تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798323006




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت تبيين ويژگي بنياد شهيد آينده بر اساس آينده‌پژوهي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ آذر ۱۳۹۳ (۹:۲۳ق.ظ)
درخواست سردار انصاري از پژوهشگران ايثارگر: ضرورت تبيين ويژگي بنياد شهيد آينده بر اساس آينده‌پژوهي قائم مقام بنياد شهيد و امور ايثارگران با حضور در مراسم اختتاميه همايش تبيين جايگاه نخبگان در ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، ضمن تأکيد بر نقش و اهميت پژوهش در توسعه و پيشرفت جامعه، از پژوهشگران خواست تا ويژگي هاي بنياد در آينده را تبيين و ارائه کنند.
به گزارش خبرگزاري موج، سردار محسن انصاري قائم مقام بنياد شهيد و امور ايثارگران، عصر ديروز 25 آذرماه 93 در اختتاميه همايش سراسري تبيين جايگاه نخبگان و تشکل هاي شاهد و ايثارگر در ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، ضمن ياد کردن از مقام شهدا و تبريک هفته پژوهش به بيان نکاتي در رابطه با ضرورت پژوهش و تحقيقات در مسير توسعه و پيشرفت پرداخت.
وي در اين باره گفت: تعريف و تمجيد از پژوهش و پژوهشگران، اتفاق خوبي ست اما بايد آسيب شناسي پژوهش را در سرلوحه کار قرار داد تا بررسي کنيم که چرا در اين عرصه، ايده ها به محصول و نتيجه تبديل نمي شود.
سردار انصاري اظهار داشت: همه مي دانيم که پيشرفت در چند دهه اخير جهان به دليل کنار گذاشتن روش هاي سعي و خطا و استفاده از روش هاي علمي و پژوهشي بوده است که البته کشور ما نيز از اين طريق به پيشرفت هاي خوبي در حوزه هاي علوم، هوا و فضا، موشکي، مهندسي پزشکي، سلول هاي بنيادي، تکنولوژي، نانو و علوم هسته اي دست يافته ايم.
وي ادامه داد: اين پيشرفت ها حاصل کارهاي تحقيقاتي ست که زمينه توسعه اقتصادي، سياسي و اجتماعي را فراهم مي آورد.
سردار انصاري افزود: تغييرات در جهان ما امري اجتناب ناپذير است و سرعت تغييرات به گونه اي است که اگر هر سازمان و نهادي که نيازهاي محيطي آينده خود را نشناسد، از بين مي رود. به عبارت ديگر اگر هر سازماني به تناسب نيازهاي اجتماعي متحول نشود، مي ميرد که مقام معظم رهبري نيز همواره بر نوآوري در سازمان ها تاکيد داشته اند.
قائم مقام بنياد خاطر نشان کرد: اگر با تکيه بر علم و تحقيقات به شناخت محيط پيراموني و نيازهاي حال و آينده نرسيم، سازمان با مشکل روبرو مي شود. بنابراين ما تنها با شناخت سيستماتيک و تکيه بر پژوهش و آينده پژوهي مي توانيم موفق شويم، زيرا اگر از آينده خود و نيازهاي جامعه اطلاع نداشته باشيم، نمي توانيم براي آينده و جامعه برنامه ريزي کنيم.
وي گفت: علي رغم اين نگاه و رويکرد و افزايش اعتقاد به کارهاي پژوهشي در جامعه، بعضي سازمان ها پژوهش محور عمل نمي کنند. به نظر مي آيد تحقيقات در کشور ما با 7 مشکل روبروست. نخست اينکه هنوز تفکر و فرهنگ پژوهشي بر فعاليت هاي ما حاکم نشده است و همچنان بسياري از امور به شيوه سعي و خطا از سوي بخش هاي اجرايي در دستور کار قرار مي گيرند.
سردار انصاري ضمن بيان اين مطلب که بخش اجرايي معمولا نه از تحقيقات استفاده مي کند و نه تجربيات خود را در حوزه عمل به کار مي گيرد، افزود: مشکل دوم اين است که مقالات توليد شده تحقيقاني، ارزشمندي لازم را ندارند. يعني اولا مشکلي را حل نمي کنند و ثانيا از سوي اجماع خبرگان و پژوهشگران مورد تاييد قرار نمي گيرند.
قائم مقام بنياد ادامه داد: بعضي از تحقيقات، بدون نيازسنجي اتفاق مي افتد. يعني محققان بدون شناخت از نياز و مسئله و مشکل سازمان ها ، دست به تحقيق مي زنند و نتايج تحقيقات شان نيز تنها در قفسه ها بايگاني شده و به کار نمي آيد.
وي در تشريح مشکل سوم اظهار داشت: مسوولان مربوطه در حوزه تحقيقات، بعضا فاقد دانش و مهارت هاي لازم هستند. در اين خصوص چند سال قبل آماري به دست من رسيد که طبق آن نيمي از اساتيد يک موسسه آموزش عالي با قواعد تنظيم و تدوين پروپوزال هاي علمي و اجراي پژوهش ها و آناليز داده ها آشنا نيستند.
سردار انصاري خاطر نشان کرد: مشکل بعدي، مشکل کمبود بودجه است؛ آنچنانکه معمولا سازمان هاي مختلف بودجه لازم را در بخش تحقيقات و پژوهش قرار نمي دهند. مطابق با ضوابط بودجه سال 93، بايد يک تا سه درصد بودجه کشور صرف امور پژوهشي شود. اين درحالي ست که مقام معظم رهبري در سياست هاي کلي مربوط به علوم و فناوري که در شهريور امسال توسط ايشان ابلاغ شد، اين رقم را 4 درصد در افق 1404 اعلام کردند .
وي با اشاره به بودجه تحقيقاتي بنياد شهيد و امور ايثارگران افزود: بودجه متوسط تحقيق و پژوهش بنياد طي 6 سال اخير، به صورت متوسط 2.1 درصد بوده است که خود بيانگر اهميت پژوهش در نگاه مديران و مسوولان اين سازمان است. در حالي که در ضوابط اجرايي بودجه دستگاه ها بايد 1 تا 3 درصد بودجه خود (به جز فصل 1 و 6) را صرف پژوهش و تحقيقات نمايند در حالي که برابر اعلام منابع رسمي، دستگاه ها به طور متوسط 1.4 درصد از بودجه خود را صرف تحقيقات مي کنند.
قائم مقام بنياد گفت: مشکل پنجم، مشکل عدم دسترسي پژوهشگران به آمار و اطلاعات لازم است. به عبارت ديگر سازمان ها يا آمار و اطلاعاتي ندارند، يا آمارهايشان غلط است و يا اگر اطلاعات و آمار درستي در اختيار دارند، آن را در اختيار پژوهشگران قرار نمي دهند. در حالي که پژوهشگران به داده هاي مختلف نياز دارند تا به واسطه آن بتوانند به نتايج مورد نظر در پژوهش خود دسترسي پيدا کنند.
وي اضافه کرد: ششمين مشکل اين است که بعضا مديريت هاي پژوهشي دچار چالش يا سليقه زدگي هستند؛ مثلا پژوهشگران بدون اينکه مشکل يا مساله اي از طرف بخش اجرايي طرح شود، دست به پژوهش هايي مي زنند. هفتمين مشکل نيز اين است که حاصل پژوهش ها، نمي تواند نيازهاي جامعه و سازمان ها را تامين نمايد.
سردار انصاري در پايان طرح اين 7 مشکل تاکيد کرد: راه حل تمام اين مشکلات، در سياست هاي کلي حوزه علم و فناوري که توسط مقام معظم رهبري ابلاغ شده است، وجود دارد. ما بايد بپذيريم که اگر قرار است تا پايان سند چشم انداز 1404، کشور اول منطقه خود باشيم، بايد مطابق با سياست هاي کلي مقام معظم رهبري عمل کنيم.
وي گفت: جايگاه ما در جهان طوري است که ديگر فرصت نداريم بدون مطالعه و پژوهش عمل کنيم. رويکرد اجرايي مطلق، جوابگو نسيت و ما حق نداريم کارهايمان را با روش سعي و خطا پيش ببريم زيرا نه زمانش را داريم و نه بودجه اش را و در صورت تصميم گيري بدون پژوهش منابع را هدر داده ايم.
قائم مقام بنياد در بخش دوم سخنان خود، پژوهشگران ايثارگر را خطاب قرار داد و اظهار داشت: با توجه به نظريه اي که اعلام شد از شما مي خواهيم که در مسير ارتقاء سازماني بنياد روي سه حوزه تحقيق و پژوهش کنيد. نخست اينکه نيازهاي آينده جامعه هدف را با توجه به شرايط سني جانبازان، اوليا شهدا و ايثارگران که رو به افزايش است و اينکه بنياد به دليل بازنشسته شدن کارکنان ورودي دهه 60 درحال تغيير ترکيب نيروي انساني خود است، تبيين کنيد.
وي افزود: ما بايد ببينيم بنياد در آينده بايد چگونه باشد؛ چه ويژگي هايي بايد داشته باشد و مطابق با اهداف و آرمان هاي مندرج در اسناد بالادستي، بنياد آينده بايد داراي چه ويژگي هايي باشد در حالي که تکنولوژي در جهان به سرعت رو به پيشرفت است شرايط محيطي و نياز جامعه در حال تغيير است. به نظر مي آيد بنياد آينده سازماني است با اقتدار فرهنگي، سازماني هوشمند، سازماني دانش محور، سازماني با نيروي انساني توسعه يافته و سازماني نخبه محور.
سردار انصاري ادامه داد: دومين محور اين است که جايگاه ايثارگران را در برنامه ششم توسعه که در حال تدوين و تکميل است را پيشنهاد کنيد. همانطور که مي دانيد اين سند تا پايان شهريورماه سال آتي تصويب مي شود و به همين دليل شما تحقيقات خود را هرچه سريع تر آغاز کنيد.
وي خاطرنشان کرد: البته دومين همايش علمي در اين ارتباط اسفندماه و به مناسبت روز شهيد برگزار مي شود و ما مي خواهيم به اين وسيله از فکر پژوهشگران ايثارگر و يا پژوهشگران غيرايثارگري که در حوزه ايثار و شهادت فعاليت داشته اند استفاده کنيم.
سردار انصاري در بيان خواسته سوم خود، تشريح کرد: سومين طرحي که از شما مي خواهيم پيرامون ان تحقيق کنيد، بررسي نقش ايثارگران در محقق شدن اقتصاد مقاومني مطابق با ديدگاه مقام معظم رهبري است. زيرا همانطور که مي دانيد اين مساله خصوصا در شرايط کنوني و با توجه به تحريم ها و کاهش قيمت نفت، از اهميت فراواني برخوردار است.
وي در پايان گفت: لازم است از برگزار کنندگان چنين همايش ها و جلساتي تشکر کنم. اين جلسات باعث تعامل مسوولان بنياد با فرهيختگان ايثارگر مي شود و هرچقدر بيشتر به آن ها توجه شود، موفقيت هاي بيشتري را عايد ما خواهد کرد.
همچنين قبل از سخنان قائم مقام بنياد، علي عباس کمري، رييس مرکز دانش پژوهان و تشکل هاي شاهد و ايثارگر گزارشي از روند برگزاري اين همايش را بيان کرد.
گفتني است در پايان اين همايش، پژوهشگران برتر ايثارگر توسط سردار انصاري قائم مقام بنياد شهيد و امور ايثارگران و با حضور جمعي از مديران و معاونان بنياد مورد تقدير و تجليل قرار گرفتند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن