تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب شود و غمش از بين برود بايد گره از كار گرفتارى باز كند....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804859863




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دو الگوی اصلی توسعه سیاسی دولت محور و  جامعه محور قابل تشخیص است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه یک استاد دانشگاه:
دو الگوی اصلی توسعه سیاسی دولت محور و  جامعه محور قابل تشخیص است
یک استاد دانشگاه در سومین کنفرانس الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با بیان اینکه توسعه سیاسی حول محور سه فرایند تمرکز قدرت سیاسی، نهادمند شدن و قانونمند شدن حکومت و دموکراتیک شدن آن به پیش رفته است، گفت:  با نگاهی کلی به تجربه کشورهای مختلف، دو الگوی اصلی توسعه سیاسی را می توان از یکدیگر تفکیک کرد. 



به گزارش خبرگزاری مهر، سومین کنفرانس الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با موضوع «واکاوی مفاهیم و نظریه‌های رایج توسعه و تجارب ایران و جهان؛ به سوی نظریه اسلامی ایرانی پیشرفت» صبح امروز 31 اردیبهشت ماه به مدت دو روز در کتابخانه ملی آغاز شد.
 
دور دوم مقالات در نوبت بعد ازظهر با ارائه مقاله دکتر ابوالفضل دلاوری همراه بود. وی مقاله خود را تحت عنوان «الگوهای کلاسیک توسعه سیاسی، نگاهی به تجربه اروپایی غربی» با حضور دکتر ابراهیم برزگر و دکتر محمد تقی قزلسفلی به عنوان هیات رییسه ارایه داد.
 
دکتر ابوالفضل دلاوری عنوان کرد: توسعه سیاسی در کلی ترین تعریف، فرایندی است که طی آن ظرفیت ساختارها و نهادهای سیاسی، همچنین پویایی نیروها و روابط سیاسی یک کشور در جهت ساماندهی امور عمومی (داخلی و خارجی) افزایش می یابد.
 
وی افزود: در قرون اخیر، توسعه سیاسی حول محور سه فرایند تمرکز قدرت سیاسی، نهادمند شدن و قانونمند شدن حکومت و دموکراتیک شدن آن به پیش رفته است. البته ویژگی ها و نسبت هر یک از این سه فرایند، و به طور کلی سرشت و پیامدهای توسعه سیاسی در هر یک از کشورها بسیار متفاوت بوده است.
 
این مدرس دانشگاه افزود: با نگاهی کلی به تجربه کشورهای مختلف، دو الگوی اصلی توسعه سیاسی را می توان از یکدیگر تفکیک کرد؛ در الگوی اول می توان آنرا «دولت محور» نامید، ظرفیت حکومت، به ویژه دستگاه های نظامی و اداری آن افزایش یافته اما عرصه اجتماعی سیاست و روابط میان دولت و جامعه، توسعه چندانی نیافته است.
 
دکتر دلاوری این نکته را نیز بیان کرد که در این الگو، ثبات و امنیت سیاسی معمولا در معرض فشارهای ناشی از تعارضات و منازعات آشکار و پنهانی بوده که ریشه در انسداد روابط سیاسی و شکاف میان دولت و جامعه داشته است. در الگوی دوم که می توان آنرا «جامعه محور» نامید، به موازات توسعه سازمان حکومت، نیروها و نهادهای اجتماعی و مدنی نیز توسعه یافته‌اند و روابط دولت و جامعه از تعادل برخوردار شده است. البته در درون هر یک از دو الگوی نامبرده، می توان الگوهای فرعی متعددی را مشاهده کرد که تفاوت آن ها بیشتر به ترتیبات نهادی و نحوه ارتباط دولت و جامعه برمی گردد.
 
نشست عصر امروز سومين كنفرانس با موضوع توسعه و پیشرفت سیاسی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور هیات رئیسه جلسه دکتر محمد حسین پناهی و دکتر بهرام اخوان کاظمی با ارایه مقاله دکتر سید سعید زاهد زاهدانی تحت عنوان «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سیاسی» برگزار شد.
 
دکتر سید سعید زاهد زاهدانی در این نشست گفت: به دنبال ورود ایالات متحدۀ آمریکا به جرگه جهان خواران نظام سرمایه داری جهانی و عهده دار شدن رهبری آنها بعد از جنگ جهانی دوم، واژه توسعه بر سر زبانها افتاد. تا زمان جنگ دوم جهانی حرکت های استعماری و استثماری توسط کشورهای اروپائی اعمال می شد.
 
وی افزود: در دست گرفتن سکان اداره نظام جهان سرمایه داری توسط آمریکا موجب نوآوری و نظریه پردازی تازه ای در ادامۀ اعمال این سلطه شد. آنها با تمسک به مفهوم توسعه شیوه جديدي ابداع نمودند. کشورهای جهان سوم احساس نیاز نسبت به رشد و پیشرفت داشتند و آن ها در قالب برنامه ها و الگوهای توسعه این نیاز را در راستای وابستگی به خودشان مورد سوء استفاده قرار دادند.
 
وي افزود: در کشور عزیز ما در مقابل حرکت استعمار، نهضت تنباکو و در مقابل استثمار و سیاست های توسعۀ سرمایه داری، انقلاب اسلامی برپا شد و الگوئی برای پیشرفت همه جانبه در رهائی از بند سلطه گشت. بر همین اساس نظریه پردازی پیرامون این حرکت و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مطالبۀ رهبری معظم انقلاب اسلامي شد.
 
دانشیار جامعه شناسی و برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه شیراز ادامه داد: مطالبۀ رهبری در جهت تعمیم اين الگو به سطوح خردتر و اجرائی می باشد. بر اين اساس در این مقاله با مروری بر زمینۀ نهاد سیاست در ایران و برنامه های توسعه در دوران پهلوی، به چگونگی اعمال الگوی پیشرفت سیاسی بعد از انقلاب اسلامي در قالب مردم سالاری دینی پرداخته شده است.
 
نشست عصر امروز سومين كنفرانس الگوي اسلامي ايراني پيشرفت با موضوع توسعه و پیشرفت با حضور هیات رئیسه دکتر سهیلا صادقی فسایی و دکتر غلامرضا غفاری با ارایه مقاله دکتر شهناز صداقت زادگان درباره نقد نظریه های توسعه الگوی پیشرفت تمدن اسلامی با بهره گیری از الگوی تمدن سید جمال الدین اسدآبادی برگزار شد.
 
دکتر شهناز صداقت زادگان با اشاره اینکه جامعه ای که در آن انرژی باشد انگیزه برای علم پژوهی وجود دارد گفت:  ما علم را وارد می کنیم اما در جامعه نمی تواند کارکردی داشته باشد زیرا علم فلسفه را به خوبی یاد نگرفته ایم. علم با انسان زمانی ارتباط برقرار می کند که حلقه واسطه آن فلسفه باشد.
 
وی افزود: بهره گیری از آرای غربی در مورد پیشرفت تمدن در کشورهای اسلامی بیشتر بیان کننده نگرانی ها و دغدغه های کشورهای مرکز و چاره یابی برای این دغدغه هاست. گوندر فرانک آرای مذکور را صراحتاً ایدئولوژیک می داند. از سوی دیگر جهان شاهد است که چگونه برخی از کشورهای آسیایی، بدون تبعیت از مدل‌های غربی و با بهره‌گیری از مدلی متفاوت، توسعه موفقیت آمیزی را تجربه کردند.
 
دکتر صداقتی گفت: در این مقاله اصول نظریه های اقتصادی و اجتماعی توسعه از دوران کلاسیک هایی مانند اگوست کنت و دورکیم (انتهای قرن 19) تا آرای جدیدتر در قالب نظریه های توسعه اقتصادی، استعمار، امپریالیسم، پیرامون ـ مرکز، وابستگی و نظام جهانی (انتهای قرن 20) مرور شد. سپس با توجه به نقاط قوت و ضعف هر یک مورد نقد قرار گرفته است. در انتها با بهره گیری از دغدغه سیدجمال الدین اسدآبادی در مورد پیشرفت تمدن اسلامی، بابی با عنوان «الگوی پیشرفت تمدن اسلامی» گشوده شده است.



۱۳۹۳/۲/۳۱ - ۲۲:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن