تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر گاه يكى از شما وضو بگيرد و بسم اللّه الرحمن الرحيم نگويد. شيطان در آن شريك است...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798781629




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آزاد‌سازي نرخ هتل‌ها با چه منطقي ؟!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آزاد‌سازي نرخ هتل‌ها با چه منطقي ؟!
هتل ترنج، شاه‌عباسي اصفهان و ماريناي كيش؛ گران‌قيمت‌ترين هتل‌‌هاي ايران / هتل ترنج كيش، عباسي اصفهان و مارينا جزو گران‌قيمت‌ترين هتل‌هاي ايران به شمار مي‌روند...
نویسنده : هادی غلامحسینی 


هتل ترنج كيش، عباسي اصفهان و مارينا جزو گران‌قيمت‌ترين هتل‌هاي ايران به شمار مي‌روند كه به دليل عدم‌نظارت سازمان‌هايي چون حمايت ازحقوق مصرف‌كننده، تعزيرات حكومتي و ميراث فرهنگي و صنايع گردشگري هزينه هر شب اقامت در اين هتل‌ها از حقوق يك و حتي دو ماه يك كارگر نيز بالاتر است، با اين حال جامعه هتلداران به دنبال آزاد‌سازي نرخ هتل‌ها در ايران است.

به گزارش «جوان»، متأسفانه در دولت يازدهم نظارت بر نرخ‌ها و بازارها به طور كل رها شده و اين امر نشئت‌گرفته از تفكر اقتصاد ليبرال و سرمايه‌داري است كه تئوريسين‌ها و ليدر‌هاي اقتصادي دولت تصور مي‌كنند با رها‌سازي قيمت‌ها آن هم در تمامي بازارها، قيمت خود به خود به تعادل مي‌رسد، اين در حالي است كه در ايران عمده مردم مصرف‌كننده هستند و عرضه‌كنندگان كالا و خدمات به تعدادي نيستند كه بتوانند با يكديگر به رقابت بپردازند و قيمت را پايين و كيفيت‌ها را بالا ببرند، از اين‌رو بازنده رها‌سازي قيمت‌ها عموم مردم ايران هستند.
 
دولت زیربار آزادسازی نرخ‌ها نرود
گفتني است سطح درآمد 85 درصد از مردم ايران پايين است و نزديك به 40 درصد از مردم ايران زير خط فقر به سر مي‌برند، حال در چنين شرايطي آزاد‌سازي نرخ‌ها در تمامي بازارها براي مردم مشكل‌ساز است و فشار قابل ملاحظه‌اي را به ملت تحميل مي‌كند، از اين رو دولت يازدهم و به ويژه رئيس‌جمهور و وزراي اقتصادي نبايد زير بار آزاد‌سازي نرخ‌ها بروند چراكه اين امر مردم ايران را با مشكل روبه‌رو مي‌كند. در اين بين در شرايطي كه كشور از حيث تعداد هتل به 130 هتل هم نمي‌رسد، اتاق بازرگاني و جامعه هتلداران و رسانه معروف و منادي مكتب ليبرال‌اقتصادي ماه‌هاست كه پيوسته به دولت فشار مي‌آورند تا دولت و به طور مشخص سازمان ميراث فرهنگي مجوز آزاد‌سازي نرخ هتل‌ها را در ايران صادر كند.  ايران يكي از فقير‌ترين كشورها با توجه به مساحت، جمعيت، جاذبه گردشگري و تاريخي و ميزان توريست داخلي و خارجي در زمينه هتل است و همين امر درآمد انحصاري و سرشار و تضمين‌شده‌اي را براي صاحبان هتل‌ها به همراه آورده است.
 
نظارت بر بازار تعطیل است
جالب توجه است هم اكنون نيز نظارتي بر بازار‌ها و به ويژه نرخ هتل‌ها در كشور وجود ندارد، به‌طوري كه هزينه يك شب اقامت در برخي هتل‌هاي به اصطلاح پنج ستاره شبي حدود يك ميليون تومان مي‌باشد كه از حداقل حقوق يك‌ماه كارگران نيز بيشتر است.  به نظر مي‌رسد عده‌اي به دنبال آن هستند تا با افزايش بيشتر نرخ تعرفه هتل‌ها در ايران، اقامت در هتل را در عمل به طبقه‌اي خاص و اشرافي اختصاص دهند و از اين رهگذر نيز سودهاي نجومي به دور از ماليات حقه دولت را به دست آورند.
 
هزینه میلیونی هر شب اقامت در هتل
تلاش‌ها براي آزاد‌سازي نرخ هتل‌ها در ايران در شرايطي بسيار بالا گرفته است كه هم اكنون با اين نرخ‌هاي ميليوني هر شب اقامت در هتل حداقل بيش از 80درصد مردم ايران توانايي يك شب اقامت در هتل را هم ندارند.
بررسي‌هاي «جوان» نشان مي‌دهد هتل ترنج كيش با نرخ هر شب اقامت 1/3 تا 1/7 ميليون تومان (اتاق رو به غروب)، هتل عباسي اصفهان با هزينه 1/3 ميليون تومان براي هر شب اقامت در سوئيت و هتل ماريناي كيش با هزينه‌اي بالغ بر 910هزار تومان (بدون شام) براي يك شب اقامت جزو گران‌قيمت‌ترين هتل‌هاي ايران به شمار مي‌رود.
گفتني است هتل عباسي اصفهان متعلق به بيمه ايران و هتل ترنج و مارينا كه در كيش هستند، متعلق به بخش خصوصي است.
 
گران‌فروشي در بازار هتلي كشور تا جايي ادامه يافته كه اخيراً رئيس جامعه تورگردانان و آژانس‌هاي مسافرتي كشور با اعتراض از هزينه و تعرفه‌هاي گران هتلي در ايران، اين امر زمينه‌ساز سفرهاي خارجي مردم ايران براي تفريح عنوان شده بود كه اشاره وي اشاره صحيحي است چراكه هزينه هتل در سفرهاي خارجي يا منطقه بسيار از هزينه هتل‌هاي كشور پايين‌تر است و بايد براي رشد توريسم داخلي روي نرخ هتل‌ها كنترل انجام گيرد.
بررسي‌هاي «جوان» نشان مي‌دهد تعداد هتل‌ها در ايران به 130 عدد هم نمي‌رسد و همين كمبود هتل درآمدهاي سرشار و انحصاري را براي صاحبان هتل به همراه آورده است و براي نرخ‌شكني در اين حوزه انحصاري و رها شده احتياج به نظارت جدي سازمان‌هايي چون تعزيرات حكومتي، حمايت از حقوق مصرف‌كننده و سازمان ميراث فرهنگي داشته و در عين حال نيز بايد زمينه سرمايه‌گذاري دولتي و بخش عمومي براي ساخت 500 هتل و رشد كيفيت در خدمات فعلي هتل‌ها را فراهم آوريم.  به علاوه گرانی همین نوع خدمات باعث شده تا گردشگران در قیاس با خدمات کشورهای همجوار سفرهای خارجی را به سفرهای داخلی ترجیح دهند.

از اين حيث به سرمايه‌گذاري نهادهاي دولتي و نيمه‌دولتي و عمومي چون شركت سرمايه‌گذاري تأمين اجتماعي (شستا) و صندوق بازنشستگي كشوري و ساير مجموعه‌هايي از اين دست كه داراي هلدينگ‌هاي تخصصي گردشگري و هتلداري هستند، اشاره شد كه بخش خصوصي اصلاً سرمايه‌گذاري را در اين حوزه در اولويت ندارد و بارها از تريبون اتاق بازرگاني اعلام داشته دولت بايد زمين رايگان، تسهيلات كلان از صندوق توسعه ملي و مجوز آسان در اختيار اين بخش قرار دهد تا بخش خصوصي به هتل‌سازي ورود كند، اين در حالي است كه رانتي كه بخش خصوصي طلب كرده، اين بخش را به عنوان رانتخوار معرفي كرده و از اين حيث خواستار سرمايه‌گذاري بخش‌هاي دولتي و عمومي در بخش هتل‌سازي در كشور شديم.
آزاد‌سازي نرخ هتل‌ها فاجعه‌آميز است و به رشد شكاف طبقاتي بين فقير و غني مي‌انجامد، براي رفاه حال مردم نرخ هتل‌ها بايد از طريق نظارت مستمر كاهش يابد.
 
ماجرای 200 هتل چیست؟!
اخيراً سلطاني‌فر مديرعامل سازمان ميراث فرهنگي مدعي ساخت 200 هتل در ايران در دولت يازدهم شده كه اين امر بسيار بعيد است و از وي درخواست مي‌شود آدرس و مكاني كه اين هتل‌ها ساخته شده يا در حال ساخت هستند را براي تنوير افكار عمومي ملت ايران اعلان عمومي كند، البته شايد منظور وي اين بوده كه براي ساخت 200هتل وام، زمين و مجوز ارائه شده است كه اين نيز جاي شفاف‌سازي دارد زيرا احتمال مي‌رود رانت ساخت هتل در ايران نصيب نورچشمي‌ها و خواص شده باشد.

در اين بين جا دارد روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي در رابطه با ادعاي آقاي سلطاني‌فر به سرعت شفاف‌سازي كند زيرا ادعاي ساخت 200هتل در دولت يازدهم ادعاي بسيار قابل ملاحظه و بزرگي است.  از سوي ديگر سازمان امور مالياتي بايد معافيت مالياتي هتل‌ها در كيش را لغو كند چراكه درآمد بيش از 40 هتلي كه در اين جزيره وجود دارد ميلياردي است و لزومي ندارد اين هتل‌ها به‌رغم دستيابي به سودهاي سرشار از ماليات معاف باشند يا اينكه كمتر از توليد كه با ريسك‌هاي متعدد و متنوع روبه‌رو است، ماليات پرداخت كنند. اين در حالي است كه يك رسانه حامي سرمايه‌داري به همراه اتاق‌هاي بازرگاني پيوسته در مدح و مزيت آزاد‌سازي نرخ هتل‌ها در ايران سخن مي‌گويند و به طرق مختلف دولت را تحت فشار قرار داده‌اند تا امتياز آزاد‌سازي نرخ هتل‌ها را اخذ كنند.
 
نمايشگاه‌هاي تكراري با سود نجومی برای هتل‌های کیش
گفتني است به‌طور نمونه برگزاري نمايشگاه تكراري و بي‌بازده «2016 Kish Invex» كه قرار است از تاريخ ۱۰ تا ۱۳ آبان 95 در جزيره كيش برگزار شود، سودهاي ميلياردي را براي هتل مارينا و ترنج كيش به همراه خواهد داشت جالب است بدانيم اين هتل‌ها كه متعلق به بخش خصوصي است معاف از پرداخت هرگونه مالياتي هستند. هزينه برگزاري نمايشگاه‌هاي اينوكس 2016 بي‌شك ميلياردي و نجومي ارزيابي مي‌شود و فقط براي اقامت هتل ماريناي كيش كه مجلل‌ترين و دومين هتل گران‌قيمت در كيش است، به منظور اقامت افراد مشاركت‌كننده در اين نمايشگاه به مدت يك هفته قرق شده است، اين در حالي است كه هزينه هر شب اقامت در اين هتل 910 هزار تومان است و اگر نيمي از اتاق‌هاي اين هتل براي يك هفته هم قرق شده باشد سود ميلياردي را براي اين هتل به همراه دارد.
 
هزينه نجومي هتل‌هاي كيش
از سوي ديگر رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه پيوسته مردم را به گردشگري داخلي تشويق مي‌كند، بايد بداند كه هزينه يك شب اقامت در هتل ترنج گران‌قيمت‌ترين هتل موجود در جزيره كيش حدود يك ميليون و 300 هزار تومان و اتاق رو به غروب يك ميليون و 700 هزار تومان است، اين در حالي است كه اين ميزان برابر با دو ماه حقوق يك كارگر حداقل‌بگير در جامعه كنوني ايران است و در چنين فصلي كه مردم به توصيه سلطاني‌فر اگر بخواهند بروند به كيش هم هتل‌ها غرق برگزاركنندگان و شركت‌كنندگان در نمايشگاه مذكور است و هم اينكه هزينه‌ها بسيار بالاست، بدين ترتيب همان مسير كشورهاي خارجي را در پيش خواهند گرفت.
 
حقيقت صنعت هتلداري
در شرايطي اين روزها تلاش مي‌شود نرخ‌گذاري دولتي دليل عقب‌ماندگي و توسعه نيافتن صنعت هتلداري در كشور عنوان ‌شود كه اتفاقاً صنعت هتلداري در ايران يكي از صنايع پرسود است و كارشناسان و مسافراني كه با هتل‌هاي ايران، منطقه و جهان به خوبي آشنايي دارند، نرخ هتل‌هاي ايران را بسيار گران و كيفيت آنها را بسيار پايين عنوان مي‌كنند، به طوري كه به اعتقاد كارشناسان و خبرگان اين حوزه اگر قرار باشد هتل‌هاي ايراني با استانداردهاي بين‌المللي سنجيده شود هتل‌هاي پنج ستاره كنوني ايران با سه ستاره نزول خواهند كرد اما جالب است كه هزينه اقامت در اين هتل‌ها از هتل‌هاي لوكس مشابه منطقه و دنيا نيز بالاتر است.

در شرايطي هتلداران مدعي هستند بايد نرخ‌هاي هتل‌ها براي مواقعي كه تقاضا براي هتل وجود ندارد آزاد‌سازي شود كه اتفاقاً رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در شماره 208ماهنامه اقتصادي و مالي بين‌الملل اقتصاد ايران كه در خرداد ماه سال 95 منتشر شد، طي يادداشتي مدعي شد «در سال‌هاي اخير ورود گردشگران غربي از كشورهاي مختلف به ايران تا دو برابر افزايش پيدا كرده و رشد عمومي گردشگر ورودي به ايران به 12 درصد رسيده كه سه برابر ميانگين جهاني است.» بدين ترتيب هم نظارت روي نرخ هتل‌ها بايد تشديد شود و هم اينكه ساخت هتل افزايش يابد و ماليات از هتل‌ها نيز اخذ شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن