تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 4 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1823927228




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

"آوازی برای ایران: ارزش موسیقی در دفاع از میهن و مردم"


واضح آرشیو وب فارسی::

موزه سینما، به مناسبت تولد ستار اورکی، آهنگساز معروف فیلم‌های سینمایی، بخشی از گفتگو با او را که در سلسله برنامه‌های تاریخ شفاهی منتشر شده بود، منتشر کرده است.



ستار اورکی در گفت‌وگوی خود با موزه سینما اظهار کرده که در شهر اهواز متولد شده و اصالتاً از قوم بختیاری است. او اعلام کرده که علاقه‌اش به موسیقی از دوران کودکی شکل گرفت و با داشتن یک ساز به نام "ملودیکا"، به موسیقی علاقه‌مند شد.

ستار اورکی افزوده که در دوران جنگ تحمیلی، پدرش به دلیل اصرار بر اینکه در خوزستان بمانند، خانواده‌شان در اهواز ماند. او اظهار کرده که در آن دوران، با تشکیل یک گروه، در پشت خطوط جنگ حضور داشتند و به مجروحان جنگی کمک می‌کردند.

آهنگساز فیلم "خائن کشی" ادامه داد: در آن زمان مادرم مخالف بود که به دلیل سن کم من در میدان جنگ حضور داشته باشم، اما من احساس می‌کردم که نمی‌توانم بی‌تفاوت باشم و باید به کشورم و مردمش کمک کنم. در اهواز، فیلم "فرار به سوی پیروزی" روی پرده سینما رفت که اثر زیبایی بود و موسیقی آن شاهکاری بود. هنوز هم به طور دقیق لحظات موسیقی آن را به یاد دارم و بیش از ۴۰ بار به سینما رفتم تا آن موسیقی را گوش کنم. در آن زمان، امکانات محدود بود و برای تهیه نت‌های موسیقی، باید از اهواز به تهران سفر می‌کردم.

او اظهار کرد: همیشه ترکیب تصویر و موسیقی برای من بسیار مهم بوده و وقتی فیلم‌های مسعود کیمیایی را می‌دیدم، خودم را به ساخت موسیقی برای آن‌ها می‌دهم. او یکی از اولین کارگردانانی بود که با او همکاری کردم و از نظر من، او تنها کارگردانی است که همچنان به موسیقی فیلم اهمیت می‌دهد. اورکی افزود: یادم می‌آید زمانی که با بابک بیات در شمال بودم و از دفتر آقای کیمیایی تماس گرفته شد و با هم تصمیم گرفتیم که موسیقی فیلم "سربازهای جمعه" را به صورت مشترک سازیم، اما این همکاری به سرانجام نرسید. بعدها، جواد طوسی من را با مسعود کیمیایی آشنا کرد و از آن زمان همکاری ما آغاز شد. این همکاری تا امروز و با اثراتی چون "خائن کشی" ادامه داشته و برایم فرصتی بزرگ بوده که از او یاد بگیرم و با او همکاری کنم.

در گفتگوی دیگری، اورکی اظهار کرد که موسیقی در فیلم‌ها بسیار مهم است. او باور دارد که حتی سکوت‌ها در فیلم‌ها هم به عنوان موسیقی شمرده می‌شوند. او همچنین تأکید کرد که فعالیت‌های صدابرداران و صداگذاران، همچنین دیالوگ‌های بازیگران، بخشی از موسیقی یک فیلم را تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر، اگر یک تصویر بدون موسیقی باشد، قدرت اثر گذاری آن کمتر خواهد بود.

وی همچنین افزود که انسان بدون موسیقی نمی‌تواند زنده بماند، زیرا موسیقی به عنوان غذای روح انسان عمل می‌کند. اورکی اعلام کرد که برای دفاع از خاک و مردم کشورش، آماده است جان خود را فدا کند. او امیدوار است که بتواند به جامعه خدمت کند، زیرا همه چیزی که دارد، از مردم است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 227]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن