تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836436664
بررسی تطبیقی حقوق کودک در قرآن و کنوانسیون حقوق کودک- بخش اول مقایسه تطبیقی بین قرآن و کنوانسیون
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بررسی تطبیقی حقوق کودک در قرآن و کنوانسیون حقوق کودک- بخش اول
مقایسه تطبیقی بین قرآن و کنوانسیون
تعریف و تبیین مسایل و مشکلات اجتماعی مبتلا به کودکان و حل مشکلات و احقاق حقوق آنان در درجه نخست به مسئله تعریف کودک، دوران کودکی ایدهآل و ارزشهای موجود در این حوزه و حقوق و جایگاه کودک در جامعه بستگی دارد.
چکیده حقوق کودک از مهمترین بحثها در حوزه حقوق خانواده میباشد. در همین زمینه، مکاتب گوناگون حقوقی، دیدگاههای متفاوتی ارائه دادهاند. این نوشتار به مقایسه دیدگاههای دو نظام حقوقی مطرح و مهم میپردازد؛ یعنی نظام حقوقی قرآن که جامعترین منبع هدایت بشر است و کنوانسیون حقوق کودک که شالوده آخرین تلاشهای انسان قرن بیست و یکم در عرصه بینالملل میباشد. در این نوشتار، بعد از بررسی جایگاه حقوق کودک و معرفی دو نظام حقوقی، به منظور بررسی تطبیقی دو نظام، تفاوتهای آنها را در سه حوزه مبنایی، محتوایی و روشی یادآور شده است. پس از بررسی تطبیقی دو نظام حقوقی و ملاحظه تفاوتهای آن دو، روشن میشود که حقوق کودک در قرآن از سطح فاخرتر و برتری نسبت به کنوانسیون حقوق کودک برخوردار است؛ چرا که کنوانسیون گرچه دارای نقاط مثبت و خوبی است، اما برخی از حقوق اصلی کودک را نادیده گرفته است. کلید واژگان: قرآن، کنوانسیون حقوق کودک، کودک، حقوق. مقدمه امروزه مباحث حوزه خانواده و زیر شاخههای آن از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. اگر چه بحث در این حوزه از دیرباز وجود داشته است، با توجه به تحولات عصری و چالشهای فراروی انسان قرن بیست و یکم (بهشتی، تربیت کودک در جهان امروز، 166) این حوزه نیز مورد توجه و کنکاش بیشتری قرار گرفته است و اهمیت بیش از پیش آن، از تلاشهای تئوری و عملی برای یافتن راه حلها و پاسخ به مشکلات فرارو نمودار گشته است. از جمله مباحث حوزه خانواده، حقوق و وظایف هریک از اعضای خانواده میباشد[1] و به دلیل اینکه کودک ضعیفترین و شاید مهمترین عضو خانواده است، حقوق او از مهمترین حقوق انسانی است؛ زیرا اگر کودکان از مراقبت و حقوق ویژهای برخوردار نباشند، نمیتوانند در سایه این حقوق از صحت و سلامتی روحی و جسمی برخوردار شده، حضوری مفید و کارساز در اجتماع داشته باشند. لذا مباحث حقوق کودک از مسایل ریشهای و مهم است که در میان انبوه دیگر مسایل علوم انسانی اهمیت به سزایی برخوردار است. قرآن جامعترین منبع هدایتی بشریت نیز درباره حقوق کودک حرفهای بسیاری دارد (بهشتی، اسلام و حقوق کودک، 42) و نظام حقوقی منحصر به فردی را تعریف میکند. در دیگر مکتبها و اندیشهها نیز توجه به مسایل کودک، خصوصاً حقوق او، وجود دارد، اما این سؤال مطرح است که در میان غوغای اندیشهها و مکتبها کدام نظام حقوقی، جامعتر و برتر است و کدام یک علاوه بر تئوری پردازیهای عالی به ارایه راهکار و روش و آسیب شناسی در حوزه عمل دست زده است و به طور کلی، در جامعه کنونی باید به کدام مکتب عمل کرد و نظام حقوقی آن را پذیرفت. جایگاه حقوق کودک تعریف و تبیین مسایل و مشکلات اجتماعی مبتلا به کودکان و حل مشکلات و احقاق حقوق آنان در درجه نخست به مسئله تعریف کودک، دوران کودکی ایدهآل و ارزشهای موجود در این حوزه و حقوق و جایگاه کودک در جامعه بستگی دارد. کودک یا صغیر در اصطلاح حقوقی به کسی گفته میشود که از نظر سن به نمو جسمی و روحی لازم برای زندگی اجتماعی نرسیده باشد (عبادی، حقوق کودک، 1/ 5). در جهان معاصر، احترام به حقوق کودک، اندیشهای اساسی در تربیت آنان و حمایت و مساعدت همه جانبه در رشد فکری و سلامت روحی و روانی آنان به شمار میرود (بهشتی، تربیت کودک در جهان امروز، 6). بررسی وضعیت نوجوانان یا جوانان بزهکار نشان داده که در اکثر موارد، حقوق آنان در ایام کودکی تضییع شده یا بنا بر شرایطی یکی از شکنجههای روحی و روانی را مشاهده کردهاند (رشیدپور، تربیت کودک از دیدگاه اسلام، 105). در عصر حاضر، امور تربیت و اصلاح از سوی مراجع قضایی و سایر نهادهای حمایتی و با عنوان یک حق برای کودکان مورد نظر و اهمیت است. امروزه مجامع قضایی قبل از اینکه تکلیف به رسیدگی در جرایم کودکان و نوجوانان کجرو اجتماعی و بزهکار داشته باشند، بیش از همه به شخصیت یک کودک و نقش تربیتی آنان توجه دارند (سعیدنیا، مجموعه قوانین اطفال و نوجوانان، 88). نگاه تحولگرایانه قوانین و مقررات در جوامع بینالمللی و تفسیر موسع آن به نفع احقاق حقوق کودک این نوید را میدهد که هدف، همسو شدن افکار جهانی برای جلوگیری از آسیبها و لطماتی است که کودکان را از رسیدن به حقوق واقعی و قانونی آنان باز میدارد. کودکان در روند رشد و بلوغ و پس از آن برای ورود به جامعه دارای نیازهای اساسی هستند که چنانچه در دوران کودکی مورد توجه واقع نشود، چه بسا خسارتهای جبرانناپذیری بر جامعه تحمیل خواهد کرد. در این میان، حقوق کودک نه تنها به عنوان یک تکلیف بر عهده والدین است (بختبار نصرآبادی، نگاهی به اصول و راهبردهای تربیت کودک با تاملی بر آیات و روایات، 13)، بلکه جامعه (قدرت عمومی) نیز باید با توسعه سیستمهای حمایتی و نظارتی نسبت به احقاق حقوق کودکان به عنوان آسیبپذیرترین اقشار جامعه از آن دفاع نماید و برنامهریزی هدفداری را به منظور رسیدن به هدفهای برتر مورد توجه قرار دهد. بردهداری، بهرهکشی به اشکال مختلف، تجاوز، آسیبهای روانی و جسمی و محرومیت از آموزش، بخشی از تضییع حقوق کودکان است. با ظهور مکاتب جهانی و پیشرفت روز افزون حقوق فردی و اجتماعی و نیز ارتقای آگاهیهای عمومی و توسعه دولتها و وظایف ذاتی حکومت به عنوان دفاع از منافع و مصالح عمومی، باید تلاش بیشتری صورت گیرد تا بستر مناسب جهت احقاق حقوق کودک یا جلوگیری از پایمال نمودن آن در جوامع فراهم شود. حقوق کودک در قرآن قوانین در یک تقسیمبندی کلی، به قوانین الهی و بشری تقسیم میشوند. قوانین بشری به دلیل عدم شناخت کامل انسان، از جامعیت لازم برخوردار نیست و نمیتواند به همه ابعاد روحی و روانی انسان توجه لازم را داشته باشد؛ به همین سبب، این حقوق غالباً در حال تغییر و تحول میباشند؛ لذا تغییر آراء در تعیین حقوق انسانی و التزام و پایبندی به قوانین بشری بسیار تردید آمیز است. از آنجا که هرگونه برنامهریزی برای انسان مستلزم شناخت جامع از ابعاد و پیچیدگیهای اوست و این امر جز به مدد وحی میسر نمیشود، همه صورت بندیها و تدوینهای فارغ از جهان وحی ناقص و نارساست. خداوند متعال در این باره میفرماید: (أَفَمَن یخْلُقُ کَمَن لَّایخْلُقُ أَفَلَا تَذَکَّرُونَ) (نحل/ 17)؛ «و آیا کسى که مىآفریند، همچون کسى است که نمىآفریند؟! آیا (غافلید) و متذکّر نمىشوید؟!». و در آیهای دیگر میفرماید: (أَفَمَن یهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَن یتَّبَعَ أَمْ مَن لَا یهِدِّی إِلَّا أَن یهْدَى فَمَا لَکُمْ کَیفَ تَحْکُمُون) (یونس/ 35)؛ «و آیا کسى که به سوى حق راهنمایى مىکند شایستهتر است که پیروى شود، یا کسى که راه نمىیابد، مگر آن که راهنمایى شود؟! پس شما را چه شده، چگونه داورى مىکنید؟!» بنابراین، ضروری است قانونگذاران و مجریان حقوق بشر برای برپایی عدالت و احقاق حقوق انسانی، صرفاً به قوانین الهی که جامعترین آنها در دین مبین اسلام و قرآن آمده است، تمسک جویند. قرآن از ابتدای کودکی انسان، وظایف سنگینی بر عهدة پدر و مادر او و در ادامه بر عهده حکومت گذاشته است تا انسانی سالم، مفید و ثمربخش تحویل اجتماع گردد، در حالیکه تا قرن بیستم هیچ قانون مدونی در سطح بینالمللی برای کودکان نوشته نشده است.[2] در مورد حقوق کودک در قرآن تقسیم بندیهای زیادی ارایه شده است و انواع مختلفی مانند حقوق زیستی، عاطفی، تربیتی، اخلاقی، روانی، اجتماعی، معنوی، مالی و... آمده است (لباف، حقوق فرزند از نظر قرآن و سنت، 8 ـ10)، اما در یک جمع بندی کلی میتوان آنها را به دو دسته مادی و معنوی تقسیم کرد. حق حیات، حق شیر خوارگی، حق نامگذاری و نام نیکو، حقوق مالی و تأمین آتیه فرزندان از حقوق مادی است. حقوق معنوی نیز شامل سه بخش ذیل میباشد: 1. حقوق هدایتی (دعا کردن، استغفار و طلب توبه، توجه به دین و خط فکری صحیح)؛ 2. حقوق تربیتی (نصیحت و موعظهکردن، مسئولیت پذیری، پرورش و آموزش تجربهها)؛ 3. حقوق روانی (محبت و احترام، اعتماد و مشورت، نگرانی و دلسوزی). تاریخچه حقوق کودک در عرصه بینالملل به لحاظ تاریخی، تحولات اقتصادی و اجتماعی قرون نوزدهم و بیستم و وقوع انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم و شکلگیری نظام سرمایهداری و رشد فرآیند صنعتی شدن و شهرنشینی، تغییرات اساسی درباره کودک، جایگاه و تکالیف او در جامعه به وجود آورد. ورود زنان و کودکان به بازار کار بنا به ضرورت اولیه صنعتی شدن و سرمایه داری و تغییرات اساسی در ساختار و کارکردها و مناسبات خانوادگی، فرآیند استثمار زنان و کودکان را شدت بخشید. از طرف دیگر، ابعاد منفی تحولات اجتماعی در نیمه دوم قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم و استعمار و پیدایش جنگهای جهانی اول و دوم، آوارگی و مهاجرتهای گسترده و گسترش ابعاد جهانی فقر، بهرهکشی و نابرابری را به همراه داشت که بر وخامت اوضاع کودکان، به ویژه در جوامع در حال توسعه، افزود. با رشد سریع جمعیت، فرآیند زنانه و کودکانه شدن فقر، محرومیتها و آسیبهای اجتماعی، ضرورت توجه جدی به کودکان از طریق تلاشهای بینالمللی و بشردوستانه مطرح شد. نخستین اعلامیه حقوق کودک در واکنش به پیامدهای ناشی از جنگ جهانی اول و آسیبهای ناشی از آن بر کودکان در سال 1924 در ژنو تنظیم شد. پس از تأسیس صندوق بینالمللی کودکان (یونیسف) در سال 1946 و در ادامه تلاشهای بینالمللی، دومین اعلامیه حقوق کودک در سال 1959 به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید (اسعدی، خانواده و حقوق آن، 408). با نامگذاری سال 1979 به عنوان «سال جهانی کودک» توسط سازمان ملل، یک جنبش بینالمللی پیرامون موضوعات کودکان به وجود آمد و به تغییر دیدگاههای موجود در مسایل کودکان منجر شد. این اقدام، آگاهی عموم نسبت به گستردگی تهدیداتی که در مقیاس جهانی رفاه و سعادت کودکان را در معرض تهدید قرار میداد، به وجود آورد. تصور گذشته را مبنی بر اینکه محرومیتهای مادی تنها مشکل اساسی کودکان است، مورد تردید جدی قرار داد و این ایده را مطرح ساخت که خشونتهای اجتماعی علیه کودکان تهدیدهای جدیتری هستند. این اقدامات و توجه به ضرورت دخالت دولتها در حمایت و پشتیبانی از کودکان موجب شد که در سال 1989 کنوانسیون جهانی حقوق کودک در سازمان ملل تدوین شود که امروزه اکثر کشورهای جهان آن را پذیرفتهاند. قریب 80 سند و کنوانسیون و مدارک بینالمللی دیگر نیز به نوعی و با روشهای مختلف، به مباحث مرتبط به حقوق کودک توجه و ارتباط دارد. ولی کنوانسیون حقوق کودک به لحاظ اینکه همه ابعاد کودک را مورد بررسی و یا جوانب مختلف حقوق کودک را در بر میگیرد، بیش از همه ضمانت اجرا برای کنترل رعایت مفاد آن وجود دارد. کنوانسیون حقوق کودک مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در اجلاس بیستم نوامبر 1959 اعلامیه جهانی حقوق کودک را در یک مقدمه و ده ماده به تصویب رساند، در قسمتی از مقدمه این اعلامیه چنین آمده است: «این اعلامیه حقوق کودک را با این هدف که ایام کودک توأم با خوشبختی بوده و کودک از حقوق و آزادیهایی که در پی خواهد آمد، به خاطر خود و جامعهاش بهرهمند شود، رسماً به آگاهی عموم میرساند...» (عبادی، حقوق کودک، 1/ 177) و در پی آن پس از گذشت سی سال (سال 1989) به منظور تکمیل و در نظر گرفتن حقوق و امتیازات بیشتر برای کودکان، این مجمع، «کنوانسیون حقوق کودک» را تصویب کرد (همان، 1/ 183). در دیباچه این کنوانسیون به اهداف، تاریخچه و علل تصویب آن چنین اشاره شده است: «با اعلام پذیرش اعلامیه جهانی حقوق بشر از سوی سازمان ملل متحد و تضمین بهرهمندی تکتک افراد بشر از حقوق مندرج در آن به دور از وابستگیهای نژادی، جنسی، مذهبی، فرهنگی، سیاسی، مالی، قومی و یا هرگونه تبعیض دیگری و با توجه به اینکه سازمان ملل متحد در اعلامیه جهانی حقوق بشر به رعایت حقوق ویژه کودکان و حمایت آنها تأکید کرده است؛ و به دنبال آنچه در اسناد حقوق کودک ذکر شده است مبنی بر اینکه: کودک به خاطر عدم بلوغ جسمی و روانی خود، نیازمند حمایت ویژه حقوقی قبل و بعد از تولد میباشد؛ و بر اساس مصوبات و قراردادهای مربوط به حمایت کودکان، و بر پایه این واقعیت که در بسیاری از کشورهای دنیا، کودکان در موقعیت بد و نابسامانی زندگی میکنند و نیاز به توجه فوری و ویژه دارند؛ و با درک اهمیت و ارزش همکاریهای بینالمللی برای بهبود شرایط زندگی کودکان در همه دنیا و به ویژه در کشورهای در حال رشد، پیمان نامهای برای حفظ و رعایت حقوق کودکان جهان به تصویب میرسد» (عبادی، حقوق کودک، 1/190؛ سعیدنیا، مجموعه قوانین اطفال و نوجوانان، 208؛ منصور، قوانین و مقررات مربوط به خانواده، 165). این کنوانسیون شامل مقدمه و سه بخش و پنجاه و چهار ماده میباشد. بخش اول که چهل و دو میباشد، به مواردی از قبیل ذیل اشاره نموده است: تعریف کودک، بهرهمندی یکسان تمامی کودکان از حقوق مطروحه در کنوانسیون، حمایت از کودک بی خانواده، فرزند خواندگی، کودکان آواره و کودکان ناقص العضو. همچنین حقوقی که باید از طرف دولتهای عضو برای کودکان به رسمیت شناخته شود، مانند حق بقاء و پیشرفت، حق نام و ملیت، حق آزادی ابراز عقیده و به کارگیری آن در هر موردی که به زندگیش مربوط میشود، حق آزادی بیان، حق آزادی مذهب، حق تشکیل اجتماعات، حق عدم دخالت در امور خصوصی، خانوادگی و مکاتبات، حق دسترسی به اطلاعات از منابع مختلف، حق برخورداری از بالاترین سطح بهداشت، حق برخورداری از آموزش و پرورش، حق عدم مجازات اعدام و حبس ابد در مورد کودکان زیر هیجده سال، حق تفریح و بازی و... تصریح شده است. دوازده ماده بخش دوم و سوم ناظر به شکل اجرای کنوانسیون میباشد. مواد 46 و47 نحوة الحاق به کنوانسیون را مورد تبیین قرار داده است (عبادی، حقوق کودک، 1/ 189ـ218؛ سعیدنیا، مجموعه قوانین اطفال و نوجوانان، 208ـ242؛ منصور، قوانین و مقررات مربوط به خانواده، 165ـ199). در سال 1372، دولت جمهوری اسلامی ایران به این کنوانسیون ملحق گردید مشروط بر این که: «مفاد کنوانسیون در هر مورد و هر زمان در تعارض با قوانین داخلی و موازین اسلامی باشد و یا قرار گیرد و از طرف دولت جمهوری اسلامی لازم الرعایه نباشد» (عبادی، حقوق کودک، 1/187؛ ضیایی بیگدلی، حقوق بینالملل عمومی، 85 ـ83؛ سعیدنیا، مجموعه قوانین اطفال و نوجوانان، 207؛ اسعدی، خانواده و حقوق آن، 409؛ منصور، قوانین و مقررات مربوط به خانواده، 165). مقایسه تطبیقی بین قرآن و کنوانسیون با بررسی و تحلیل قرآن و کنوانسیون حقوق کودک به راحتی میتوان تفاوتهایی اساسی آن دو را ملاحظه کرد. این تفاوتها و اختلافات در چند دسته قرار میگیرند. یک. اختلافات مبنایی الف) زیر بنای بحثهای قرآن در مورد انسان و از جمله کودک، کرامت انسان است. در آیه (وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِنَ الطَّیبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً) (اسراء/ 70) به این امر تأکید شده است؛ برای نمونه، وقتی پیرامون فرزند خواندگی بحث میکند، چنین میگوید؛ باید آنان را به نام پدران خودشان بخوانید و اگر نام پدران ایشان را ندانستید، آنان را برادران دینی بدانید. بر اساس این آیه هم احترام و حق پدران ایشان حفظ شده است و هم کرامت فرزند خوانده رعایت گردیده است. (ادْعُوهُمْ لِأَبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِندَ اللَّهِ فَإِن لَّمْ تَعْلَمُوا آبَاءَهُمْ فَإِخْوَانُکُمْ فِی الدِّینِ وَمَوالِیکُمْ وَلَیسَ عَلَیکُمْ جُنَاحٌ فِیما أَخْطَأْتُم بِهِ وَلکِن مَا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُکُمْ وَکَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً) (احزاب/ 5)؛ «آن (پسر خوانده)ها را به [نام] پدرانشان بخوانید که آن (کار) نزد خدا دادگرانهتر است؛ و اگر پدرانشان را نمىشناسید، پس برادران دینى شما و آزادشدگانتان هستند؛ و در مورد آنچه در آن (صدا زدنها) خطا کردهاید، هیچ گناهى بر شما نیست، ولیکن در مورد آنچه دلهایتان به عمد (قصد) مىکند (مسئولید)؛ و خدا بسیار آمرزنده مهرورز است». اما با نگاهی به کنوانسیون میشود فهمید که اندیشه مصوبان آن این است که آنان کودک را تنها به این دلیل که صغیر و بی دفاع است و موجودی قابل ترحم میباشد، مورد ترحّم قرار دادهاند و به حقوق او پرداختهاند؛ برای مثال، در مقدمه کنوانسیون چنین آمده است: «کودک به خاطر عدم بلوغ جسمی و روانی خود، نیازمند حمایت ویژه حقوقی قبل و بعد از تولد میباشد» (سعیدنیا، مجموعه قوانین اطفال و نوجوانان، 208)، در حالی که قرآن کودک را نیز انسانی دارای کرامت میدارند و نه فقط از جهت ترحم و به دلیل ظلمهای بیشماری که به او شده است حقوق او را بررسی میکند، بلکه بدین دلیل که کودک نیز انسانی در مرتبه دیگر انسانها قرار دارد و او را انسان آینده میبیند، مورد توجه قرار داده است. نکته جالب توجه دیگر این است که حقوقی که قرآن مطرح میکند، در بسیاری از موارد بدون فرض نقض حقوق است؛ بدین معنا که قرآن قبل از اینکه هر گونه نقضی رخ دهد، آنها را مطرح نموده است و این از ویژگیهای الهی بودن آن است، اما حقوق کودک در کنوانسیون زمانی مطرح شد که موارد زیادی از نقض حقوق کودکان در جهان دیده شد. این امر نشان از سبقت و کمال قرآن نسبت به قوانین بشری از جمله کنوانسیون حقوق کودک دارد. ب) وقتی مبنای یک آیین و مکتب، الهی باشد (ذاریات/ 56)، همه مباحث و مسائل آن نیز رنگ الهی میپذیرد. (یاأَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَتَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُم مُسْلِمُونَ) (آل عمران/ 102)؛ (وَاتَّقُوا اللّهَ وَیعَلِّمُکُمْ اللّهُ وَاللّهُ بِکُلِّ شَیءٍ عَلِیمٌ) (بقره/282). انسان معتقد به خدا، به حقوق و اخلاق پایبندتر است؛ چون اخلاق در او نهادینه شده است. در واقع قرآن انسان مخاطب خود را تکلیف محور و مسئول و پاسخگو میداند؛ در نتیجه چنین انسانی تعهد پذیر نیز هست (امینی، اسلام و تعلیم و تربیت، 63). آیات مربوط به مسئولیت انسان در چند دسته قرار میگیرند. 1. مسئولیت انسان در مقابل خدا ورسول: (یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَلاَ تُبْطِلُوا أَعْمَالَکُمْ) (محمد/ 33)؛ 2. مسئولیت انسان در مقابل خود و خانوادهاش: (یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ) (تحریم/ 6)؛ 3. مسئولیت در مقابل اجتماع و مومنین: (وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضَهُمْ أَولِیاءُ بَعْضٍ یأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَینْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ) (توبه/ 71)؛ در مقابل، چون مبنای کنوانسیون سکولاریزم و لیبرالیسم است، انسان را مسئول نمیداند. در نتیجه عدم تعهد چنین انسانی، ناگزیر باید به ضمانتهای اجرایی دیگری از نوع بشری آن همچون حکومتها، دادگاهها و مجامع بین المللی تمسک جست. اما از آنجا که در زیر بنای این ضمانتها نیز اخلاق حضور کم رنگی دارد، باز هم نسبت به ضمانتهای اجرایی قرآن از ضعف و نقصان برخوردار است. این امر در بخشهایی از کنوانسیون نمود دارد که در ذیل به آنها اشاره میشود: مقدمه کنوانسیون «بر اساس اصول پایهای سازمان ملل متحد که از طرف تمامی نمایندگان جامعه بشری عضو آن پذیرفته شده است، احترام به ارزش ذاتی و برابری خدشه ناپذیرحقوقی انسانها ترسیمگر آزادی، عدالت و صلح در جهان است. ملتهای دنیا بر مبنای اعتقاد به مقام و منزلت انسانی، خواهان سعادت عموم بشر در قالب پیشرفتهای اجتماعی، بهبود وضعیت زندگی همراه آزادیهای هر چه بیشتر هستند. با اعلام پذیرش اعلامیه جهانی حقوق بشر از سوی سازمان ملل متحد و تضمین بهرهمندی تک تک افراد بشر از حقوق مندرج در آن به دور از وابستگیهای نژادی، جنسی، مذهبی، فرهنگی، سیاسی، مالی، قومی و یا هرگونه تبعیض دیگری و با توجه به اینکه سازمان ملل متحد در اعلامیه جهانی حقوق بشر به رعایت حقوق ویژه کودکان و حمایت آنها تأکید کرده است... این کنوانسیون تصویب میشود» (سعیدنیا، مجموعه قوانین اطفال و نوجوانان، 208). ماده 43: کمیسیون حقوق کودکان، برای کنترل پیشرفت اموری که حکومتهای عضو پیمان، تضمین آن را دادهاند، تشکیل میشود. ماده 45؛ برای پیشبرد و اجرای قاطع این پیماننامه و گسترش همکاریهای بینالمللی دراین رابطه؛ کارگاه کمک به کودکان و دیگر سازمانها و تشکیلات ویژه سازمان ملل، در مسایل مربوط به زمینه کاری خودشان، نماینده سازمان ملل متحد برای اجرای پیمانهای بینالمللی هستند. ماده 46: این پیماننامه جهت امضا در اختیار همه حکومتها قرار دارد. ماده 47: این پیماننامه در اختیار دبیر کل سازمان ملل متحد گذاشته شده است. ماده 48: این پیماننامه جهت پذیرش در اختیار همه حکومتها قرار گرفته و سند توافق هر حکومت تحت عنوان «پذیرش نامه» نزد دبیر کل میباشد. ماده 49: هرگاه حکومتی به این پیمان نامه پیوسته و پذیرشنامه را امضا کند، تاریخ قدرت اجرایی برای آن حکومت، سی روز پس از امضای پذیرشنامه است. ماده 53: دبیرکل سازمان ملل متحد به عنوان نگهدارنده و حافظ این پیماننامه تعیین میشود (سعیدنیا، مجموعه قوانین اطفال و نوجوانان، 235ـ241). پینوشتها: [1] یکی از ویژگیهای حقوق خانواده سهم مهم و بارزی است که اخلاق و مذهب در این شاخه حقوق مدنی دارد. چهره اخلاقی قواعد حاکم بر روابط خانوادگی در شیوه تفسیر و انتخاب راه حلها نیز اثر فراوان دارد. حقوقدان در مقام تفسیر و اجرای این گروه از قواعد باید به «عنوان انسانی اخلاقی» به موضوع بنگرد. باید به خاطر داشته باشد که با رابطه دو انسان بی هیچ واسطهای روبهرو است و هدف این بخش از حقوق با معاملات و تعهدات قراردادی تفاوت دارد. باید در تلطیف و اخلاقی کردن قواعد بکوشد و سرنوشت خانوده را فدای منطق خشک نسازد. به مصلحت اندیشی بپردازد و آرمانهای اخلاقی را در تعبیر قواعد مؤثر سازد. شیوهای که به «تحقیق علمی» نزدیک میشود و واقع گرایی در آن دخالت دارد. این کتاب تنها حقوق نیست، آمیزهای است از حقوق و اخلاق، از آنچه هست و آنچه بایستی باشد. نویسنده حقوق همین که به خانواده میرسد فنونی را که از پیش آموخته، نارسا میبیند و پای استدلالیان را چوبین، حق نیز همین است؛ زیرا به دشواری میتوان عواطف انسان و بازتابهای طبیعی او را در قالب قواعد محصور کرد (کاتوزیان، دوره مقدماتی حقوق خانواده، 21). [2] قبل از ظهور اسلام در جزیرة العرب، پدران فرزندان خود را با علم به اینکه دختر هستند، زنده به گور میکردند. پس از آمدن اسلام کرامت و حق زندگی به انسان داده شد و اعراب جاهلی را از این عمل زشت بازداشت. اما با پیشرفت علم و تکنولوژی و با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی همچنان اینگونه اقدامات ناشایست از سوی برخی از کشورها چون هند و چین صورت میگیرد. والدین قبل از به دنیا آمدن کودک از جنس جنین آگاه شده و به محض اینکه بفهمند فرزند آنها دختر است، آن را از بین میبرند. این نشان میدهد که هنوز هیچ قانون بین المللی برای حمایت از حقوق کودکان وجود ندارد (بهشتی، اسلام و حقوق کودک، 32). فهرست منابع 1ـ اسعدی، حسن، خانواده و حقوق آن، مشهد، به نشر، 1387. 2ـ امینی، ابراهیم، اسلام و تعلیم و تربیت، قم، بوستان کتاب، 1384. 3ـ بختیار نصر آبادی، حسنعلی، نگاهی به اصول و راهبردهای تربیت کودک با تأملی بر آیات و روایات، اصفهان، دانشگاه اصفهان، 1388. 4ـ بهشتی، احمد، اسلام و حقوق کودک، قم، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، 1377. 5ـ ــــــــــــ، تربیت کودک در جهان امروز، قم، بوستان کتاب، 1377. 6ـ رشیدپور، مجید، تربیت کودک از دیدگاه اسلام، تهران، سازمان انجمن اولیاء و مربیان، 1378 . 7 ـ سعید نیا، محمد رضا، مجموعه قوانین اطفال و نوجوانان، تهران، حقوقی، 1385. 8ـ ضیایی بیگدلی، محمدرضا، حقوق بین الملل عمومی، تهران، رشدیه، چاپ سوم، 1371. 9ـ عبادی، شیرین، حقوق کودک، تهران، کانون، 1375. 10ـ العک، عبدالرحمن، تربیة الابناء والبنات فی ضوء القرآن والسنه، بیروت، دارالمعرفه، الطبعه السادسه، 1424 ق. 11ـ عماد زاده، محمد کاظم، حقوق بینالملل عمومی، تهران، اتا، چاپ اول، 1370. 12ـ کاتوزیان، ناصر، دوره مقدماتی حقوق خانواده، یلدا، 1375. 13ـ لباف، فریبا، حقوق فرزند از نظر قرآن و سنت، تهران، زهد، 1385. 14ـ منصور، جهانگیر، قوانین و مقررات مربوط به خانواده، تهران، دوران، 1382. حجتالاسلام دکتر جواد ایروانی: استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی. مهدی عبادی: دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی ـ دانشگاه فردوسی مشهد. مجله قرآن و علم شماره 11. ادامه دارد...
http://fna.ir/QLUHOU
94/12/01 - 07:44
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]
صفحات پیشنهادی
بررسی دیدگاه بنت الشاطی در انکار اعجاز علمی قرآن - بخش اول ادعای عدم اعجاز علمی قران
بررسی دیدگاه بنت الشاطی در انکار اعجاز علمی قرآن - بخش اولادعای عدم اعجاز علمی قرانسخن نهایی همه مفسران حقیقی قرآن آن است که ویژگیهای این کتاب آسمانی به خود ضمانت بقا بخشیده و در فراز و فرودهای فرسایشی زمان خود را از کهنگی نجات داده است چکیده سخن نهایی همه مفسران حقیقیمرضیه آب یاری، علی اکبر نصیری بررسی تطبیقی آیه میثاق از نظر استاد شهید مطهری و آیت الله جوادی آملی
مرضیه آب یاری علی اکبر نصیریبررسی تطبیقی آیه میثاق از نظر استاد شهید مطهری و آیت الله جوادی آملیمی توان دیدگاه ملکوت علامه طباطبایی را با نظریه ی فطرت استاد جوادی آملی جمع نمود چکیده یکی از مهمترین استنادات قرآنی در فطری بودن معارف دینی آیه 172 اعراف «أَلَسْتبررسی تطبیقی مصوبه قرادادهای نفتی هیئت وزیران توسط حقوقدانان کشور همه مغایرتهای حقوقی IPC با قوانین کشور
بررسی تطبیقی مصوبه قرادادهای نفتی هیئت وزیران توسط حقوقدانان کشورهمه مغایرتهای حقوقی IPC با قوانین کشورقراردادهای جدید نفتی یا همان IPC که توسط هیئت وزیران تصویب شده است توسط جمعی از حقوقدانان کشور بررسی و مغایرت های آن به اطلاع کمیسیون تطبیق رسیده است به گزارش گروه فضای مجازیبررسی تطبیقی اندیشة سیاسی میرزای نائینی و شهید سیدمحمدباقر صدر - بخش اول راه حل میرزای نائینی و شهید صدر در عب
بررسی تطبیقی اندیشة سیاسی میرزای نائینی و شهید سیدمحمدباقر صدر - بخش اولراه حل میرزای نائینی و شهید صدر در عبور از بحران هاتأکید فقهاء پیوسته بر این بوده است که اسلام احکام عبادی صرف نیست که به شؤون سیاسی و حکومتی و روابط بینالمللی و جهانی نپرداخته باشد چکیده &nbsروششناسی تفسیر حقوقی قرآن- بخش اول مبانی تفسیر حقوقی قران
روششناسی تفسیر حقوقی قرآن- بخش اولمبانی تفسیر حقوقی قرانتفسیر حقوقی قرآن یکی از گرایشهای تفسیر علمی قرآن می باشد این گونه از تفسیر مستلزم روش شناسی است که محور اصلی مجموعه به هم پیوسته موضوعات حقوقی ـ قرآنی به شمار می آید چکیده تفسیر حقوقی قرآن یکی از گرایشهای تفرابطه سیستمی میان نظام عام حقوق بینالملل و خرده نظام حقوق معاهدات در قرآن - بخش اول تعامل میان نظام حقوق مسئو
رابطه سیستمی میان نظام عام حقوق بینالملل و خرده نظام حقوق معاهدات در قرآن - بخش اولتعامل میان نظام حقوق مسئولیت بین المللی و حقوق معاهداتتناسب میان خسارت ناشی از عهد شکنی و جبران آن در قواعد ثانویه قرآنی اصلی اصیل است که سبقت در عدالت خواهی را نشان میدهد چکیده نوشتار پسه طرحنامه نظریه قرآنی در کرسی علوم نقلی بررسی شد
سه طرحنامه نظریه قرآنی در کرسی علوم نقلی بررسی شد شناسهٔ خبر 3559032 - چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها سه طرحنامه نظریه بلاغی بیان و تبیین ساختار شکنی قصاص و ترجمه مخاطب محور قرآن در کرسی علوم نقلی کرسی های نظریه پردازی ارائه و پس از بررسی نظربررسی تطبیقی اندیشة سیاسی میرزای نائینی و شهید سیدمحمدباقر صدر -بخش دوم و پایانی اندیشه دینی و مقتضیات زمان و
بررسی تطبیقی اندیشة سیاسی میرزای نائینی و شهید سیدمحمدباقر صدر -بخش دوم و پایانیاندیشه دینی و مقتضیات زمان و مکانتأکید فقهاء پیوسته بر این بوده است که اسلام احکام عبادی صرف نیست که به شؤون سیاسی و حکومتی و روابط بینالمللی و جهانی نپرداخته باشد محورهای اشتراک 1 اجرای ابررسی «شبهات انسجام درونی قرآن کریم»
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۱ اولین نشست از سلسله نشستهای بررسی شبهات انسجام درونی قرآن کریم به همت انجمن علمی علوم قرآن و مجمع خادمان قرآن کریم دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اولین جلسه از سلسله نشستهای بررسی شبهات انشست جامعه شناسی تطبیقی و تاریخی در عصر جهانی برگزار میشود
به همت مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی نشست جامعه شناسی تطبیقی و تاریخی در عصر جهانی برگزار میشود شناسهٔ خبر 3558073 - سهشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست جامعه شناسی تطبیقی و تاریخی در عصر جهانی با حضور استاد دانشگاه ایالتی نیویورک برگزار می شود به-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها