تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، تاج سوره‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798427124




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزگار ناخوش عشایر خراسان جنوبی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: روزگار ناخوش عشایر خراسان جنوبی بیرجند- ایرنا- این روزها آب تنها دغدغه عشایر خراسان جنوبی است و کمبود آب، گرمای طاقت فرسای تابستان کویر را بر آنها سخت تر کرده و بهداشت و سلامت آنان را به خطر انداخته است.


به گزارش ایرنا، خشکسالی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات عشایر این استان است و باعث شده تا عشایر با کمبود آب شرب و دام های آنان با کمبود آب و علوفه روبرو شوند.
هر ساله در آغاز فصل گرما، عشایر خراسان جنوبی برای کمبود آب دام های خود دغدغه دارند که در سال جاری نگرانی ها برای تامین آب با هزینه های سنگین افزایش یافته است.
جامعه عشایری خراسان جنوبی با جمعیت 15 هزار و 676 خانوار، هفت درصد جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهد و 30 درصد تولید دامی خراسان جنوبی را برعهده دارد.
هم اکنون آب هفت هزار خانوار عشایری استان به وسیله تانکر تامین می شود و در سال جاری کاهش بارندگی در این خطه کویری، مشکلات آبی عشایر استان را تشدید کرده و آب ارسالی اداره کل امور عشایری جوابگوی نیاز عشایر نیست.
عدم توجه به نیازمندی های و مشکلات آبی عشایر، در آینده آنها را نیز به حاشیه روستاها و شهرها خواهد کشید تا این تولیدکنندگان فعال جامعه به مصرف گرایان و بیکارانی بدل شوند که این روزها در حاشیه شهرهای استان بسیار دیده می شوند.
خراسان جنوبی 460 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و تنها مرزبانان استان عشایر هستند که نیاز است گره از مشکلات عشایر باز شود چرا که با مهاجرت این ذخایر انقلاب به کلان شهرها، در آینده تامین امنیت شرق کشور برای دولت هزینه بر می شود.

** 90 درصد چاه های مالداری عشایر خشک شد

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی در گفت و گو با ایرنا مهمترین مشکل عشایر استان را کمبود آب عنوان کرد و گفت: از مرکز تنها برای تامین آب شرب خود عشایر، اعتبار اختصاص می یابد.
محمد ابراهیم ابراهیمی ادامه داد: در زندگی عشایری چون دام تنها منبع درآمد و دارایی آنها است، تامین آب برای دام عشایر از اهمیت اساسی برخوردار است.
وی ادامه داد: با توجه به مشکلات فراوان عشایر در زمینه تامین آب، امور عشایری در چند سال اخیر حمل آب برای دام های عشایر را به صورت غیرقانونی در دستور کار قرار داده است.
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 90 درصد چاه های مالداری عشایر استان خشک شده ، گفت: با گرم شدن هوا و کمبود بارندگی در سال جاری تامین آب دام، مهمترین خواسته عشایر است.
ابراهیمی گفت: ما هر روز درخواست هایی مبنی برای حمل آب برای دام عشایر داریم که به دلیل کمبود اعتبارات نمی توانیم تمام نیازهای آبی عشایر را تامین کنیم.

** در زمینه حمل آب برای دام عشایر 100 میلیون تومان دیون داریم

وی بیان کرد: در سال گذشته 130 هزار متر مربع آب برای عشایر استان و دام آنها حمل شده که از این میزان 80 هزار متر مربع تنها برای دام های عشایر بوده است.
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: از نظر قانونی وظیفه حمل آب برای دام های عشایر بر عهده اداره کل امور عشایری استان نیست و در این زمینه فقط برای رفع مشکلات عشایر، گاها با دیون برای آنها آب حمل می کنیم.
ابراهیمی اضافه کرد: در سال گذشته در زمینه حمل آب برای دام عشایر استان این اداره کل 100 میلیون تومان به پیمانکاران پروژه های آبرسانی دیون دارد.
وی در خصوص اعتبارات سال جاری حمل آب نیز گفت: هنوز وضعیت اعتبارات در سال جاری مشخص نیست و انتظار ما این است که دولت برای تامین آب دام عشایر نیز اعتباری در نظر بگیرید.
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری 28 هزار مترمربع آب برای عشایر و دام های آنها با اعتبار 207 میلیون تومان حمل شده که این میزان آب ارسالی نیازهای عشایر را به صورت کامل تامین نمی کند.
ابرهیمی با بیان اینکه در برخی از مناطق، عشایر مجبور هستند که هزینه های آب ارسالی خود را پرداخت کنند که تنها حمل آب برای عشایر به صورت رایگان توسط این اداره کل انجام می شود.

** برخی عشایر آب مورد نیازشان را تانکری 120 هزار تومان می خرند

وی اضافه کرد: در برخی از مناطق که عشایر نیاز بیشتری به آب دارند گاها نسبت به خرید آب از بخش خصوصی اقدام می کنند که هزینه خرید هر تانکر آب برای عشایر 150 هزار تومان است.
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی کمبود علوفه را از دیگر مشکلات عشایر استان عنوان کرد و گفت: گرانی علوفه در سال جاری عرصه فعالیت را بر عشایر تنگ کرده است.
ابراهیمی ادامه داد: به دلیل کمبود علوفه عشایر دام های خود به قیمت پایین و چک های بلند مدت به دلالان می فروشند که نیاز است مسوولان کشوری، عشایر خراسان جنوبی را به صورت ویژه ببینند.
وی از کمبود اعتبار برای رفع مشکلات عشایر استان خبر داد و گفت: عشایر استان برای تامین علوفه با مشکلات اساسی روبرو هستند.
به گفته وی، هم اکنون جامعه عشایری استان با 15 هزار و 676 خانوار و جمعیت 81 هزار نفر حدود 13.2 درصد جمعیت خراسان جنوبی را تشکیل می دهد.

**کمبود اعتبار مهمترین مشکل در تامین آب مورد نیاز عشایر

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان اینکه هفت درصد جمعیت عشایر کشور در این استان زندگی می کنند، افزود: خراسان جنوبی مقام چهارم جمعیت عشایری در کشور را بعد از استان فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان دارد.
ابراهیمی با اشاره به اینکه 80 درصد عشایر استان در شهرستانهای مرزی و مابقی نیز نقاط حاشیه کویر را پوشش داده اند، گفت: هم اکنون 58 طایفه مستقل عشایری در استان وجود دارد که در اکثر شهرستان ها طایفه بهلولی مشترک هستند.
به گفته وی در حال حاضر 135 کانون اسکان عشایر در استان وجود دارد که از این میزان 127 کانون خودجوش و حمایتی و هشت کانون هدایتی هستند و 51 درصد جمعیت عشایر استان در کانون های اسکان مستقر هستند و مابقی قابلیت جا به جایی دارند.
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: هم اکنون 34 درصد دام استان معادل یک میلیون و 400 هزار رأس در اختیار عشایر استان قرار دارد.
ابراهیمی اظهار کرد: سال گذشته عشایر استان 16 هزار تن محصول دامی شامل 11 هزار تن شیر و فرآورده لبنی،4 هزار و 900 تن گوشت قرمز و 430 تن کرک و پشم به ارزش تقریبی یک هزار و 900 میلیارد ریال تولید کردند.
وی اضافه کرد: تولیدات عشایر نسبت به سال 92 کاهشی حدود شش درصدی داشته است.
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی یادآور شد: کمبود اعتبار مهمترین مشکل در زمینه تامین آب مورد نیاز عشایر است.

** تشدید مشکلات بهداشتی عشایر در پی کم آبی

یکی از عشایر شهرستان درمیان خراسان جنوبی در گفتگو با ایرنا، با بیان اینکه تامین آب مهمترین خواسته ما از دولت است، گفت: در حال جاری به دلیل کمبود بارندگی وضعیت ما از لحاظ کم آبی بحرانی شده است.
علی مردانی با بیان اینکه در سال های اخیر اداره امور عشایر خراسان جنوبی اقدام به تامین آب آشامیدنی مورد نیاز آنها از طریق تانکرهای سیار کرده ، گفت: این میزان آب ارسالی نیاز آبی عشایر را تامین نمی کند.
وی ادامه داد: تانکرهای آبرسانی عطش عشایر را برطرف نمی کند و به همین دلیل مجبور به خرید آب از طریق بخش خصوصی شده ایم.
وی ادامه داد: بخش خصوصی برای حمل هر تانکر آب 120 هزار تومان پول از ما گیرد که انتظار ما این است که حداقل دولت آب مورد نیاز عشایر را به هر شکل ممکن تامین کند.
وی بیان کرد: کم آبی استحمام عشایر را نیز دشوار کرده و در سال جاری مشکلات بهداشتی عشایر تشدید شده است.
وی یادآور شد: در نقاط بسیار زیادی مناطق عشایری این شهرستان هیچ خانه بهداشتی وجود ندارد و یا بهورز مرد وجود دارد که زنان نمی توانند مراجعه داشته باشند.

** کم آبی، تنها مهاجرت را پیش روی عشایر گذاشته

حسین دهمرده از عشایر شهرستان نهبندان خراسان جنوبی هم کم آبی را مهمترین مشکل عشایر منطقه نهبندان عنوان کرد و گفت: کم آبی امان عشایر را بریده است.
وی گفت: عشایر شهرستان نهبندان در نقطه صفر مرزی فعالیت دارند که اگر کم آبی به شدت خود در منطقه باقی بماند،عشایر مجبور به مهاجرت به مرکز شهرستان و استان می شوند.
این عشایر غیور خراسان جنوبی با بیان اینکه در گذشته آب عشایر این منطقه از طریق چاه تامین می شده، افزود: خشکسالی باعث خشک شدن چاه عشایر این منطقه شده است.
دهمرده ادامه داد: در حال حاضر عشایر این منطقه برای تامین آب شرب با مشکل جدی مواجه هستند که برای تامین آب شرب عشایر این منطقه معاونت عمرانی استانداری خراسان جنوبی قول تخصیص اعتبار برای حفر چاه جدید داده است.
وی اضافه کرد: تاکنون مسوولان استان نسبت به حفر چاه برای عشایر این منطقه اقدام نکرده و مشکلات کم آبی عشایر به قوت خود باقی است.
وی تامین علوفه برای دام های عشایر در فصل زمستان را بسیار سخت و مشکل دانست و افزود: اداره کل عشایر توانایی تامین علوفه برای تمامی دام های عشایر را ندارد و عشایر مجبور هستند که برخی از نیاز دام های خود به علوفه را از بازار آزاد تهیه کنند.
6054
گزارش از: مریم پنجابی



10/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن