود را از آنها خواهد برداشت، احكام بسيار شديدي هم عليه آنها اعمال مي كند. كاري مي كنند كه آن ها نه به حكومت برسند و نه چيزي عايدشان شود. بعد هم سوريه را در جنگ مذهبي خانگي و در يك وضعيت پر از هرج و مرج رها مي كنند تا ديگر براي مقاومت و ايستادگي در برابر اسرائيل هيچ تواني نداشته باشد.
سه شنبه 26 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
حجتالاسلام فرحزاد:شبكههاي وهابيت براي تضعيف فرهنگ حسيني سازماندهي شدهاند
حجتالاسلام فرحزاد شبكههاي وهابيت براي تضعيف فرهنگ حسيني سازماندهي شدهاند استاد اخلاق حوزه علميه قم از سازماندهي گسترده شبكههاي وابسته به وهابيت و هزينههاي گزاف در آن براي تضعيف فرهنگ حسيني و جدايي شيعيان از سالار شهيدان خبر داد به گزارش خبرگزاري فارس از كاشان حجتالاسلامروش بهرهوري از تمثيل در تشريح تعاليم و معارف اسلامي روشي تاثيرگذار در خطابههاي واعظ شهير حجتالاسلام والمسلم
روش بهرهوري از تمثيل در تشريح تعاليم و معارف اسلامي روشي تاثيرگذار در خطابههاي واعظ شهير حجتالاسلام والمسلمين فلسفي اشاره دانشمند و خطيب وارسته و واعظ توانا و شهير مرحوم حجتالاسلام محمدتقي فلسفي در تبيين جلوههاي مختلف و معارف اسلامي از روشهاي گوناگون بهره ميگرفت كه تمثيلعضو شوراي اسلامي شهر شيراز هشدار دادتبليغ فرقههاي ضاله بهائيت و وهابيت در محلات محروم شيراز
عضو شوراي اسلامي شهر شيراز هشدار دادتبليغ فرقههاي ضاله بهائيت و وهابيت در محلات محروم شيراز عضو شوراي اسلامي شيراز گفت در محلات محروم شيراز فرقههاي ضاله بهائيت و وهابيت تصوف و فرقههاي غربي شيطانپرستي و كليساهاي خانگي تبليغ ميشود به گزارش خبرگزاري فارس از شيراز محمدرضا هدكتر فاني در مجمع عمومي كانون تربيت اسلامي مطرح كرد دعوت از تشكلها و كانونهاي تربيتي براي مشاركت در پيشبرد ك
دكتر فاني در مجمع عمومي كانون تربيت اسلامي مطرح كرد دعوت از تشكلها و كانونهاي تربيتي براي مشاركت در پيشبرد كارهاي آموزش و پرورش بخش خبري مشاركت در مديريت تدريس توليد محتوا و برنامهها مقررات آموزشي بودجه فضا و تجهيزات به عنوان اركان آموزش و پرورش است كه همه مردم دولت وملحجتالاسلام واعظجوادي مطرح كردبهرهمندي از انديشههاي آيتالله جواديآملي با نگاه بينالمللي
حجتالاسلام واعظجوادي مطرح كردبهرهمندي از انديشههاي آيتالله جواديآملي با نگاه بينالمللي رئيس بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء گفت با نگاه بينالمللي ميتوانيم بازخواني بهتري نسبت به آثار و انديشههاي حضرت آيت الله جوادي آملي داشته باشيم به گزارش خبرگزاري فارس از قم بهرئيس سازمان صنعت و تجارت كهگيلويه و بويراحمد عنوان كردنقش تبليغي ارزنده مرحوم حجتالاسلام سيد كريم موسوي در وا
رئيس سازمان صنعت و تجارت كهگيلويه و بويراحمد عنوان كردنقش تبليغي ارزنده مرحوم حجتالاسلام سيد كريم موسوي در واحدهاي صنعتي رئيس سازمان صنعت و تجارت كهگيلويه و بويراحمد از نقش تبليغي ارزنده مرحوم حجتالاسلام سيد كريم موسوي در واحدهاي صنعتي استان ياد كرد داريوش ديوديده امروز در گفترئيس شوراي اسلامي شهر تهران در بازديد از منطقه ۱۱؛ اهل قلم گمنام نميمانند/ بناهاي تاريخي تهران بايد حفظ شود
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در بازديد از منطقه ۱۱ اهل قلم گمنام نميمانند بناهاي تاريخي تهران بايد حفظ شود مسجد پنبهچي بايد حفظ ميشد اما با توجه به برنامههاي اعلام شده سازمان ميراث فرهنگي نقشهاي را براي ساخت اين مسجد تهيه كرده و در آينده خيلي مناسبتر از پيش احداث خواهد شرئيس مجمع نمايندگان استان بوشهر مطرح كردتوجه به ارزشهاي ديني و اسلامي از اقدامات تاثيرگذار نظام بود
رئيس مجمع نمايندگان استان بوشهر مطرح كردتوجه به ارزشهاي ديني و اسلامي از اقدامات تاثيرگذار نظام بود رئيس مجمع نمايندگان استان بوشهر گفت نظام اسلامي پس از پيروزي انقلاب اسلامي اقدامي بزرگ انجام داد و آن هم ترويج و توجه به ارزشهاي ديني و اسلامي بود به گزارش خبرگزاري فارس از بوشرئيس كميسيون اجتماعي مجلس مطرح كردحمايت مجلس از ارائه آموزشهاي مهارتي به كشورهاي منطقه
رئيس كميسيون اجتماعي مجلس مطرح كردحمايت مجلس از ارائه آموزشهاي مهارتي به كشورهاي منطقه رئيس كميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به ضرورت كمك ايران به مردم افغانستان گفت ما نمايندگان مجلس و خصوصاً كميسيون اجتماعي از اين اقدام سازمان آموزش فني و حرفهاي حمايت ميكنيم به گزارش خبرنگارحجتالاسلام ميرمحمدي در نشست خبري:تحول در علوم انساني نيازمند تحول در روشهاي پژوهشي است
حجتالاسلام ميرمحمدي در نشست خبري تحول در علوم انساني نيازمند تحول در روشهاي پژوهشي است رئيس پژوهشكده علوم اسلامي امام صادق ع گفت اگر ميخواهيم در حوزه تحول در علوم انساني موفق شويم بايد در روشهاي پژوهشي تحول ايجاد كنيم تا اين پژوهشها و نتايج آنها كاربردي شود به گزارش خبرحجتالاسلام غرويان در گفتوگو با فارس:پيشرفت در فلسفه بدون رجوع به فلسفههاي مضاف ناممكن است
حجتالاسلام غرويان در گفتوگو با فارس پيشرفت در فلسفه بدون رجوع به فلسفههاي مضاف ناممكن است عضو هيئت علمي جامعةالمصطفي العالميه گفت بيشتر صاحبنظران فلسفي امروز جامعه با اين نظر موافق هستند كه براي پيشرفت در حوزه فلسفي بايد به فلسفههاي مضاف رجوع كنيم حجتالاسلام محسن غرويانرئيس كانون شوراهاي اسلامي كار مازندران: حق سنوات كارگران چيتبهشهر با فروش زمين كارخانه تأمين ميشود
رئيس كانون شوراهاي اسلامي كار مازندران حق سنوات كارگران چيتبهشهر با فروش زمين كارخانه تأمين ميشود چكيده در حالي كه به قوانين موجود به بانك ملي و سازمان تامين اجتماعي اجازه ميدهد تا مطالبات معوقه خود را به نرخ روز و با احتساب جرائم ديركرد دريافت كنند به موجب همين قوانين طلبحجتالاسلام رئيسي سخنران پيش از خطبههاآيتالله موحديكرماني نماز جمعه تهران را اقامه ميكند
حجتالاسلام رئيسي سخنران پيش از خطبههاآيتالله موحديكرماني نماز جمعه تهران را اقامه ميكند نماز عبادي سياسي جمعه اين هفته تهران به امامت آيتالله موحديكرماني اقامه خواهد شد به گزارش گروه سياسي خبرگزاري فارس نماز عبادي سياسي جمعه اين هفته تهران به امامت آيتالله موحديكرماني-