واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: واقعیت های سیاهی لشگر بودن در سینمای ایران تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: فیلم مستند«سیاهی»ساخته «نادر طریقت» تاثیر گذار، تلخ و به شدت تکان دهنده از زندگی هنروران سینمای ایران است. نادر طریقت در این فیلم به زندگی کسانی در سینمای ایران می پردازد که همیشه کمتر شناخته شده و بیشترین زحمات را برای فیلم ها و سریال های ایرانی می کشند. کار زیاد در مقابل دستمزد کم، تحقیر و به حساب نیامدن، و جدی نگرفتن هنروران مقوله هایی است که در فیلم مستند« سیاهی» به بهترین شکل نشان داده می شود. درد و دل هنروران در مقابل دوربین، ورود فیلم ساز به حریم خصوصی تک تک هنروران و نشان دادن تصاویری از زندگی فقیرانه و بی بضاعت آنها حکایت از غریب و مظلوم واقع شدن این قشر زحمتکش سینماست. فیلم با تصویربرداری زیبا، ریتم و ضرباهنگ منظم خود توانسته قدم اول در جذب مخاطبان را بردارد. عمده ویژگی که برای این فیلم مستند می توان قایل شد این است که تصویر تک تک هنروران به مشابه عکسی که لبخند تلخی بر چهره دارند نشان داده می شود و صدای ضبط شده هرهنرور روی تصویر غمگین خود پخش می شود. هر هنرور از زندگی تلخ، روزگار نافرجام ووضعیت معشتی خود به زبان تصویر و صدا سخن می گوید. استفاده هوشمندانه« نادر طریقت» از چند فیلم مهم و تاثیر گذار سینمای ایران در این فیلم، و واکنش های هنروران در هر کدام از این فیلم ها و زحماتی که هنروران برای خلق صحنه های فیلم ها می کشند در جای خود قابل ستایش است. فیلم اولی که مشقت و تلاش جانفرسای هنروران را نشان می دهد. فیلم «ناصرالدین شاه آکتور سینما» از ساخته های« محسن مخملباف»است. در صحنه های دربار و حرم سرای ناصر الدین شاه حضورو تلاش هنروران به خوبی نشان داده می شود. در واقع اگر این هنروران نباشند. نقش های اصلی فیلم ها هیچ گونه معنایی پیدا نمی کنند. فیلم دیگری که در این فیلم به نحو موثری استفاده شده است، فیلم «روز واقعه» ساخته« شهرام اسدی» است. در این فیلم هنروران در زیر آفتاب سوزان در صحنه های نبرد فیلم و در صحنه هایی که نیاز وافری به جمعیت دارند به حضورچشمگیری دارند. در فیلم« سیاهی» از موسیقی فیلم روز واقعه استفاده به جایی شده است. از موسیقی کوبه ای و ریتمیک صحنه چنگ زدن صورت و خاک پاشیدن زنان هنروربرسد. و تدوین آن به جا و ضرباهنگ مناسبی برای فیلم« سیاهی» رقم زده است. فیلم سومی که در این فیلم استفاده شده است. «مسافران» ساخته« بهرام بیضایی» است. فیلمی تاثیرگذار که به خوبی در صحنه های شلوغ و پرجمعیت تلاش و پشتکار هنروران را نشان می دهد. جسارت و شجاعت «نادر طریقت» در فیلم «سیاهی» قابل تقدیر است فیملساز این شجاعت را داشته که بتواند وارد حریم خصوصی هنروران شود و بی پرده، تلخی، یاس، فقر، فلاکت و مظلومیت این قشر سینما را نشان دهد، ثبت لحظه ها، اشکهاولبخندها ونگاه های تلخ هنروران در جای جای فیلم سایه افکنده است. «نادر طریقت» بااین فیلم توانسته همذات پنداری و حس تاثر در مخاطبانش را برانگیزد. در پایان باید خاطرنشان کرد: فیلم« سیاهی»، فیلمی سیاه نمایی شده واغراق آمیز ازهنروران نیست و صرفا فیلمساز نخواسته دوربینی به دست بگیرد و دوربینش را هر کجا که دلش خواست بچرخاند، بلکه فیلم «سیاهی»، شرح حال و روایتی است از روزگار زنانی که عمر و جوانی خود را در سینما گذاشته و به هیچ چیز نرسیده اند. /110 خبرنگار:342
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1109]