محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830154515
روششناسی تفسیر فقهی - بخش اول ویژگیهای تفسیر فقهی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: روششناسی تفسیر فقهی - بخش اول
ویژگیهای تفسیر فقهی
احکام تشریعی قرآن، گرچه شامل احکام اعتقادی، اخلاقی و فقهی میگردد، اما آنچه به صورت اصطلاح آیات احکام در زبان فقهیان و مفسران به کار رفته یا در کتابهای حقوقی متداول شده، احکام عملی است.
چکیده یکی از انواع تفسیر قرآن کریم، «تفسیر فقهی» است که فقها و مفسران شیعه و سنی برای فهم احکام شرعی از قرآن کریم، از قرنهای اولیه اسلام تاکنون، از این روش استفاده کردهاند. در این نوشتار، بعد از مباحث مقدمی، به ویژگیهای تفسیر فقهی، انواع روش های تفسیری، مبانی و ادله اشاره شده است و به دلیل اهمیت این نوع تفسیر، مهمترین کتابهای مربوط از قرن دوم تاکنون آورده شده و در وسع این نوشتار، برخی آسیبهای تفسیر فقهی بیان شده است. کلید واژگان: قرآن، آیات الاحکام، تفسیر فقهی، تفسیر موضوعی، فقه القرآن. مقدمه قرآن کریم دارای آیات متعددی در مورد احکام تکلیفی انسان است که از پانصد تا دو هزار آیه گفته شده است (فاضل مقداد، کنز العرفان، 1/5؛ ابنعربی، آیات الاحکام، 4/208 ـ 209). در زمان پیامبر اکرم9 به این آیات عمل میشد و موارد ابهام از ایشان پرسیده میشد. در عصر صحابه نیز از این آیات استنباط میشد و بدانها عمل میشد و گاهی صحابه در مورد آیات الاحکام اختلاف میکردند که اختلاف امام علی7 و عمر در مورد «اقل مدت حمل» و استناد امام علی7 به آیات قرآن ((حَوْلَینِ کَامِلَینِ)؛ بقره/ 233؛ (وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلاَثُونَ شَهْراً)؛ احقاف/ 15) و تعیین مدت شش ماه به عنوان اقل مدت حمل مشهور است (ذهبی، التفسیر والمفسرون، 433). در این میان، روایتهای پیامبر9 و اهل بیت: راهگشای فقهای صحابه و تابعین شد و در حقیقت، روایات فقه، نوعی تفسیر موضوعی قرآن شد که بعدها علم« فقه» و «فقه القرآن» در دامان آن رشد کرد. فقه القرآن یا آیات الاحکام در حقیقت، نوعی تفسیر موضوعی قرآن است که به صورت یک گرایش تفسیری از قرن های اولیۀ اسلام تاکنون ادامه داشته و ده ها کتاب در این زمینه نگارش یافته است، اما با پیدایش مذاهب فقهی از قرن دوم به بعد، شیعه و پیروان مذاهب حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی به تفسیر آیات الاحکام و تألیف در این زمینه پرداختند. احکام تشریعی قرآن، گرچه شامل احکام اعتقادی، اخلاقی و فقهی میگردد، اما آنچه به صورت اصطلاح آیات احکام در زبان فقهیان و مفسران به کار رفته یا در کتابهای حقوقی متداول شده، احکام عملی است که در زمینۀ عبادات، معاملات، تصرفات و عقوبات مطرح شده است. به همین دلیل، دستوراتی که به عقیده انسان نسبت به خدا، مبدأ، معاد، ایمان به رسل، ملائکه و عالم غیب مربوط میشود یا آنچه به قلب و سیر و سلوک، آراستگی به فضائل و دوری از رذایل مربوط میباشد و خلاصه، آنچه از مقولۀ بایدها و نبایدهای ذهنی و جانحی (قلبی) است، از مصادیق احکام تشریعی به شمار نیامده و آیات مربوط به آن جزو احکام قرآن شمارش نگردیده است. از اینرو، عمدۀ مفسران تفسیرهای فقهی از طرح این دسته از آیات به عنوان تشریعیات قرآن خودداری نمودهاند. حال، در پی پاسخ این پرسش هستیم که آیا این تلقی از احکام قرآن درست است؟ به عبارت دیگر، آیا میتوان آیات احکام را در محدوده احکام عملی قرار داد؟ 1. مفهوم شناسی مقصود از روش تفسیری، مستند یا مستنداتی است که مفسران در فهم و تفسیر آیات قرآن از آن بهره گرفتهاند که از آن میتوان به «منهج تفسیری» نیز تعبیر کرد. در بعضی از اصطلاحات، گرایشهای تفسیری، منابع تفسیری یا اتجاه تفسیری با تعاریف گوناگون به جای روش تفسیری آمده است (ر.ک: رضایی، منطق تفسیر قرآن، 24 ـ 34). 2. ویژگیهای تفسیر فقهی مفسر در تفسیر فقهی به عناصر زیر توجه بیشتری میکند: الف) به تفسیر آیاتی میپردازد که احکام فقهی در مورد زندگی بشر دارد و تکلیف انسان را به صورت واجب، مستحب، حرام، مکروه و مباح در ابواب عبادات و معاملات و... بیان میکند. ب) همت مفسر به استنباط احکام شرعی فرعی عملی از آیات قرآن است. ج) معمولاً مفسر آیات الاحکام، شخصی مجتهد در فقه است. معمولاً مفسر در این گرایش با روش فقهی، مسایل را تجزیه و تحلیل میکند و در این راه از کتاب، سنت، عقل و اجماع بهره میبرد. 3. انواع روشهای تفسیری الف) تفسیر ادبی: گروهی از مفسران با گرایش به مباحث ادبی و نحوی به تفسیر اجتهادی قرآن میپردازند. در چنین تفسیرهایی به واژگان، لغات، زبان عرب، صرف و نحو و... اهمیت زیادی داده میشود. تفسیر ادبی خود دو گونه است: یک. تفسیر بلاغی و بیانی: مفسران در تفسیرهای بلاغی و بیانی، به جنبۀ بلاغی عبارات و کلمات قرآن، اهتمام بیشتری دارند و به اجتهاد در تفسیر مرکبات قرآن با کمک علم معانی و بیان میپردازند؛ مانند: تفسیر الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل وعیون الاقاویل فی وجوه التأویل اثر جار الله محمود بن عمر زمخشری و تفسیر جوامع الجامع اثر فضل بن حسن طبرسی. دو: تفسیر لغوی: اهتمام غالب مفسران در تفسیرهای لغوی بر شناخت و اجتهاد در لغات، ریشه و اشتقاق و شکل و تغییرات آنهاست؛ مانند: تفسیر مفردات الفاظ قرآن اثر راغب اصفهانی. ب) تفسیر فقهی: در تفسیرهای فقهی، همت و اجتهاد بیشتر مفسران، بر شناخت و دریافت احکام فقهی الهی و احکام فرعی از آیات قرآن است که حدود پانصد آیۀ در قرآن جزء آیات الاحکام شمرده شده است؛ مانند «تفسیر کنز العرفان فی فقه القرآن اثر فاضل مقداد». مهمترین تفسیرهای فقهی از این قرار است: 1. احکام القرآن جصّاص (م 370)؛ 2. احکام القرآن منسوب به شافعی (م 204)؛ 3. فقه القرآن راوندی (م 573)؛ 4. کنزالعرفان فی فقه القرآن، سیوری (م 726)؛ 5. زبدة البیان فی احکام القرآن، مقدس اردبیلی (م 993)؛ 6. مسائل الافهام الی آیات الاحکام، جواد کاظمی (قرن یازدهم)؛ 7. قلائد الدرر فی بیان آیات الاحکام بالاثر، احمد بن اسماعیل جزایری (م 1151). ج) تفسیر کلامی: مفسر با سبک و گرایش کلامی به تفسیر آیات پرداخته و بیشتر آیاتی که بیانگر عقاید مسلمانان، اعم از توحید، عدل، نبوت، امامت، معاد و... است با اعتقادات خاص خودشان تفسیر نمودند؛ مانند تفسیر الفرقان، شیخ محمد صادق تهرانی. د) تفسیر فلسفی: از اصول و قواعد فلسفی برای درک مفاهیم قرآن، کمک گرفته میشود؛ مانند تفسیر القرآن الکریم اثر صدر المتألهین. هـ ) تفسیر عرفانی: مفسر با سبک و گرایش عرفانی، باطنی، رمزی و اشارهای به تفسیر قرآن میپردازند؛ مانند تفسیر شاه نعمت الله اثر نعمت الله کرمانی. و) تفسیر اجتماعی: مفسر اهتمام خود را برای حل مشکلات اجتماعی را در پرداختن به آیات میدانند؛ مانند تفسیر نمونه. ز) تفسیر علمی و تجربی: از نگاه عدهای، قرآن متعرض نکات علمی و تجربی شده است و با گذشت زمان و رشد تکنولوژی نمود آنها بیشتر مشخص میشود؛ مانند: تفسیر الجواهر فی تفسیر القرآن اثر شیخ طنطاوی. ح) تفسیر جامع: شامل تفسیرهایی است که مفسر از دو روش روایی و اجتهادی در تفسیر خود استفاده کرده است و به تمام ابعاد اعم از ادبی، کلامی، فلسفی و فقهی و... پرداختهاند؛ مانند المیزان فی تفسیر القرآن، اثر علامۀ طباطبایی (ر.ک: مؤدب، روشهای تفسیر قرآن؛ بابایی، عزیزیکیا و روحانیراد، روششناسی تفسیر قرآن؛ عمید زنجانی، مبانی و روشهای تفسیر قرآن). 4. کتاب شناسی احکام القرآن در اینجا به مهمترین کتابهای احکام القرآن به ترتیب قرنها از قرن دوم به بعد اشاره میشود. الف) قرن دوم 1. احکام القرآن یا تفسیر آیات الاحکام، محمد بن سائب (م 146) شیعه. وی از اصحاب امام باقر7 و امام صادق7 است. ابن ندیم در کتاب الفهرست هنگام یادکرد کتابهای نوشته شده در موضوع احکام قرآن مینویسد: «احکام القرآن للکلبی رواه عن ابن عباس». این اثر غیر از تفسیرکامل قرآن است که محمد بن سائب نوشته و در کتابخانه استانبول به صورت خطی موجود است. وی یکی از مفسران مهم شیعه در قرن دوم بوده و سیوطی در الاتقان مینویسد: «وی صاحب بزرگ ترین تفسیر قرآن بوده است.» در کتب رجالی بر شیعه بودن وی تصریح شده است (مامقانی، رجال، 3/119؛ ذهبی، میزان الاعتدال، 3، 556). 2. تفسیر خمسمأة آیة فی الاحکام، مقاتل بن سلیمان (م 150) شیعه. وی از آغازگران فرقه بتریه است (ر.ک: ابن ندیم، الفهرست، 227). این کتاب بین اصحاب حدیث تداول داشت واحمد بن حنبل ضمن ستایش از مضامین این کتاب، تألیف آن را به مقاتل بن حیان نسبت میداد. ب) قرن سوّم 3. احکام القرآن، حیی بن آدم بن سلیمان (م: 203) از فقیهان بتریه. 4. تفسیرآیات الاحکام، هشام بن محمد بن السائب (م 6 ـ 204) شیعه و از اصحاب صادقین8. 5. احکام القرآن، محمد بن ادریس(150ـ204) سنی شافعی، بنیانگذار مذهب شافعی و دارای دو اثر در موضوع احکام القرآن: اول. گردآوری شده از نوشتههای وی توسط بیهقی صاحب سنن (م 458). دوم. اثر خود مؤلف که زرکشی در البرهان (2/128) بدان اشاره کرده و نیز ابن ندیم (مقدمه، 464) از آن یاد کرده است. 6. احکام القرآن، جبیر بن غالب. 7. احکام القرآن، احمد بن معذل (معدل)، (م حدود 240) مالکی. 8. احکام القرآن، ابراهیم بن خالد معروف به ابوثور کلبی (م 240) از فقیهان اهل حدیث با روشی نزدیک به شافعی. 9. ایجاب (ایجاد) التمسک باحکام القرآن، یحیی بن اکثم (م 242) از فقیهان منفرد بصره. 10. احکـام القرآن، ابوعبداللّه محمد بن ابراهیم (م 245) سنّی. 11. احکـام القرآن، علی بن حجر السعدی (154-246) حنفی. 12. احکام القرآن، حفص بن عمربن عبدالعزیز(م 246) از فقیهان اصحاب حدیث. 13. احکام القرآن، خصاف احمدعمر (م261) سنی. 14. تفسیر خمسمأة آیة، ابوالمؤثر بهلاوی، عالم اباضی عمان در سده 3 ق. 15. احکام القرآن، محمد بن عبداللّه (ابن الحکم) (182-268) مالکی. 16. احکام القرآن، داود بن علی الظاهری (201-270 یا 273) ظاهری. 17. احکـام القرآن، اسماعیل بن اسحاق الازدی (199 یا200-282) مالکی. ج) قرن چهارم 18. احکام القرآن، قاسم بن اصبغ (247-304) مالکی. 19. احکام القرآن، علی بن موسی بن یزداد (م305) حنفی. 20. احکام القرآن، محمد بن احمد بکیر(م 305) مالکی. به عقیده ابن عبدالبر، این کتاب در عرض سنن ترمذی و مختصر ابن عبدالحکم در موضوع خود بهترین اثر به شمار میرفته است. 21. احکام القرآن، ابوالاسود موسی قطان (232- 309 یا 306) مالکی. 22. احکام القرآن، احمد بن محمد الفارسی (م318) مالکی. 23. احکام القرآن، ابوجعفر احمد القیروانی (م 319) سنّی. 24. احکام القرآن، احمد بن محمد بن سلامة (239 ـ 319 یا 321) حنفی. 25. احکام القرآن، عبدالله بن احمد ابن المغلس (م324) ظاهری. 26. احکام القرآن، بکربن محمد بن العلاء (264-344) مالکی. 27. احکام القرآن، ابومحمد قاسم القرطبی ( 273-340 یا 355) مالکی. 28. احکام القرآن، محمد بن قاسم بن شعبان (م 355) مالکی. 29. الانباه علی استنباط الاحکام من کتاب اللّه، منذربن سعید (273-355) مالکی. 30. احکام القرآن، 5 جلد، احمد جصّاص رازی (305-370) کتاب مشهورحنفی ها. 31. احکـام القرآن، محمد بن الحسیـن ابویعـلی ( 380-458). 32. آیات الاحکام، عبّاد بن عباس (385) سنی. در الذریعة به عنوان شیعه و متوفی 335 ذکرشده است. 33. شرح آیات الاحکام، صاحب اسماعیل بن عبّاد (م385) شیعه. د) قرن پنجم 34. احکام القرآن، احمد بن علی الربعی الباغانی(345-401) مالکی. 35 ـ 36. الف) مختصر احکام القرآن؛ ب) المأثور عن مالک فی احکام القرآن وتفسیره، مکی بن ابیطالب القیسی (م438). 37. احکام القرآن، ابی حزم (384 -456) ظاهری. 38. احکام القرآن، حافظ ابوبکر احمد البیهقی (م 458) شافعی. وی تمامی گفتارهای پراکنده شافعی را در زمینه احکام القرآن از لابه لای آثاربازمانده او گردآوری کرده و در قالب کتابی تدوین کرده که در واقع، جایگزین کتاب مفقود شافعی گردیده است. 39. آیات الاحکام، محمد بن الحسین بن محمد بن الفراء (380 ـ 458) حنبلی. هـ ) قرن ششم 40. احکام القرآن، علی بن محمد الطبری، معروف به الکیاهراسی (م 504) شافعی. 41. احکام القرآن، محمد بن عبداللّه اندلسی اشبیلی (468ـ543) مالکی. حاجی خلیفه (کشف الظنون، 1/20) گوید: این کتاب تفسیر پانصد آیه متعلق به احکام مکلفین است، لکن با تحقیقی که شده، در این کتاب مهم مالکیها، حدود هزار آیه قرآن تفسیر شده است. 42ـ43. فقه القرآن، قطب الدّین راوندی (م 573) شیعه. مرحوم آغابزرگ تهرانی (الذریعه، (1/42) مینویسد: شرح آیات الاحکام غیر از فقه القرآن است؛ همچنان که درامل الآمل بدان تصریح شده، لکن صاحب ریاض گوید: همان فقه القرآن است). 44. تفسیر آیات الاحکام، ابوالحسن محمد بیهقی نیشابوری (م حدود 576) شیعه. 45. مختصر احکام القرآن، عبدالمنعم الانصاری الاندلسی (524-599 یا 597) مالکی. 46. تفسیر سورتی آل عمران و النّساء من کتاب احکام القرآن، عبد المنعم الانصاری الغرناطی (524 ـ 597 یا 599) مالکی. ز) قرن هفتم 47. کتاب فی احکام القرآن، محمد یحیی الشلوبین الاشبیلی (م640) مالکی. 48. آیات الاحکام (جامع احکام القرآن)، ابوبکر صائن الدین(م 670) مالکی. 49. الجامع لاحکام القرآن (تفسیرقرطبی)، محمد بن احمد الانصاری القرطبی (578 ـ 671) مالکی. ح) قرن هشتم 50. التبیان فی احکام القرآن، علی بن حسین بن عبدالعزیز (م700) مالکی. 51. شرح آیات الاحکام، السید یحیی بن حمزة (م 749) زیدی. 52. انوار المضیئة علی آیات الاحکام، سید محمد بن هادی بن تاج الدّین، زیدی. 53. تفسیر آیات الاحکام، ابن قیم الجوزیة ( م 751) حنبلی. 54. احکام القرآن (القول الوجیز فی احکام الکتاب العزیز)، احمد بن یوسف بن عبدالدایم سمین (م 756) شافعی. 55. تلخیص(تهذیب) احکام القرآن، محمد سرّاج قونوی (م 777 یا770) حنفی 56. النهایة فی تفسیر الخمسمأة آیة فی احکام القرآن، احمدبن عبداللّه المتوج البحرانی (م حدود 771) شیعه. 57. احکام الرای من احکام الآی، شمس الدین محمد صائغ (م776) حنبلی. ط) قرن نهم 58. تیسیر البیان فی احکام القرآن، الخطیب نورالدین الموزعی (م 825) سنی. 59. کنزالعرفان فی فقه القرآن، فاضل مقداد سیوری (م826) شیعه. 60. الثمرات الیانعة والاحکام الواضحة القاطعة، یوسف الثلائی الیمانی (م 832) سنّی. 61. آیات الاحکام، ابن متوج البحرانی، شیعه. 62. آیات الاحکام، احمد المهدی لدین الله الصنعائی (م840) زیدی. 63. حصرآیات الاحکام الشرعیه، محمد بن ابراهیم بن علی (775- 840) زیدی. 64. احکام القرآن، ابن حجر عسقلانی (773-852) شافعی. 65. آیات الاحکام، ناصربن جمال الدین (م حدود 860) شیعه. 66. شافی العلیل فی شرح الخمسمأة آیة من التنزیل، عبداللّه النجری الیمانی(825-877) زیدی. 67. معارج السؤول و مدارج المأمول فی تفسیر آیات الاحکام، کمال الدین استرآبادی (م حدود 900)، شیعه. ی) قرن دهم 68. آیات الاحکام، شرف الدین شهفتیکی (م 907) شیعه. 69. الاکلیل فی استنباط التنزیل، جلال الدین السیوطی (849-911) شافعی. 70. معدن العرفان فی فقه مجمع البیان لعلوم القرآن، ابراهیم بن حسن الدراق (اوائل قرن 10) شیعه. 71. شرح آیـات الاحکام، محمدبن یحیی صعدی (م 957) زیدی. 72. تفسیر شاهی اوآیات الاحکام، سیدامیرابوالفتح شریف جرجانی (م 976 یا 986)، شیعه. 73. آیات الاحکام، محمد بن حسن طبسی، شیعه. 74. زبدة البیان فی شرح آیات الاحکام، مقدس اردبیلی (م 993) شیعه. ک) قرن یازدهم 75. آیات الاحکام، محمد بن علی حسینی المرعشی (م900 به بعد) شیعه. 76. انوار القرآن فی احکام القرآن، محمد کافی اقحصاری (م1025) حنفی. 77. مسالک الافهام الی آیات الاحکام، فاضل جواد کاظمی (م قرن 11) شیعه. 78. (تفسیر)آیات الاحکام، محمد بن علی بن ابراهیم استرآبادی (م1026 یا 1028)، شیعه. 79. (تفسیر) آیات الاحکام، رفیع الدین محمد حسینی مرعشی (م 1034) شیعه. 80. تفسیر قطب شاهی فی شرح آیات الاحکام، محمد یزدی (م1040) شیعه. 81. تفسیر شاهی، عبد المحمدبن سلطان بدخشی، تألیف در 1057. 82. منتهی المرام فی شرح آیات الاحکام، محمد القاسم الحسنی (م1067) سنی. 83. فتح ابواب الجنان فی تفسیر آیات الاحکام، محمد بن حسین عاملی (م حدود 1080) شیعه. 84. آیات الاحکام الفقهیة (فارسی)، مولی ملک علی تونی. 85. مفاتیح الاحکام فی شرح آیات الاحکام القرآنیة، محمد سعید قهپائی (م1092) شیعه. (شرح زبدة البیان) فهرست منابع ایازی، سید محمد علی، فقه پژوهی قرآنی، قم، بوستان کتاب، 1369.
جرجانی، سید امیر ابوالفتح، تفسیر شاهی، نشر نوید، شیراز، 1363.
جوادی آملی، عبدالله، تفسیر تسنیم، قم، اسراء، 1380.
حسن، مصطفی، اثر الاختلاف فی القواعد الاصولیة فی اختلاف الفقهاء، بیروت، 2003م.
خوئی، سید ابوالقاسم، البیان فی تفسیر القرآن، قم، 1394 ق.
راوندی، قطب الدین، فقه القرآن، قم، 1405ق.
رشید رضا، محمد، تفسیر القرآن الکریم (تفسیر المنار)، بیروت، بی تا.
رضایی اصفهانی، محمد علی، منطق تفسیر قرآن، قم، جامعة المصطفی العالمیة، چاپ سوم، 1387.
زمخشری، محمود بن عمر، الکشاف عن حقایق التنزیل، بیروت، 1990م. 10. سبحانی، جعفر، تفسیر صحیح آیات مشکلۀ قرآن، قم، 1364. 11. سیوطی،جلال الدین، الاتقان فی تفسیر القرآن، بیروت، دارالمعرفة، بی تا. 12. صالحی نجف آبادی، نعمت الله؛ حدیث های خیالی در تفسیر مجمع البیان به همراه چهار مقاله تفسیری؛ تهران، 1382. 13. صدر حاج سید جوادی، احمد، و بهاء الدین خرمشاهی و کامران فانی، دائرة المعارف تشیع. 14. صرامی، صیف الله، جایگاه قرآن در استنباط احکام، قم، بوستان کتاب، 1378. 15. طباطبائی، محمد حسین، قرآن در اسلام، قم، 1362. 16. عمید زنجان، عباسعلی، آیات الاحکام، تهران، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات علوم اسلامی،1382. 17. کریمی نیا، محمد مهدی ؛ درسنامۀ آیات الاحکام جزایی، قم، جامعة المصطفی العالمیة، بیتا. 18. مدیر شانه چی، کاظم، آیات الاحکام، نشر سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، 1378، تهران. 19. نجفی، روح الله، درآمدی بر آسیب شناسی تفسیر فقهی در باب خانواده، قم، عقل سرخ، 1385. حجتالاسلام دکتر محمد مهدی کریمینیا: عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه. مجله قرآن و علم شماره 11. ادامه دارد...
http://fna.ir/2IKR4D
94/12/08 - 04:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]
صفحات پیشنهادی
مبانی کلامی قانونگذاری و آثار فقهی و حقوقی آن در حکومت اسلامی - بخش دوم و پایانی سطوح مختلف پذیرش جامعیت شریعت
مبانی کلامی قانونگذاری و آثار فقهی و حقوقی آن در حکومت اسلامی - بخش دوم و پایانیسطوح مختلف پذیرش جامعیت شریعتمباحث کلامی در موضوع قانونگذاری از زیربناییترین مبانی نظری دینی در این زمینه است که تأثیر مستقیم بر مباحث فقهی و غیر مستقیم بر مباحث حقوقی دارد جامعیت شریعت جامعیتروششناسی تفسیر حقوقی قرآن- بخش اول مبانی تفسیر حقوقی قران
روششناسی تفسیر حقوقی قرآن- بخش اولمبانی تفسیر حقوقی قرانتفسیر حقوقی قرآن یکی از گرایشهای تفسیر علمی قرآن می باشد این گونه از تفسیر مستلزم روش شناسی است که محور اصلی مجموعه به هم پیوسته موضوعات حقوقی ـ قرآنی به شمار می آید چکیده تفسیر حقوقی قرآن یکی از گرایشهای تفاعجاز قرآن در سنتهای اجتماعی - بخش اول مصادیق قوانین جامعهشناختی در قرآن
اعجاز قرآن در سنتهای اجتماعی - بخش اولمصادیق قوانین جامعهشناختی در قرآنسنّت برادر بودن مؤمنان با همدیگر اصل عدالت هدف اصلی بعثت انبیاء سنّت فراگیری آثار اعمال سنّت ظهور و سقوط امّتها سنّت ارسال رسل سنّت پیروزی حق بر باطل سنّت مجازات سنّت مهلت دادن سنّت عبرتآموزی ازروششناسی تفسیر حقوقی قرآن - بخش دوم و پایانی آسیب شناسی تفسیر حقوقی قرآن کریم
روششناسی تفسیر حقوقی قرآن - بخش دوم و پایانیآسیب شناسی تفسیر حقوقی قرآن کریمتفسیر حقوقی قرآن یکی از گرایشهای تفسیر علمی قرآن می باشد این گونه از تفسیر مستلزم روششناسی است که محور اصلی مجموعه به هم پیوسته موضوعات حقوقی ـ قرآنی به شمار می آید ج جهانی و جاودانگی احکام قربررسی دیدگاه بنت الشاطی در انکار اعجاز علمی قرآن - بخش اول ادعای عدم اعجاز علمی قران
بررسی دیدگاه بنت الشاطی در انکار اعجاز علمی قرآن - بخش اولادعای عدم اعجاز علمی قرانسخن نهایی همه مفسران حقیقی قرآن آن است که ویژگیهای این کتاب آسمانی به خود ضمانت بقا بخشیده و در فراز و فرودهای فرسایشی زمان خود را از کهنگی نجات داده است چکیده سخن نهایی همه مفسران حقیقیبررسی اعجاز روانشناختی قرآن - بخش اول ارتباط بین قرآن و روانشناسی
بررسی اعجاز روانشناختی قرآن - بخش اولارتباط بین قرآن و روانشناسیاعجاز روانشناختی قرآن یکی از ابعاد اعجاز علمی قرآن میباشد که از سه زاویه قابل طرح است نخست گزارههای روانشناختی قرآن که با بررسی بینش روانشناسی موجود در قرآن کریم صورت میگیرد چکیده اعجاز روانشناکرسی آزاداندیشی «تفسیر تقریبی از امامت» برگزار شد
کرسی آزاداندیشی تفسیر تقریبی از امامت برگزار شد شناسهٔ خبر 3563848 - سهشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها کرسی آزاداندیشی تفسیر تقریبی از امامت با سخنرانی حجتالاسلام حمیدرضا شریعتمداری و نقد حجتالاسلام رضا اسلامی در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزمبانی تفسیر روایی به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شد
از سوی هفدهمین همایش کتاب سال حوزه مبانی تفسیر روایی به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شد شناسهٔ خبر 3564211 - سهشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها از سوی هفدهمین همایش کتاب سال حوزه مبانی تفسیر روایی به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شد به گزارش خبرگزاری مبررسی تطبیقی حقوق کودک در قرآن و کنوانسیون حقوق کودک- بخش اول مقایسه تطبیقی بین قرآن و کنوانسیون
بررسی تطبیقی حقوق کودک در قرآن و کنوانسیون حقوق کودک- بخش اولمقایسه تطبیقی بین قرآن و کنوانسیونتعریف و تبیین مسایل و مشکلات اجتماعی مبتلا به کودکان و حل مشکلات و احقاق حقوق آنان در درجه نخست به مسئله تعریف کودک دوران کودکی ایدهآل و ارزشهای موجود در این حوزه و حقوق و جایگاه کمبانی کلامی قانونگذاری و آثار فقهی و حقوقی آن در حکومت اسلامی - بخش اول نسبت ولایت تشریعی پیامبر، ائمه(ع) و فق
مبانی کلامی قانونگذاری و آثار فقهی و حقوقی آن در حکومت اسلامی - بخش اولنسبت ولایت تشریعی پیامبر ائمه ع و فقهاء با ولایت تشریعی الهیمباحث کلامی در موضوع قانونگذاری از زیربنایی ترین مبانی نظری دینی در این زمینه است که تأثیر مستقیم بر مباحث فقهی و غیر مستقیم بر مباحث حقوقی دارد &-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها