تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه يكى از شما به خانه خود وارد مى‏شود، سلام كند، چرا كه سلام بركت مى‏آورد و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799188601




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فضايل علمي و اخلاقي امام محمد باقر(ع) از ديدگاه علماي بزرگ اهل سنت


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: فضايل علمي و اخلاقي امام محمد باقر(ع) از ديدگاه علماي بزرگ اهل سنت
با وجود اذعان بزرگان اهل سنت به مقام والاي امامان معصوم، عليهم السلام عوامل شبكه هاي وهابي باز هم دست از شبهه پراكني هاي مغرضانه برنمي دارند. به گزارش خبرگزاري رسا ، با اينكه بزرگان اهل سنت به مقام شامخ امامان معصوم، عليهم السلام احترام گذاشته اند و در منابع حديثي اهل سنت روايات زيادي نسبت به مقام والاي امامان به رشته تحرير در آمده است اما عوامل شبكه هاي وهابي باز هم دست از شبهه افكني هاي مغرضانه برنمي دارند. ابن حجر هَيْثَمي از بزرگان اهل سنّت درباره امام باقر (ع) مي نويسد: ابو جعفر محمّدٌ الباقر سُمِّي بذالك مَنْ بَقَرَ الاَرضَ اي شَقَّها وَ آثارَ مُخْبَئاتِها وَ مَكامِنها فلذالك هُوَ اَظْهَرَ مِنْ مُخْبَئاتِ كُنُوزِ المعارِف و حقائق الاحكام ما لايخفي الاّ علي مُنْطَمِسِ الْبَصيرة اَو فاسِدِ الطّويّة وَ مِنْ ثمّ قيل فيه هو باقِرُ العلم وَ جامعه و شاهِرُ علمِه وَ رافِعُهُ؛ لقب باقر براي ابو جعفر محمّد باقر، برگرفته از شكافتن زمين و بيرون آوردن گنج هاي پنهان آن است، به اين جهت كه او از گنج هاي پنهان معارف و حقايق احكام، آن قدر آشكار كرد كه جز بر افراد بي بصيرت و دل هاي ناپاك پوشيده نيست و از اين جاست كه وي را شكافنده و جامع دانش و نشر دهنده و بر افرازنده علم ناميده اند.

امام (ع) در مراحل سلوك عرفاني منزلتي دارند كه وصف كنندگان از بيان آن عاجزند

وي سپس به شخصيّت امام(ع) در بعد عرفاني اشاره مي كند و مي افزايد: و لَهُ من الرّسوخ في مقامات العارفين ما يكلُّ عنه اَلْسِنَةُ الواصفين و له كلماتٌ كثيرةٌ في السلوك و المعارف لا تَحتَمِلُها هذه الْعِجالة؛ و براي او از استواري و ثبات در مراحل سلوك عرفاني منزلتي است كه وصف كنندگان از بيان آن عاجزند و در زمينه اين سلوك و معارف، داراي كلمات فراواني است كه فرصت، مجال طرح آن را نمي دهد. «الصواعق المحرقه، ص 201»

خضوع دانشمندان در برابر مقام علمي امام(ع)

عبدا... عطاء مكّي از دانشمندان عصر امام (ع) مي گويد: «هيچ گاه دانشمندان را از نظر علمي به آن سان كه نزد امام محمد باقر (ع) بودند كوچك و حقير نيافتم. ديدم حكم ابن عُتَيبَه را با همه زيادي علم و منزلتي كه نزد مردم داشت، در مقابل آن حضرت همانند كودكي بود كه در مقابل معلّم خويش نشسته باشد.» «حلية الاولياء، ج 3، ص 186 وارشاد مفيد، ص 280، به نقل از بحارالانوار، ج 46، ص 286 و تذكرة الخواص، ص 337 و البدايه و النهايه «ابن كثير»، ج 9، ص 311، به نقل از سيره پيشوايان، ص 308»

مصلحت تمامي عرصه هاي زندگي در كلام امام (ع)

«جاحظ » ديگر دانشمند برجسته اهل سنّت، عمق كلام حكيمانه امام باقر (ع) را اين گونه ترسيم مي كند: «قد جَمَع محمّد ابن علي ابن الحسين عليهم السلام صلاح حال الدّنيا بِحذافيرها في كلمتين فقال: صلاح جميع المعايش وَ التّعاشر مَلاُ مكيال: ثلثان فِطْنَة و ثُلُثُه تغافلٌ، محمّد ابن عليّ ابن الحسين عليهم السلام مصلحت تمامي زندگي دنيا را در دو كلمه جمع كرده و فرموده است: صلاح همه زندگي ها و روابط و معاشرت «با ديگران» در پر كردن پيمانه اي است كه دو سوّم آن هوش و فراست و زيركي و يك سوّم آن تغافل و خود را به غفلت زدن در بعضي از امور است» . «البيان و التبيين، ج 1، ص84 ، نقل از بحارالانوار، ج 46، ص 289»

منزلت والاي اهل بيت(ع)

قتاده فقيه بصره به امام باقر (ع) گفت: «به خدا سوگند من نزد فقيهان و ابن عبّاس نشسته ام امّا اضطرابي كه در نزد شما دارم، در نزد هيچ يك از آنان نداشته ام.«فقال له ابو جعفر (ع) اَتَدْري اين اَنت، انت بين يدي بيوتٍ اذن ا... ان ترفع و يذكر فيها اسمه... فرمود: آيا مي داني كه در كدامين مكان قرار گرفته اي؟ تو اكنون در مقابل خانه هايي هستي كه خداوند به رفعت و بلندي مرتبه آن رخصت داده است و نام خدا در آن برده مي شود و صبح و شام خداي را در آن خانه ها تسبيح مي كنند و آنان مرداني هستند كه تجارت و خريد و فروش، آنان را از ياد خدا و اقامه نماز و پرداخت زكات باز نمي دارد. تو در اين گونه مكاني و ما داراي اين خانه ها.» «بحارالانوار، ج 46، ص 357» نظير همين سؤال را عكرمة ديگر دانشمند اهل سنّت از امام (ع) كرد و پاسخي نظير پاسخ قتاده دريافت داشت . «بحارالانوار، ج 46، ص 258»

مقام علمي اهل بيت(ع)

فخر رازي از علماي اهل سنّت در تفسير خود درباره نظرهاي مختلف در زمينه معناي كوثر مي نويسد: سومين نظر در معناي كوثر اين است كه منظور از آن ، فرزندان پيامبر اسلام (ص) است و اين به آن جهت است كه اين سوره در ردّ كساني نازل شده است كه از آن حضرت به خاطر نداشتن فرزند عيب جويي مي كردند كه در اين صورت معناي آن اين است كه خداوند تو را فرزندان و نسلي عطا مي كند كه در طول تاريخ برقرار خواهند ماند. سپس مي گويد: ببين كه چقدر از اهل بيت (ع) به شهادت رسيده اند اما جهان همچنان شاهد رونق فزاينده آنان است. آن گاه بنگر كه چه تعداد از بزرگان انديشمند مانند امام باقر، امام صادق، امام كاظم و امام رضا عليهم السلام ميان آنها جلوه گر شده است.» «تفسير فخر رازي، ج 32، ص 124»

پنجشنبه 14 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن