تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدبخت‏ترين مردم پادشاهانند و خوشبخت‏ترين مردم كسى است كه با مردم بزرگوار معاشرت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798159391




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معنویت دینی به دنبال رسیدن سالك به قرب الهی و دست‌یابی به نفس مطمئنه است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه > اندیشکده ها خسروپناه:
معنویت دینی به دنبال رسیدن سالك به قرب الهی و دست‌یابی به نفس مطمئنه است
حجت الاسلام خسروپناه در جلسه اندیشکده معنویت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: معنویت دینی به دنبال ایجاد احساس آرامش و رسیدن سالك به قرب الهی و دست‌یابی به نفس مطمئنه و ارتقا به مقام راضیه و مرضیه است.



به گزارش خبرگزاری مهر، مبانی عرصه‌ای اندیشكده معنویت برای دومین بار در دهمین جلسه اندیشكده مطرح و مورد نقد و بررسی اعضاء قرار گرفت. حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر عبدالحسین خسروپناه با بیان مقدمه‌ای از تعریف، تاریخچه، ضرورت، كاركرد و تفاوت ریشه‌ای معنویت دینی و سكولار به تبیین و تشریح مبانی عرصه‌ای معنویت دینی براساس مختصات الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت و گفت: استمرار حیات نظامهای اجتماعی نیازمند مبانی معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و ارزش‌شناسی است. معنویت به عنوان یكی از مؤلفه های‌ نظام اجتماعی و تمدن بشری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. نیازهای معنوی از آغاز آفرینش آدم ابوالبشر در كنار نیازهای مادی مطرح بوده و در سرشت انسان نهادینه شده است، اگر چه معنویت همواره در شرق و غرب عالم مورد توجه بوده ولی قدمت این پدیده در شرق زمین و به ویژه در ایران به چند هزار سال می‌رسد. وی افزود: جریان معنویت‌گرا در غرب به دنبال فراهم كردن آرامش برای انسان‌هایی است كه از آسایش و رفاه نسبتاً خوبی برخوردارند؛ ولی در چنبره اضطراب و روزمرگی گرفتار شده‌اند و از آن رنج می‌برند. آقای دكتر خسروپناه با نقل قولی از "میرچا الیاده"، گفت: معنویت و دینداری و مواجهه انسان با امر قدسی پدیده‌ای فراگیر است كه به عنوان عنصری ثابت و طبیعی و در صورت‌های گوناگونی در روح آدمی جلوه‌گر شده است. وی با اشاره به اینکه "فلیپ شلدراك" نیز معنویت را عبارت از كل حیات انسان بر حسب یك رابطه آگاهانه با خدا دانسته است، اظهارداشت: معنویت دینی به دنبال ایجاد احساس آرامش و رسیدن سالك به قرب الهی و دست‌یابی به نفس مطمئنه و ارتقا به مقام راضیه و مرضیه است. برخلاف بعضی از اندیشكده‌ها كه دارای مبانی خاص كاملاً مستقل هستند؛ اندیشكده معنویت به دلیل ماهیت معنویت و رابطه عمیق آن با مبانی عام؛ عمدتاً كاربست همان مبانی؛ منبع و منشأ اصلی مبانی عرصه‌ای معنویت است. خسروپناه در ادامه سخنانش بیان کرد: مع‌الوصف بر اساس آیات و براهین عقلی؛ مقولات دیگری نظیر مبانی اجتماعی؛ آخرت‌گرائی؛ هدفمندی؛ مسؤلیت‌پذیری؛ عقلانیت و ... قابل بحث در حوزه مبانی عرصه‌ای معنویت می‌باشد. در هر صورت از ویژگی‌های مبانی عرصه‌ای معنویت همسو و همراه بودن آن با متن دین به معنی واقعی آن است و در همین راستا از قابلیت‌های لازم برای تجلی اعمال و رفتارهای شایسته در عرصه زندگی و كسب وكار برخوردار می‌باشد. وی تاکید کرد: با توجه به این مباحث، در عمل مواجهه با مسائل مختلف بدون درک و تحلیل جامع از شرایط موجود و تکیه بر کلیت اسلامی ناکارآمد خواهد بود که در این زمینه می توان به ناکارآمدی نظریه بانکداری بدون ربا در مقایسه با نظریه جامع بانکداری اسلامی اشاره کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان سخنانش مراحل منطقی نظریه پردازی در اقتصاد اسلامی را مورد تشریح قرار داد و گفت: برای نیل به این مقصود باید سازگاری با فقه تحت مکتب اقتصاد اسلامی، ساختار منطقی و انسجام نظریه و امکان پذیری تجزیه و تحلیل عقلی و آزمون فرضیه و روشهای اصلاح آنرا مورد توجه قرار داد.


۱۳۹۳/۶/۳۱ - ۱۱:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن