تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798720024




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جمع‌آوري «لبنيات سنتي» به بهانه سلامت مرد‌م


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: جمع‌آوري «لبنيات سنتي» به بهانه سلامت مرد‌م
صنايع لبني كه در چند سال اخير تمام تلاششان را در كاهش قيمت شير خام انجام داده‌اند، اخيراً به بهانه سلامت مردم به دنبال جمع‌آوري لبنيات سنتي هستند؛ به گفته فعالان بازار با حذف لبنيات سنتي از چرخه اين صنعت، روزانه حجم بسيار بالايي مازاد شير خواهيم داشت و در صورت تعطيلي سنتي‌ها، قيمت شير خام به شدت كاهش يافته و در نهايت صنايع لبني منتفع خواهند شد.
صنايع لبني كه در چند سال اخير تمام تلاششان را در كاهش قيمت شير خام انجام داده‌اند، اخيراً به بهانه سلامت مردم به دنبال جمع‌آوري لبنيات سنتي هستند؛ به گفته فعالان بازار با حذف لبنيات سنتي از چرخه اين صنعت، روزانه حجم بسيار بالايي مازاد شير خواهيم داشت و در صورت تعطيلي سنتي‌ها، قيمت شير خام به شدت كاهش يافته و در نهايت صنايع لبني منتفع خواهند شد.
در سال‌هاي اخير شاهد افزايش قيمت‌ محصولات لبني بوده‌ايم كه اين مسئله در سايه كاهش قدرت خريد اقشار مختلف جامعه سبب شده تا حضور شير در سبد خانوار بسيار كمرنگ‌تر شود. در اين ميان اختلافات دامداران و كارخانجات نيز معضل ديگري است كه همزمان با اجراي قانون هدفمند‌ي يارانه‌ها و حذف يارانه شير به‌وجود آمده و سال‌هاست كه كارخانجات لبني زير بار افزايش قيمت شير خام نمي‌روند و به بهانه‌هاي مختلف به دنبال پايين نگه داشتن قيمت شير خام و افزايش قيمت فرآورده‌هاي لبني هستند. اين كارخانجات كه همواره براي رسيدن به سود بيشتر از مصرف‌كننده و دامدار هزينه مي‌كنند، سالانه سه تا چهار بار قيمت شير بسته‌بندي و فرآورده‌هاي لبني را گران مي‌كنند و به بهانه‌هاي مختلف به عنوان مثال ايام تعطيلات نوروز و تعطيلي واحد‌ها، افزايش قيمت دلار، افزايش قيمت مواد اوليه ظروف بسته‌بندي و.... قيمت شير خام را كاهش مي‌دهند و به قيمت‌هاي دلخواهشان شير خام را از دامداران خريداري مي‌كنند.  از جمله چالش‌هاي مهمي كه صنعت شير و دامداران با آن مواجهند و فساد‌پذيري شير خام و توليد مازاد آن است كه از دو سال گذشته سازمان تعاون روستايي به دستور وزير جهاد شير مازاد دامداران را با قيمت مناسب خريداري و به شير خشك تبديل مي‌كند. اين طرح در ابتدا با ايراداتي همراه بود؛ به طوري خريد شير با هر كيفيتي آزاد بود و در برخي از استان‌ها كارخانجات غير معتبر براي اين طرح انتخاب شده بوده‌اند. در سال ۹۴ تعاون روستايي به دليل محدوديت‌هاي اعتباري و عدم تخصيص بودجه براي خريد شير مازاد و دپوي شير خشك با حجم بسيار بالا در انبار‌ها نتوانست شير خام مازاد را جذب كند. امسال نيز با ۹ ماه تأخير از ابتداي دي ماه هم خريد شير مازاد آغاز شد و هم اينكه شير مدارس فعال شد و شير مازاد از دامداري‌ها جمع‌آوري شد و به چرخه توليد بازگشت.
حال در شرايطي كه بازار شير خام به آرامش رسيده و دغدغه شير مازاد نيز وجود ندارد، برخي از توليد‌كنندگان فرآورده‌هاي لبني به بهانه حفظ سلامت مردم به دنبال حذف لبنيات سنتي از اين صنعت هستند. به گفته يك منبع آگاه در يك استان، لبنيات سني روزانه ۴۰۰ تن شير خام از دامداران خريداري مي‌كنند؛ حال اگر اين واحد‌ها تعطيل شود حجم بسيار بالايي از شير روي دست دامداران مي‌ماند كه فساد‌پذير بوده و قابل نگهداري نيست. وي مي‌گويد: ابتدا اين كارخانجات به دنبال جلب رضايت وزارت جهاد كشاورزي در تعطيلي واحد‌هاي سنتي بودند، اما با در بسته مواجه شدند و اين وزارتخانه كه به دنبال حمايت از دامداران است، زير بار اين پيشنهاد نرفت. اكنون چند ماه است اين واحد‌ها در قالب تشكل‌هاي لبني به دنبال جلب رضايت وزارت بهداشت و وزارت صنعت، معدن و تجارت است و با ادبيات «حفظ سلامتي مردم» تلاش مي‌كند اين دو وزارتخانه را همسو كرده و لبنيات سنتي را به تعطيلي بكشاند.
اكنون اين سؤال مطرح است كه انگيزه اين واحد‌ها كمك به سلامت مردم است يا كاهش قيمت شير خام و زمين زدن دامداران‌؟ اگر فرضيه حفظ سلامت مردم را دليل تعطيلي سنتي‌ها قبول كنيم باز هم اين سؤال مطرح مي‌شود كه اگر كارخانجات لبني به سلامت مردم فكر مي‌كنند، چرا سالانه سه تا چهار بار قيمت شير و فرآورده‌هاي لبني را افزايش مي‌دهند و با اين اقدام جامعه مصرف‌كننده از لبنيات را هر روز كوچك‌تر مي‌كنند؟  با طرح اين سؤالات و عدم پاسخ منطقي از سوي كارخانجات، تنها فرضيه كاهش قيمت شير خام و باز هم سود بيشتر كارخانجات پر رنگ‌تر مي‌شود. از اين رو دو وزارتخانه صنعت و بهداشت قبل از اينكه به بهانه سلامت مردم، تعطيلي صنايع لبني سنتي را در دستور كارشان قرار دهند، با انجام يك كار كارشناسي از حقوق مصرف‌كنندگان دفاع كنند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن