تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798066050




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعتقاد به منجي در آيين مسيحيت


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اعتقاد به منجي در آيين مسيحيت ( قسمت دوم )
اعتقاد به منجي در آيين مسيحيت بازگشت حضرت مسيح عليه السلام موضوع بازگشت حضرت مسيح عليه السلام از آسمان به زمين مسأله اي است كه در عهد جديد و قرآن كريم و روايات فريقين شيعه و سني به آن اشاره شده است.الف – عهد جديد در انجيل يوحنا آمده است كه حضرت مسيح عليه السلام به شاگردانش فرمود : « از من شنيديد ، به شما مي گويم : من مي روم و سپس به سوي شما باز مي گردم ...» . (1)و نيز در رؤياي يوحناي لاهوتي آمده است : « آگاه باش ! او از ميان ابرها خواهد آمد، زود است كه هر چشمي او را ببيند، حتي كساني كه در او طعن زدند...» . (2)و نيز فرمود: « آگاه باشيد من آن همان كسي هستم كه با عجله خواهم آمد. خوشا به حال كسي كه گفته هاي نبوي را در اين كتاب حفظ مي كند » . (3) و نيز فرمود : « آگاه باشيد ! من همان كسي هستم كه با عجله مي آيد و همراه من جزايي است كه با آن هر كس را به اندازه ي عملش خواهم داد » .(4)ب – قرآن كريم با مراجعه به قرآن كريم پي خواهيم برد كه در اين كتاب مقدس نيز به اين موضوع در آيات متعددي اشاره شده است :1- خداوند سبحان مي فرمايد : (ويكلم الناس في المهد و كهلا ) ؛ (5) « و با مردم ، در گاهواره و در حالت كهولت ( و ميانسال شدن ) سخن خواهد گفت ...» .ابن جرير طبري به سندش از ابن زيد در تفسير اين آيه نقل كرده كه گفت : « عيسي در گهواره با آنان سخن گفت ، و زود است كه با آن مردم هنگامي كه دجال كشته شود در حالي كه پير است سخن بگويد » . (6) 2- و نيز مي فرمايد ( اذ قال الله يا عيسي ابن مريم اذكر نعمتي عليك و علي والدتك اذ أيدتك بروح القدس تكلم الناس في المهد و كهلا ) ؛ (7) « به خاطر بياوريد ) هنگامي را كه خداوند به عيسي بن مريم فرمود : ياد كن نعمتي را كه به تو و مادرت بخشيدم زماني كه تو را به روح القدس تقويت كردم كه در گاهواره و به هنگام بزرگي با مردم سخن مي گفت ... ». سيوطي بعد از كلمه ي «و كهلا » مي گويد : از اين آيه استفاده مي شود كه حضرت مسيح عليه السلام قبل از قيامت نزول خواهد كرد . (8) 3- و نيز مي فرمايد : ( و ان من أهل الكتاب الا ليؤمنن به قبل موته و يوم القيامه يكون عليهم شهيدا ) (9) ؛ « و هيچ يك از اهل كتاب نيست مگر اين كه پيش از مرگش به او ( و حضرت مسيح عليه السلام ) ايمان مي آورد ، و روز قيامت بر آن ها گواه خواهد بود » .معناي آيه اين است : هيچ يك از اهل كتاب نيست جز آنكه به عيسي ايمان خواهد آورد و اين مسأله هنگام نزول آن حضرت در آخرالزمان است. ابي هريره از رسول خدا صلي الله عليه و اله نقل كرده كه فرمود : « قسم به كسي كه جانم به دست اوست نزديك است كه در بين شما فرزند مريم به عنوان حكم عدل فرود آيد ، آن گاه صليب را مي شكند و خوك را مي كشد و وضع جزيه مي كند و به حدي مال زياد پخش مي كند كه هيچ كس آن را قبول نمي كند، تا اين كه يك سجده بهتر از دنيا و آنچه در آن است مي باشد . سپس ابوهريره گفت : اگر خواستيد بخوانيد : ( و ان أهل الكتاب الا ليؤمنن به قبل موته )‌. (10)4- و نيز مي فرمايد : ( و انه لعلم للساعه فلا تمترن بها ) ؛ (11) « و او ( مسيح ) سبب آگاهي در روز قيامت است ، زيرا نزول عيسي گواه نزديكي رستاخيز است ) هرگز در آن ترديد نكنيد ...» . ابن حبان در صحيح خود عنواني را با اين تعبير آورده است : « ذكر البيان بان نزول عيسي من اعلام للساعه » ، ذكر بيان اين كه نزول عيسي از نشانه هاي قيامت است . آن گاه به سند خود از ابن عباس نقل كرده كه پيامبر صلي الله عليه و اله درباره ي آيه ي ( و انه لعلم للساعه ) فرمود : مقصود به آن نزول عيسي بن مريم قبل از روز قيامت است . (12) ابوحيان مي گويد : « ظاهر اين است كه ضمير در ( و انه لعلم للساعه ) به عيسي باز مي گردد ؛ زيرا ظاهر در ضمائر سابق آن است كه همگي به او باز مي گردد » . (13) ج-روايات بخاري به سند خود از ابي هريره نقل كرده كه پيامبر صلي الله عليه و اله فرمود : « چگونه است شما را هنگامي كه فرزند مريم در ميان شما فرود آمده و حال آن كه امام شما از بين شما است » . (14) ابوسعيد خدري از رسول خدا صلي الله عليه و اله نقل كرده كه فرمود : « از ماست كسي كه عيسي بن مريم پشت سر او نماز بجاي مي آورد » .(15) عمران بن حصين از رسول خدا صلي الله عليه و اله نقل كرده كه فرمود : « هميشه طائفه اي از امت من بر حق بوده و بر دشمنان خود غالبند تا آنكه امر خداوند تبارك و تعالي فرا رسد. و در آن هنگام است كه عيسي بن مريم فرود آيد» . (16)شيخ صدوق ره به سندش از محمد بن مسلم ثقفي نقل كرده كه گفت : از امام ابوجعفر محمد بن علي عليه السلام شنيدم كه فرمود : « القائم منا منصور بالرعب ... و ينزل روح الله عيسي بن مريم فيصلي خلفه » ، (17) « قائم از ما به ترس ياري شده ... و روح خدا عيسي بن مريم فرود مي آيد و در پشت سر او نماز مي گزارد ».در روايات به محل فرود حضرت مسيح عليه السلام نيز اشاره شده است : طبراني به سندش از اوس ثقفي نقل كرده كه رسول خدا صلي الله عليه و اله فرمود : « عيسي بن مريم كنار مناره ي سفيد در شرق دمشق فرود خواهد آمد » . (18) نووي در شرح صحيح مسلم مي گويد : « و مناره الآن در شرق دمشق موجود است و اين از فضائل دمشق به حساب مي آيد » . (19)منظور از « فرزند انسان » كيست ؟تعبير به « فرزند انسان » بر زبان حضرت عيسي عليه السلام – بنابر نقل اناجيل – فراوان است . و در اين كه مقصود از آن كيست ، آيا همان مسيح است يا شخص ديگري ، در آن اختلاف است. قدماي مسيحيت معتقد بودند كه مقصود از آن خود حضرت مسيح عليه السلام است. ولي به نظر مي رسد كه با ملاحظه ي موارد مختلف از اين تعبير در اناجيل ، مقصود از « فرزند انسان » شخص ديگري باشد . همان شخصي كه به دنبال مجد و عظمت مسيح عليه السلام است. لذا در انجيل يوحنا از حضرت عيسي نقل كرده كه فرمود : « من به دنبال مجد و عظمت خود نيستم ، بلكه در آنجا كسي است كه عظمت مرا طلب كرده و حكم خواهد كرد» . (20) از اين عبارت استفاده مي شود كه فرزند انسان كه در تعبيرات حضرت مسيح عليه السلام به آن اشاره شده و از او نيز تمجيد شده است كسي غير از حضرت مسيح عليه السلام است.در انجيل متي آمده است: « و چون يسوع به نواحي قيصريه رسيد از شاگردانش سؤال كرد : در گفتار مردم « فرزند انسان » چه كسي است ؟ آنان گفتند : برخي مي گويند : او يوحناي معدان است . و برخي ديگر او را همان ايليا مي دانند. و عده اي ديگر او را ارميا يا يكي از انبيا مي دانند . حضرت مسيح عليه السلام رو به شاگردان كرده و فرمود : من در نظر شما چه كسي هستم ؟ پطرس جواب داد: تو مسيح پسر خداي حي مي باشي . آن گاه حضرت فرمود : به حق بر شما مي گويم : از ميان حاضرين در اينجا كساني هستند كه طعم مرگ را نمي چشند تا فرزند انسان را مشاهده كنند كه در ملكوتش مي آيد» . (21) از اين عبارت استفاده مي شود كه « فرزند انسان » كسي غير از مسيح است . و چون حضرت مسيح عليه السلام از ناحيه ي كاهنان يهود دستگير شد و محكمه ي قضاوت براي او برپا گشت ، بزرگ كاهنان از او سؤال كرد : « آيا تو مسيح پسر مبارك هستي ؟ يسوع فرمود: من همانم ، و در آيند « فرزند انسان » را خواهيد ديد كه در طرف راست قدير ( خداي عزوجل ) نشسته و درميان ابرها مي آيد » . (22) با اين عبارت انسان اطمينان پيدا مي كند كه « فرزند انسان » شخصي غير از مسيح عليه السلام است و او فردي غير از امام مهدي عليه السلام نيست.لذا در انجيل متي آمده است : «و همان گونه كه برق از طرف آسمان مشرق خارج مي شود و تا مغرب درخشندگي دارد، همچنين است آمدن فرزند انسان ». (23)و نيز آمده است : « به همين جهت شما آماده باشيد ؛ زيرا در ساعتي كه توقع آن را نداريد « فرزند انسان » خواهد آمد » . (24)و در انجيل لوقا آمده است :« بايد كمرهاي شما محكم بسته شده ، و چراغ هاي شما روشن باشد و شما همانند افرادي باشيد كه به انتظار بازگشت بزرگشان از عروسي است تا چون بيايد و درب را بكوبد همان لحظه درب را باز نماييد . خوشا به حال آن خدمت كاراني كه هرگاه بزرگشان آمد آنان را بيدار ببيند ... پس شما نيز آماده باشيد ؛ زيرا در ساعتي كه توقع نداريد فرزند انسان مي آيد » . (25) در روايات اسلامي نيز به اين موضوع اشاره شده است.شيخ صدوق رحمه الله به سندش از امام رضا عليه السلام از پدرانش عليهم السلام از پيامبر صلي الله عليه و آله نقل كرده كه به او عرض شد : اي رسول خدا ! چه وقتي قائم از ذريه ي شما خروج خواهد كرد ؟ حضرت فرمود « مثله مثل الساعه لا يجليها لوقتها الا هو ثقلت في السموات و الأرض لا يأتيكم الا بغته» (26) ؛ « مثل او همانند قيامت است به جز او وقتش را آشكار نمي كند. در آسمان ها و زمين سنگين است نمي آيد شما را مگر ناگهاني » . ظهور منجي در آخرالزمان از اناجيل استفاده مي شود كه وقت ظهور منجي و به تعبير ديگر وقت حدوث ملكوت الهي و آسماني در روي زمين آخر الزمان است ، بعد از آنكه بشريت مهلت لازم را براي رشد و درك و تكامل به سر آورده است.حضرت مسيح عليه السلام درباره ي مقدمات قيام ملكوت الهي مي فرمايد : « و زود است كه خبر جنگ ها و شايعه هاي آن را بشنويد ، مبادا از آن ها فزع نماييد، زيرا چاره اي جز تحقق آن ها نيست ، ولي در آن هنگام پايان تاريخ نيست » . (27) و نيز فرمود : « آن كه تا نهايت و پايان تاريخ باقي مي ماند او خلاصي دهنده است » . (28) اين مطلب نيز مطابق آن چيزي است كه در مصادر ما از پيامبر صلي الله عليه و اله رسيده است كه وقت ظهور حضرت مهدي عليه السلام و برپايي دولتش را در آخر الزمان معرفي كرده است .پيامبر صلي الله عليه و اله فرمود: «المهدي يخرج في آخر الزمان» (29)؛ « مهدي در آخر الزمان خروج خواهد كرد » . جهاني بودن دولت منجي از اناجيل استفاده مي شود كه دولت و حكومت منجي و موعود الهي ، جهاني است و همه ي امت ها را شامل مي شود.حضرت مسيح عليه السلام بعد از آنكه فتنه ها و بلاهايي كه بشريت قبل از قيام ملكوت الهي به آن ها مبتلا مي شود را ذكر مي كند ، آن گاه به جهاني بودن اين بشارت اشاره كرد و مي فرمايد : « و واجب است كه قبل از تحقق آن اين بشارت به جميع امت ها اعلان شود» . (30)و نيز از او نقل شده كه فرمود : « و در آينده ي دور ، مردم از شرق و غرب و شمال و جنوب مي آيند و بر سر سفره در ملكوت خدا مي نشينند» . (31) و اين ، همان مطلبي است كه در روايات اسلامي نيز به آن اشاره شده است .از امام باقر عليه السلام درباره ي توسعه ي حكومت حضرت مهدي عليه السلام چنين رسيده كه فرمود : « و يبلغ سلطانه المشرق و المغرب ، و يظهر الله عزوجل به دينه و لو كره المشركون ...» ، (32) « و حكوت او مشرق و مغرب عالم را فرا خواهد گرفت ، و خداوند عزوجل به توسط او دينش را ظاهر خواهد كرد گرچه مشركان كراهت داشته باشند » .صدوق ره به سندش از پيامبر صلي الله عليه و اله نقل كرده كه فرمود : « ... و لأطهرن الأرض بآخرهم من اعدائي و لأمكنه مشارق الارض و مغاربها ... حتي يعلن دعوتي و يجمع الخلق علي توحيدي » ، (33) « .. و به طور حتم زمين را به توسط آخرين حجت ، از دشمنانم پاك خواهم كرد ، و به طور حتم مشرق ها و مغرب هاي زمين را در اختيار او قرار خواهم داد ... تا دعوت مرا علني كرده و خلق را بر توحيد من جمع نمايد» . ابوداوود به سندش از ابي هريره نقل كرده كه پيامبر در حديثي فرمود : « و يهلك الله في زمانه الملل كلها الا الاسلام » ؛ (34) « و خداوند در زمان او تمام ملت ها را به جز اسلام هلاك مي كند» . اوصاف شركت كنندگان در حكومت عدل جهاني با مراجعه ي به اناجيل پي مي بريم افرادي كه داراي صفات وي‍ژه و خاصي هستند مي توانند درملكوت الهي و حكومت عدل توحيدي مشاركت داشته باشند . اينك به برخي از اين صفات اشاره مي كنيم : 1- اطاعت در انجيل مرقس آمده است : « به حق بر شما مي گويم : هركس كه ملكوت خدا را همانند طفل قبول نكند داخل در آن نمي شود » . (35) و در انجيل متي آمده است : « به حق به شما مي گويم : اگر برنگرديد و همانند اطفال نشويد داخل ملكوت آسمان ها نخواهيد شد» . (36)مي دانيم كه طفل ضرب المثل در اطاعت و گوش فرا دادن است. 2- صدق درايمان حضرت مسيح به شاگردان خود مي فرمايد : « من به شما مي گويم : اگر نيكي شما بر نيكي كاتبان و فريسيان زياده نگردد داخل ملكوت آسمان ها نخواهيد شد » . (37) كاتبان و فريسيان همان علماي يهود بودند كه متصدي وضع ديني مردم در بني اسرائيل آن زمان به شمار مي آمدند و صفت ريا و دغلكاري بر آنان غلبه داشت و بدون اين كه از دين و شريعت اطلاعي داشته باشند به آن نسبت هاي بي ربط مي دادند.3- عمل به احكام حضرت مسيح عليه السلام به شاگردان خود فرمود : « هر كس كه براي من مي گويد : يا رب ، يا رب ، داخل ملكوت آسمان ها نخواهد شد ، بلكه كسي در آن داخل مي شود كه به خواست پدرم كه در آسمان ها است عمل مي كند » . (38)4-استضعاف حضرت مسيح عليه السلام به شاگردان خود فرمود : « خوشا به حال شما اي فقيران !‌زيرا بر شما است ملكوت خدا ، خوشا به حال شما اي گرسنگان در اين زمان كه در آينده سير خواهيد شد، خوشا به حال شما اي گريه كنندگان كه در آينده خندان خواهيد بود » . (39) 5-تقواحضرت مسيح عليه السلام به شاگردان خود فرمود : « و مثل ملكوت آسمان ها همانند شبكه و توري است كه در دريا افكنده شده و از هر جنس در خود جاي داده است . و چون پر مي شود صيادان آن را به كنار شط آورده و از آب بيرون مي آورند . آن گاه نشسته و خوب را در تشتي قرار داده و بد را رها مي سازند . اين چنين خواهد بود پايان جهان ؛ زيرا ملائكه مي آيند و بدان را از خوبان جدا مي كنند و در تنور آتش مي اندازند... » . (40) شبيه اين اوصاف نيز در روايات اسلامي به آن اشاره شده است : مجلسي ره به سند خود از امام صادق عليه السلام نقل كرده كه فرمود : « و رجال كأن قلوبهم زبر الحديد لا يشوبها شک في ذات الله ، اشد من الحجر ، لو حملوا علي الجبال لأزالوها .. رجال لا ينامون الليل ، لهم دوي في صلاتهم كدوي النحل ، يبيتون قياما علي اطرافهم ، و يصبحون علي خيولهم ، رهبان بالليل ، ليوث بالنهار ، هم اطوع له من الأمه لسيدها كالمصابيح ، كأن قلوبهم القناديل ، و هم من خشيه الله مشفقون . يدعون بالشهاده و يتمنون ان يقتلوا في سبيل الله ...» ، (41) « و مرداني كه گويا قلب هايشان تكه هاي آهن است ، هرگز شکي در ذات خدا در آنان وارد نمي شود. محكم تر از سنگ است . اگر بر كوه ها سوار شوند آن ها را از جا مي كنند... مرداني كه شب را نمي خوابند ، براي آنان در نمازشان زمزمه هايي همانند زمزمه ي زنبور است . شب را در حال قيام به پهلوهاي خود بيتوته مي كنند و صبح هنگام بر اسبان خود سوارند . آنان راهبان در شب و شيران در روزند . آنان مطيع تر نسبت به مولاي خود از كنيزان نسبت به مولايشان مي باشند . همانند چراغ ها . گويا كه قلب هايشان همانند قنديل است . و آنان از خوف خدا خاشع اند . از خدا تقاضاي شهادت مي كنند و آرزو دارند كه در راه خدا به شهادت برسند...» . حكومت عدل جهاني ، آرزوي امت ها ملكوت خداوند و حكومت الهي در روي زمين ، و به تعبيري ديگر حكومت عدل جهاني توحيدي آرزوي هر انسان و مجتمع بشري است ، و لذا انبياي الهي از آن جمله حضرت مسيح عليه السلام به آن اشاره كرده اند : حضرت مسيح عليه السلام مي فرمايد : « مثل مكوت آسمان ها همانند گنجي است كه در مزرعه ي مدفون شده و شخصي آن را مي يابد ، و سپس آن را دوباره مدفون مي كند . آن گاه از شدت خوشحالي اش مدتي مي گذرد ، بعد تمام ملك خود را مي فروشد و با آن آن مزرعه را مي خرد ... »(42)و نيز از او نقل شده كه فرمود : « مثل ملكوت آسمان ها همانند تاجري است كه به دنبال لؤلؤ گران بها مي گردد، چون لؤلؤي نفيس مي يابد و تمام اموال و املاك خود را مي فروشد و آن را مي خرد » . (43) پی نوشت : 1- انجيل يوحنا ، اصحاح 14 ، ص 339 ، رقم 28-30 .2- رؤياي يوحناي لاهوتي ، 801/1/ 7. 3- همان . 22 /7/831 .4- همان ، 22 /12/831 .5- سوره آل عمران ، آيه 46 .6- جامع البيان ، ج 3 ، ص 371 .7- سوره مائده ، آيه 110 .8- تفسير جلالين ، ص 126 . 9- سوره نساء ، آيه 159 .10- صحيح بخاري ، ج 4 ، ص 143 ، صحيح مسلم ، ج 1 ، ص 93 .11- سوره زخرف ، آيه 61 .12- صحيح ابن حبان ، ج 15 ، ص 228 .13- البحر المحيط ، ج 9 ، ص 386 .14- صحيح بخاري ، ج 4 ، ص 143 ، صحيح مسلم ، ج 1 ، ص 94 .15- كنز العمال ، ج 14 ، ص 266 ، ح 38673 . 16- مسند احمد ، ج 4 ، ص 429 . 17- كمال الدين ، ص 330 ، ح 16 .18- المعجم الكبير ،‌ج 1 ، ص 217 ، ح 59 ، و ج 19 ، ص 196 .19- شرح صحيح مسلم ، ج 18 ، ص 67 .20- انجيل يوحنا ، اصحاح 8 ، ص 317 ، رقم 50 . 21- انجيل متي ، اصحاح 16 ، ص 82-84 ، رقم 13-28 .22- انجيل مرقس ، 173/14/ 61 -62 . 23- انجيل متي ، اصحاح 24 ، ص 104 ، رقم 27 .24- همان اصحاح 24 ، ص 105 ، رقم 44 .25- انجيل لوقا ، اصحاح 12 ، ص 238 ، رقم 35-40 . 26- كمال الدين ، ص 373 ، ح 6 .27- انجيل يوحنا ، اصحاح 24 ، ص 102 ، رقم 6 .28- انجيل متي ، اصحاح 24 ، ص 103 ، رقم 13 .29- غيبت طوسي ، ص 178 .30- انجيل مرقس ، اصحاح 13 ، ص 166 ، رقم 10 .31- انجيل لوقا ، اصحاح 13 ، ص 242 ، رقم 29 . 32- بحارالانوار ، ج 52 ، ص 191 ، ح 24 .33- كمال الدين ، ص 256 ، بحار الانوار ، ج 52 ، ص 312 ، ح 5 .34- سنن ابي داود ، ج 2 ، ص 319 ، ح 4324 ، مسند احمد ، ج 2 ، ص 406 .35- انجيل مرقس ،اصحاح 10 ، ص 157 ، رقم 15 .36- انجيل متي ، اصحاح 18 ، ص 87 ،رقم 3 . 37- انجيل متي ، اصحاح 5، ص 48 ،رقم 20 . 38- همان ، اصحاح 7 ، ص 56 ، رقم 21 .39- انجيل لوقا ، اصحاح 6 ،‌ص 20 ، رقم 21 .40- انجيل متي ، اصحاح 13/ 75و 76/ 47/-50. 41- بحارالانوار ، ج 52 ، ص 307 ، ح 82 . 42- انجيل متي ، اصحاح 13 ، ص 75 ،رقم 44. 43- همان ، اصحاح 75 ، ص 45 ، رقم 46 .منبع: كتاب منجي در ديدگاه اديان
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 729]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن