تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، بزرگ‏ترين ـ فرمود ـ يا با عظمت‏ترين نام خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798716764




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بارندگی های اخیر تنش آبی و کاهش عملکرد محصولات در گیلان را برطرف کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بارندگی های اخیر تنش آبی و کاهش عملکرد محصولات در گیلان را برطرف کرد رشت - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: بارندگی های اخیر فواید زیادی برای بخش کشاورزی استان داشت و مشکل تنش آبی و کاهش عملکرد محصولات کشاورزی را برطرف کرد.


حبیب الله جهانساز عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گرچه این بارندگی موجب خوابیدگی (ورس) ساقه های برنج در برخی از مزارع شالیزاری شده و هزینه برداشت محصول را برای کشاورزان افزایش داده، ولی بسیاری از محصولات دیم و آبی استان از خطر کم آبی نجات یافتند.
وی خاطرنشان کرد: مقدار خوابیدگی محصولات برنج در شهرستان های استان توسط کارشناسان این سازمان در دست بررسی قرار دارند.
وی اظهار داشت: 11 هزار هکتار از باغات مرکبات استان در معرض کم آبی شدید و تنش قرار داشتند که اگر این بارندگی ها اتفاق نمی افتاد، به 40درصد محصول مرکبات استان خسارت وارد می شد و سال گذشته این خسارت بر اثر خشکسالی 30 درصد بود.
جهانساز با اشاره به اینکه 17هزار هکتار از باغ های فندوق استان و تمامی باغات چای در معرض تنش کم آبی قرار داشتند، یادآور شد: گرمای خرداد و تیرماه امسال در برداشت چای تاثیر منفی گذاشت و عقب ماندگی یک چین چای را در پی داشت.
وی همچنین به کمبود آب پنج هزار هکتار اراضی جالیزی استان و خشک شدن بسیاری از رودخانه ها اشاره کرد و فواید بارندگی ها برای شالیزارها و سایر محصولات گیلان را بسیار بیشتر از خسارت های آن دانست.
جهانساز افزود: 24هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان در معرض شدید تنش آبی قرار داشتند در حالی که درصد خسارت ناشی از خوابیدگی ساقه های برنج، خیلی کمتر از آن می باشد.
وی سنگینی خوشه برنج و مدیریت آبیاری اراضی شالیزاری را در خوابیدگی (ورس) ساقه های برنج موثر دانست.
برخی از شالیکاران گیلانی در گفت وگو با خبرنگاران ایرنا، از خسارت وارده شده بر اثر خوابیدگی ساقه های برنج به دنبال بارندگی های 72ساعت اخیر در استان ابراز نگرانی کردند.
این شالیکاران می گویند: بارندگی های اخیر گرچه در مجموع یک نعمت بزرگ برای استان محسوب می شود ولی این بارندگی در هنگام گل دهی و خوشه زدن برنج، رخ داد که خوابیدگی (ورس) شالی های برنج را در پی داشت.
یک کشاورز منطقه لاکان رشت به ایرنا گفت: بیش از دو هکتار شالیزار دارم که حدود یک هکتار آن خوابیده است و این مسئله، به معنای از بین رفتن نیمی از محصول در سال زراعی جاری است.
حسن باباپور که نسبت به بیمه محصول خود در سال جاری اقدام نکرده، نگران حاصل دسترنج خود می باشد.
خوابیدگی برنج در استان گیلان بر اثر بارندگی ها، سال هاست که محققان را به فکر تولید رقم های جدید برنج یا تولید محصول ساقه کوتاه برنج واداشته و کارشناسان موسسه تحقیقات برنج کشور تاکنون چند رقم جدید برنج پاکوتاه معرفی و رقم جدید «گیلانه» را نیز در دست معرفی دارند.
خوابیدگی برنج، مسئله ای با سابقه در استان گیلان است که هرساله به شالیکاران خسارت وارد می کند و کارشناسان معتقدند حضور بموقع کشاورزان و مدیریت صحیح آبیاری اراضی شالیزاری، می تواند در کاهش آن نقش داشته باشد.
کارشناسان بیمه استان نیز می گویند: رابطه معکوسی بین خسارت محصول هر سال با بیمه آن در سال آینده وجود دارد و چون سال گذشته، میزان خسارت به اراضی شالیزاری گیلان کم بود، شمار بیمه گذاران بخش کشاورزی نیز در سال جاری کاهش یافته است.

* بیمه گذاران محصولات کشاورزی گیلان نگران نباشند
در همین راستا، مدیر گروه خدمات بیمه ای بانک کشاورزی گیلان عصر دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: کشاورزان بیمه گذار، نگران پرداخت خسارات وارده به اراضی شالیزاری نباشند.
کاظم صفارحمیدی با اشاره به خوابیدگی خوشه های برنج و خسارت احتمالی به کشاورزان در بارندگی چند روز اخیر اظهار داشت: به محصولات آسیب دیده برنج براساس بیمه نامه خسارت پرداخت می شود.
وی افزود: کشاورزی که محصولات خود را بیمه کرده اند، می توانند چهار روز قبل از برداشت محصول درخواست و بیمه نامه خود را به کارگزاری های بیمه تحویل دهند تا پس از ارزیابی میزان خسارت، نسبت به پرداخت آن اقدام شود.
وی خاطرنشان کرد: امسال 63هزار نفر برای بیمه کردن محصول برنج اقدام کرده اند که این تعداد نسبت به 98 هزار بیمه گذار سال قبل کاهش داشته است.
صفارحمیدی دلیل کاهش بیمه محصول برنج توسط شالیکاران را وارد نشدن خسارت به محصول در سال قبل دانست و یادآور شد: سال گذشته، 10درصد شالیکاران که بیشتر هم مربوط به خشکسالی بود، خسارت دریافت کردند.
وی میزان خسارت پرداخت شده در سال گذشته به محصول برنج را 31 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: مهلت بیمه محصولات کشاورزی برای سال زراعی جاری تا پایان اردیبهشت ماه بود که این مدت، یک ماه نیز تمدید شد.
صفارحمیدی افزود: امسال 30محصول در استان گیلان نظیر برنج ، چای ، مرکبات ، زیتون ، گندم ، جو ، کلزا، محصولات دامی و انواع طیور و آبزیان مشمول بیمه کشاورزی قرار گرفته اند.
وی با اشاره به 30 نمایندگی بیمه محصولات کشاورزی در استان گفت: تا پایان خردادماه، 130هزار بیمه گذار در گیلان نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کردند.
از 415 هزار هکتار بستر کشاورزی گیلان، 238 هزار هکتار آن اراضی شالیزاری است و در این استان 45نوع محصول تولید می شود.
در استان گیلان حدود یک میلیون و یکصد هزار تن شلتوک تولید که حدود 700 هزار تن برنج سفید از آن استحصال می شود.ک/4
گزارش از: فرهاد نظرپور
6029/2007



29/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن