تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدبخت‏ترين مردم پادشاهانند و خوشبخت‏ترين مردم كسى است كه با مردم بزرگوار معاشرت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835973256




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفتاری از غلامحسین ابراهیمی‌دینانی متلکم‌بودن بوعلی دروغ محض است/ ابن‌سینا دینش هم فلسفی است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفتاری از غلامحسین ابراهیمی‌دینانی
متلکم‌بودن بوعلی دروغ محض است/ ابن‌سینا دینش هم فلسفی است
ابوعلی سینا اندیشه‌های یونانیان را مطالعه کرده اما در آنها متوقف نشده و استقلال فکری خود را حفظ کرده است، البته در مقایسه بین فلاسفه یونانی، ارسطو را بالاتر از افلاطون دانسته است.

خبرگزاری فارس: متلکم‌بودن بوعلی دروغ محض است/ ابن‌سینا دینش هم فلسفی است



خبرگزاری فارس ـ غلامحسین ابراهیمی‌دینانی (چهره ماندگار فلسفه ایران): اهمیت و عظمت ابن سینا در این نکته است که به کسی وابستگی فکری ندارد و در فضای فلسفه ارسطو باقی نمانده است. وی در عالم تفکر و اندیشه متوقف نشده و همواره راه‌های تعالی بیشتر را امتحان کرده و موفق هم شده است. در بخشی از مقدمه کتاب «سخن ابن سینا و بیان بهمنیار» آورده‌ام که قرون چهارم و پنجم ه.ق برای ما بسیار با اهمیت بوده منتها آثار ابن سینا در این دوره در دست نیست که در این دوره اندیشه‌های مشرق زمین را در مقایسه‌ای با غرب تبیین کرده است. ابوعلی سینا منشأ پیدایش اندیشه و مبدا ادراک است و به نظر او هر حقی از این جهت که حق است، یگانه و واحد است و قابل اشاره حسی نیست پس آنچه اساس هر حقی است، به هیچ وجه اشاره حسی نیست. یکی از مهمترین آثار بوعلی «شفاء» است که طرفدار زیادی در فلسفه اسلامی دارد البته برخی از آثار ابن سینا هم کمتر شناخته شده است. ابن سینا خلاف برخی دیگر از متفکران شاگردان زیادی پرورش نداد اما همان‌هایی هم که بودند، بهترین بودند که به جمع آوری و نگهداری آثار شیخ همت کردند، از مهمترین شاگردان او، جوزجانی، معصومی و بهمنیار بودند که بهمنیار کتاب‌ «التحصیل» را نگاشت چرا که بوعلی خود فرصت نگارش نداشت و به دلیل طبابت و معالجه بیماران و ... شب‌ها فرصت درس و بحث و پاسخ‌دهی به سوالات شاگردانش را پیدا می‌کرد. نکته دیگر این است که بوعلی اندیشه‌های ارسطو را مطالعه کرده است اما بدان وقعی نگذاشته و از آن عبور کرده است با این حال ارسطو را بالاتر از افلاطون دانسته است. بنابراین ابوعلی اندیشه‌های فلاسفه و بزرگان گذشته را مطالعه کرده ولی استقلال فکری خود را حفظ کرده است. می‌توانم بگویم که ابن سینا یک فیلسوف تمام عیار و به تمام معناست چرا که حتی دینش نیز فلسفی است و او فلسفه و دین را با هم در ارتباط می داند البته بوعلی مسائل دینی را فلسفی تعبیر می‌کند و می‌گوید که توحید و دین فلسفی هستند و درباره معاد جسمانی و روحانی نیز مباحثی بیان کرده است. ابن سینا فیلسوفی تمام عیار است که دینش نیز فلسفی است
بنابراین ابن سینا یک فیلسوف ایرانی مسلمان است و نمی‌توان او را افلاطونی یا متعلق به دیگر فلاسفه یونانی دانست بلکه او خسروانی و تحت تأثیر حکمت ایرانی است خود افلاطون نیز اندیشه‌هایش را از ایران گرفته است  و اینکه عده‌ای معتقدند ابن سینا متلکم است، وی یک فیلسوف است. نکته نهایی عظمت ابن سینا به توجه به جزئیات و کلیات توأم است و هنرش این است که معتقد است همان کلی معقول، محسوس هم هست یعنی هم به محسوسات و هم معقولات توأم توجه نشان می‌دهد. انتهای پیام/ک

94/06/01 - 09:51





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن