تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798947395




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فاطمه نقوی: ۴۵ سال حضور در دنیای تئاتر


واضح آرشیو وب فارسی::

فاطمه نقوی این روزها دارد به تمرین نمایشی جدید مشغول می‌شود که قرار است در آن بازی کند. او یک بازیگر حرفه‌ای است که بیش از ۴۵ سال است در عرصه تئاتر حضور دارد.



نمایشی به نام "امشب به صرف بورش و خون" که توسط صابر ابر کارگردانی می‌شود، به زودی روی صحنه خواهد رفت و فاطمه نقوی نقش اصلی در آن را بازی خواهد کرد. او بیشتر با بازی در نمایش‌هایی که همسرش، آتیلا پسیانی کارگردانی می‌کند، شناخته شده است.

اگرچه بیشتر فعالیت‌های او در گروه تئاتر "بازی" بوده است، اما او سال‌ها پیش از تشکیل این گروه، در تئاتر فعالیت می‌کرده است. فاطمه نقوی در دهه ۵۰ با گروه تئاتر "پیاده" به سرپرستی مهدی هاشمی و داریوش فرهنگ همکاری می‌کرد. او با این گروه در نمایش‌هایی چون "دیوار چین" به کارگردانی داریوش فرهنگ و "همشهری" به کار مهدی هاشمی بازی کرد. همچنین با کارگردانان مختلف دیگری مانند فردوس کاویانی، رضا فیاضی، صدرالدین زاهد، اسماعیل خلج و ... همکاری داشته است.

فاطمه نقوی در سال ۵۷ وارد کارگاه نمایش شد که باعث شد با آتیلا پسیانی بیشتر آشنا شود. آنها بعدها با حسین عاطفی گروه تئاتر "بازی" را تأسیس کردند. این گروه هنوز هم فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد و یکی از گروه‌های نمایشی است که بیش از چهار دهه فعالیت داشته است.



در دهه ۷۰، گروه تئاتر بازی حضوری بسیار موثر در تئاتر کشور داشت. با پیوستن محمد چرم‌شیر به عنوان نویسنده، دوره جدیدی در فعالیت‌های این گروه آغاز شد. چرم‌شیر و پسیانی نمایشنامه‌های مهمی را نوشتند که همه با کارگردانی پسیانی به اجرا درآمدند و فاطمه نقوی نیز معمولاً در آن‌ها بازی می‌کرد. بازی در نمایش‌هایی مثل "تبار خون"، "واقعه‌خوانی جهار جادو"، "گنگ خوابدیده"، "قهوه قجری"، "درد دل با سگ" و ... تنها بخش کوچکی از این همکاری‌ها بودند.

فاطمه نقوی، بازیگری است که اغلب در تئاتر فعالیت می‌کند، اما تجربه‌هایی هم در تلویزیون و سینما دارد. او در فیلم‌هایی مانند "شیرین" به کارگردانی عباس کیارستمی، "نسل سوخته" کار رسول ملاقلی‌پور، "مسافران" به کارگردانی بهرام بیضایی، و "دایره" به کارگردانی جعفر پناهی بازی کرده است.

فاطمه نقوی در تلویزیون نیز در مجموعه‌هایی مانند "مثل‌آباد"، "محله بهداشت"، "محله برو بیا"، و "خانواده رضایت" بازی کرده است که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ مورد توجه بودند. اما در سال‌های بعد، کمتر در تلویزیون حضور داشته و بیشتر وقت خود را به تئاتر اختصاص داده است.

علاوه بر تئاتر "بازی"، فاطمه نقوی گاهی در نمایش‌های دیگری هم حضور داشته است، مانند بازی در نمایش "ننه دلاور و فرزندانش" به کارگردانی زهرا صبری. او تجربه‌های زیادی در سال‌های حرکت تئاتر دارد و از این تجربه‌ها بهره‌مند شده است.



اخیراً، پس از حدود چهار سال غیبت از صحنه بخاطر شرایط کرونایی، فاطمه نقوی بازگشته و در نمایش "امشب به صرف بورش و خون" به کارگردانی صابر ابر حضور دارد.

فاطمه نقوی در پاییز سال ۹۸ در دو نمایش حضور داشت. یکی از آن‌ها نمایش «قصر موروثی خاندان فرانکشتاین» بود که توسط آتیلا پسیانی کارگردانی شده بود. این نمایش و نمایش «امشب به صرف بورش و خون» دو نمایش پربازیگر بودند و فاطمه نقوی در هر دوی این اثرها با بازیگران معروفی همچون رضا کیانیان، رامبد جوان، علی شادمان، ستاره و خسرو پسیانی، مارین ون هولک و... همبازی شد.

اکنون، فاطمه نقوی با نمایش «امشب به صرف بورش و خون» در سالن بلک باکس پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب روی صحنه می‌رود. این نمایش براساس رمان «نازنین» داستایوسکی نوشته شده است و داستان دختری را روایت می‌کند که به دلایل نامعلومی خودکشی می‌کند و همسرش پس از مرگ او، رویدادهای زندگی او را به یاد می‌آورد.

این نمایش، دومین تجربه کارگردانی صابر ابر است و هر شب در دو نوبت ۱۹ و ۲۱ روی صحنه می‌رود.

نقوی در سال‌های گذشته در انواع نمایش‌ها حضور داشته است. این نمایش‌ها شامل:

- "دیوار چین" به کارگردانی داریوش فرهنگی در تهران، تئاترشهر، سال ۱۳۵۶
- "اژدها" به کارگردانی صدرالدین زاهد در تهران، تئاترشهر، سال ۱۳۵۸
- "زیبا اهل حرآباد" به کارگردانی اسماعیل خلج در تهران، تئاترشهر، سال ۱۳۵۸
- "همشهری" به کارگردانی مهدی هاشمی در تهران، تالار مولوی، سال ۱۳۵۶
- "بازی قتل عام" به کارگردانی آشور بانی پال‌بابلا در تهران، تئاترشهر، تالار اصلی، سال ۱۳۵۷
- "موضوع جدی نیست" به کارگردانی ایرج انور در تهران، تالار انجمن ایران و امریکا، سال ۱۳۵۷
- "در اعماق اجتماع" به کارگردانی محمد کوثر در تهران، تالار مولوی، سال ۱۳۵۹
- و ...

همچنین، او در دوران‌های بعدی نیز در نمایش‌های مختلفی حضور داشته است، از جمله "آئورا"، "مسیح هرگز نخواهد گریست"، "تک‌پرده‌ای‌های چخوف"، "آبی که مار می‌خورد زهر می‌شود"، "ساز سحرآمیز"، "گنگ خواب دیده"، "درد دل با سگ"، "بازی در گالری"، "کالیگولا، شاعر خشونت"، "بحرالغریب"، "رویای ماه"، و ...






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن