واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در بازديد از اماكن مذهبي اديان مطرح شد: باور به «منـجــي» در همه اديــان وجود دارد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعي
موسسه گفتوگوي اديان به منظور شناخت و تقريب اديان تور گردشگري بازديد از اماكن مذهبي اديان در تهران را به همت گروه جوانان اين موسسه برگزار كرد كه در اين تور، بازديد از يك كنيسه، آتشكده و كليسا، انجام و توضيحاتي درباره مباني ديني و اعتقاد به منجي توسط كارشناسان و عالمان ديني ارائه شد.
يهوديان، به ظهور "ماشيه" بهعنوان منجي معتقدند
به گزارش خبرنگار ايسنا، يك پژوهشگر علم يهود در بازديد از يك كنيسه گفت: در مستنداتي ديني يهوديت بخشهايي وجود دارد كه به مساله ظهور اشاره ميكند كه از آن جمله سخن حضرت يعقوب(ع) است كه به فرزندان خود گفته است كه "كسي خواهد آمد كه تمامي ملتها از او تبعيت خواهند كرد".
آرش آبايي، به مساله منجي در اديان اشاره و اظهار كرد: در اصل دوازدهم از سيزده اصل ديني يهود خبر از ظهور "ماشيه" داده شده است كه اين منجي از سوي خدا به پادشاهي خواهد رسيد و كسي است كه از لحاظ علم، دين و اخلاق از ديگران برتر و از فرزندان حضرت داود(ع) است.
وي با اشاره به متون يهودي، زمان ظهور را معين دانست و تشريح كرد: خداوند آنگاه كه زمان اقتضا كند، ظهور وي را تسريع ميبخشد. بدين ترتيب زمان ظهور منجي در دين ما زماني مشخص است و اين زمان ميتواند زودتر بر اساس شرايط زمانه به وقوع بپيوندد.
آبايي در ادامه يادآور شد: منجي خود نميداند كه اين وظيفه را برعهده دارد و داراي اين خصلتهاست و در زمان ظهور از اين مسووليت مطلع ميشود.
وي افزود: ماشيه (منجي)، به معناي كلمه مسيح است يعني كسي كه بر سر او روغن مقدس ريختهاند. ما معتقديم كه او خواهد آمد و در زمان آمدنش جنگ و ستم در جهان به اتمام ميرسد و همگان موحد خواهند شد، جامعه يهود از تبعيت رهايي خواهند يافت، گناه ديگر وجود ندارد و افراد به سطح بالاتري از معنويت در زندگي دست مييابند و زمان ظهور دنيا بهشتي ميشود.
پژوهشگر علم يهود در ادامه به تشريح مباني دين يهود پرداخت و گفت: تورات متن اصلي ما در يهوديت است و اين كتاب مقدس سالانه يكبار در كنيسه قرائت ميشود. زبان عبري زبان ديني ماست. ما در دين خود فرقه نداريم و تفاوت ميان افراد، ميزان پايبندي آنها نسبت به دين است. اما در ميان يهوديان اروپايي و آمريكايي دستهبندي وجود دارد كه گروهي ارتدوكس يعني سنتي و پايبند به احكام دين، گروه ديگر محافظهكاران يعني كساني كه تساوي زنان و مردان را پذيرفتهاند و گروه ديگر هم رفرميستها هستند كه بر اساس معتقدات اين گروه، اجراي احكام ديني ضرورتي ندارد.
وي، محل نيايش در دين يهود را كنيسه به محل اجتماع معرفي كرد و توضيح داد: حداقل روزهاي شنبه براي برگزاري مراسم ديني يا روزانه براي انجام نمازهاي روزانه در آن گرد هم ميآييم. حجاب در زمان نيايش به همه زنان و در غير آن، بر زن متاهل واجب است.
آبايي افزود: در تهران 20 باب كنيسه وجود دارد كه به جز آنهايي كه در جنوب شهر منطقه عودلاجان قرار داشتهاند هم اكنون بقيه مشغول فعاليت هستند.
وي، تاريخ دين يهود را 2500 سال عنوان كرد و گفت: يهوديان 1300 سال در فلسطين بودند و پس از تخريب معبد مقدسشان به ايران آمدند و پس از فتح فلسطين توسط كورش هخامنشي مجددا به سرزمين خود بازگشته و معبد مقدس خود را از نو بنا كردند اما برخي از يهوديان از ايران خارج نشدهاند كه هم اكنون نيز يهوديان، ايران را وطن دوم خود ميدانند.
آبايي، جمعيت يهوديان در ايران را در سده اخير 90 هزار نفر برشمرد و گفت: به دليل مهاجرت عده بسياري، اين تعداد به 20- 15 هزار نفر رسيد كه نيمي از آنان در تهران و نيمي ديگر به ترتيب در شهرهاي شيراز، اصفهان، كرمانشاه، سنندج و يزد سكونت دارند.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر جزييات ده فرمان حضرت موسي اضافه كرد: ايمان به خداي يگانه، منع بتپرستي، حفظ حرمت نام خداوند، تقدس روز شنبه، احترام به والدين، منع قتل، منع زنا، منع دزدي، منع شهادت دروغ و منع حسد نسبت به اموال ديگران ده فرمان حضرت موسي است.
آبايي در پايان بازديد از كنيسه در پاسخ به ايسنا گفت: سن تكليف در دين يهود براي پسران 13 سال و دختران 12 سال است. در اين زمان در مراسم مذهبي كه اغلب براي پسران برگزار ميشود فرد مكلف به انجام امور و تكاليف ديني ميشود.
موعود در دين زرتشت، سوشيانس است
پژوهشگر و عالم ديني زرتشتيان نيز در بازديد از يك آتشكده در شهر تهران همهي اديان را متصل به يكديگر دانست و اظهار كرد: بايد بهطور كلي به اديان نگاه كرد و من معتقدم كه اديان را از منظر جايگاه فرهنگي آنها بايد به عنوان ايراني بررسي كرد؛ فرهنگ مجموعهي تلاشهاي يك ملت در چندين هزار سال براي شناخت مفاهيم اديان است و فرهنگ در جامعه شكل ميگيرد.
به گزارش ايسنا، پدرام سروشپور افزود: فرهنگ ايراني شامل دين زرتشت، تاريخ ايران باستان، دين اسلام، دين يهود و دين مسيحيت است.
سروشپور در ادامه گفت: حسن مشخصهي اديان در ايران نزديكي ميان مباني آنهاست پيروان اديان در داخل يك فرهنگ به يكديگر نزديكترند تا نسبت به همدينان خود در كشورها و فرهنگهاي مختلف. شناخت اديان، فرهنگ را به ما ميشناساند و صحبت و گفتوگوي ميان اديان مختلف ما را به شناخت حقيقت نزديك ميكند.
وي افزود: ايران ميتواند طلايهدار گفتوگوي فرهنگها باشد؛ به شرط اينكه فرهنگها را بشناسيم. ما هفت هزار سال فرهنگ داريم و فرهنگ ما شامل اديان و تمدن ماست و قدمت دين زرتشتي در فرهنگ ايراني بسيار بالاست و شايد بتوان ادعا كرد زيربناي فرهنگ ايراني دين زرتشت است.
سروشپور در ادامه فراز و نشيبهايي بسياري را در طول تاريخ زرتشتي برشمرد و تشريح كرد: فراز و نشيبهايي كه اين دين در طول تاريخ پنج هزار ساله خود طي كرده است قابل بررسي و براي اديان راهگشاه است.
وي به بيان مباني دين زرتشت پرداخت و گفت: گاتا در كتاب مقدس زرتشتيان سرودههايي است كه زرتشت پيامبر خود براي ترويج آيين راستي سروده است.
وي، اوستا را از قديميترين كتب بشري دانست و اظهار كرد: اين كتاب در طول تاريخ به صورت مستند به دست ما رسيده است و اولين متني است كه در آن خداوند به يكتايي خوانده شده است؛ خداي اوستا اهورامزدا به معناي داناي بزرگ هستيبخش است و او راستي را آفريده است و هرچه كه راست باشد، قانون است و قوانين بر انسان بر معيار انديشهاش لازم الاجراست.
سروشپور در ادامه با تشريح مباني گاتا آن را بهدليل كهن بودن زبان و فلسفي بودن بيان رمزگونه دانست و اضافه كرد: 9 اصل از گاتا باور به يكتايي خدا، باور به پيامبري اشوزرتشت، باور به قانون راستي، اعتقاد به سپنتا مينو (جوهري كه انسان از آن به وجود آمده است)، امشاسپندان (هفت مرحلهي نيكي)، داد و دهش، جاودانگي روان، اعتقاد به ظهور سوشيانس و احترام به والدين به عنوان مباني ديني زرتشت است.
وي، موعود در دين زرتشت را با نام سوشيانس خواند و گفت: سوشيانس كسي است كه هفت مرحله نيكي را طي كرده است و با اهريمن يعني كينه، طمع، خشم و مرگ مبارزه ميكند و انسان را به جاودانگي ميرساند؛ ابزار او نيروي انديشه است و انسانها را هدايت مي كند.
وي در تشريح ساختمان آتشكده آن را محل نگهداري آتش كه اولين بار توسط ايرانيان كشف شده است خواند و گفت: آتش نماد معنوي و مظهر نور است كه براساس آن آگاهي به انسان ميرسد و ما رو به سوي آتش به معناي مظهر آگاهي دعا مي كنيم قبله ي ما آتش نيست اما ما به عنوان نماد نور و روشنايي رو به سوي آن مراسم مذهبيمان را انجام ميدهيم.
سروشپور قدمت آتشكدهي يزد را چندين هزار ساله دانست و گفت: حتي در زمان حمله اعراب كه تمام آتشكدهها را خاموش ميكردند، آتشكدهي يزد به كمك موبدان در غارها حفظ شده است و آتش آن چندين هزار سال است كه خاموش نشده است.
موبد زرتشتي در پايان اظهار كرد: انسانها در دين زرتشت نيازي به حكيم حاكم نميبينند؛ اگر انسانها هر كدام راه دين را رعايت كنند شايستگي آن را خواهند داشت كه در جامعه شكل بگيرد، زماني كه سوشيانس ظهور ميكند و انديشهي آن حاكم ميشود حكومت براي انجام قانون ضروري نيست و هر كس به ميزان توانايي خود به حقيقت دست مييابد.
درمسيحيت طبق دو كتاب مقدس عهدعتيق و عهد جديد، مسيح حضور ثانويه خواهد داشت
يك روحاني مذهبي دين مسيحيت در بازديد از كليساي حضرت مريم آشوريان در تهران گفت: سه مذهب رسمي و خدايي جهان منتظر منجي هستند و يهودها همچنان منتظر مسيحاند و در مسيح ما معتقد به وجود ثانويهي عيسي مسيح هستيم و اسلام نيز منتظر منجي است.
به گزارش خبرنگار ايسنا، كشيش آشور خطاب به گروه جوانان موسسهي گفتوگوي اديان اظهار كرد: در مسيحيت بر اساس دو كتاب مقدس عهد عتيق و عهد جديد، مسيح حضور ثانويه خواهد داشت.
وي افزود: در مباني مذهب ما اعتقاد به اصول مشترك با اديان توحيدي ديگر يعني دو اصل معاد و توحيد وجود دارد. عدالت و آرامش توسط خداوند از طريق بشر ما را نجات خواهد داد و بشر از فكر خود به نافرمانبرداري در احكام ديني ميپردازد اما خداوند صبور است و با فرستادن پيامبران بسيار او را راهنمايي ميكند.
كشيش آشور در ادامه، حضرت محمد (ص) را خاتم پيامبران دانست و گفت: ديگر از ظهور پيامبري ديگر خبري نيست و ما منتظر خاتمهي آنها به عنوان منجي هستيم و تنها راه نجات انسان بخشندگي و مهرباني به خاطر خداوند است. منجي حكمت خداوند براي كنترل ما در مسير الهي است تا ما به خداترسي نزديك شويم.
وي افزود: ايمان اجازه ميدهد كه منجي را از ديگران بازشناسيم. ايمان قابل ديدن نيست اما قابل باور است و هدف ما با انسانهاي عادي كه خدا را نميشناسند فرق دارد و ما باور داريم كه در مسير خود به سوي خداوند حركت ميكنيم.
اين روحاني مسيحي، وجود منجي در دين مسيحيت را بر اساس مستندات ديني، قابل اثبات دانست و گفت: ما كه به خداوند و به منجي معتقديم ايمان داريم كه منجي ما را از كرهي خاكي نجات خواهد داد. اگر با ايمان زندگي كنيم منجي در زمان ظهور با ما كاري ندارد بلكه او به دنبال آنهايي است كه عدالت و ايمان را در زندگي كمرنگ كردهاند.
وي در پاسخ به سوالي، سابقهي فرقهي آشوريان را در ايران 2 هزار ساله دانست و تشريح كرد: يكي از دلايل باقي ماندن مسيحيت در شرق، حضور فرقهي ما بوده است. ما 600 سال با زرتشتيان و 1400 سال با مسلمانان همسايه بودهايم و كليساي شرق را با وجود همهي مشكلات حفظ كردهايم. كليساهاي ما تنها يك چهارديواري است كه يك صليب در آن براي نيايش قرار دارد و ما به هيچ وجه به تمثالها مانند فرق اروپايي معتقد نيستيم.
اين عالم ديني اضافه كرد: اولين مسيحيان جهان، ايراني هستند و آشوريان باورشان با كاتوليكهاي روم متفاوت است.
وي خاطرنشان كرد: ما معتقد نيستيم كه خداوند در جسم مسيح حلول كرده است بلكه مسيح پيامبر خداوند بوده است و اين باور تنها در مسيحيت شرق بوده است.
آشور درباره تكاليف ديني اظهار كرد: مسيحيان يكشنبهها مراسم مذهبي عمومي برگزار ميكنند و هر روز هفت بار دعاي روزانه را برگزار ميكنند. ما 125 روز روزه در دين خود بر مومنان واجب ميدانيم و اين روزه به شكل گياهخواري است. خواندن كتاب آسماني يكي از تكليفات ديني ماست. يهوديان روزهاي شنبه و مسلمانان روزهاي جمعه به نيايش دستهجمعي ميپردازند.
وي در پايان تنها تفاوت مسيحيت با اسلام را در مساله تقليد از مرجع بيان و تشريح كرد: مسيحيت مرجع تقليد ندارد. ما تنها مسيحيان موجود در شرق هستيم كه بهويژه در ايران و عراق سكونت داشته اما در بسياري ديگر از كشورها هم پيرواني داريم. در ايران جمعيت مذهب ما به 6 هزار نفر ميرسد كه كمترين اقليت مذهبي در ايران هستيم و در منطقهي شرق و غرب زاگرس سكونت داريم.
انتهاي پيام
شنبه 9 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]