تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حکمت را هر کجا که یافتی فراگیر، زیرا حکمت گمشده هر مومن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798183924




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سمیه علیپور در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس دلایل جذب کودکان به آثار ترجمه‌ای/ تصویرگر موفق به متن اضافه می‌کند/ تصویرکردن کتاب بستگی به جهان‌بینی تصویرگر دارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سمیه علیپور در گفت‌وگوی تفصیلی با فارسدلایل جذب کودکان به آثار ترجمه‌ای/ تصویرگر موفق به متن اضافه می‌کند/ تصویرکردن کتاب بستگی به جهان‌بینی تصویرگر دارد
خبرگزاری فارس: دلایل جذب کودکان به آثار ترجمه‌ای/ تصویرگر موفق به متن اضافه می‌کند/ تصویرکردن کتاب بستگی به جهان‌بینی تصویرگر دارد
یک تصویرگر کتاب‌های کودک گفت: در گذشته بسیاری از تصویرگران کم توجه به متن به خلق آثار هنری برجسته‌ای پرداختند که اگرچه مورد توجه جشنواره‌های بسیاری بوده و هست ، اما این امر به گرایش بیشتر کودکان به آثار ترجمه منتهی شده است.

خبرگزاری فارس - حسام آبنوس: سمیه علیپور تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان است. او کتاب‌های بسیاری را تصویرگری کرده که برخی از آنها برای خواننده مشهور است، اما به خاطر کم‌توجهی به تصویرگران اغلب این طیف از هنرمندان کمتر معرفی شده‌اند و کسی آنها را درست نمی‌شناسد. حتی در هنگام تهیه کتاب، اغلب به اسم نویسنده و ناشر توجه دارند در حالی که در کتاب‌های کودک با تصاویر تصویرگر هستند که جذاب می‌شوند. در این گفت‌وگو او از نقش تصویرگر در موفقیت یک کتاب سخن گفته و به حمایت‌هایی که از تصویرگران می‌شود اشاره کرده است. او از تصویرگران خواسته تا خودشان همت کنند تا رشته‌ فعالیتشان معرفی شود.

*تصویرکردن یک کتاب بستگی به جهان‌بینی تصویرگر دارد فارس: برای خلق تصویرهای کتاب‌هایی که به شما سپرده می‌شود به خصوص در حوزه کودک به چه مولفه‌هایی توجه دارید؟ نقش نویسنده در خلق یک تصویر چه میزان است؟ یعنی نویسنده به شما به عنوان تصویرگر نظر می‌دهد؟ تصویرگری برای کودکان ویژگی‌های زیادی دارد که تصویرگران با مطالعات و آموزش‌های مختلف و کسب تجربیات در کار حرفه‌ای، ابعاد مختلف آن را شناسایی می‌کنند. شاید اولین دغدغه تصویرگر تصویر نمودن آنچیزی است که نویسنده در قالب متن به نگارش در آورده است، این تصویر نمودن وابستگی کامل به جهان بینی هر تصویرگر، گنجینه تصاویر ذهنی و توانایی تخیل و اجرای تصویر دارد، در این میان تصویرگر باید به سن مخاطب و باید‌ها و نبایدها برای تصویر کتابی که خلق می‌کند توجه داشته باشد. اینجاست که فضاسازی و دفرمه و فانتزی هرکدام با توجه به متن وشرایط و احساسات مخاطب شکل می‌گیرند. در ایران معمولا نویسنده متن را به انتشارات می‌سپارد و ناشران حرفه‌ای  مدیریت بخش تصویری کار را به مدیر هنری خود می‌سپارند و مدیر هنری با نویسنده و تصویرگر در ارتباط است، اما موارد کمی هم هست که نویسنده به دلیل سلیقه خاص و حساسیت بیشتر، خود تصویرگر متن را انتخاب می‌کند و یا بر روند خلق تصاویر نظارت می‌کند.

*هر متن نوع تصویرگری خاص خود را پیشنهاد می‌کند فارس: به نظر شما در تصویرگری کتاب کودک به منظور افزایش دریافت کودک از محتوای یک کتاب چه گزینه‌هایی باید رعایت شود؟ هر چه سن مخاطب کمتر باشد، نقش تصویرگر در دریافت و ارتباط کودک با کتاب پر رنگتر می‌شود. مخصوصا در سنین پیش از دبستان که کودک توانایی خواندن را ندارد در حقیقت با دیدن تصاویر داستان را در ذهنش بازسازی می‌کند و در زمانی که بزرگترها متن را برای او می‌خوانند کودک متوجه تصاویر است تا نکات متن را در آن کشف کند، حال هر چه قدر تصاویر از دید کودک جذاب‌تر و شیرین‌تر باشد علاقه‌مندتر می‌شود تا آن داستان را بشنود و یا کتاب را برای خرید انتخاب کند.

طراحی شخصیت‌ها، فضاسازی و رنگ آمیزی تصاویر همه در جذب مخاطب کودک تاثیر گذارند. لطافت و سادگی و رنگ‌های درخشان برای این گروه سنی بسیار جذاب است، شخصیت‌های عجیب و غریب و رنگ‌های تیره و ترکیب بندی‌های پیچیده برای این گروه سنی آزار دهنده است، در واقع هرچه از کودکی به نوجوانی نزدیک می‌شویم رنگ و سادگی جذابیت خود را برای مخاطب از دست می‌دهد و پیچیدگی‌های فرمی جذابتر می‌شوند. به طور کلی زبان هر متن نوع تصویرگری خاص خود را به تصویرگر پیشنهاد می‌دهد و تصویرگر با توجه به سلیقه و دریافت خود متن را ترجمان بصری می‌کند. *تصویرگر وظیفه دارد که کارش را در راستای متن خلق کند فارس: چه نکته‌هایی باید لحاظ شود تا متن و تصویر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و هرکدام معنای مستقلی پیدا نکنند؟ نویسنده در واقع جهانی را با کلمات بنا می‌کند که تصویرگر آن جهان را به تصویر می‌کشد و کار هر دو در ارتباط با یکدیگر شکل می‌گیرد. هر چه قدر تصویرگر به نکاتی که در متن مطرح شده به عنوان راهنمای ایجاد تصاویر و ویژگی‌های آن توجه دارد و وابسته است، نویسنده توانمند و خلاق خصوصا در حوزه کودک به وجوه تصویری متنش در حین نوشتن  دقت لازم را دارد، تا تصویر جذابتری توسط تصویرگر خلق شوند.

از آنجا که ارتباط این دو گروه تصویرگر و نویسنده با هم کتاب را می‌سازند اگر در راستا و مکمل یکدیگر نباشند مخاطب را گیج و کلافه می‌کنند، خصوصا در مورد مخاطب کم سال‌تر، وقتی تصویرگر راه جداگانه‌ای می‌رود و متن راه دیگری را، نمی‌تواند ارتباط این دو را درک کند و موجب پس زدن کتاب می‌شود. *تصویرگر موفق نکاتی را به متن اضافه می‌کند این است که تفاوت نقاشی و تصویرگری بیش از هر زمانی رخ می‌نماید، تصویرگر وظیفه دارد که کارش را در راستای متن خلق کند و مواردی که به سلیقه خود در بخش تصویر کم یا زیاد می‌کند به روند روایت و محتوای متن آسیب نرساند، تصویرگر موفق در حالی که متن را به تصویر می‌کشد و محتوا را مخدوش نمی‌کند نکاتی را نیز به متن اصلی اضافه می‌کند که به شیرین‌تر شدن اثر و درک بهتر آن کمک می‌کند، اما این مساله نباید موجب شود که تصویر از متن جدا شود و  راه دیگری را برود. *ایجاد ناامنی در دنیای کودکی برای نمایش توانایی تصویرگر پذیرفتنی نیست فارس: با توجه به اهمیت امنیت روانی و ذهنی کودکان و نوجوانان چه میزان باید در تصویرسازی دقت شود تا تصاویر این امنیت و آرامش را بر هم نزند و آیا خرج کردن این حساسیت ضروری است؟ این بحث بسیار تخصصی است و روانشناسان و کارشناسان کودک باید در این حیطه نظر بدهند ولی من شخصا به عنوان یک تصویرگر بسیار به دنیای زیبا و پر از زیبایی و آرامش کودکان احترام می‌گذارم، حتی اگر شخصیت منفی در داستان وجود دارد تلاش می‌کنم منجر به خلق تصویری مخوف و دهشتناک نشود.

دنیای کودکی با توجه به لطافت و نقش مهمش در همه دوران‌های بعدی حیات هر فرد بسیار دوران حساس و پراهمیتی است که من فکر می‌کنم هیچ فردی حق ندارد آنرا تهدید کند، حال اگر این تهدید در قالب کتاب یا هر کالای فرهنگی باشد فاجعه بارتر است. اینکه تصویرگری برای جلوه و بروز توانایی‌های تکنیکی یا تمایلات فردی‌اش دنیای کودکان را دچار ترس و ناامنی کند به نظر من اصلا پذیرفتنی نیست، اینجا از جمله مواردی است که نقش مدیر هنری در سپردن و هدایت تصویرگر در راستای به تصویر در آوردن متن را می‌توان مشاهده کرد، مدیر هنری نباید اجازه دهد تا تصویرگری با خلق چنین تصاویری دنیای کودکان را دچار لطمه کند. فارس: آیا در تصویرگری کتاب کودک خطوط قرمز وجود دارد؟ و اگر وجود دارد آنها چیست؟ این سوال هم مانند سوال پیشین نیاز به نظرات کارشناسان و صاحبنظران این حیطه دارد ولی تا جایی که من به عنوان یک تصویرگر در کارهایی که به تصویر کشیده‌ام به آن برخورده‌ام. خط قرمزها را می‌توان به دو بخش کلی تقسیم کرد: اول خط قرمزهایی که به دلیل قوانین ارشاد و جامعه ایرانی باید به آنها توجه داشت و دوم، خط قرمزهایی که به حیطه تکنیکی و زبان هنری مربوط می‌شود، استفاده نکردن از رنگ‌های تیره، فرم‌های عجیب و ترسناک و البته نامفهوم که ذهن کودک را به دلیل دانش کمتر او و عدم توانایی در ک آن دچار آزار خواهند کرد از دیدگاه من از جمله خط قرمزهای تصویرگری هر متنی است. *داستان و تصویر خلاقانه مخاطب خود را پیدا می‌کند فارس: بازخوردی از میزان  ارتباط مخاطب با آثارتان داشته‌اید؟ و به طور کلی مخاطب ایرانی چه میزان با آثار ایرانی ارتباط بر قرار می‌کند؟  متاسفانه آمار دقیقی از موفقیت کتاب‌ها وجود ندارد و اگر هم وجود دارد تاکنون در دسترس من نبوده است، البته با گسترش و آسان شدن ارتباطات گسترده اجتماعی مجازی در مواردی والدین نظرات کودکانشان را به ما می‌رسانند. من معتقدم داستان خلاقانه و تصویر مناسب همواره مخاطب خود را پیدا می‌کند و این به ایرانی وخارجی بودن کار ربطی ندارد.

البته اخیرا جایزه‌ای با عنوان گوزن زرد طراحی شده است که داوران آن والدین و کودکان هستند و من نیز در بخش طراحی با ایشان همکاری کردم، این جایزه از آنجا که این بار مخاطبان آثار را وارد حوزه نظر دادن در مورد آثار کرده است به نظرم حرکت جالبی است و امیدوارم ادامه یابد تا کم کم اثرات خود را بر جامعه تصویرگری و ادبیات کودک بگذارد. *جشنواره‌‌زدگی موجب جذب کودکان به آثار ترجمه‌ای شد فارس: امروز وضعیت تصویرگری کتب کودک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ خوشبختانه در این سال‌ها توجه به مخاطب و ارتباط بیشتر بین متن و تصویر مورد توجه قرار گرفته است، البته زمان زیادی لازم است تا این امر نهادینه شود اما این نکته که تصویرگران به مخاطبان خود می‌اندیشند به نظرم نکته بسیار مهمی است، همانطور که می‌دانیم هنوز و در گذشته بسیاری از تصویرگران کم توجه به متن و کارکرد و سن مخاطبش به خلق آثار هنری برجسته‌ای پرداختند که اگرچه مورد توجه و اقبال جشنواره‌های بسیاری بوده و هست اما برای کودکان جذابیتی نداشته و ندارد، این امر به گرایش بیشتر کودکان به آثار ترجمه منتهی شد و در واقع این عرصه را به گونه‌ای میدان زورآزمایی تکنیکی و جشنواره زدگی سوق داد. اما در سال‌های اخیر این دیدگاه روبه تغییر است و امیدوارم هر روز بر تعداد آثاری که با داشتن ارزش‌های والای هنری برای مخاطبان نیز جذاب است افزوده گردد. این روزها اقبال به دنیای تصویرگری بسیار زیاد شده است و دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های زیادی این رشته را آموزش می‌دهند، اما نکته‌ای که به نظرم مورد فراموشی قرار گرفته است، احساسات و تخیل و بیان فردی است. همه ما می‌دانیم که آموزش و توانایی‌های تکنیکی و دانش‌های مرتبط مثل تاریخ هنر و دیدن آثار هنرمندان دیگر همه لازمه آغاز کار است، اما ترجمان فردی و اصالت است که کار را ماندگار و جذاب می‌کند. امید که این نیروی تازه که به کالبد تصویرگری دمیده شده است با مدیریت درست و شناخت نیازهای جامعه نشر و بررسی تجربیات افراد با تجربه‌‌تر به پویایی و رشد بیشتر تصویرگری منتج شود. فارس: یکی از مسائل مهم در بحث حوزه کودک و نوجوان و به طور کلی نشر، حمایت از پدیدآورندگان است. سهم تصویرگران از این حمایت‌ها چه میزان است؟ متاسفانه باید بگویم حمایت از تصویرگران بسیار ناچیز است. پارسال در پروژه‌ای حضور داشتم و قرارشد که درصدی از مبلغ پشت جلد در هر نوبت چاپ به تصویرگران پرداخته شود اما درصدی که در نظر گرفته شد اینقدر ناچیز است که تقریبا می‌توان گفت در حد صفر است، خصوصا در حیطه کتاب‌های تصویری که بار سنگینی بر دوش تصویرگران است باید در مسائل مادی به حیطه تصویرگری توجه بیشتری شود، در بخش حق الزحمه‌ها هم مبالغ پرداختی واقعا در برابر تلاش فعالان این حوزه در اکثر موارد واقعا منصفانه نیست. فارس: آیا انجمن‌ها و یا صنوف مرتبط با تصویرگری وجود دارد و چقدر به مشکلات صنفی این هنرمندان رسیدگی می‌شود؟ انجمن فرهنگی هنری تصویرگران به عنوان باسابقه‌ترین تشکل در حیطه تصویرگری، فعالیت طولانی دارد اما یک تشکل صنفی نیست، همچنین انجمن تصویرگران کتابچه‌ای طراحی کرده است که تعرفه برای تصویرگری را در آن به طور بسیار منظمی ارائه داده است و حتی نمونه قراردادی را نیز ارائه کرده است.

من عضو پیوسته انجمن هستم و دوسال نیز مسئول کمیته آموزش انجمن بودم و اتفاقا در دوره مسئولیتم مجموعه نشست‌های «اتاق روشن» را طراحی کردم که در بخش‌هایی از آن به مسائل تصویرگران حرفه‌ای مانند شرایط بستن قراردادها و مسائل حقوقی آن پرداخته شد و توسط انجمن و در خانه هنرمندان برگزار شد. انجمن تصویرگران تلاش می‌کند تا در جلسات و نشست‌های خود مسائل حرفه‌ای و حقوقی را به اعضایش متذکر شود که در موارد بسیاری راهگشاست اما به نظرم خود تصویرگران نیز باید در راستای حرفه‌ای‌تر شدن شرایط تلاش کنند تا مشکلات کمتری گریبانگیرشان شود، اما همانگونه که همه می‌دانیم برای رسیدن به اهداف هنوز راه درازی در پیش هست. فارس: جوایز ادبی حوزه کودک و نوجوان که در کشور برگزار می‌شود چه اندازه به حوزه تصویرگری توجه نشان می‌دهند؟ اگر جایزه‌ای در حوزه ادبیات باشد قطعا ملاک انتخاب و برتری آثار در آن  ادبیات خواهد بود، اما جوایز متعددی هم در حیطه تصویرگری و طراحی کتاب وجود دارند که انگیزه‌های زیادی را در تصویرگران ایجاد می‌کند. *تصویرگران برای شناساندن رشته خود تلاش کنند فارس: چرا تصویرگران مانند نویسندگان شناخته نشده‌اند؟ این مساله دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد سابقه طولانی‌تر نویسندگان در ایران و شاید تبلیغات بیشتر در حوزه ادبیات به نسبت حوزه تصویرگری می‌تواند دلیل این امر باشد اما احساس می‌کنم اخیرا توجه‌ها به حیطه تصویرگری بیشتر شده است و حتی در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی هم در مواردی به تصویرگری پرداخته می‌شود. اما با توجه به کم کاری‌ها و کم پرداخته شدن به حیطه تصویرگری تاکنون راه پیشرو بسیار طولانی است. من خودم اخیرا چند مصاحبه رادیویی داشتم و دوستان و اساتیدی بسیاری هم در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی شرکت می‌کنند. البته به نظر من خود تصویرگران نیز باید به شناساندن و معرفی رشته خود تلاش بیشتری کنند. حیطه تصویرگری یکی از پرافتخارترین رشته‌ها در هنرهای تجسمی ایران در جهان بوده است و جایگاه بالایی در میان سایر کشورها در حیطه تصویرگری دارا هستیم و حیف است که مردم کشورمان اینقدر با این رشته ناآشنا باشند. انتهای پیام/و

95/04/30 :: 12:36





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن