تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):بار الها... باطل را از درون ما محو نما و حق را در باطن ما جاى ده. زيرا كه ترديدها...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826065943




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت‌الاسلام خسروشاهي در گفت‌وگو با فارس:نوانديشي تا وقتي مبتني بر احكام اجتهاد باشد، قابل قبول است وگرنه بدعت است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجت‌الاسلام خسروشاهي در گفت‌وگو با فارس:نوانديشي تا وقتي مبتني بر احكام اجتهاد باشد، قابل قبول است وگرنه بدعت است
دكتراي حقوق و نويسنده كتاب «فلسفه حقوق» گفت: نوانديشي تا وقتي مبتني بر احكام اجتهاد باشد قابل قبول است و اگر خارج از چارچوب و مكانيسم‌هاي اجتهاد باشد، يك نوع دين جديد محسوب مي‌شود و به هيچ عنوان قابل قبول نيست.


به گزارش خبرنگار آيين و انديشه خبرگزاري فارس، روزنامه قانون در گزارشي با عنوان «بي‌اعتباري شهادت زنان مصداق تبعيض جنسيتي است» به صراحت ابطال حكم قرآن كريم در خصوص شهادت دو زن در برابر يك مرد را خواستار شد.

به منظور بررسي بيشتر اين موضوع با حجت‌الاسلام قدرت‌الله خسروشاهي، عضو هيئت علمي دانشگاه اصفهان، داراي دكتراي حقوق و نويسنده كتاب‌هاي «فلسفه حقوق»، «فلسفه قصاص در اسلام»، «نظريه‌ها و نظام‌هاي حقوقي» و «مطالعه تطبيقي حقوق جزاي عمومي اسلام و حقوق موضوعه» گفت‌وگو كرديم.

شهادت‌دادن يك تكليف است نه حق

*حجت‌الاسلام خسروشاهي به راستي شهادت دو زن در برابر يك مرد كه جزو مباني اصلي اسلام است، يك تبعيض جنسيتي محسوب مي‌شود؟!

-در مورد بحث شهادت زن چند تا موضوع را بايد به آن توجه كرد، موضوع اول اين است كه بايد ديد شهادت دادن يك حق است يا تكليف، آنچه مسلم است اينكه اداي شهادت و حاضر شدن در محكمه براي شهادت دادن يك تكليف است كه گاهي موارد اين تكليف آن قدر مشكلات براي افراد ايجاد مي‌كند كه از انجام اين كار خودداري مي‌كنند.

بنابراين قرآن مجيد در مواردي كه حق كسي در حال پايمال شدن است، به عنوان واجب كفايي مطرح مي‌كند و آن‌هايي كه مي‌توانند بايد بروند و شهادت بدهند، اتفاقاً در دنياي امروز يك بحثي مطرح شده است و آن هم بحث حمايت از شهود است، زيرا به دليل اينكه كساني كه در محكمه شهادت مي‌دهند، بعضاً مورد تعارض، آزار و اذيت قرار مي‌‌گيرند و به همين خاطر قوانيني وضع شده است كه از شهود حمايت شود، همه اين‌ موارد نشان مي‌دهد شهادت دادن در محكمه يك تكليف است و خداي متعال اگر اين تكليف را بيشتر بر دوش مردان قرار داده و كمتر بر دوش زنان گذاشته است، به هيچ‌وجه به معناي اين نيست كه حقي كمتر به زنان داده شود.

روايت قرآني درباره علت شهادت دو زن در برابر يك مرد

موضوع دوم اين است كه قرآن مجيد علت اينكه چرا شهادت دو زن را در برابر شهادت يك مرد قرار داده است را ذكر مي‌كند و مي‌فرمايد: «وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجَالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَى»، و دو نفر از مردان خود را شاهد بگيريد و اگر دو مرد نبودند، يك مرد و دو زن، از كسانى كه مورد رضايت و اطمينان شما هستند، انتخاب كنيد! تا اگر يكى از آن دو انحرافى يافت، ديگرى به او يادآورى كند، اين براي است كه معمولاً زنان در ديدن برخي صحنه‌ها كه ممكن است صحنه‌هاي نگران‌كننده و ناراحت‌كننده باشد، خيلي با دقت نگاه نمي‌كنند و بعد هم زماني كه مي‌خواهند شهادت دهند ممكن است تحت تأثير احساسات و عواطفشان نتوانند واقعيت را آن گونه كه هست بيان كنند، بنابراين قرآن مي‌گويد براي اينكه حقي از كسي ضايع نشود، بايد دو نفر شهادت بدهند كه اگر يك نفر موضوع را درست نديده و درست متوجه نشده است، نفر بعدي كمك كند كه واقعيت آن‌گونه كه هست بيان شود، بنابراين صرفاً اين دستور قرآني براي اين هست كه حقي از كسي ضايع نشود.

در مواردي خاص تنها شهادت زنان پذيرفته است/ برابري كامل حقوقي زن و مرد اشتباه است

نكته سومي كه بايد به آن در بحث شهادت زنان توجه كرد اين است كه در مواردي داريم كه شهادت مردان پذيرفته نمي‌شود، يعني شهادت زن فقط در آن موارد پذيرفته مي‌شود كه مخصوص زنان باشد، مانند گواهي زنده متولد شدن طفل يا عيوبي كه براي زنان وجود دارد كه موجب فسخ نكاح مي‌شود و امثال اين موارد كه فقط شهادت زنان پذيرفته مي‌شود، بنابراين به هيچ‌ عنوان نبايد تبعيض جنسيت محسوب كرد.

علاوه بر اينكه ما معتقديم كه برابري كامل حقوقي بين زن و مرد غلط است؛ يعني اين يك نگرش فمنيستي هست كه بايد زن و مرد در همه مسائل حقوقي برابر باشند، ما معتقد به اين هستيم در حقوقي كه به هويت انساني مربوط مي‌شود، چون زن و مرد در هويت انساني برابر هستند، بايد حقوق برابر داشته باشند، اما چون زن و مرد در حوزه انساني با هم برابرند، تفاوت جنسيتي را نمي‌شود انكار كرد، بالاخره دو جنس متفاوت هستند و لذا حقوقي كه مبتني بر جنسيت باشد علي‌القاعده بايد متفاوت باشد، اينكه اين نگاه را داشته باشيم كه در آنجايي كه زنان با مردان تفاوت دارند، بايد حقوق يكسان و برابري داشته باشند، اين نگرش كاملاً غلط است و از نظر اسلام مردود است.

اسلام حقوق را بر اساس تفاوت‌هاي واقعي مبتني كرده است

بنابراين تساوي حقوق در جايي عادلانه است كه شرايط مساوي و كاملاً برابر باشد و آنجايي كه شرايط متفاوت است، بايد از نظر حقوق هم تفاوت وجود داشته باشد؛ يعني ما برابري حقوقي را در جايي عادلانه مي‌دانيم كه شرايط برابر باشد، لذا در حقوق انساني و حقوقي كه به هويت انساني مربوط مي‌شود، اگر تفاوتي بين زن و مرد باشد ما آن را غيرعادلانه مي‌دانيم، اما در جاهايي كه تفاوت واقعي بين زن و مرد وجود دارد، اسلام كاملاً واقع‌بينانه حقوقش را بر اساس آن تفاوت‌هاي واقعي مبتني كرده است و ما از اين واقعيت به عنوان يك امر حكيمانه و عادلانه دفاع مي‌كنيم.

*موضوع شهادت دو زن در برابر يك مرد جزو مسلمات اسلامي است؟

-بله! به لحاظ فقهي جز مسلمات هست، چون بحث تفاوت را خود قرآن بيان مي‌كند و مي‌فرمايد: «وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجَالِكُمْ ....»، بنابراين مسأله‌اي نيست كه بگوييم در روايات آمده و اختلاف نظر وجود دارد، بنابراين از نظر فقهاي ما و حتي فقهاي اهل سنت تفاوت در اين مورد جز مسلمات است و بنابراين تفاوت مبتني بر يك واقعيت روانشناختي هست و كاملاً از لحاظ علمي مي‌توانيم دفاع كنيم.

نوانديشي مبتني بر احكام اجتهاد قابل قبول است

*اينكه در بخشي از اين مصاحبه عنوان شده است كه «به گفته بسياري از علماي نوانديش جزو احكام ارشادي است و مي‌توان با مقتضاي زمان و مكان آن را دستخوش تغيير و تحول كرد» آيا درست است؟

- نوانديشي تا وقتي مبتني بر احكام اجتهاد باشد قابل قبول است و اگر خارج از چارچوب و مكانيسم‌هاي اجتهاد باشد، يك نوع دين جديد محسوب مي‌شود و به هيچ عنوان قابل قبول نيست، بنابراين نوانديشي به اين معنا كه تا واقعيت‌هاي زمان را در نظر بگيريم و بر اثر متد اجتهاد، احكام را به اين واقعيت‌ها مبتني كنيم، كاملاً درست و صحيح است، ولي اينكه نظر شخصي خود و تكليف فردي را به عنوان دين مطرح كنيم، اين نوانديشي از نظر ما قابل قبول نيست و يك نوع بدعت گذاري در دين محصوب مي‌شود.

شهادت دو زن در برابر يك مرد از احكام اوليه است

*در واقع مي‌خواهيد مطرح كنيد كه شهادت دو زن در برابر شهادت يك مرد از احكام اوليه است؟!

-بله! بدون ترديد جزو احكام اوليه است، البته احكام ثانوي در جاي خودش محفوظ است، بنابراين اگر روزي ضرورتي ايجاب شود كه ما از احكام اولي دست برداريم، اين هم كاملاً منطقي هست و ما مي‌توانيم سراغ احكام ثانوي برويم كه تشخيص آن با كارشناسان و در مسائل اجتماعي با ولي فقيه است.

*در رابطه با احكام ارشادي توضيح مي‌دهيد؟

- احكام ارشادي احكامي است كه عقل هم مي‌تواند آن را درك كند و اسلام ارجاع به حكم عقل مي‌كند.

ما دو نوع احكام داريم: احكام تأسيسي و امضايي كه احكام تأسيسي جزو مسائل تأسيسي اسلام است. در احكام ارشادي آنچه براي ما حجت است همان حكم شرعي است، منتهاي آن حكم شرعي كه از نظر عقل تأييد مي‌شود؛ يعني عقل هم همان حكم را مي‌دهد، ولي چون تابع حكم شرع هستيم، چون شرع گفته به عنوان حكم الهي قبول مي‌كنيم كه عقل هم تأييد مي‌كند.

*در بخشي ديگر مصاحبه اشاره به شهادت يك بانوي متخصص در قبال يك فرد كارگر مذكر اشاره شده است، آيا تخصص فرد در شهادت تأثير دارد؟

- در امور تخصصي علي‌القاعده كسي كه شهادت مي‌دهد، بايد متخصص باشد، اما در امور عمومي و عادي كسي كه صحنه‌اي را ديده است، ديگر فرقي نمي‌كند كه فرد متخصص باشد يا نباشد، بلكه بستگي به آن موضوعي دارد كه مي‌خواهد شهادت بدهد، اگر موضوع يك موضوع تخصصي است، خب شهادت متخصص پذيرفته مي‌شود، اگر موضوع جز امور عمومي و عرفي باشد، خب هر كسي مي‌تواند درباره آن شهادت بدهد و آنجا تخصص ديگر جايگاهي ندارد.

احكامي كه به هويت انساني زن و مرد مربوط مي‌شود مشترك هستند

*حجت‌الاسلام خسروشاهي بيشتر توضيح مي‌دهيد كه اين حكم اسلامي درباره شهادت زنان واقعاً تبعيض جنسيتي است؟

- يك سري احكام متفاوت بين زن و مرد داريم كه كاملاً مبناي جنسيتي دارد، پس وقتي زن و مرد جنسيت متفاوت داشته باشند، احكامي كه بر جنسيت مربوط مي‌شود بايد متفاوت باشد، اگر منظور بعد جنسيتي اين است ما مي‌پذيريم، ولي اگر منظور تبعيض مبتني بر جنسيت است، اين طبيعي است كه غيرقابل قبول است و ما معتقديم اين تفاوت مبتني بر جنسيت است، مگر اينكه تفاوت جنسيتي را انكار كنيم و بگوييم زن و مرد جنسيت متفاوت ندارند، خب! هيچ عقلي اين را نمي‌پذيرد.

پس اگر تفاوت جنسيت را مي‌پذيريم، احكام و مقرراتي كه ماهيتاً به جنسيت مربوط مي‌شود بايد متفاوت باشد و اين واقعيت اسلام كاملًا منطقي و حكيمانه است و ما نيز دفاع مي‌كنيم، ولي احكامي كه به هويت انساني زن و مرد مربوط مي‌شود كه مشترك هستند، طبيعي است كه احكام يكسان خواهد بود.

لزوم طرح اين مسائل در جلسات مناظره

*به نظر شما طرح اين گونه مسائل در رسانه‌ها لازم است؟

-دوست داريم اين مباحث در يك محيط علمي و به صورت مناظره و در مباحث آزادانديشي مطرح شود و كساني كه اين سخنان را بيان مي‌كنند، در اين جلسات حاضر شوند و مناظره صورت گيرد تا حقيقت روشن شود و از اينكه اين مباحث در جرايد و رسانه‌ها منتشر شود و اذهان عمومي را تحت تأثير قرار دهند با اين روش‌ها مخالف هستيم.

انتهاي پيام/ك

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن