واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
بیان آیت الله الهی قمشه ای(ره) درباره صوفیه و تصوف
اما امروز كه اثرى از آن عالمان عارف صاحب سرّ امام كمتر یافت مى شود خداى ما را به آن خداپرستان واقعى ره نماید و به مقام شامخ آنان برساند كه آنها انسان حقیقى و خضر و موساى عقل و زنده به آب حیات معرفة الله اند.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، حضرت استاد علامه حسن زاده آملی از استادش مرحوم آیت الله الهی قمشهای (ره) نقل میفرماید که: «به طور كلّى اگر معنى تصوّف و صوفى عالمان ربّانى هستند كه داراى مقام معرفة الله و تخلّق به اخلاق الله و تهذیب نفس به عبادت و ریاضت و مجاهده است و مخالفت هواى نفس و تزكیه روح و پاك ساختن دل از عشق و محبت ما سوى الله است و هدایت و تربیت خلق به معرفت و خداشناسى و اخلاق حسنه و علم و عمل خالص و ذكر و فكر در اسماء و اوصاف الهى است و ترك شهوات حیوانى و فضولات دنیوى و احسان و خدمت بى ریا به خلق است و دستگیرى از بیچارگان و اعانت مظلومان و ارشاد گمراهان وادى توحید و خداشناسى است به حقیقت آنان شاگردان عالى مدرسه انبیا و این طریقه قرآن و مدرسه قرآن است كه خلق را بر آن دعوت فرموده و پیروى حقیقى چون اصحاب صفه از رسول اكرم و اوصیاى اوست صلوات الله علیهم اجمعین. لیكن باید دانست كه مصداق تصوّف و صوفى و عارف بالله به این معنى نادرى را در دوران عالم مى توان یافت مانند زید و اویس قرن و كمیل و میثم و خواجه ربیع و ابو بصیر و هشام حكم و پسر ادهم و امثالهم در زمان ابو نصر و ابو على و ابو الحسن و ابو سعید ابو الخیر و خواجه طوسى و محیى الدین و عارف رومى و سنائى و حافظ و سعدى و شیخ اشراق و صدرا و فیض و حكیم سبزوارى بوده اند و یا اینان خود از آن عارفان و صوفیان صفایند. اما امروز كه اثرى از آن عالمان عارف صاحب سرّ امام كمتر یافت مى شود خداى ما را به آن خداپرستان واقعى ره نماید و به مقام شامخ آنان برساند كه آنها انسان حقیقى و خضر و موساى عقل و زنده به آب حیات معرفة الله اند. و اگر معنى صوفى و تصوّف عبارت از ادّعاى دروغ مقام ولایت است و نیابت خاصّه به هواى نفس و حبّ ریاست و خرقه بازى و سالوسى و ریا و دكّاندارى و فریب دادن مردم ساده لوح (در عین حال مشتاق معارف حقه) و تشكّلات و امور موضوعه موهوم و القاء اوهام و تخیّلات بر مردم زودباور به ادّعاى كرامات دروغ كه عارف براستى گوید: صوفى نهاد دام و سر حقّه باز كرد / بنیاد مكر با فلك حقّه باز كرد تا بالنتیجه از لذّات حیوانى و شهوت دنیوى كاملا برخوردار گردند و به افسون و فریب جمعى را گرد خود به نام فقر و درویشى و ارشاد جمع كرده و دكّانى از آیات و اخبار عرفانى و گفتار نظم و نثر بزرگان حكماء و علماى ربّانى باز كنند و حرف مردان خدا را بدزدند براى متاع دكان خود چنانكه عارف قیّومى ملّاى رومى فرماید: چند دزدى حرف مردان خدا / تا فروشى و ستانى مرحبا و آه و ناله هاى شیطانى و نفسهاى سرد بى حقیقت كشیدن و خلسه و رعشه ریا و خودنمایى براى آنكه در دلهاى مردم ساده دل جاى گرفته و از دنیاى آن بهره گیرند و بر آنها به افسون و نیرنگ ذكر قلبى و سخنان ذوقى القاء كنند و از آخرت و مقامات اولیاء و مراتب سعادت روحانى سخن گویند و خودشان جز سعادت مادّى و لذّات فانى بدن دنیوى به جایى معتقد نباشند. دائم به فكر آنكه ثروتمندى را به دام آرند و از مال او و ارادات او تمتّع و اعتبارى یابند و در مریدان هیچ تأثیر كمال نفس و صفاى روح و خداشناسى و خداپرستى و تقوى نداشته بلكه تنها به رعونت و خودپسندى و ریاكارى و كبر و نخوت آنها بیفزایند و مردم را از استعداد فطرى توحید و شوق ذاتى معرفة الله خارج كرده به وادى ضلالت و راه ریا و سمعت كشند و اینگونه صوفى در هر دوره بسیار بوده و هستند. ضعف الطالب و المطلوب گر این است معنى صوفى، صد نفرین حق بر این مردم باد كه بدنام كننده نكونامان عالمند. و از حدیث حضرت على علیهالسلام در اصول كافى در بیان تقسیم علماء به علماى حقیقى متّقى خداپرست مخالف هواى نفس كه هادى و خیرخواه و خدمتگزاران معنوى خلقند، و دیگر علماى ظاهرى مدّعى ریاكار و مجادل و ریاست طلب و طالب جاه و جلال دنیوى كه مضلّ و گمراه كننده مردماند این دو معنى را كه در تصوّف گفتیم به خوبى توان دریافت. جعلنا الله من العلماء العاملین الربانیّین و اعاذنا الله من شر شیاطین الجن و الانس اجمعین بجاه محمد و آله الطاهرین. علامه حسن زاده آملی، هزار و یك كلمه، ج2 ، ص 109
۱۶/۰۶/۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]