تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در راه خدا از ملامت و نكوهش ملامتگران نترس.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799261366




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چشمه ˈکانی بلˈ کردستان؛ تخریب یا نجات بخشی؛ مساله این است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob چشمه ˈکانی بلˈ کردستان؛ تخریب یا نجات بخشی؛ مساله این است سنندج - ایرنا - در حالی که کارشناسان حوزه انرژی، جنگ آینده را جنگ آب می دانند و برای این نوشیدنی پر مصرف و طبیعی، ارزشی به مراتب بیش از نفت و گاز قایلند، چشمه ای طبیعی با دبی سه هزار لیتر در ثانیه به نام ˈکانی بلˈ،در کردستان در آستانه غرق شدن در کاسه سد داریان است.


به گزارش ایرنا،ˈچشمه بلˈ یا به زبان کردی ˈکانی بلˈ،با آبدهی بیش از سه هزار لیتر در ثانیه یکی از پر آب ترین چشمه های غرب کشور در شهرستان سروآباد کردستان است که با آبگیری سد داریان، در دریاچه پشت این سد که 112 متر ارتفاع دارد غرق، و به دلیل آمیخته شدن با آب پشت سد از بین می رود.
بر اساس آزمایش انجام شده، آب این چشمه جزو با کیفیت ترین و استانداردترین آب های دنیا است که پس از جوشش از یک دهانه غار مانند و پس از طی مسافتی کوتاه با شیب تند به رودخانه سیروان می ریزد.
اگرچه سد سازی یکی از راه های مهار آب خروشان سیروان و استفاده متعدد از این نعمت خدادی است، و می تواند در توسعه دو استان کردستان و کرمانشاه موثر باشد، اما مساله این است که با آبگیری کامل سد داریان، چشمه آب معدنی بل که در 50 متری آن واقع شده، نیز غرق خواهد شد.
طول دریاچه سد داریان به 10 کیلومتر خواهد رسید، تراز آب نمای کانی بل 717 متر است و تراز نرمال سد 826 متر خواهد بود؛ به این ترتیب با آبگیری سد، چشمه در زیر ستونی از آب به ارتفاع بیش از 100 متر غرق خواهد شد.
این در شرایطی است که علاوه بر بیشتر روستاهای دو استان کردستان و کرمانشاه، شهرهای کوچک و بزرگ دو استان نیز به شدت دچار کم آبی هستند و بحران بی آبی آنها را درگیر کرده، و این چشمه با کمترین هزینه می تواند آب شرب حداقل دو میلیون نفر از ساکنان دو استان را تامین کند.
این چشمه که می رفت در سکوت رسانه ها و بی خبری مسوولان استان های کرمانشاه و کردستان، قربانی آبگیری سد داریان شود و در کاسه سد غرق شود، با پیگیری رسانه ها، مسوولان و تشکل های مردمی، حساسیت زیادی در جامعه پیدا کرده و اکنون مردم دو استان خواهان نجات آن هستند.
پیش از آنکه رسانه ها و تشکل های غیر دولتی به فکر نجات این چشمه باشند، این استاندار کردستان بود که اواخر اسفند پارسال ، خطر غرق شدن این چشمه را به وزیر نیرو یادآوری کرد و از وی خواست تا جلو آبگیری سد داریان را بگیرد.
ˈعبدالمحمد زاهدیˈ در این نامه نوشته بود: کانی بل به لحاظ تاریخی، فرهنگی و اجتماعی بسیار با اهمیت بوده و در فهرست آثار ملی کشور قرار دارد و مطابق آزمایش صورت گرفته توسط آن وزارتخانه، کیفیت آب آن در دنیا کم نظیر و از جنس آب های معدنی است که بدون نیاز به هرگونه فرآوری، مستقیم قابل شرب بوده و علاوه بر مصرف داخلی و تامین آب شرب دو میلیون نفر در سال، می تواند منبع بسیار با ارزشی برای صادرات و همچنین ارز آوری باشد و به لحاظ مهندسی ارزش، می تواند با منافع سد داریان بدون ایجاد عوارضی جانبی برابری کند.
وی در این نامه افزوده بود: مطالعات نجات بخشی چشمه بل، از سال 1380 در حال انجام بوده و گزینه هایی که تاکنون پیشنهاد شده فاقد توجیه فنی و اقتصادی بوده، و اهمیت حیاتی چشمه یادشده موجب شده تا گروه های کاری بخش خصوصی محلی متشکل از کارشناسان و اساتید دانشگاه نیز به صورت خودجوش نسبت به مطالعه و یافتن راه نجات و معقول و منطقی اقدام کنند.
زاهدی در این نامه از وزیر نیرو خواسته بود تا رسیدن مطالعات به گزینه موجه و دارای توجیهات فنی اقتصادی لازم، آبگیری سد یادشده به تاخیر افتد و نجات چشمه بل به عنوان یک میراث فرهنگی ملی و اقتصادی شرط قطعی بهره برداری از سد یادشده تلقی گردد.
چهار ماه پس از نامه استاندار کردستان، پیگیری یک ماهه رسانه ها در کنار مسوولان، باعث شد تا مجری سد داریان به فکر نجات این چشمه افتد و جلساتی را با گروه کاری ˈنجات چشمه بلˈ که به دستور استاندار کردستان تشکیل شده، برگزار کند؛ نشست هایی که اگرچه تاکنون بی ثمر بوده، و دو طرف طرح های دیگری برای نجات این چشمه را نپذیرفته اند، اما کور سوی امید را برای نجات این چشمه در دل مردم منطقه ایجاد کرده است.
ˈسید مختار هاشمیˈ، سرپرست گروه کاری نجات چشمه بل می گوید: با توجه به اینکه آبگیری سد داریان منوط به نجات بخشی چشمه بل است و مقدمات و پیش نیاز این کار نیز نجات چشمه بل است، وزارت نیرو باید تعهدات خود را نسبت به نجات بخشی چشمه بل انجام دهد.
وی معتقد است: هیچکدام از راهکارهای پیشنهادی توسط کارفرما، چشمه را نجات نمی دهد لذا پیشنهادات شرکت توسعه منابع آب و نیرو، فاقد توجیه فنی لازم است ومورد تایید گروه کاری چشمه بل قرار نیست.
مهمترین پیشنهاد وزارت نیرو برای نجات چشمه بل، انتقال آب چشمه از عمق 112 متری کاسه سد به بالای سد است، یعنی اینکه آب چشمه بل را تا ارتفاع بالای آب سد از طریق دیوارهای بتونی منتقل کنند که به گفته هاشمی، غیر علمی است.
سرپرست گروه کاری نجات بخشی چشمه بل در عین حال بررسی گزینه های دیگر مانند توقف سد تا به نتیجه رسیدن مطالعات نجات بخشی، آبگیری نکردن سد، و التزام به تعهدات قبلی در زمینه نجات چشمه و نجات فیزیکی چشمه و حفظ شناسنامه فرهنگی را از جمله پیشنهادات خود و گروه کاری چشمه بل به مسوولان وزارت نیرو می داند.
کانی بل برای هورامان که یکی از مناطق اصیل و کهن دنیاست و دارای موسیقی، آداب، رسوم و فرهنگ ارزشمند و ماندگار است دارای تقدس بوده و مادر این منطقه و ساکنانش به شمار می رود، و هرگونه خسارت بر این چشمه، زخم بزرگی بر پیکر این اصالت ها است که ضروری است برای نجات آن بیشتر و بهتر چاره اندیشی شود.
امید است با تدبیر شرکت توسعه آب و نیرو و همکاری و مشارکت رسانه ها و مسوولان کردستان، و همچنین پیگیری گروه کاری نجات چشمه بل، بل این ˈخدای آب هاˈی کردستان نجات پیدا کند تا فرزندان و آیندگان ما مجبور نباشند برای برخورداری از آبی به مقدار چشمه بل، هزینه گزافی متحمل شوند.ک/4
533 / 640
گزارش از مسعود احمدی

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





29/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن