محبوبترینها
معرفی چت روم مرام چت؛ بهترین چت روم فارسی برای حل همه مشکلات
از کجا بفهمیم قاشق چنگال اصل است | قاشق چنگال تقلبی نخرید!
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1799642112
نگاه احادیث به قیمتگذاری کالا چگونه است؟
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پاسخ به سوالات دینی؛
نگاه احادیث به قیمتگذاری کالا چگونه است؟
شناسهٔ خبر: 2919127 - دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
علی (ع) به مالک می فرماید: «از احتکار باز دار؛ چرا که پیامبر خدا، آنرا منع فرمود و باید خرید و فروش، آسان و بر موازین عدل باشد، با قیمتهایى که نه به فروشنده زیان رسانَد و نه به خریدار». به گزارش خبرگزاری مهر، «أسعار» جمع «سِعر» به معنای آن چیزی است که ثمن با آن قوام پیدا میکند؛ [۱] یعنی قیمت، بها و ارزش. [۲] بنابراین، «سعر»؛ یعنى ارزش و آن مقدار عوضى که متاع را بدان میفروشند. به دیگر سخن؛ بر پایه آن، عوض جنس خریداری شده (ثمن) تعیین میشود. بنابراین، سعر خود عوض نیست، بلکه مقدار آن است. و «تسعیر» به معنای قیمتگذاری و تعیین نرخ میباشد. [۳] واژه سِعر؛ گاهی متصف به «رُخص» و گاهی متصف به «غلاء» میشود. رُخص به معنای ارزانی است [۴] و در اصطلاح به معنای افت قیمت و بهای یک کالا از حد متعارف خود در زمان و مکانی که نباید این اتفاق میافتاد و فروش آن به نرخی کمتر از نرخ اصلی، میباشد. [۵] و غلاء ضد رخص، به معنای گرانی است [۶] و به افزایش بیش از حدّ قیمت یک جنس در زمان و مکان غیر متعارف گفته میشود. [۷] قیمتگذاری در احادیث به پیامبر خدا(ص) گفته شد: خوب است براى ما قیمت بگذارى؛ زیرا قیمتها بالا میروند و پایین میآیند. پیامبر فرمود: «من، چنان نیستم که خدا را دیدار کنم، در حالى که بدعتى نهاده باشم که او مرا در آن مُجاز نفرموده است. پس اجازه دهید که بندگان خدا از [داد و ستد با] یکدیگر روزى بخورند، و هر گاه از شما اندرز خواستم، اندرزم دهید».[۸]
در سال قحطى، به پیامبر(ص) گفتند: اى پیامبر خدا! براى ما قیمت تعیین کن. پیامبر فرمود: «خداوند، مرا به سبب بر نهادن سنّتى در میان شما که مرا به آن امر نفرموده، بازخواست نخواهد کرد؛ اما فضل خدا را طلب کنید [تا قحطسالى از شما بگذرد]».[۹] فرمانِ جارى کردن قیمتهاى عادلانه امام على(ع) در نامه خود به اشتر نخعى، آنگاه که او را به کارگزارىِ مصر گماشت، فرمود: «از احتکار باز دار؛ چرا که پیامبر خدا، آنرا منع فرمود. و باید خرید و فروش، آسان و بر موازین عدل باشد، با قیمتهایى که نه به فروشنده زیان رسانَد و نه به خریدار».[۱۰] استحباب فروختن به قیمتى پایینتر از قیمت بازار با انگیزه الهى پیامبر خدا(ص)، در بازار به مردى برگذشت که خوراکى را با قیمتى پایینتر از قیمت بازار میفروخت. فرمود: «آیا در بازار ما، با قیمتى کمتر از قیمت ما میفروشى؟» گفت: آرى. پیامبر فرمود: «به انگیزه شکیبایى و از خدا پاداش گرفتن؟» گفت: آرى. آنحضرت فرمود: «تو را بشارت باد! همانا آورنده جنس به بازار ما، همانند جهاد کننده در راه خداست؛ و احتکار کننده در بازار ما، همانند کسى است که در کتاب خدا، کافر شمرده شده است».[۱۱] طبق این حدیث؛ نباید کمبود کالا را تنها عامل گرانی کالا دانست؛ چنانچه در روایت مورد پرسش گفته شده- زیرا حتی اگر کمبود شدید هم باشد، اما عنصر ایثار و معنویت در میان مردم زنده باشد، شاید افرادی که مصداق آیه شریفه «یُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ؛ و هر چند در خودشان احتیاجى [مبرم] باشد، آنها را بر خودشان مقدّم میدارند» [۱۲] هستند، حاضر شوند اجناس را با قیمتی پایینتر به دست مصرف کننده برسانند. بر این اساس، در این موارد نیز، کمبود کالا نیز تنها عامل گرانی نیست، بلکه کمبود کالا به علاوه فقدان عنصر ایثار دو عامل گرانی قیمتها میباشند. جمعبندی محتوای احادیث قیمتگذارى احادیث قیمتگذارى که ذکر شد به دو دسته ذیل تقسیم میشوند:
دسته یکم، احادیثى از پیامبر(ص) که به موجب آنها، ایشان، پیشنهاد قیمتگذاریاى را که مردم مطرح کردند، سخت رد کرده، آنرا ستم و بدعت میشمارد.
دسته دوم، حدیثى که بر استحباب فروختن به قیمتى ارزانتر از قیمت بازار هنگامى که با انگیزهاى خدایى باشد دلالت دارد.
احادیث دسته یکم، دلالت دارند که در نظام اسلامى، نمیتوان براى کالاها قیمتگذارى کرد، اما این، خلاف فرمانى است که امیر مؤمنان علی(ع) به مالک اشتر داد تا قیمتها را به صورتى عادلانه و دور از اجحاف، تنظیم نماید. براى روشن شدن مراد از این احادیث و دریافتن معنایى استوار و معیّن از آنها، پاسخگویى به سؤالات زیر، ضرورت دارد. ۱. چرا در زمان خشکسالى، پیامبر(ص) قیمتگذارى را مردود دانست و آنرا به سختى رد کرد؟ ۳. اگر نظام قیمتگذارى در اسلام مجاز نیست، چرا امام على(ع) فرمان داد که قیمتها عادلانه و دور از اجحاف، تنظیم شوند؟ ۱. مخالفت پیامبر با قیمتگذارى دستهبندیهایی که برای قیمت به آن اشاره شد، جایگاه و وظیفه دولت در مسئله قیمتگذارى را تبیین میکند؛ یعنى اگر قیمتگذارى دولتى به معناى پایین آوردن قیمت طبیعى کالا باشد، در حقیقت، ستم به تولید کننده و آسیبرسانى به حرکت تولید است. شکی نیست که پایین آوردن تولید، موجب واپسماندگى اقتصادى است و از اینرو، دولت حق ندارد قیمت کالاها را پایینتر از قیمت طبیعى که با سختىِ تولید و وضع طبیعى بازار هماهنگ است، تعیین کند، حتّى اگر بحران یا کمبودِ کالا پیش آمده باشد؛ بلکه وظیفه دارد با عوامل غیر طبیعى که قیمتها را از حدّ طبیعى بالاتر میبرند، رویارویى کند. بر این اساس، روشن میشود که چرا پیامبر(ص) و امام على(ع) با قیمتگذارى مخالفت کرده و ضمناً با احتکار هم ستیزیدهاند. این موضعگیرى، از سویى، از زیان و ظلم به تولید کننده پیشگیرى میکند که این ظلم، خود، به پایین آمدن سطح تولید میانجامد و از دیگر سو، عوامل افزایش بیضابطه قیمتها را از میان میبَرَد. [۱۳] بدین ترتیب، فقیهانى که قیمتگذارى را به صورت مطلق غیر مجاز شمردهاند، ظاهراً به این معنا نظر داشتهاند. [۱۴] حضرت آیت الله خویى(ره)، پس از فتوا دادن به جایز نبودن قیمتگذارى، گفته است: «بله! اگر فروشنده در قیمتگذارى اجحاف کند، چندان که گونهاى از احتکار شمرده شود، حاکم اسلامى از آن جلوگیرى میکند تا مالک کالا به قیمت بازار یا قدرى بیشتر که در حدّ توان خرید مردم باشد، آن کالا را بفروشد؛ مثلاً اگر بهاى یک کیسه گندم، صد فلس باشد و احتکار کننده آنرا به دو دینار بفروشد، این کار نیز نوعى احتکار است، چنان که پوشیده نیست».[۱۵] ۲. عادلانه بودن قیمتها در روزگار امیر مؤمنان(ع) با ملاحظه آنچه گذشت، روشن میشود که فرمان امیر مؤمنان علی(ع) به مالک براى آسانسازى خرید و فروش با موازین عادلانه و قیمتهاى متناسب با حقّ فروشنده و مشترى، نه تنها با موضع پیامبر(ص) در مخالفت با قیمتگذارى منافات ندارد، بلکه در همان سمت و سو؛ ولی از زاویه رویارویى با عوامل مؤثّر در افزایش بیضابطه قیمتها است. به بیان روشنتر؛ فرمان امام على(ع) به مالک اشتر، تأکیدى است بر اینکه داد و ستد باید آسان باشد و قیمتها با موازین عادلانه تنظیم گردد. بدین جهت، امام(ع) به وى فرمان نداده که قیمتها را پایین آورَد و تردیدى نیست که تنظیم قیمتها با موازین عادلانه به معناى زیان رساندن به تولید کننده یا فروشنده نیست؛ بلکه همانسان که امام، خود، در فرمانش تصریح فرموده، هدف، آن است که قیمتها به گونهاى تنظیم گردند که نه به فروشنده و نه به مشترى ستم روا نشود، و این، تنها هنگامى جامه تحقّق میپوشد که دولت، زمینه مناسب را براى عرضه کالا به قیمت طبیعى فراهم آورَد. [۱۶] بر همین پایه است که شمارى از فقیهان، فتوا دادهاند که در صورت اجحافِ فروشنده، حاکم میتواند به قیمتگذارى بپردازد. برای نمونه؛ در کتاب «مفتاح الکرامة» آمده است: «اگر فروشنده قیمت را ظالمانه تعیین کند؛ حاکم شرع، به قیمتگذارى میپردازد، زیرا این کار فروشنده موجب ضرررسانى به دیگران است که شرع، آنرا نپذیرفته است».[۱۷] امام خمینى نیز مینویسند: «و امّا قیمتگذارى، در ابتدا جایز نیست؛ لیکن اگر فروشنده اجحاف کند، به ناچار باید قیمت را کاهش دهد، وگرنه حاکم شرع، او را ناچار میکند که کالا را به قیمت آن سرزمین یا به صلاحدید حاکم، بفروشد. پس روایات دلالت کننده بر جایز نبودن قیمتگذارى، شامل این قبیل نمونهها نمیشوند؛ زیرا در این حال، قیمت نگذاشتن، به احتکار منجر میشود، همان گونه که اگر فروشنده براى فرار از فروش کالا، قیمت را چنان تعیین کند که هیچ کس نتواند آنرا بخرد، بدون اشکال حاکم شرع، حقّ تصمیمگیرى دارد و آن روایات، شامل این حالت نمیشود».[۱۸] اگر به این تحلیلها توجّه کنیم؛ نتیجه میگیریم که فتواى جایز نبودنِ قیمتگذارى، به قیمتگذارى در مقابل قیمت طبیعى نظر دارد؛ امّا فتواى جواز، مربوط به قیمتگذارى و تعیین قیمت خاص در مقابل قیمت غیر طبیعى، به انگیزه رویارویى با عوامل ساختگى و ماوراى افزایش قیمتها به صورت وهمى و غیر واقعى است. بر این مبنا، میان فتواى فقیهان درباره قیمتگذارى، ناسازگارى یافت نمیشود. ................................. پی نوشتها؛
[۱]. طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تحقیق: حسینی، سید احمد، ج ۳، ص ۳۳۱، کتابفروشی مرتضوی، تهران، چاپ سوم، ۱۳۷۵ ش.
[۲]. بستانی، فؤاد افرام، مهیار، رضا، فرهنگ ابجدی عربی- فارسی، ص ۴۸۷، انتشارات اسلامی، تهران، چاپ دوم، ۱۳۷۵ ش.
[۳]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، محقق و مصحح: میر دامادی، جمال الدین، ج ۴، ص ۳۶۵، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، دار صادر، بیروت، چاپ سوم، ۱۴۱۴ ق.
[۴]. زمخشرى، محمود بن عمر، مقدمة الادب، ص ۲۷۲، مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران، چاپ اول، ۱۳۸۶ ش؛ فرهنگ ابجدی عربی- فارسی، ص ۲۲۲.
[۵]. جمعى از نویسندگان، شرح المصطلحات الکلامیة، ص ۱۵۶، آستان قدس رضوى، مشهد، چاپ اول، ۱۴۱۵ ق؛ دغیم، سمیح، موسوعة مصطلحات علم الکلام الإسلامی، ج ۱، ص ۶۱۰، مکتبة لبنان ناشرون، بیروت، چاپ اول، ۱۹۹۸ م.
[۶]. لسان العرب، ج ۱۵، ص ۱۳۱ – ۱۳۲؛ فرهنگ ابجدی عربی- فارسی، ص ۶۴۴.
[۷]. ر. ک: شرح المصطلحات الکلامیة، ص ۲۴۴ – ۲۴۵؛ موسوعة مصطلحات علم الکلام الإسلامی، ج ۱، ص ۸۵۷ – ۸۵۸.
[۸]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج ۳، ص ۲۶۸، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، ۱۴۱۳ ق.
[۹]. ابو نعیم إصبهانی، أحمد بن عبد الله، معرفة الصحابة، تحقیق: عزازی، عادل بن یوسف، ج ۴، ص ۱۹۰۴، دار الوطن، ریاض، چاپ اول، ۱۴۱۹ ق؛ ابن اثیر جزری، علی بن أبی الکرم، اسد الغابة فی معرفة الصحابة، محقق: معوض، علی محمد، عبد الموجود، عادل أحمد، ج ۳، ص ۹۰، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، ۱۴۱۵ ق.
[۱۰]. شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق: صالح، صبحی، نامه ۵۳، ص ۴۳۸، هجرت، قم، چاپ اول، ۱۴۱۴ ق.
[۱۱]. حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله، المستدرک علی الصحیحین، تحقیق: عطا، مصطفی عبد القادر، ج ۲، ص ۱۵، دار الکتب العلمیة، بیروت، چاپ اول، ۱۴۱۱ ق.
[۱۲]. حشر، ۹.
[۱۳]. محمدى رى شهرى و همکاران، حکمت نامه پیامبر اعظم(ص)، ج ۱۳، ص ۷۴ – ۷۵، دار الحدیث، قم، ۱۳۸۶ ش.
[۱۴]. گروهى از فقیهان، قیمتگذارى را غیر مجاز دانستهاند، از جمله: شیخ طوسی، ابو جعفر محمد بن حسن، النهایة فی مجرد الفقه و الفتاوی، ص ۳۷۴، دار الکتاب العربی، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۰ ق؛ ابن زهره حلبی، حمزة بن علی، غنیة النزوع إلی علمی الأصول و الفروع، ص ۲۳۱، مؤسسه امام صادق(ع)، قم، چاپ اول، ۱۴۱۷ ق؛ محقق حلّی، نجم الدین جعفر بن حسن، شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، محقق و مصحح: بقال، عبد الحسین محمد علی، ج ۲، ص ۱۵، مؤسسه اسماعیلیان، قم، چاپ دوم، ۱۴۰۸ ق؛ محقق حلّی، نجم الدین جعفر بن حسن، المختصر النافع فی فقه الإمامیة، ج ۱، ص ۱۲۰، مؤسسة المطبوعات الدینیة، قم، چاپ ششم، ۱۴۱۸ ق. حتّى در کتاب مفتاح الکرامة این نظر، اجماعى دانسته شده و چنین آمده: «به دلیل اجماع و خبرهاى متواتر، آنگونه که در السرائر آمده، و نبودن اختلاف میان مسلمانان در این مسئله، چنان که در المبسوط آمده، و نبودن اختلاف میان شیعیان در این مسئله، آن سان که در التذکرة آمده است»؛ حسینی عاملی، سید جواد، مفتاح الکرامة فی شرح قواعد العلاّمة، ج ۴، ص ۱۰۹، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ اول، بیتا.
[۱۵]. موسوی خویی، سید ابو القاسم، مصباح الفقاهة (المکاسب)، مقرر: توحیدی، محمد علی، ج ۵، ص ۵۰۰ – ۵۰۱، بینا، بیجا، بیتا
[۱۶]. حکمت نامه پیامبر اعظم(ص)، ج ۱۳، ص ۷۵ – ۷۶.
[۱۷]. مفتاح الکرامة فی شرح قواعد العلامة، ج ۴، ص ۱۰۹.
[۱۸]. امام خمینی، کتاب البیع، ج ۳، ص ۶۱۳، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(قدّس سره)، تهران، چاپ اول، ۱۴۲۱ ق. ....................................... منبع: اسلام کوئست
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]
صفحات پیشنهادی
معناشناسی تحلیلی آیه «إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ» - بخش دوم و پایانی رویت خداوند در قیامت چگونه است؟
معناشناسی تحلیلی آیه إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ - بخش دوم و پایانیرویت خداوند در قیامت چگونه است آیۀ إِلَى رَ بِّهَا نَاظِرَةٌ از جمله آیات مورد اختلاف مفسران اشاعره معتزله و امامیه میباشد روایات مرتبط با آیه روایاتی که در تفاسیر شیعه و سنی ذیل این آیه بیان شده به دو دسته قابنگاه رسانههای عربی و غربی چگونه به فاجعه منا+ فیلم
نگاه رسانههای عربی و غربی چگونه به فاجعه منا فیلم واکنش پنج شبکه خبری عربی و غربی به فاجعه منا در نوع خود حیرت انگیز است لاپوشانی و توجیه شیطنت عربستان که منجر به مرگ حجاج بیگناه و مظلوم جهان اسلام شد بارزترین رفتاری بود که همان پیشتر هم از این شبکهها انتظار میرفت به گزارچگونه ما خود و خانوادمان را از آتش جهنم حفظ کنیم؟
آیت الله مجتبی تهرانی چگونه ما خود و خانوادمان را از آتش جهنم حفظ کنیم تربیت غالباً از دو راه سمعی و بصری است به گزارش سرویس دینی جام نیوز مرحوم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی در جریان یکی از سخنرانی های خویش در مورد بحث تربیت کودک و عبادی بودن آن سخنان مهمی ایراد فرمودند استپنج رسانه عربی و غربی چگونه به فاجعه منا نگاه کردند؟+ فیلم
واکنش پنج شبکه خبری عربی و غربی به فاجعه منا در نوع خود حیرت انگیز است لاپوشانی و توجیه شیطنت عربستان که منجر به مرگ حجاج بی گناه و مظلوم جهان اسلام شد بارزترین رفتاری بود که همان پیشتر هم از این شبکه ها انتظار می رفت گروه جنگ نرم مشرق فاجعه 24 سپتامبر 2015 برابر با دوم مهرماهاستاد و نقش آن در سیر و سلوک با نگاه آسیبشناسى - بخش اول وظیفه سالک پیش از رسیدن خدمت استاد
استاد و نقش آن در سیر و سلوک با نگاه آسیبشناسى - بخش اولوظیفه سالک پیش از رسیدن خدمت استادوظیفه سالک این نیست که فقط به دنبال استاد بگردد و هیچ تلاشى نکند بلکه در شرع مقدس اسلام دستوراتى براى سعادت انسان آمده و در دسترسى همگان قرار دارد که باید به آن عمل کرد چکیده یکى از مسابرقدرتها به جنگ علیه ایران چگونه نگاه می کردند؟؟
ابرقدرتها به جنگ علیه ایران چگونه نگاه می کردند شناسهٔ خبر 2927409 - سهشنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۰ مجله مهر > دیگر رسانه ها اولین قطعنامهی شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال جنگ واقعشده بین ایران و عراق در تاریخ ششم مهرماه ۱۳۵۹ صادر شد برهان نوشت صلح چیزی است که عنشوز مرد چگونه است؟
احکام نشوز مرد چگونه است نشوز مرد به این است که بر زن تعدی کند و به حقوق واجب اوعمل نکند به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص نشوز مرد اینکه نشوز مرد به چه چیزهایی حاصل می شود چه آثاری بر آن مترتب است پاسخ نشوز مرد به این است که بر زن تعدی کند و بهاولین مخالف غدیر چه کسی بود و چگونه عذاب شد؟
واقعه غدیر خم در آخرین سال زندگی رسول گرامی اسلام ص رخ داد حارث بن نعمان فهرى پس از مخالفت آشكار خطاب به رسول خدا صلی الله و علیه وآله گفت اى محمد ما را به خدا خواندى پذیرفتم نبوت خود را مطرح كردى لااله الاالله و محمد رسول الله گفتیم ما را به اسلام دعوت كردىنگاهی به همهی قطعنامههای شورای امنیت در خصوص جنگ تحمیلی ابرقدرتها به جنگ علیه ایران چگونه مینگریستند؟
نگاهی به همهی قطعنامههای شورای امنیت در خصوص جنگ تحمیلیابرقدرتها به جنگ علیه ایران چگونه مینگریستند طی هشت سال جنگ ایران و عراق هرگز عراق متجاوز شناخته نشد جالب آنکه برخلاف جنگ تحمیلی علیه ایران در قطعنامهی 660 که در خصوص حملهی عراق علیه کویت صادر شد شورای امنیت در اولاستاد و نقش آن در سیر و سلوک با نگاه آسیبشناسى - بخش دوم و پایانی نقش استاد در سیر و سلوک
استاد و نقش آن در سیر و سلوک با نگاه آسیبشناسى - بخش دوم و پایانینقش استاد در سیر و سلوکمسئله سرسپردگى و اطاعت بى چون و چراى سالک از مرشد به تدریج زمینه بروز برخى مفاسد و آسیب ها را در تصوف به وجود آورد برخى صوفیه چنین پنداشتند که باید به عصمت شیخ معتقد باشند شرایط استاد ح-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها