محبوبترینها
از کجا بفهمیم قاشق چنگال اصل است | قاشق چنگال تقلبی نخرید!
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798926672
چرا به حضرت زینب(س) لقب عقیله داده اند؟/ آیا انسان های عادی نیز می توانند به این مقام عقلی برسند؟
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
چرا به حضرت زینب(س) لقب عقیله داده اند؟/ آیا انسان های عادی نیز می توانند به این مقام عقلی برسند؟ فرهنگ > دین و اندیشه - سرّ اشتهار حضرت زینب(س) به عقیله بنی هاشم در گفتاری از آیت الله جوادی آملی
برخی عاقل نیستند و به دنبال تحصیل عقلند؛ برخی عاقلند و عقل برای آن ها به صورت حال است، یعنی وصفِ دیرپا نیست [بلکه] گاهی هست و گاهی نیست؛ برخی عاقلند و عقل برای آن ها به منزلۀ یک وصف مَلکه است؛ و برخی عاقلند و عقل برای آن ها به منزلۀ فصل مقوّم است. کسانی که عقل برای آن ها به منزلۀ فصل مقوّم است، بتمام معنای کلمه، عقیله اند. حسین بن علی (سلام الله علیهما) "عقیلة بنی هاشم" است و زینب کبرا (سلام الله علیه) نیز "عقیلة بنی هاشم"؛ این "تاء"، "تا"ی مبالغه است، نه "تا"ی تأنیث. وقتی می گویند انسان خلیفةالله است به همین صورت است. آدم خلیفةالله است نه خلیف الله، چرا؟ برای این که این "تاء"، "تا"ی مبالغه است. همان طور که می گوییم فلان شخص علامه است. بنابراین هم وجود مبارک حسین بن علی (سلام الله علیهما) عقیلۀ بنی هاشم است و هم وجود مبارک زینب کبرا؛ عقل برای این ها به منزلۀ فصل مقوّم بود. اگر عقل برای کسی، فصل مقوّم باشد، کمالات از او نشأت می گیرد؛؛ مقهور اوست و نه مسلّط بر او. کسانی هستند که کمال، آن ها را حفظ می کند [اما] برخی از افراد، حافظ کمالند؛ ذات اقدس الاهی دربارۀ وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) نفرمود تو دارای خُلق عظیمی یا متخلّق به خلق عظیمی؛ بلکه فرمود: «إِنَّک لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیمٍ»؛ برای این که آن حضرت مسلّط بر عدل و فضیلت بود. کسانی می کوشند که فضیلت، آن ها را رها نکند و برخی از افراد می کوشند که فضیلت را حفظ کنند. اگر ذات، بالا بیاید و خلیفۀ خدا شود و نورانی شود، از ذات نورانی وی، خُلق عظیم نشأت می گیرد. فرمود: «إِنَّک لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیمٍ» یعنی تو بر خُلق، مسلّطی و خُلق در اختیار تو است؛ نه آن که تو بخواهی با اخلاق، کامل شوی. کمالِ اخلاق در این است که از تو نشأت می گیرد. دربارۀ بعضی کسان قرآن کریم فرموده است: «فَهُوَ عَلَی نُورٍ مِن رَبِّهِ»؛ منظور این آیه کسانی است که با نور حرکت می کنند مثل افراد عادی که با چراغ حرکت می کنند؛ اما برخی از افراد، نورانی اند و هر جا آن ها باشند، نور هست. دربارۀ آن گونه افراد، تعبیر قرآن کریم این است که «فَهُوَ عَلَی نُورٍ مِن رَبِّهِ» که نور زیر پای این ها است؛ نور مرکب و مرکوب این ها است و این ها سوار بر نورند. آفتاب، مسلّط و راکب بر نور است؛ نه آن که نور، راکب بر آفتاب باشد. شمس "علی نورٍ" خلق شده است؛ چون نور از شمس است ولی فضای روز و این زمان، با نور روشن است. خود این زمان نور ندارد، بلکه نور را از شمس می گیرد اما خود شمس، «علی نور من ربّه» خلق شده است. عقیلۀ بنی هاشم مسلّط بر عقل است و عقل در اختیار آن ها است. ایشان آن قدر قوی اند که علم و عقل به معنای «ما عُبد به الرحمن»، مقهور آن ها است؛ چه این که اگر در نقطۀ مقابل، کسی گرفتار جهل شود، او مرکوب و مرکب جهل است. در سورۀ مبارک «اسراء» حرف ابلیس نقل می شود. در آن جا خدا می فرماید که ابلیس می گوید من بر افراد تبهکار، سوار می شوم؛ حنک و تحت حنک این ها را در اختیار می گیرم «لَأَحْتَنِکنَّ ذُرِّیتَهُ».[4] "اِحتَنَکَ" از باب افتعال است و به این معنا است که «سوار بر مرکب شد و حنکش را گرفت»؛ کسانی که سوارکار هستند بر حنک و تحت حنک اسب مسلّطند. افسار در اختیار راکب است. ابلیس گفت من چنین حالتی دارم که «لَأَحْتَنِکنَّ ذُرِّیتَهُ» یعنی سوار آن ها می شوم و آن ها مرکوب من هستند و به من سواری می دهند؛ حنک و تحت حنک این ها در اختیار من است. بنابراین اگر کسی ـ ان شاء الله ـ به جایی رسید که اول عاقل باشد، بعد عَقیل شود و بعد عقیله شود، مصداق «فَهُوَ عَلَی نُورٍ مِن رَبِّهِ» می شود. اول باید کوشید عاقل شد؛ عاقل اسم فاعل است. بعد باید عقیل شد که این صفت مشبهه است و دلالت بر ثبات دارد. بعد از این، نوبت عقیله شدن است. "تا" در عقیله، "تا"ی مبالغه است. زینب کبرا و حسین بن علی (سلام الله علیهما) عقیله بنی هاشم بودند. ما اگر بخواهیم از عقل سخن بگوییم باید سیره و سنّت و سریرت این ذوات قدسی را ارزیابی کنیم، آن ها را بشناسیم و بپذیریم؛ به گفته هایشان عمل کنیم و به دیگران منتقل کنیم. آیا می توان راه عقل و عقیله شدن را پیمود؟ این راه ها شدنی است؛ آنچه شدنی و کسب کردنی نیست، مقام شامخ نبوّت، رسالت و امامت است که «اللّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسَالَتَهُ»؛ اما عاقل شدن، عقیل و عقیله شدن، ممکن است. شما گاهی می بینید هم دربارۀ مردان هم دربارۀ زنان روایاتی هست که ائمه (علیهم السلام) فرمودند فلان شخص «منّا أهل البیت». این اختصاصی به سلمان (رضوان الله تعالی علیه) ندارد. رسیدن به مقام سلمان، اباذر، مقداد و عمّار، ممکن است. البته رسیدن به مقامات اهل بیت و رسیدن به آن سِمت، مقدور کسی نیست. بنابراین این راه باز است؛ مخصوصاً برای کسانی که اوایل سن آن ها است (یک) و در حوزه های علمی تلاش و کوشش می کنند (دو). این دو سبب، کمک می کند که این ها ـ ان شاء الله ـ این راه را طی کنند و در قبال عدّۀ دیگری که در ظلمت فرو رفته اند «فَهُوَ عَلَی نُورٍ مِن رَبِّهِ» بشوند. اگر انسان ـ ان شاء الله ـ مواظب راه، گفتار و کردار خود باشد، اولاً از هر تاریکی ای نجات پیدا می کند؛ بعد وقتی که راه را پیدا کرد، طی آن راه برایش آسان می شود. درست است که اول راه، عقبۀ کئود و گردنۀ صعب العبور است. همان عقبۀ کئودی که فرموده است: «فَلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ ٭ وَ مَا أَدْرَاک مَا الْعَقَبَةُ»؛ اما برای انسان سالک، آسان می شود؛ فرمود: «فَأَمَّا مَنْ أَعْطَی وَ اتَّقَی ٭ وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنَی ٭ فَسَنُیسِّرُهُ لِلْیسْرَی»؛ چنین کسی به آسانی کار خوب می کند. اگر نماز شب برای دیگران دشوار باشد، برای او آسان است. اگر فهمیدن مطالب عمیق برای دیگران، سخت و عقبه کئود باشد، او به آسانی حل می کند و آن را می فهمد. این که فرمود: «فَسَنُیسِّرُهُ لِلْیسْرَی» اختصاصی به خصلت های عملی ندارد: مراحل علمی باشد، این طور است؛ مراحل عملی باشد، این طور است. درست است که بعضی از مسائل سخت است. مثلا طبق آن بیان نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) که دربارۀ قدر فرمود «بحرٌ عمیقٌ فلاتلجه» این عرصه دریای تاریک و عمیق است؛ ولوج نکن و وارد این بحث نشو! مسألۀ قضا و قدر، مسألۀ روشنی نیست. مسألۀ جبر و تفویض یک مسألۀ آسان نیست. حل این مسائل دشوار است و به هر کسی نمی رسد؛ اما همین مطلب عمیق برای برخی، خیلی شفاف و روشن حل می شود. بنابراین «فَأَمَّا مَنْ أَعْطَی وَ اتَّقَی ٭ وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنَی ٭ فَسَنُیسِّرُهُ لِلْیسْرَی» اختصاصی به برنامه های عملی ندارد. همان طور که خواندن نماز شب، گرفتن روزه های مستحبّی و مواظبت از چشم و گوش، برای بعضی آسان است، فهمیدن مطالب عمیق علمی هم برای بعضی از افراد آسان است. از این باب است که گفته اند: «دُم علی الطهارة یوسع علیک رزقک.» یعنی دائماً باوضو باشید که روزی شما زیاد می شود. روزی، تنها به معنای نان و آب، و این قبیل مسائل نیست؛ علم و اخلاق، هم روزی است؛ عقل و فضیلت ها هم روزی اند؛ همان طور که روزی های ظاهری هم روزی هستند. فرمود: «دُم علی الطهارة» (دائماً با وضو باشید) این عمل، خیلی اثر دارد. از همین راه ها است که شروع می شود. خدای سبحان چنین وعده داده است. این امر، اختصاصی به وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) ندارد. خدا برای آن ها، مراحل عالیه را آسان می کند. از همین باب فرمود: «أَلَمْ نَشْرَحْ لَک صَدْرَک ٭ وَ وَضَعْنَا عَنک وَزْرَک ٭ الَّذِی أَنقَضَ ظَهْرَک ٭ وَ رَفَعْنَا لَک ذِکرَک.» وجود مبارک موسای کلیم هم گفت: «رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی» و خداوند فرمود: «قَدْ أُوتیتَ سُؤْلَک یا مُوسَی.» کارهای صعب العبوری که مقدور دیگران نیست، خدا برای ایشان آسان می کند؛ از ما هم کارهایی خواسته اند و مقدور ما است ولی سخت است؛ خدا این کارهای سخت را برای ما آسان می کند؛ چنان که فرمود: «فَأَمَّا مَنْ أَعْطَی وَ اتَّقَی ٭ وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنَی ٭ فَسَنُیسِّرُهُ لِلْیسْرَی»؛ این سین ها، سین های تحقیقی است نه تسویفی نظیر «اسْتَکبَرَ» و مانند آن که مبالغه را نشان می دهد؛ نه آن که آن کار را بعدها برای او آسان می کنیم؛ بلکه به این معنا است که تحقیقاً برای آن ها آسان می کنیم. بنابراین عاقل شدن، عَقیل و عقیله شدن، مقدور دیگران هم هست، منتها به اندازۀ خودشان. اوج آن، مربوط به اهل بیت عصمت و طهارت است و مقدور خود آن ها است؛ اما مراحل میانی و ضعیف آن، مقدور دیگران هم است. /6262
کلید واژه ها: حضرت زینب (س) -
دوشنبه 14 اردیبهشت 1394 - 09:31:38
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]
صفحات پیشنهادی
چرا پیامبر (ص) به امام علی (ع) لقب ابوتراب داد؟
چرا پیامبر ص به امام علی ع لقب ابوتراب داد وقتی پیغمبر ص به امیرالمؤمنین می گوید ابوتراب یعنی پدرِ خاکی و آدم می شود فرزندت لذا هر جا که تراب هست صاحبش علی است امیرالمؤمنین صفت ابوتراب را خیلی دوست داشت این کّنیه را پیغمبر صلی الله علیه وآله به او داده بود به ابن عبفضائل و مناقب حضرت زینب علیهاالسلام
به مناسبت وفات حضرت زینب س فضائل و مناقب حضرت زینب علیهاالسلام لقد عجبت من صبرك ملائكة السماء ملائكه آسمان از صبر تو به شگفت آمدند به گزارش سرویس دینی جام نیوز زینب علیها السلام دختر علی و زهرا علیهما السلام در روز پنجم جمادی الاولی سال پنجم یا ششم هجرت در مدینه منوره دیده بفداکاری حضرت زینب(س) نشانهای برحقانیت دین/ علم لدنی زینب کبری(س)
در گفتگو با مهر عنوان شد فداکاری حضرت زینب س نشانهای برحقانیت دین علم لدنی زینب کبری س شناسهٔ خبر 2567043 - دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۰۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حجت الاسلام نصیری گفت اگر بخواهید اصالت و حقانیت یک پیام و دین را بیابید ببینید که پرچمدامصائب حضرت زینب(س) در بیان رهبر انقلاب
کلیپ صوتی مصائب حضرت زینب س در بیان رهبر انقلاب شناسهٔ خبر 2566923 - دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 12 MB حضرت زینب هم در حرکت به سمت کربلا هم حادثه عاشورا و هم بعد شهادت امام حسین ع آن چنان درخشید به عنوان یک ولی الهی کهحضرت زینب(س) چگونه وفات کردند؟
دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۲ ۲۷ در شرایط کنونی اگر بانوان جوامع اسلامی سیره عملی و اوصاف اخلاقی شیرزن کربلا حضرت زینب س را الگو و اسوه خود قرار دهند روزبه روز ارزشها و فضایل آنان شکوفاتر خواهد شد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا پانزدهمین روز اززیارت حضرت زينب كبرى(عليها السلام)
الزيارة المفجعة زیارت حضرت زينب كبرى عليها السلام سلام بر بانويى كه دلش از جاى كنده شد براى حسين سرویس دینی جام نیوز «الزيارة المفجعة» - زيارت دوم حضرت زينب كبرى عليها السلام بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ سلام بر بانويى كه دلش از جاى كنده شد براىروزشمار تاریخ/ سالروز وفات ام المصائب«حضرت زینب کبری»
روزشمار تاریخ سالروز وفات ام المصائبحضرت زینب کبریوفات عقیله بنیهاشم امالمصائبحضرت زینب کبری آغاز نخستین مهاجرت مسلمانان مکه به حبشه و استعفای"شریف امامی" به دنبال اوج گیری تظاهرات و مشاجراتِ درونی مجلس از رویدادهای تاریخی امروزاند به گزارش خبرگزاری فارس امروز&حجتالاسلام قهرمانی مطرح کرد برجستهترین خصوصیت عقیله بنیهاشم/ سؤالی که حضرت زینب(س) از پدر پرسید
حجتالاسلام قهرمانی مطرح کردبرجستهترین خصوصیت عقیله بنیهاشم سؤالی که حضرت زینب س از پدر پرسیدمدیر مؤسسه ندای فطرت گفت چیزی که در زندگی حضرت زینب س به شدت پررنگ است دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خداست که هم محبت محبت مقدس و هم غضب غضب مقدس است به گزارش خبرنگارنقش گنبد مسجد شیخ لطفالله بر فرش حرم حضرت زینب (س)
چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۲ هنرمندان اصفهانی نقش گنبد مسجد شیخ لطفالله اصفهان را بر دار قالی گره زدند تا فرشی را که برای عرش بافتهاند به حرم حضرت زینب س تقدیم کنند به گزارش خبرنگار صنایع دستی ایسنا طرح فرش برای عرش متاثر از نقش مسجد شیخ لطفالله میدان نقش جهان به نیتیک استاد حوزه: اعتکاف، انسان را از دلمشغولیهای دنیا جدا میکند
یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۲۲ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت در اعتکاف ما از همه سرگرمیها و دلمشغولیهای دنیا جدا میشویم و بدون حجاب و از جان و دل با خدا صحبت میکنیم حجتالاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحائیگلپایگانی در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایچاهی که حضرت علی (ع) وقف حاجیان کرد
چاهی که حضرت علی ع وقف حاجیان کرد بهترین تجارت در دنیا این است که شما تجارتی کنید که در عوض آن سالها به شما سود برسد وقف هم چنین تجارتی است فقط سود آن را در آخرت خواهیم برد یکی از مصادیق مهم و بارز برای کار خیر وقف است وقف عملی نیک مصداق روشنی از تعاون انفاقی بدون منت و احامضای تفاهمنامه همكاری سازمان فرهنگ و پژوهشگاه علوم انسانی
امضای تفاهمنامه همكاری سازمان فرهنگ و پژوهشگاه علوم انسانی شناسهٔ خبر 2562781 دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها تفاهمنامه همكاری و مشاركت در برنامهها و پروژههای علمی مشترك ميان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگینسخه ای که انسان را از گناه منزجر می کند!
نسخه ای که انسان را از گناه منزجر می کند کسی که زیاد استغفار کند خداوند از هر اندوهی برایش گشایشی فراهم کند و از هر تنگنایی راه خروجی و از جایی که گمان ندارد روزیاش دهد خدای سبحان در قرآن کریم نه تنها با ما سخن میگوید بلکه خود را در آینه قرآن به ما نشان می دهد قرآن مظهر تجلی ابرگزاری کلاسهای آشنائی با نهجالبلاغه در آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)
دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۵ برای اولین بار کلاسهای کاربردی آشنائی با نهجالبلاغه در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیهالسلام برگزار میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این کلاسها از 7 اردیبهشت ماه به مدت 10 جلسه هر هفته دوشنبهها از ساعت 17کریم مجتهدی: در جستوجوی امکانات علومانسانی مان باید از تاریخ و تمدن هزار ساله بهره بگیریم
کریم مجتهدی در جستوجوی امکانات علومانسانی مان باید از تاریخ و تمدن هزار ساله بهره بگیریم فرهنگ > دین و اندیشه - گفتاری از دکتر کریم مجتهدی پیرامون امکانات جدید علوم انسانی به گزارش خبرآنلاین آنچه در ادامه می خوانید متن خلاصه شده از سخنرانی دکتر کریم مجتهدی چتعطیلی خانه نمایش به مناسبت شهادت حضرت زینب (س)
تعطیلی خانه نمایش به مناسبت شهادت حضرت زینب س نمایش خون مرده گی به مناسبت شهادت حضرت زینب س دوشنبه 14 اردیبهشت ماه به روی صحنه نمی رود به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره تئاتر خانه نمایش خون مرده گی روزدوشنبه14 اردیبهشت ماه به مناسبت شهادت حضعلوم انساني غربي در فهم پديدهها نقص دارد
علوم انساني غربي در فهم پديدهها نقص دارد در بررسي علوم انساني فارغ از آنكه علم را چه قلمداد كنيم و چه رويكردي را در تلقي خود از علم اتخاذ كنيم آن موضوع كه ضرورت تحول را بيشتر براي ما عيان ميكند موضوع انسان است نویسنده علي طحاني موضوع علمشناسي نيز خود داراي-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها