تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798481882




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

احیاء 550 هزارهکتاری دشت های خوزستان و ایلام بزرگترین طرح تاریخ کشاورزی کشور


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob احیاء 550 هزارهکتاری دشت های خوزستان و ایلام بزرگترین طرح تاریخ کشاورزی کشور تهران - ایرنا - توسعه کشاورزی و احیاء 550 هزار هکتار از اراضی دشت های لاله گون و زرخیز استان های خوزستان و ایلام بنابر تاکید مقام معظم رهبری از بزرگترین طرح تاریخ کشاورزی کشور به شمار می رود که هم اکنون در دست اجراست.


به گزارش ایرنا از موسسه جهاد نصر؛ بنابراین استان خوزستان با وسعت 4/6 میلیون هکتار و دشت های وسیع و حاصلخیز و موقعیت جغرافیایی مناسب و دسترسی به آبهای آزاد و وجود بنادر مختلف خطوط هوایی، زمینی و ریلی و شرایط 3 فصل کشت برای امور کشاورزی و ظرفیت های موجود از جمله خاک مناسب(2/2 میلیون هکتار اراضی قابل کشت)، آب کافی (وجود 33 درصد از آبهای جاری کشور)و شرایط مناسب آب و هوایی، تابش کافی آفتاب، جایگاه استان را علاوه بر تأمین محصولات کشاورزی مورد نیاز کشو، در امر صادرات غیرنفتی نیز ممتاز بوده است.
به طوری که این استان از لحاظ سطح زیرکشت در محصولات زراعی آبی و دیم با 2/1 میلیون هکتار از 7/12 میلیون هکتار در کل کشور با 91/8 درصد رتبه اول و تولید محصولا کشاورزی با 9/10 میلیون تن نسبت به 4/75 میلیون تن در کل کشور
با 57/14 درصد نیز رتبه اول را داراست.
همچنین در استان خوزستان از مجموع حدود 2/1 میلیون هکتار اراضی آبخور سدها و رژیم طبیعی رودخانه ها حدود 540 هزار هکتار دارای شبکه اصلی و حدود 240 هزار هکتار نیز دارای شبکه فرعی است که این فاصله بین احداث شبکه های اصلی و فرعی باعث شده تا سرمایه گذاری های کلان بالادستی در سدها و کانال های انتقال و شبکه های اصلی 1و 2 بدون استفاده باقی بماند؛ همین وضعیت نیز در استان ایلام متصور شده است.
طرح احیای اراضی 550 هزار هکتاری دشتهای خوزستان و ایلام حاصل مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال 1375به استان خوزستان بوده که در سفر اول هیات دولت به استان خوزستان در سال 1385، مصوب شد در راستای تحقق منویات معظم له طرح احیاء و توسعه کشاورزی خوزستان اجرایی شد.
طبق قانون بودجه سال 87، 9 طرح در سطحی حدود 332 هزار هکتار در قالب طرح های وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت که به منظور تسریع در اجرای طرح ها با توجه به ظرفیت و امکانات موسسه جهاد نصر از جمله شرکت های تابعه و وابسته براساس تصویب نامه شماره 247407/ت44071ن مورخ 12/12/88 و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور طرح های 9 گانه از وزارت جهاد کشاورزی منتزع و به موسسه جهاد نصر واگذار شد.
همچنین در قانون بودجه سال 1389 طی ابلاغیه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری موسسه جهاد نصر به عنوان مجری طرح احیای دشت های خوزستان و ایلام در سطح حوزه های آبی طرح 550 هزار هکتاری (حدود 500 هزار هکتار در استان خوزستان و50 هزار هکتار در استان ایلام)در اراضی پایاب سدها موجود در 5 حوضه کرخه، دز، کارون، مارون و زهره و خیرآباد در پائین دست شبکه های اصلی احداث و در حال اجرا است.
در فاصله سال های 87 تا 92 در مجموع با اعتباری معادل 9/6442 میلیارد ریال در 75 هزار هکتار از اراضی شبکه های فرعی 3و4، زهکش های زیر زمینی و روباز و تجهیز و نوسازی اراضی انجام و تحویل بهره برداران شد.
منابع مالی این طرح در بخش مختلف از جمله اعتبارات مصوب طرح در قانون بودجه سنواتی، اعتبارات تخصیص یافته از شورای عالی آب، فاینانس داخلی (بانک کشاورزی)صندوق توسعه ملی و فاینانس خارجی تامین می شود.
به طوری که اعتبارات مصوب طرح در قانون بودجه سنواتی که تا پایان سال 92 بالغ بر 75/5557 میلیارد ریال بوده و اعتبارات مصوب سال 93 که بالغ بر 1100 میلیارد ریال است.
همچنین اعتبارات تخصیص یافته بخش کشاورزی در شورای عالی آب در سال1390 بالغ بر 705 میلیارد ریال، فاینانس داخلی (بانک کشاورزی) معادل 892 میلیارد ریال که تا پایان سال 92 معادل 180 میلیارد ریال و در سال 93 نیز توافقی معادل 400 میلیارد ریال آن محقق شده است.
بخش از این منابع از صندوق توسعه ملی 5/1 میلیارد دلار (در سال 1393 با اعتباری معادل 600 میلیون دلار، سال 1394 با اعتباری معادل 400 میلیون دلار و در سال 1395 با اعتباری معادل 500 میلیون دلار) و فاینانس خارجی 88/10 میلیارد یوان ( در دست پیگیری و اخذ مجوز برای مرحله اول با اعتباری معادی 7/4 میلیارد یوان چین) بوده است.
تاکنون 75 هزار هکتار از اراضی این طرح به اتمام رسیده، 250 هزار هکتار در دست اجرا و 225 هزار هکتار آن از محل فاینانس خارجی (چین) در دست پیگیری است.
افزایش تولیدات کشاورزی به میزان 5/9 میلیون تن، حفظ جایگاه و رتبه اول در سطح و تولیدات محصولات زراعی در کشور، افزایش سطح زیر کشت محصولات آبی از حدود 8/0 به 3/1 میلیون هکتار، تخصیص بهینه آب مورد نیاز کشاورزی در حوضه ها از 7/10 به 8/19 میلیارد مترمکعب، ایجاد قطب کشاورزی و افزایش در آمد حاصل از تولیدات به میزان 21 هزار میلیارد ریال در سال، ساماندهی و جلوگیری از مهاجرت های روستایی و کاهش حاشیه نشینی شهرها از دستاوردهای این طرح است.
همچنین ایجاد قطب کشاورزی بزرگ، گسترش امنیت اجتماعی و تحقق توسعه پایدار در منطقه و صدور محصولات کشاورزی مازاد بر مصرف داخلی به کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس، ایجاد فرصتهای اشتغال به میزان حدود 300 هزارنفر شامل 147 هزار اشتغال مستقیم و 153 هزار اشتغال غیرمستقیم از دیگر مزیت های این طرح است.
موسسه جهاد نصر برای اجرای این طرح ها راهبردهایی از جمله استفاده از تکنیک مهندسی ارزش به منظور بهینه سازی طراحی ها و ارتقاء شاخص بهره وری، تعریف پروژه های بزرگ مقیاس به منظور استفاده از شرکت با رتبه های بالا، جایگزین کانال های پیش ساخته به منظور کاهش هزینه ها و سرعت در عملیات اجرایی، انجام مطالعات اجتماعی به منظور فرهنگ سازی و بستر سازی لازم جهت ایجاد و توانمندسازی تشکل های بهره برداری را نیز به مرحله عمل درآورده است.
این موسسه برای اجرای طرح ها از روش های EPC به منظور کوتاه شدن زمان طراحی و اجرا، حمایت از صنعتگران داخلی به منظور تولید ماشین آلات تخصصی مورد نیاز طرح مانند ترینچر و اسکریپر لیزری از تکنولوژی اسکن لیزر هوایی برای تهیه نقشه توپوگرافی یک دو هزارم و نقشه های کاداستر زراعی بهره گیری کرده است.
اقتصام(1)9186**1558

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





01/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن