تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دو خصلت است كه هيچ كار خوبى بالاتر از آن دو نيست : ايمان به خدا و سود رساندن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799160510




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایران آمادگی صادرات موادژنتیکی گاوهای شیری را دارد/ افزایش تولید شیر به 44 کیلوگرم ظرف مدت پنج سال


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مدیرعامل شرکت نهاده های دامی جاهد: ایران آمادگی صادرات موادژنتیکی گاوهای شیری را دارد/ افزایش تولید شیر به 44 کیلوگرم ظرف مدت پنج سال تهران - ایرنا - مدیرعامل شرکت نهاده های دامی جاهد با تاکید بر اینکه هم اکنون ایران آمادگی صادرات مواد ژنتیکی گاوهای شیری و گوشتی را به کشورهای آسیای میانه و منطقه دارد، گفت: در شرایط فعلی سالانه 2 میلیون دز مواد ژنتیکی گاوهای دو منظوره شیری و گوشتی در این مرکز تولید می شود.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حمید ورناصری روز دوشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از مرکز تولید مواد ژنتیکی گاوهای شیری و طرح ملی اصلاح نژاد گاوهای شیری ایران در کرج، افزود: در حال حاضر مواد ژنتیکی مورد نیاز گاوهای شیری و گوشتی کشور بین 3 تا 3.5 دز در سال است که 2 میلیون دز آن در این مرکز و مابقی توسط مراکز تولید مواد ژنتیک استان های خراسان رضوی، اهواز و تبریز تولید و تامین می شود.
وی اظهار داشت: در شرایط فعلی میزان تولید ما بیش از نیاز داخلی است و امکان صادرات این مواد به جمهوری های آسیای میانه و دیگر کشورهای منطقه از جمله افغانستان، پاکستان و عراق وجود دارد.
مدیرعامل این شرکت نهاده های دامی تصریح کرد: مرکز تولید مواد ژنتیکی گاوهای شیری در سال 75 با تولید 22 هزار دز فعالیت خود را در کرج آغاز کرد که هم اکنون میزان تولید آن به 2 میلیون دز در سال رسیده است.

** میانگین تولید شیر حاصل از اصلاح نژاد ژنتیکی 38 کیلوگرم است
ورناصری گفت: هم اکنون میانگین تولید شیر حاصل از انجام فعالیت های ژنتیکی در کشور 38 کیلوگرم در روز است که با اجرای طرح جامع اصلاح نژاد گاوهای شیری طی مدت پنج سال میانگین تولید روزانه شیر خام به 44 تا 45 کیلوگرم می رسد که این امر تاثیر زیادی در ارتقا راندمان تولید و معیشت دامداران خواهد داشت.
وی اضافه کرد: این در حالیست که گاو شیری معمولی روزانه بین 10 تا 12 کیلوگرم شیر تولید می کند.
وی ادامه داد: گاوهای هلشتاین در بهترین شرایط روزانه بین 40 تا 44 کیلوگرم شیر و گاوهای دو منظوره شیری و گوشتی سمینتال روزانه حدود 33 کیلوگرم شیر و 1.6 کیلوگرم گوشت تولید می کنند.
به گفته وی، در سال 75 مواد ژنتیکی گاوهای شیری آمریکایی و آلمانی وارد کشور شد و هم اکنون دارای گاوهای شیری از نژادهای هلشتاین، مونت بیلیارد، جرزی، براون سوئیس و گاوهای سمینتال (دو منظوره شیری و گوشتی)هستیم.
ورناصری تولید مواد ژنتیکی را زیربنای صنعت دام کشور دانست و اظهار داشت: مواد ژنتیکی از گاوهایی دارای شجره و اطلاعات ژنتیکی بالا برای افزایش تولید شیر و گوشت دریافت می شود.

** واردات سالانه 500 هزار دز مواد ژنتیکی گاو شیری
وی با بیان اینکه از لحاظ کمی نیازی به واردات مواد ژنتیکی گاو شیری و گوشتی نداریم، گفت: برای جلوگیری از همخوانی دامی و تنوع ژنتیکی سالانه 500 هزار دز مواد ژنتیکی وارد کشور می شود.
وی هدف از بکارگیری مواد دامی ژنتیکی را بهبود وضعیت تولید شیر و گوشت برشمرد و افزود: اصلاح نژاد ژنتیکی در دام ها موجب افزایش راندمان تولید شده به طوری که نسبت به 20 سال گذشته پیشرفت قابل توجهی را در این زمینه بدست آورده ایم و در تولید شیرخام به وضعیت مطلوب رسیده ایم.

** صرفه جویی 42 میلیارد تومان در سال با تولید مواد ژنتیکی در کشور
ورناصری گفت: تولید مواد ژنتیکی در کشور علاوه بر صرفه جویی اقتصادی برای دامداران و دامپروران نیز مقرون به صرفه است چرا که در گذشته دامپروران هر دز مواد ژنتیکی را بین 50 تا 60 هزار تومان خریداری می کردند اما با تولید این مواد در کشور هر دز مواد ژنتیکی بین 13 تا 15 هزار تومان به فروش می رسد که برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه است.
وی ادامه داد: به طور مثال با تولید 700 هزار دز مواد ژنتیکی سالانه حدود 42 میلیارد تومان صرفه جویی اقتصادی در کشور صورت می گیرد.

** آغاز تولید مواد ژنتیکی گاوهای شیری بومی کشور
وی افزود: طی مدت 6 ماهه گذشته این مرکز اقدام به تولید مواد ژنتیکی گاوهای شیری بومی در کشور کرده که این مهم نیز می تواند تاثیر بسزایی در راندمان تولید صنعت دامی کشور داشته باشد.
وی اضافه کرد: هم اکنون گاوهای بومی کشور شامل نژادهای سرابی، زابلی و گلپایگانی است.
وی گفت: روند انتخاب دام برای دریافت مواد ژنتیکی به زمان طولانی نیاز دارد چرا که باید اطلاعات دام های مناسب با شجره و اطلاعات ژنتیکی بالا توسط مرکز اصلاح نژاد دام کشور از استان های کشور جمع آوری و انتخاب شود. سالانه حدود 30 تا 40 راس گاو در کل کشور انتخاب و در نهایت از بین آنها 5 تا 6 راس گاو شیری مرغوب انتخاب می شود و سپس این دام ها به مدت 3 ماه وارد قرنطینه دامی شده و پس از بررسی و آزمایش های متعدد و انجام واکسیناسیون به طور مجدد پس از گذشت 3 ماه دوباره مورد آزمایش های مجدد قرار می گیرند.
وی تاکید کرد: خوشبختانه درکشور ما برای تولید اسپرم و مواد ژنتیکی گاوهای شیری از تکنولوژی و دستگاه های نوین دنیا استفاده می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مرکز تولید مواد ژنتیکی گاوهای شیری در سال 1375 به بهره برداری رسید و هم اکنون تعدادی مرکز مشابه برای حمایت از تولیدات دامی و تولیدکنندگان داخلی در شهرهای مشهد، اهواز و تبریز ایجاد و فعال شده اند.
اقتصام(3)9186**1558


24/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن