تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب و اندوهش برطرف شود، به تنگدست مهلت دهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799315141




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خشکسالی به کشاورزی خوزستان1300 میلیارد تومان خسارت زد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خشکسالی به کشاورزی خوزستان1300 میلیارد تومان خسارت زد اهواز- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: خشکسالی در سال زراعی جاری یک هزار و 300 میلیارد تومان به کشاورزی استان خسارت وارد کرد.


به گزارش ایرنا، کیخسرو چنگلوایی روز سه شنبه در جلسه تعیین حقابه کشاورزی کشت تابستان در خوزستان،با بیان اینکه در سال زراعی 94-93 حدود 870 هزار هکتار زیرکشت محصولات زراعی، دایمی و یک ساله رفته ، افزود: 150 هزار هکتار اراضی دیم خوزستان به طور کلی از بین رفته و به اراضی آبی نیز خسارت جدی وارد شده است.
به گفته وی، خشکسالی و کمبود آب در رودخانه های کرخه، مارون و زهره باعث از بین رفتن دو میلیارد و 451 میلیون تن از محصولات و خسارت یک هزار و 300 میلیارد تومانی در این بخش شده است.
وی افزود: در برخی شهرستان ها خوزستان مانند هندیجان، شادگان، ماهشهر، هویزه و دشت آزادگان عملکرد خرید محصول به شدت کاهش یافته است.
وی با اشاره به درخواست اعلام ممنوعیت کشت تابستانه از سوی سازمان آب و برق خوزستان، تاکید کرد: در صورت اعلام ممنوعیت کشت، خسارت کشاورزان باید جبران شود.
وی افزود: کشاورزان حوضه های آبی کرخه، جراحی و زهره، سال زراعی گذشته دچار خسارت سنگین شدند و اعلام ممنوعیت کشت برای آنها بسیار دشوار است، مگر اینکه برای آنها چاره اندیشی شود.
وی با انتقاد از آبگیری سد سیمره در بالادست کرخه (استان ایلام) و با وجود شرایط خشکسالی، گفت: در زمان کشت پاییزه گذشته هیچ آبی از این سد برای کمک به کشاورزی خوزستان رهاسازی نشد که با توجه به شرایط حساس خوزستان می طلبد مسوولان شرایطی فراهم کنند لااقل برای استفاده کشاورزان از آب این سد برای تابستان بهره برداری شود.
وی همچنین با اشاره به ذخیره بیش از 450 میلیون مترمکعب آب پشت سد کوثر در کهگیلویه و بویر احمد در بالادست رودخانه زهره، گفت: مسوولان می توانند شرایط این سد را نیز بررسی ، و در صورت امکان سهمی از آب این سد برای کشاورزان خوزستان در نظر بگیرند.
وی اظهار کرد: حدود 10 درصد از کشاورزان خسارت دیده محصولات خود را بیمه نکرده بودند که باید برای آنها نیز چاره اندیشی کرد.

* 135 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان مشکل تامین آب دارند

مدیر زراعت جهاد کشاورزی خوزستان نیز گفت: 135 هزار هکتار از اراضی خوزستان با مشکل تامین آب برای کشت تابستانه روبه رو هستند.
سید عبدالرضا سیداحمدی درباره برنامه ریزی در کشت تابستانه افزود: 353 هزار هکتار از اراضی این استان زیرکشت تابستانه می رود که از این میزان 135 هزار هکتار با مشکل تامین منابع آب روبه روست.
وی بااشاره به کاهش سطح زیر کشت محصولات پرمصرف اظهار کرد: 48 درصد از سطح زیرکشت برنج در دو سال گذشته به دلیل کمبود آب، کاهش یافته است.
وی افزود: کشت برنج از 95 هزار هکتار در دو سال پیش به 70 هزار هکتار در سال زراعی جاری گذشته و 50 هزار هکتار در سال زراعی جاری رسیده است.
وی تامین آب برای کشت حداقلی برنج در خوزستان را خواستار شد و تاکید کرد: خوزستان شش درصد برنج کشور را تامین می کند و زراعت این محصول در خوزستان معیشتی است؛ از سوی دیگر برخی ارقام و ژنتیک های برنج، خاص خوزستان است و به صورت سنتی سالیان سال کشت می شود که با حذف این محصول، از نظر ژنتیکی نابود می شود.
وی همچنین با بیان اینکه در سال زراعی جاری فقط یک بارندگی موثر (بالای 20 میلیمتر) در آذر گذشته در خوزستان اتفاق افتاده، اظهار کرد: خشکسالی باعث خسارت به مزارع در شهرستان های آغاجاری، امیدیه، اندیکا، اندیمشک، اهواز، ایده، باغملک، باوی، بهبهان، حمیدیه، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامشیر، رامهرمز، شادگان، شوش، شوشتر، کارون، گتوند، لالی، مسجدسلیمان، هفتکل، هندیجان و هویزه شده است.
وی گفت: با توجه به اینکه بیشترین سطح زیرکشت محصولات کشاورزی اعم از گندم و کلزا در شهرستان شوش قرار دارد، این شهرستان بیشترین خسارت ناشی از خشکسالی را متحمل شده است.
جلسه برنامه ریزی برای تامین آب کشت تابستانه، در پی درخواست سازمان آب و برق خوزستان برای اعلام ممنوعیت کشت تابستانه و مخالفت جهاد کشاورزی و انجمن صنفی کشاورزان با این تصمیم تشکیل شده بود.
7151 /6037



29/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن