تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر باطل با حق درنياميزد، بر حقيقت جويان پوشيده نمى مانَد و اگر حق با باطل آميخته ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803331549




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت‌الاسلام جعفري‌پور به فارس پاسخ دادمراد از مقام محمود در زيارت عاشورا چيست/ لعين و ابن‌لعين كيست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجت‌الاسلام جعفري‌پور به فارس پاسخ دادمراد از مقام محمود در زيارت عاشورا چيست/ لعين و ابن‌لعين كيست
مسئول پاسخگويي مركز تخصصي نماز با اشاره به واژه «لعين» در زيارت عاشورا گفت: يزيد، معاويه و ابوسفيان از زبان پيامبر(ص) مورد لعن قرار گرفته‌اند و اين زماني اتفاق افتاد كه پيامبر در خواب ديد ميمون‌ها از منبرش بالا مي‌روند!


به گزارش خبرنگار آيين و انديشه خبرگزاري فارس، درباره زيارت حضرت سيدالشهدا(ع) روايات فراوانى وجود دارد و در‌باره زيارت عاشوراى معروف، احاديثي از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نقل شده اما در عين حال سؤالاتي نيز در اين حوزه درباره متن زيارت عاشورا و مسائل ديگر درباره آن مطرح شده است.

حجت‌الاسلام جعفري‌پور، مسئول پاسخگويي مركز تخصصي نماز به برخي شبهات پيرامون متن زيارت عاشورا پاسخ مي‌دهد.

زيارت عاشورا يك حديث قدسي است

*زيارت عاشورا از كلام كدام امام معصوم صادر شده است؟

- زيارت عاشورا آن گونه كه از روايت امام صادق(ع) در كتاب مصباح شيخ طوسي به دست مي‌آيد، از جانب خداوند و حديث قدسي است، يكي از تفاوت‌هاي حديث قدسي با قرآن اين است كه رساندن آيات قرآن بلافاصله بعد از نزول آن به همه مردم واجب است، ولي ممكن است يك حديث قدسي از جانب خداوند به پيامبر اكرم(ص) عرضه شود، بدون آنكه پيامبر(ص) آن را به يك نفر هم بگويد يا فقط به افراد خاص مثل سلمان و مقداد و ... تعليم دهد.

زيارت عاشورا توسط خداوند بيان و توسط جبرئيل امين براي پيامبر اكرم(ص) هديه آورده شد و اميرمؤمنان(ع) به امام مجتبي(ع) و ايشان به برادرش امام حسين(ع) و ايشان به امام سجاد(ع) و ايشان به فرزندش امام باقر(ع) و او به امام صادق(ع) انتقال دادند تا اينكه در زمان امام باقر و امام صادق(ع) كه موقعيت بهره‌مندي خواص شيعيان از اين حديث قدسي ايجاد شد، امام باقر(ع)به علقمه و امام صادق آن را صفوان بن مهران در نجف آموزش دادند، ولي تنها روايتي كه زيارت عاشورا را حديث قدسي معرفي مي‌كند روايت امام صادق(ع) در كتاب مصباح شيخ طوسي است.

امامين صادقين(ع) به نشر زيارت عاشورا پرداختند

*چرا زيارت عاشورا بعد از شهادت امام حسين(ع) توسط امام سجاد(ع) به شيعيان آموخته نشد؟

- اوج فتنه و ظلم بني‌اميه در كربلاي معلي در روز عاشورا اتفاق افتاد، بنابراين دستگاه اموي براي تثبيت موقعيت خودش هر قيامي را سركوب مي‌كرد، همانند قيام توابين، قيام مختار و قيام حرّه در چنين موقعيتي با چنين خفقان كسي انتظار دارد كه لعن يزيد و معاويه و ابوسفيان كه در زيارت عاشورا علناً آمده است، توسط شيعيان بيان شود، اما در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) كه زمان اختلاف بين بني‌مروان و بني‌العباس است، آن خفقان شدت خود را از دست داده است، به همين خاطر امام باقر و امام صادق(ع) به بيان آن پرداختند.

*زيارت عاشورا اولين بار در چه كتاب‌هايي ذكر شده است؟

- زيارت عاشورا به نقل از علقمه بن محمد حضرمي از امام باقر(ع) در كتاب كامل الزيارات و زيارت عاشورا به نقل از صفوان بن مهران از امام صادق(ع) در كتاب مصباح المتهجد شيخ طوسي شده است و زيارت عاشوراي مشهور كه در مفاتيح الجنان آمده است، همان زيارت كتاب مصباح المتهجد است.

*اعتبار سند زيارت عاشورا در چه حد است؟

-زيارت عاشورا داراي دو سند و سه طريق است كه با توجه به كتاب‌هاي علم رجال اشخاصي كه در سند زيارت قرار گرفته‌اند همه مورد اعتماد هستند:

1- نقل صالح بن عقبه 2- نقل سيف بن عميره 3- نقل محمد بن خالد طيالسي كه هر كدام توسط شيخ طوسي در كتاب فهرست اسناد آن آمده است.

تبلور انديشه‌هاي مهدوي در يك حديث قدسي

*ويژگي‌هاي منحصر به فرد زيارت عاشورا چيست؟

حديث قدسي بودن، ثواب و آثار منحصر به فرد، لعن برخي اشخاص، ذكر مهدويت و انتقام از دشمنان حضرت كه در دو جاي زيارت امام منصور و امام هدي آمده كه اين خود اشاره به ابراز اعتقاد به انتقام مهدوي در زمان اهل بيت(ع) دارد،‌ سجده در مقابل خداوند در انتهاي زيارت كه اين اوج پيوستگي زيارت امام حسين(ع) با عبوديت خداوند است كه در هيچ زيارتي غير از زيارت عاشورا در آخر آن سجده وجود ندارد،‌ دستور به انجام هر روزه آن هر چند زيارت عاشورا زيارت مخصوص روز عاشوراست، ولي در ساير روزهاي ايام سال به قصد برآورده شدن حاجت و بهره‌مندي از آثار و ثواب‌هاي آن امام باقر و امام صادق(ع) توصيه كردند.

ابراز عاشقانه مريدان حسيني به سيد و سالار شهيدان در زيارت عاشورا

*عبارات زيارت عاشورا چند بخش است؟

- داراي دو بخش كلي «خطابي» يعني خطاب به امام حسين، «درخواستي» يعني خطاب به خداوند است:

«خطاب به امام حسين» كه از وضعيت خود و درخواست‌هاي خود خبر مي‌دهيم:

- تسليم: السلام عليك ...

- تعزيت :لقد عظمت الرزيه

- تضمين: اني سلم لمن ...

- تبرئه: وابرا الي الله ...

- تفديه: بابي انت وامي

- مهدي ياوري: ان يرزقني طلب ...

- تقرب: اني اتقرب الي الله ...

- توسل: بموالاتكم

- همراهي: معكم في الدنيا

- درك شفاعت: يبلغني المقام المحمود

- پاداش كامل: افضل ما يعطي

- لعن شخص: لعن الله آل زياد...

- لعن شخصيت: دفعتكم عن مقامكم

- ثبوت در قدم: قدم صدق

«درخواست از خداوند»

-وجاهت: وجيها

- صلوات و رحمت و مغفرت: صلوات ورحمه ومغفره

- حيات و ممات محمدي: محياي محيا...

- لعن شخص: اللهم العن اباسفيان و...

- تأكيد در لعن شديد: فضاعف، جميعا، خص

- درخواست عذاب دردناك: العذاب الاليم

- تقرب با برائت و ولايت: اللهم اني اتقرب

- لعن شخصيت: اول ظالم وآخر

-شفاعت: اللهم ارزقني شفاعه الحسين

- ثبوت قدم در راه حسين: وثبت لي قدم صدق

امام حسين(ع) پدر تمام بندگان خدا است

*چرا به امام حسين(ع) اباعبدالله مي‌گويند؟

- در جامعه عربي هم اسم و هم كنيه داريم، اعراب از زماني كه فرزندشان به دنيا مي‌آيد، معمولاً براي او به غير از اسم كنيه هم قرار مي‌دهند كه در اكثر موارد فرزند آن شخص همان نام مذكور در كنيه را دارد، مثلاً حضرت علي(ع) ابوالحسن است و نام فرزند ارشد ايشان حسن(ع) يا امام صادق(ع) اباعبدالله است و امام حسين(ع) كه اباعبدالله است فرزندي به نام عبدالله رَضيع داشته است.

عبدالله به معناي بنده خدا و از آنجا كه هر كسي بعد از واقعه عاشورا خداوند را عبوديت مي‌كند مديون خود سيدالشهدا(ع) است، بنابراين امام حسين(ع) پدر تمام بندگان خدا است، يعني هر كس كه خداوند را عبوديت مي‌كند مديون خون سيدالشهدا(ع) است، پس مي‌توان گفت كه امام حسين(ع) پدر تمام بندگان خدا است، چرا كه اسلام توسط پيامبر(ص) ابلاغ شد و توسط قيام امام حسين(ع) جاويدان و باقي ماند، اگر قيام امام حسين(ع) نبود، الان هيچ مؤمن واقعي وجود نداشت، به همين جهت گفته‌اند: «الاسلام نبوي الحدوث وحسيني البقاء» چرا كه اسلام فقط و فقط آن است كه سيدالشهدا(ع) بيان مي‌كند و هر آنچه يزيد ترويج مي‌كند، كفر مطلق است.

خوابي كه پيامبر(ص) درباره بني‌اميه ديد/ شجره ملعونه كيست

*منظور از لعين و بن لعين كيست؟

-منظور يزيد بن معاويه بن ابي سفيان است كه هم يزيد و هم معاويه و هم ابوسفيان از زبان پيامبر اكرم(ص) و قرآن كريم مورد لعن قرار گرفته‌اند و اين همان زماني اتفاق افتاد كه پيامبر(ص) در خواب ديد ميمون‌ها از منبرش بالا مي‌روند و آيه 60 سوره اسراء نازل شد و بني‌اميه را شجره ملعونه معرفي كرد.

*شادي آل زياد و آل مروان چگونه بود؟

-آنان روز عاشورا را به عنوان روز پرخيز و بركت خود قرار دادند و دستور به روزه‌داري اين روز كردند و اهل بيت(ع) از روزه روز عاشورا به دليل عدم شباهت با بني‌اميه نهي كردند و فرمودند روز بگيريد عاشورا با نهي از خوردن و آشاميدن تا قبل از غروب و قبل از غروب افطار كنيد، چرا كه عزيز ما در روز عاشورا هم گرسنه و هم تشنه شهيد شدند، بنابراين نزديك غروب آفتاب كه ديگر حضرت به شهادت رسيده است، غذا خوردن شما كراهت ندارد. اين حديث از امام صادق(ع) در كتاب مصباح متهجد نوشته شيخ طوسي نقل شده است.

طلب كننده خون حسين(ع) كيست؟

*ثارالله يعني چه؟

-در كلام عرب هم به خون و هم به طلب كننده خود و هم به كسي كه خونش طلب مي‌شود، «ثار» گفته مي‌شود، در زيارت عاشورا مي‌خوانيم «طلب ثاركم مع امام هدي» خداوند به من روزي گرداند توفيق طلب خون شما را كه من هم از طلب‌كنندگان خون شما باشم، پس در اينجا ثار به معناي خون است و در زيارت امام زمان(عج) مي‌خوانيم «السلام عليك يا ثارالله» و چون منتقم حقيقي خون امام حسين(ع) امام زمان(عج) است. «ثارالله» در اينجا به معناي طلب كننده خون است، در زيارت عاشورا كه مي‌خوانيم «السلام عليك يا ثارالله وبن ثاره» منظور كسي است كه خون او طلب مي‌شود؛ يعني امام حسين(ع) و اميرمؤمنان(ع) بنابراين سه امام از امامان ما لقب ثارالله دادند، امام زمان(عج) طلب كننده و حضرت علي(ع) و امام حسين(ع) طلب شونده.

ارواح طيبه‌اي كه به زيارت ثارالله مي‌روند

*منظور از ارواحي كه به درگاه امام حسين(ع) سر تعظيم فرود مي‌آوردند، چيست؟

- «حَلَت» به معناي وارد شدن همراه با كرنش و خضوع است، يك وقت شخص با احترام و تواضع به انسان وارد مي‌شود، به اين حالت حلول گفته مي‌شود و اگر داخل شدن بدون تواضع باشد به آن دخول گفته مي‌شود، در زيارت عاشورا سلام مي‌دهيم به روح‌هايي كه در مقابل عظمت امام حسين(ع) حلول كردند يعني با تمام تواضع به درگاه ايشان آمدند كه در درجه اول منظور ياران سيدالشهدا(ع) كه در كنار حضرت در پايين پاي او جسم آن‌ها قرار دارد و در مرحله دوم ارواح تمام انبياء، صالحين، شهدا و مؤمنان است كه در برابر عظمت حركت سيدالشهدا سر تعظيم نهاده‌اند، در كامل الزيارات عبارت «واناخت برحلك» نيز وجود دارد كه «اناخه» به معناي خم شدن تا حدي كه صورت به زمين نزديك شود، هست. شتربان وقتي مي‌خواهد شتر را بخواباند، آن قدر سر او را پايين مي‌آورد كه به زمين نزديك مي‌شود عرب به آن «اناخه» مي‌گويد، مي‌خواهد بگويد آن قدر به امام حسين(ع) تعظيم كردند كه نزديك است در اثر خم شدن نزديك است سر آنان به زمين برسد و شايد دليل بوسيدن عتبه -پاشنه درب ورودي حرم امام معصوم(ع)- همين باشد كه انسان سر تعظيم به آستانش بسايد.

امام هادي(ع) نام تمام قاتلان حادثه عاشورا را بيان مي‌كند

*چرا در بين همه ظالمان عبيدالله بن زياد عمر سعد شمر يزيد مورد لعن صريح واقع شده‌اند و بقيه قاتلان مثل خولي، نسان و ... اسمشان در زيارت عاشورا نيامده است؟

- اولاً اينها كساني بودند كه فرماندهي را به عهده داشتند، ثانياً كساني بودند كه بيشترين ظلم را مرتكب شدند، ثالثاً كساني بودند كه شناختشان نسبت به امام حسين(ع) بيشتر از بقيه بود، رابعاً قرار نيست كه هر كسي كه مورد لعن است نامش در زيارت بيايد و خداوند از باب نمونه به چند تن از ظالمان اشاره شده است و عبارت «ولعن الله اُمه قتلتكم» همه قاتلان كربلا را در بر مي‌گيرد، خامساً در زيارت ناحيه امام هادي(ع) تك تك قاتلان نام برده شده و لعن شده‌اند همانند حرمله، خولي و...

*مگر منتقم خون امام حسين(ع) امام زمان(عج) نيست، پس بقيه شيعيان چه كاره هستند كه خداوند مي‌فرمايند طلب خون امام حسين(ع) را به همراه حضرت مهدي(عج) را نصيب كند؟

-منتقم اصلي خداوند است، حضرت مهدي(عج) مجري اين طرح است، خداوند ابلاغ مي‌كند، امام اجرا مي‌كند، ولي به واسطه شيعيان، يعني اين گونه نيست كه خود حضرت يكي يكي قاتلان و مجريان را قصاص كند، بلكه شيعيان او كه در زمان ظهور هستند اين كار را انجام مي‌دهند.

نصرت الهي براي امام منصور در هنگامه ظهور

*چرا به امام زمان(عج) امام منصور مي‌گويند؟

-در بين تمام اهل بيت(ع) دو معصوم بوده‌اند كه توسط خداوند منصور به رعب (وحشت) هستند، يكي پيامبر اكرم(ص) و يكي حضرت مهدي(عج)، در مورد پيامبر(ص) قرآن مي‌فرمايد: در جنگ بدر و جنگ احزاب خداوند وحشت و الرعب را در قلوب كفار جاي داد، به وسيله نزول سه هزار ملك در جنگ بدر، در آيه 124 آل عمران و سوره انفال آيه 65، امام صادق (ع)فرمودند: فرزندم مهدي نيز به وسيله رعب و وحشتي كه در دل دشمنانش افكنده مي‌شود خداوند او را ياري مي‌كنند، منصور يعني كسي كه توسط خداوند ياري شده است.

منظور از مقام محمود مقام شفاعت اهل بيت(ع) است

*منظور از مقام محمود در زيارت عاشورا چيست؟

-در آيه 79 سوره اسراء خداوند به پيامبر(ص) دستور مي‌دهد كه نماز شب را بپادار اميد است كه به مقام محمود برسي، در روايت امام صادق(ع) دارد كه منظور از مقام محمود مقام شفاعت اهل بيت(ع) است، در زيارت جامعه كبيره اشاره شده است، از خداوند مي‌خواهيم كه ما را به آن مقام شفاعت برساند امام صادق(ع) فرمودند: زائر امام حسين(ع) خودش شافع محشر است و هر كس به غير از دشمنان اهل بيت(ع) را مي‌تواند شفاعت كند و يا اينكه طبق فراز سجده زيارت عاشورا به شفاعت امام حسين(ع) برسد.

*منظور از مضاعف شدن لعن چيست؟

- لعن به معني دوري از رحمت خدا و رسيدن به عذاب الهي همان طور كه رحمت خدا براي برخي چندين برابر مي‌شود، همانند پاداش انفاق كه به فرموده قرآن 700 برابر مي‌شود، سوره بقره آيه 261، لعنت خدا نيز براي برخي چند برابر مي‌شود بستگي به گناه دارد، در زيارت عاشورا از خدا مي‌خواهيم كه لعنت خود را بر بني‌اميه مضاعف گرداند.

*مگر جهاد يك واژه مقدس نيست، پس چرا زيارت عاشورا دشمنان امام حسين(ع) را با لفظ «جاهدت الحسين» ياد كرده است؟

-جهاد يك معناي لغوي دارد كه به معناي تلاش و كوشش است، در قرآن كريم به همين معنا به كار رفته است، در سوره لقمان آيه 15 «وَاِن جاهداك» اگر پدر و مادر تلاش كردند تو را مشرك كنند، از آن‌ها اطاعت مكن و همين معنا در اين فراز زيارت به كار رفته است، خدا لعنت كند گروهي را كه عليه امام حسين(ع) در جنگ با او به هر نحوي تلاش كردند كه پسر پيامبر(ص) را شهيد كنند، چه با تير چه با سنگ و ... اين معنا با جهادي اصطلاحي كه ششمين فرع از فروع دين اسلام است تفاوت دارد، جهاد در اينجا به معني تلاش است و در زبان عربي به هر تلاشي جهاد مي‌گويند.

جايگاه خاص علي‌اكبر(ع) در زيارت عاشورا

*مگر حضرت علي اكبر(ع) جزو اولاد امام حسين(ع) نيست، پس سلام به صورت كلي بر اولاد حسين(ع) كافي بود، چرا علي اكبر(ع) را سلام اختصاصي دادند؟

- در بين فرزندان امام حسين(ع) كه در كربلا به شهادت رسيدند، هيچ كس مقامش به اندازه علي اكبر(ع) نيست، براي همين امام سجاد(ع) او را در يك قبر ويژه پايين پاي پدرش دفع كرد، ولي بقيه ي شهداي كربلا مانند قاسم(ع)، عبدالله(ع)، عون(ع)، عثمان(ع)، جعفر(ع) و ... را كه شانزده نفر بودند، را در يك گور دسته جمعي دفن كرد و اين خود امتياز علي اكبر(ع) به ساير شهداي اهل بيت(ع) را مي‌رساند، شخصيتي كه در خلق و خُلق و سخن شبيه پيامبر(ص) بوده است و البته چون داغ علي‌اكبر(ع) بر سيدالشهدا بسيار گران بود، خدا در زيارت عاشورا با سلام خاص به علي اكبر(ع) تسلي به سيدالشهدا(ع) نيزمي‌دهد.

مفهوم عبارت «بأبي أنت و اُمّي»

*ويژگي‌هاي اصحاب امام حسين(ع) چيست كه خدا به آن‌ها سلام مي‌دهد؟

-اصلي‌ترين ويژگي ياران امام حسين(ع) شناخت امام زمان است، شناختي كه پيامبر اكرم(ص) فرمودند: هر كس آن شناخت را نداشته باشد، به مرگ جاهليت مرده است و جايگاه اصحاب امام حسين(ع) در روزگاري كه نزديك 30 هزار نفر عليه امام زمانشان شمشير كشيده‌اند معلوم مي‌شود، اصحابي كه امام صادق(ع) فرمودند: پدر و مادرم به فداي شما!

در كلام عربي وقتي گفته مي‌شود «بابي انت و امي» كنايه از آن است كه پدر و مادر من اين عمل و رفتار شما را در ياري از حجت خدا مي‌پسندند، نه به اين معنا كه شخص فداي شخص ديگر شود، بعضي‌ها شبهه مي‌اندازند كه چرا امام صادق(ع) فرموده: «بابي انت وامي» و آن هم خطاب به شهداي كربلا، يعني امام باقر(ع) فداي يك شخص عادي شود! نه اين نيست، بلكه منظور فداي حركت و عمل كه همان اطاعت از امام معصوم(ع) است وگرنه در روايات ما نهي شده است كه كسي پدر و مادر خود را فداي شخص ديگر كند، مگر اينكه از دنيا رفته باشند.

سلامي كه هر روز وهابي‌ها به پيامبر(ص) مي‌دهند اما سلام بر حسين(ع) را شرك مي‌دانند!

*از طرف وهابي‌ها مطرح مي‌شود امام حسين 1370 سال پيش از دنيا رفته است، چرا الان به زيارتش مي‌رويد و به او سلام مي‌كنيد، اين كار شما چه فايده‌اي دارد؟

-اولاً زيارت قبور مؤمنان جزو سيره پيامبر اكرم(ص) است، در صحيح مسلم روايت شده است كه پيامبر(ص) به زيارت قبور بقيع مي‌رفتند و اين گونه مي‌فرمودند: «السَّلامُ عَلى‏ اَهْلِ الدّيارِ مِنَ المُسلِمينَ وَالمُؤمِنينَ أَنْتُم لَنا فَرَطٌ وَنَحْنُ اِنْ شاءَ اللّهُ بِكُمْ لاحِقُونَ»، اين روايت پيامبر(ص) را هم اكنون در قبرستان بقيع تابلو كردند، يعني خود وهابي‌ها اين كار را كرده‌اند و در آنجا قرار داده‌اند، پس يكي از پاسخ‌هايي كه با روش خودشان مي‌توان به وهابي‌ها داد، همين است كه خطاب به قبور معمولي سلام مي‌دهيد، حال اينكه به حضرت سيدالشهدا(ع) مي‌رسد، به شيعه اشكال مي‌كنيد كه چرا زيارت مي‌كند و سلام مي‌دهد.

ثانياً خود وهابي‌ها به زيارت پيامبر اكرم(ص) مي‌روند مي‌گويند: «السلام عليك يا رسول‌الله اشهد انك ... جاهدت في سبيل الله» اين عبارت بين اذان و اقامه از تلويزيون سعودي هميشه پخش مي‌شود و در مكتب شيعه سلام بر هر يك از ائمه همانند سلام بر رسول خداست.

از منظر مكتب شيعه اعتقادمان اين است كه روح امام معصوم هيچ تفاوتي در زماني كه در حيات است با بعد از مماتش ندارد، بنابراين در زيارت ائمه مي‌خوانيم: «اشهد انك تشهد مقامي وتسمع كلامي وترد سلامي وانك حي عند ربك مرزوق»، شهادت مي‌دهم كه شما جايگاه من را مي‌بينيد و جواب سلام من را مي‌دهيد، سخنم را مي‌شنويد و سلامم را پاسخ مي‌دهيد، شهادت مي‌دهم كه زنده‌ايد و در نزد خداوند از روزي بهرمنديد.

و جمله معجزات و كراماتي كه در حرم ائمه به خصوص حرم امام رضا(ع) صادر و ساطع مي‌شود، تصديق مطلب فوق است اينكه مثلا بيمار سرطاني يا نابينايي شفا يافته است، نشان از ارتباط اهل بيت(ع) با دنيا حتي پس از شهادتشان دارد.

يزيد اگر هزاران بار زنده شود، باز حادثه عاشورا را رقم مي‌زند

*شبهه ديگري كه وهابيت مطرح مي‌كند اين است كه به جاي اينكه يزيد، معاويه، ابوسفيان را لعن كنيد كه از دنيا رفتند، بهتر نيست به جاي زبان لعن و نفرين كه شما براي آن‌ها گشوده‌ايد، دست به دعا برداريد تا خداوند از سر تقصيرات آن‌ها بگذرد؟!

- اين افراد انسان‌هايي هستند كه اهل عناد، حقد، كينه و معاند هستند، اگر يزيد دوباره زنده شود، به همان ترتيب واقعه عاشورا را رقم مي‌زند، يعني اين طور نيست كه بخواهند هدايت شوند، همچنين اين شيوه قرآني است كه شخصي را لعن كنيم، در قرآن كريم هم لعن شخص و هم لعن شخصيت داريم، در قرآن كريم خداوند به صراحت ابليس را لعن مي‌كند: «وَإِنَّ عَلَيْكَ اللَّعْنَةَ إِلَي يَوْمِ الدِّينِ»، همچنين ابوالهب، اصحاب سبت «لَعَنَّا أَصْحَابَ السَّبْتِ»، اصحاب اخدود و ....

يكي از دلايلي كه قرآن با نام اشخاص را نام مي‌برد و لعنت مي‌كند اين است كه ممكن است در گذر تاريخ به فراموشي سپرده شوند، لذا اگر در زيارت عاشورا يزيد، معاويه و ابوسفيان، آل زياد، آل مروان، آل بني‌اميه، عمر بن سعد و شمر را لعنت نمي كردند، امكان داشت كه سه نسل آينده نداند كه چه اتفاقي رخ داده است و چه افرادي مسبب اين واقعه هولناك بوده‌اند، مثلاً اينكه چه كسي فرمانده سپاه دشمن را بر عهده داشته است، پس اين سياست خدا در زيارت عاشوراست كه از كساني كه بانيان اين ظلم بودند، به صراحت و با نام شخصي مانند ابوسفيان، معاويه، يزيد بن معاويه و ... نام ببرد، البته در زيارت ديگري امام هادي(ع) تك تك قاتلان را حضرت(ع) نام مي‌برد و لعن مي‌كند تا از تاريخ پاك نشود و كسي تاريخ را تحريف نكند.

انتهاي پيام/ك

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن