تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798412815




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کمبود آب و فرصت سوزی در جنوب سمنان!


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کمبود آب و فرصت سوزی در جنوب سمنان! سمنان - ایرنا - روزنامه پیام استان سمنان در سرمقاله روز یکشنبه خود با اشاره به بحران کم آبی و خشک شدن سفره های زیرزمینی، بر ضرورت استفاده بهینه از پساب فاضلاب سمنان که به حال خود رها شده است تاکید کرد.


در این مطلب که به قلم ˈروح اله ساعدیˈ به رشته تحریر درآمده می خوانیم: از مدت ها پیش که زنگ بحران کم آبی به خشکیدن و کاهش سطح سفره های زیرزمینی در استان سمنان آغاز شده بود و تا امروز که موضوع انتقال بخشی از آب دریای خزر به فلات کویری ایران از جمله استان سمنان، امیدها را ناامید کرده، به حدی که همه مسئولین استانی و منطقه ای از موضوع آب به عنوان یکی از اساسی ترین مشکلات این روزهای استان سخن می گویند و توصیه اهالی رسانه و خبرگان در این رشته به دیوار آهنی برخورد کرده، کمتر کسی از عدم مدیریت و برنامه ریزی متمرکز در این حوزه سخن گفته است اما در دیدار اخیر جمعی از اعضای بنیاد توسعه سمنان با مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، این مقام مسئول پرده از رازی گشود که نشان می دهد کارگزاران عاشق در اتحادی پنهان گوششان را با بتن مسلح پوشانده اند و همچنان به دنبال طرح های پردرآمد و ناپاسخگو مانند انتقال آب دریای خزر و یا احداث سدهایی همچون سد فینسک و... هستند.
برخی ها طبیعت شکننده و بوم سامانه های بسیار مهم این منطقه را جولانگاه ناسازگارترین ساخت و سازها کرده اند و عده ای سیاست زده و سینه چاک برای این جناح یا کوبیدن آن جناح و یا به استیضاح کشاندن این وزیرو آن وزیر و واکنش نشان دادن به سخنان رئیس جمهور در دفاع از طبیعت و منطقه کویری ما ساز ناکوک می زنند! بله بحران آب آشکار است.
از خشکیدن رودها، نهرهای ناچیز استان تا افت خطرناک سفره های زیرزمینی آشکار بودن بحران آب در استان را گوشزد می کنند. از مصرف زیاد آب در این منطقه کم آب و عدم بهینه سازی صحیح آن در مصرف آب کشاورزی که بیش از 80 درصد محدود آبهای استان را می بلعد، از بارش کم تا ساخت و سازهای ناشیانه در شهرهای استان فارغ از بازچرخانی آب، همه و همه از تهی شدن این منبع حیاتی و به نوعی بهای رایگان آن برای توانگران و سرمایه داران حکایت می کند.
دولت ها می آیند و می روند و مهندسان و فن سالاران شرکت های مشاور، پیمانکاران، کارفرمایان و ناظران صنعت آب به نوعی به دنبال منافع مختلف به تخریب این سرمایه ملی ادامه می دهند و هر گاه سر و صدا و اعتراضی بلند می شود همه چیز را به گردن طبیعت یا مردم بومی آن منطقه می اندازند و از طرح های بالادستی و آمایش سرزمین سخن می گویند که تجربه چندین ساله آمایش نشان داده که آمایش ادامه برنامه ریزی های متمرکز و نسخه پیچی های بی ضابطه است.
سخن کلام اینکه رها شدن آب حاصل از پسماندهای فاضلاب در جنوب شهر سمنان (15 کیلومتری جنوب دلازیان) که در هر دقیقه 200 لیتر آب بدون هیچ برنامه ریزی به حال خود رها می گردد نشان از عمق فاجعه ای دارد برای شهری که در بحران آب، گرفتار شده و جالب اینکه برخی مسئولین این نکته را می دانند و برای مهار این آبها و استفاده از آن حداقل برای آبیاری فضای سبز و منابع طبیعی هیچ کاری نمی کنند. آیا به نظر نمی رسد که در این برهه حساس، اصلاح شیوه مدیریت بیش از اندازه ضرورت روز باشد و گام هایی که باید با نگاه کارشناسانه برداشته شود؟ حداقل می توان از این فرصت و هدر رفت 200 لیتر آب در هر دقیقه با نگاه یک پارچه سازی مدیریت آب با منابع طبیعی و کشاورزی با حذف رویکرد سازه ای و گسترش رویکرد نرم افزاری مدیریت آب استفاده بهینه کرد.
هر چه گفته شود انتقال آب از سرریزهای دریای خزر برای نجات کویر مرکزی و فلات ایران حداقل تا امروز در پرده ای از ابهام قرار دارد و حتی بی فایده است در دانش مکانیکی شرکت های دولتی و خصوصی بی اثر است. بجات فلات کویر ایران و از جمله استان ما سمنان، حداقل تا حالا با انتقال آب ناممکن است و فرصت سوزی امروز تا چند سال آینده نتیجه ای جز جدی تر شدن بحران آب نخواهد بود. آیا نمی توان از این آبهای سرگردان هرچند حاصل از پسماند فاضلاب شهر سمنان با ایجاد کانال ها یا حتی سد، استفاده بهینه تر نمود، تا ما در برابر تاریخ کهنسال این منطقه و در برابر شهروندان اکنون و آینده حرفی برای گفتن داشته باشیم.ک/1
599



26/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن