محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798269612
گفتوگوی تفصیلی فارس با مظفر سالاری «رویای نیمه شب» برای مخاطب عام نوشته شده است/ انتظار نداشتم کتاب دیده شود/ نظرات ضد و نقیض است
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفتوگوی تفصیلی فارس با مظفر سالاری«رویای نیمه شب» برای مخاطب عام نوشته شده است/ انتظار نداشتم کتاب دیده شود/ نظرات ضد و نقیض است
حجت الاسلام مظفر سالاری نویسنده رمان «رویای نیمه شب» گفت: این رمان اثری نیست که بتوان به عنوان یک اثر شاخص ادبی روی آن انگشت گذاشت.
خبرگزاری فارس - حسام آبنوس: رمان «رویای نیمه شب» اثر حجتالاسلام مظفر سالاری اثری است که انتشارات کتابستان معرفت آن را پس از سالها بازنشر کرده و از ابتدای سال 95 نیز به عنوان کتاب چهارمین دوره مسابقه کتابخوانی «کتاب و زندگی» معرفی شده است. این کتاب تا پیش از مسابقه قریب به 9 چاپ را پشت سر گذاشته بود و با آغاز مسابقه نیز مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. نقدهایی از منظر فرمی و محتوایی به این کتاب وارد بود که تصمیم گرفتیم آنها را در گفتوگو با نویسنده اثر مطرح کنیم تا جواب او به عنوان خالق اثر را بشنویم. سالاری در این گفتوگو با اشاره به نظرات مطرح شده در ارتباط با این کتاب گفته که «نظرات ضد و نقیض است» و در بخش دیگری میگوید «انتظار نداشته کتاب اینطور دیده شود». آنچه در ادامه آمده متن مشروح گفتوگوی فارس با این نویسنده است. *«رویای نیمه شب» به عنوان یک اثر شاخص ادبی شناخته نمیشود فارس: به نظر خودتان که نویسنده اثر هستید، رمان «رویای نیمه شب» یک اثر فاخر ادبی است یا اثری است که برای مخاطب عام نوشته شده است؟ این رمان یک اثر خوشخوان است و جذابیتها و کششهایی دارد که مخاطب عام را با مطالعه آشتی میدهد. در بازخوردهایی که داشتیم در طول این سالها حاکی از این مسئله بوده است. این رمان اثری نیست که بتوان به عنوان یک اثر شاخص ادبی روی آن انگشت گذاشت. اگر یک هرم را در نظر بگیریم نوک این رمان افرادی هستند که آثار را به صورت حرفهای دنبال میکنند و اغلب رویکرد آکادمیک دارند و رویای نیمه شب چنین اثری نیست و بیشتر یک اثر درجه دو و یا سه است و برای عام جامعه که در کف هرم قرار دارند نوشته شده است و از آنجا که برای این گروه از مخاطبین نوشته شده مسائل فرمی خود را مخفی کرده و سعی کردم رفتارهای فرمالیستی از خودم نشان ندهم.
در این اثر در پی گروه عظیمی از مخاطبان هستیم که به دنبال خواندن آثار جذاب و لذتبخش هستند. سعی کردیم از خصیصههای جذابیتبخش در داستان استفاده کنیم. *سعی شده یک عشق عفیفانه داشته باشیم فارس: عامل ایجاد جذابیت در رویای نیمه شب مسئله عشق است که در شخصیتهای مختلف بروز دارد. از آنجا که میخواستید مخاطب عام را با کتاب درگیر کنید اما گاهی این عشق خیلی غیر قابل باور است و عاشق شدنها خیلی تصنعی است. این عامل جذابیت کمی دم دستی است. در این باره توضیح میدهید. ما از یک سری چاشنیهایی در این داستان استفاده کردیم که تعلیق درست میکند و موجب خوانده شدن داستان میشود. عشق هم یکی از این چاشنیها است ولی ما در این رمان به دنبال کالبد شکافی عشق نبودیم و عشق یک تمهید و مدخل برای شروع رمان است تا هاشم انگیزه بگیرد و حرکت کند.
اما اینکه عشق در یک نگاه ممکن است اتفاق بیفتد، باید بگویم بله. عشق در برابر عقل منطقی قرار میگیرد. البته گاهی عشق پس از مدتها در زندگی مشترک به وجود میآید. عشق هاشم و ریحانه عشق اصلی است و باقی عشقها مهم نبوده و لزومی نداشته روی آنها متمرکز باشیم و فقط خطوط محیطی آن ترسیم شده است. عشق میان ریحانه و هاشم یک عشق خلقالساعه نیست. در ابتدای داستان اشاره شده که این دو از کودکی با هم بودهاند و با هم بزرگ شدهاند و از کودکی به یکدیگر علاقه داشتهاند. اما آنچه که در ادامه اتفاق میافتد عشق بعد از بلوغ است. از عشق برای رسیدن به هدفهای داستان استفاده کردیم و سعی شده که یک عشق عفیفانه وجود داشته باشد. این کتاب حتی به سبک زندگی و مدیریت عشق روابط میان دو جنس اشاره دارد و روی آن انگشت گذاشته است و این که گفته شود عشق میان این دو ناگهانی است با توجه توضیحاتی که دادم عملا صحیح نیست. *انتظار نداشتم کتاب دیده شود فارس: از باب پرداختن به عشق عفیفانه باید رویای نیمه شب را ستود. شخصیتهای داستان رویای نیمه شب هیچ پیشینهای ندارد و شخصیتپردازی خوبی برای آنها صورت نگرفته است. مثلا همسر حاکم که ناگهانی از پشت پرده وارد میشود و یکی از موانع کشته شدن ابوراجح میشود و یا شخصیت رشید بدون هیچ شناختی از هاشم ماجرای دیدار مسرور با وزیر دربار را فاش میکند. این شخصیتهای فرعی هم مانند عشقهای دیگر داستان تنها مدخلی برای پیشبرد داستان است؟ حتی ماجرای تشرف ابونعیم و یا دختر حاکم شهر به تشیع هم باورپذیر نیست. در این باره چه توضیحی دارید؟ این سوال، سوال پیچیدهای است که از چند سوال تشکیل شده است. 15 سال پیش که این کتاب را نوشتم در ظرف زمانی خودش خلق شده و از خیالم نمیگذشت که قرار است برای مسابقه «کتاب و زندگی» انتخاب شود و با تجربه امروز نویسندگی من نوشته نشده است. این رمان مربوط به 15 سال قبل است و یک اثر ساده است و انتظار نداشتم که اینطور دیده شود.
سند این کتاب در کتاب «عبقری الحسان» آمده و وقتی این روایت را انتخاب کردم نیتم این بود که در کنار چند روایت دیگر یک مجموعه داستان را بنویسم. بعد قرار شد یک رمان 150 صفحهای نوشته شود و ظرفیتهای اثر اینطور بوده و قرار نبوده که یک رمان سنگین داشته باشیم. اگر قرار بود یک رمان 500 صفحهای داشته باشیم میشد عشقها و سایر مسائل را بیشتر پرداخت کرد. جاده داستان باید عرض معقولی داشته باشد ولی در جاهایی عرض داستان اندازه چرخ یک دوچرخه است و فقط عبور میکنیم و مسائل در حد خطوط محیطی است که آن به خاطر آن فکر اولیه است. در ضمن نباید این را اشتباه گرفت که تمام شاخصهای یک اثر کامل را برای مخاطب عام در نظر گرفت، آنچه که مهم است این است که کار قابلیتهای داشته که در این مسابقه مورد توجه قرار گرفته و عموم مردم از این کتاب استقبال کردند و میگویند کتاب به ما چسبیده است. *نظرات ضد و نقیض است و هرکس به فراخور خودش به کتاب مینگرد برخی گفتهاند که کاش کتاب سرعت کمتری داشت و پرداخت بهتری انجام میدادید و برخی از مخاطبان عام میگویند که ایکاش کتاب را کمی از این میزان سبکتر هم میکردید و این نشان میدهد که نظرات ضد و نقیض است و هرکس به فراخور خودش به کتاب نگاه میکند. با تمام این سخنان به نظرم میرسد که با توجه به اهداف مسابقه کتاب و زندگی کار موفق بوده است و توانسته به اهداف خود دست پیدا کند. ما برای اینکه به تشرف و تاثیرات اجتماعی آن را نشان دهیم این رمان را نوشتیم و صرفا با یک رمان عاشقانه روبرو هستیم. *در این رمان سعی شده روی وحدت تکیه کنم فارس: دو شخصیت هاشم و ریحانه با توجه به سن و سالی که دارند از نظر فکری با هم برابر نیستند و خواننده این عدم برابری را به خوبی لمس میکند. اگر هاشم شخصیت مطلعتری میبود جذابیت کار بالاتر نمیرفت؟ این رمان برای نوجوانان و جوانان نوشته شده، از همین رو من خودم تمایل دارم برای این گروه سنی بنویسم. وقتی هاشم مطرح میشود باید هاشم در سطح همین مخاطب نوجوان باشد و از طرفی اطلاعات خوبی در زمینه مذهب خود دارد ولی نسبت به مذهب تشیع کم اطلاع است. همین امروز هم برخی از اهل سنت اطلاعات کمی نسبت به تشیع دارند و همین امروز هم میبینیم شبهات خیلی ابتدایی مطرح میکنند.
اگر این مسائل در کتاب مطرح شده به خاطر این است که نوجوان شیعه در گوشه ذهن خود این مسائل را بداند و اگر یک خواننده اهل سنت هم خواند متوجه اصل ماجرا شود در حالی که سعی شده منصفانه برخورد شود. در این رمان سعی شده روی وحدت تکیه کنیم. انتهای پیام/و
95/04/29 :: 10:38
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]
صفحات پیشنهادی
گفتوگوی تفصیلی فارس با محوریت طراحی صحنه در تئاتر/۳ مرگ تدریجی طراحی صحنه اشتباه بزرگی است/ طراحان صحنهای که
گفتوگوی تفصیلی فارس با محوریت طراحی صحنه در تئاتر ۳مرگ تدریجی طراحی صحنه اشتباه بزرگی است طراحان صحنهای که طراح نیستند و مشکل انجمن شدهاند رضا مهدیزاده گفت مرگ تدریجی طراحی صحنه اشتباه لفظی بزرگی است که این روزها حتی از زبان متخصصین طراحی صحنه تئاتر هم شنیده میشود خبرگزاگفتوگوی تفصیلی فارس با معاون رایزنی فرهنگی ایران در افغانستان نوروزی: تهاجم فرهنگی غرب و وهابیت دو لبه یک تیغ
گفتوگوی تفصیلی فارس با معاون رایزنی فرهنگی ایران در افغانستاننوروزی تهاجم فرهنگی غرب و وهابیت دو لبه یک تیغ علیه افغانستان هستند صداقت رسانههای ایرانی بر امنیتیسازی رسانههای غربی غلبه خواهد کرد معاون رایزنی فرهنگی ایران در افغانستان با اشاره به نقش رسانه ها و رایزنی ایران دردبیر هیأت منصفه دادگاه مطبوعات در گفتوگو با فارس: روزنامه «بهار» به اتهام تبلیغ علیه نظام مجرم شناخ
دبیر هیأت منصفه دادگاه مطبوعات در گفتوگو با فارس روزنامه بهار به اتهام تبلیغ علیه نظام مجرم شناخته شد دبیر هیأت منصفه دادگاه مطبوعات گفت روزنامه بهار به اتهام تبلیغ علیه نظام با اتفاق آرا مجرم شناخته شد علی اکبر کسائیان در گفتوگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس گفت دادگادر گفتوگو با فارس ژاله: تاریخ با دقت در «معمای شاه» روایت شده است/ گریم سخت برای ایجاد شباهت با شهی
در گفتوگو با فارسژاله تاریخ با دقت در معمای شاه روایت شده است گریم سخت برای ایجاد شباهت با شهید واحدی بازیگر سریال معمای شاه گفت روزی که با این سریال قرارداد بستم به سرعت اسم عبدالحسین واحدی را در اینترنت جستوجو کردم و از دوستان و خانواده درباره شباهتم به ایشان پرسیدم و همهدر گفتوگو با فارس عنوان شد سریال «شهید تهرانی مقدم» کتاب میشود/ تبدیل نسخه تلویزیونی به سینمایی
در گفتوگو با فارس عنوان شدسریال شهید تهرانی مقدم کتاب میشود تبدیل نسخه تلویزیونی به سینمایی سریال شهید تهرانی مقدم به نویسندگی تاجبخش فنائیان قرار است قبل از شروع مرحله تولید به چاپ برسد تاجبخش فنائیان در گفتوگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت سریال کابوسگزارش فارس از نشست «نقد نظریه ابتناء»: نصری: تأکید رشاد در نظریه «ابتناء» بر روش فهم دین ا
گزارش فارس از نشست نقد نظریه ابتناء نصری تأکید رشاد در نظریه ابتناء بر روش فهم دین است قائمینیا نگاه جامعهشناختی مسأله معرفتی را حل نمیکند عبدالله نصری معتقد است که در زمینه تکوین معرفت مسأله خیلی پیچیدهتر از آن است که آیتالله رشاد در نظریه ابتناء خود بدان پرداخته حجتالگزارش فارس از نشست خبری «نمادهای شهری رضوی» جشنواره «نمادهای شهری رضوی» به دنبال تجلی هنر
گزارش فارس از نشست خبری نمادهای شهری رضویجشنواره نمادهای شهری رضوی به دنبال تجلی هنر دینی است مهلت ارسال اثر تا ۱۵ مرداد گودرزیدیباج گفت جشنواره نمادهای شهری رضوی سعی دارد از مرحله اجرا خارج شده و به مرحله عمل برسد و بتواند به عنوان یک الگو برای کل کشور در تجلی هنر دینی در فضاگزارش فارس/ استقبال مسئولین دولتی از کنسرت «ارمیا» در روز بد ارکستر سمفونیک تهران/ وقتی رهبر بلغاری
گزارش فارس استقبال مسئولین دولتی از کنسرت ارمیا در روز بد ارکستر سمفونیک تهران وقتی رهبر بلغاری سمفونی اقوام ایرانی را رهبری میکند ارکستر سمفونیک سال گذشته با اجراهای خود موفق شد استاندارد های گروه نوازی و صدادهی را در بین گروهها و ارکسترهای ایرانی به طور قابل ملاحظهای ارتمهدی مقدم و امید عامری برای «نفس شیرین» می خوانند
مهدی مقدم و امید عامری خوانندههای تیتراژ سریال نفس شیرین هستند و اکنون کارهای مربوط به موسیقی در حال انجام است به گزارش جام جم آنلاین «داریوش بابائیان» مشاور تهیه کننده سریال «نفس شیرین» در گفتوگو با فارس گفت طبق صحبتهای نهایی که با مسئولدر گفتوگو با فارس مطرح شد خودداری سینماداران از نمایش فیلمهای حاضر در «سینماآنلاین»
در گفتوگو با فارس مطرح شدخودداری سینماداران از نمایش فیلمهای حاضر در سینماآنلاین غلامرضا فرجی گفت آخرین تصمیم انجمن سینماداران عدم نمایش فیلمهای شرکت کننده در طرح سینما آنلاین است غلامرضا فرجی عضو هیئت مدیره انجمن سینماداران در گفت وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس دربار-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها