تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 20 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828037802




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفت‌وگوی تفصیلی فارس با محوریت طراحی صحنه در تئاتر/۳ مرگ تدریجی طراحی صحنه اشتباه بزرگی است/ طراحان صحنه‌ای که طراح نیستند و مشکل انجمن شده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفت‌وگوی تفصیلی فارس با محوریت طراحی صحنه در تئاتر/۳مرگ تدریجی طراحی صحنه اشتباه بزرگی است/ طراحان صحنه‌ای که طراح نیستند و مشکل انجمن شده‌اند
خبرگزاری فارس: مرگ تدریجی طراحی صحنه اشتباه بزرگی است/ طراحان صحنه‌ای که طراح نیستند و مشکل انجمن شده‌اند
رضا مهدی‌زاده گفت: مرگ تدریجی طراحی صحنه؛ اشتباه لفظی بزرگی است که این روزها حتی از زبان متخصصین طراحی صحنه تئاتر هم شنیده می‌شود.

خبرگزاری فارس_ گروه سینما و تئاتر: تئاتر هنری است که بیش از هر هنر دیگری می‌تواند به زندگی و مفهوم آن نزدیک شود. انسان در تئاتر می‌تواند در بی‌آنکه به تجربه عینی برسد می‌تواند یک تجربه ذهنی نزدیک به واقعیت داشته باشد. تجربه‌ای که تزکیه روح و حتی نفس را با خود به همراه دارد. همواره در تئاتر بازیگر مورد توجه بوده و کارگردان و نمایشنامه نویس نیز در طی دوران مختلف مورد توجه قرار گرفته‌اند، اما آنهای که در پی خلق یک اثر هنری بر آمده‌اند خوب می‌داند جهان نمایش‌نامه برای شکل گرفتم مدیون افراد بسیاری است که کمترین نامی از آنها برده می‌شود. طراح صحنه کسی است که جهان نمایشنامه کشف می‌کند و و بی‌آنکه خودش دیده شود بردن لذت حض‌بصری مضاعفی برای مخاطب فراهم می‌آورد. جهانی که خود می‌تواند به کشف و شهودی دیگر اما در مسیر  هدف اصلی پیشروی تماشاگر قرار دهد. به دلیل اهمیت طراحی صحنه گفت‌وگویی با  مهندس رضا مهدی زاده؛ عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران یکی از طراحان صحنه مطرح در این حوزه داشتیم که متن آن به شرح ذیل آمده است.  بهتر است صحبت‌‌‌مان را از جایی شروع کنیم که برخی از دوستان و همکاران‌تان اعتقاد داشتند که ایجاد سالن‌های خصوصی در تئاتر البته که مفید و خوب است اما هزینه‌ها را برای گروه‌ها سخت و طاقت‌فرسا کرده و نگرانی از بازگشت بودجه آنها را بر آن داشته تا هزینه‌های خود را کمی پایین بیاورند اما اولین بخش که هزینه‌اش کم و یا حذف می‌شود طراحی صحنه است که این روزها لطمات زیادی را خوره است. *تاسیس تماشاخانه خصوصی پاسخی به وضعیت نامطلوب تئاتر دولتی مهدی‌زاده: تمایل به تاسیس تماشاخانه‌‌‌های خصوصی که عموما توسط قشر جوان صورت می‌گیرد به نوعی پاسخ به وضعیت  نامطلوب تئاتر دولتی موجود است. به نظرم این اتفاق و تشکیل این سالن‌ها را باید یک امر مثبت ارزیابی کرد و قطعا اثرات خوبی را برای جامعه تئاتری در پی خواهد داشت. اما مثل هر پدیده ای می‌تواند آسیب‌هایی را با خود به همراه داشته باشد. سرعت و تعجیل برای شکل گیری اثر جهت کنترل هزینه های تولیدی و زمان، باعث می شود تا گروه ها به لحاظ روانی فشار بیشتری را متحمل شوند بنابراین امنیت گروه مخدوش شده و دیگر خبری از زندگی در تئاتر که از خصوصیات شکل گیری هنری اثر و اندیشه اجراست، نخواهد بود. دغدغه برای جذب تماشاگر و رسیدن به شرایط ایده‌ال بیشتر حس می‌شود. برای این منظور شاهد گرایش به چهره‌های غیر تئاتری و با هر تخصصی اعم از چهره های سینمایی، ورزشی، خواننده های تلویزیونی و یا هر کسی که بتواند به عنوان محرک جذب مخاطب برای تامین مباحث گیشه ای هستیم. اما نکته‌ اینجاست که هرگز نمی‌توانیم تماشاگر را فریب بدهیم. به دلیل اینکه تماشاگر تئاتر به دنبال کیفیت است. توجه به چهره‌های شناخته شده برای جذب تماشاگر یک خواسته کوتاه‌مدت است. این در حالی است که رسالت تئاتر تولید اندیشه و توجه به آن است که اگر احیاناً  به این مهم در تئاتر کمتر توجه بشود،‌ تماشاگر تئاتر به مرور اعتمادش را از دست می‌دهد و به مرور با سالن‌های خالی مواجه خواهیم شد. به همین دلیل این روزها شاهدیم که حتی تماشاخانه‌های 60، 70 و 90 نفره علیرغم تبلیغات خالی از تماشاگر هستند. ما به عنوان اهالی تئاتر باید به جست‌وجوی چرایی این مسئله باشیم و توجه کنیم که چه دلایلی وجود داشته که امروز با چنین شرایطی روبه‌رو هستیم. اندیشه طراحی صحنه همان اندیشه اجراست.

طراحی صحنه نمایش سقراط/ اجرا تالار وحدت *مرگ تدریجی طراحی صحنه؛ اشتباه لفظی بزرگی است طراحی صحنه ماشین اجراست حتی اگر روی صحنه هیچ سازه ای وجود نداشته باشد. در صورتیکه این ماشین پیشرفتی در باورپذیری اجرا ایجاد نکند یعنی اثر ناموفق و فاقد اندیشه منسجم است. تماشاگر به طور کامل متوجه می‌شود که گروه اجرایی تا چه اندازه برای او ارزش قائل بوده است. مرگ تدریجی طراحی صحنه؛ اشتباه لفظی بزرگی است که این روزها حتی از زبان متخصصین طراحی صحنه تئاتر هم شنیده می‌شود. باید اجازه بدهیم تا دوران گذار به خصوصی سازی طی شود و باور به پذیرش شرایط خصوصی سازی در مسئولین ایجاد شود. *طراح صحنه حل مسئله می‌کند - البته در شرایط فعلی نمی‌توان انتظارات زیادی از طراح صحنه داشت چرا که وی برای اجرای کار خود محدودیت‌های زیادی دارد به این نکته نیز باید توجه کرد که البته متاسفانه ممکن است برخی از طراحان صحنه نیز به این دلیل خود نیز کمکاری کنند. مهدی‌زاده: مهمترین وظیفه طراح حل مسئله طراحی است. طراحان صحنه آموزش می بینند که چگونه مسائل را شناسایی کنند و چگونه به حل آنها بپردازند. مسائلی از قبیل تطبیق هزینه تولید و نگهداری با بودجه پروژه، مباحث فنی سالن و صحنه از قبیل صدا و نور و ...  و مسائل متنی، بازیگر و اجرا، و حتی تماشاگر را باید حل کند. به نظرم دلیل دعوت یک طراح برای حضور و کار کردن در یک نمایش تنها به این دلیل نیست که یک دکور رئالیستی را در صحنه بر پا کند و تا روز آخر هم خبری از او نباشد. به هر حال دغدغه بودجه،  دغدغه تازه نیست و خاص سرزمین ما نیست. نگرانی های ناشی از کمبود بودجه در تمامی کشورها و گروه‌های نمایشی وجود دارد و طراح خلاق کسی است که بتواند این مشکلات را حل کند.

طراحی صحنه نمایش ترور/ اجرا سالن اصلی تئاتر شهر -اینطور که شما توضیح دادید به نظرم تعریفی جدید از طراح صحنه را می‌بینیم که وظایف آن و نوع برخوردش با محدودیت‌‌ها را تغییر می‌دهد. مهدی‌زاده:  پیشنهاد می‌کنم که یک جُستار دوباره‌، در معنای اصطلاح طراحی صحنه انجام بشود. که نقش طراحی صحنه و شرح خدمات و اثر گذاری آن در آفرینش ایده اجرا و بالاخص در شرایط کنونی روشن‌تر شود. حتی باید بررسی شود که طراحی صحنه چگونه و تا چه اندازه می‌تواند محدودیت‌های موجود را حل کند. حضور طراح صحنه در  سیاست گذاری اجرا نه تنها به تصمیم گیری صحیح و برنامه دقیق زمانی و هزینه کرد می انجامد بلکه امکان صرفه جویی و یا حتی درآمد زایی را به وجود می آورد. به نظرم در شرایط کنونی گروه های اجرایی باید خلاقانه‌تر کار خود را انجام دهند. در حال حاضر به حضور طراحان کارکشته بیش از هر زمان دیگری نیازمند هستیم؛ چرا که در حال حاضر به دلیل مشکلات اقتصادی موجود، اساسا اقتصاد هنر و تئاتر دچار مشکلات عدیده هستیم. - نظرتان در باره جوان‌ترها در این رشته چیست آیا آنها به حل مسئله در طراحی صحنه رسیده‌اند و فکر می‌کنند؟ مهدی‌زاده: جوانانی که در شرایط فعلی وارد حوزه طراحی صحنه می شوند، بسیار امیدوارکننده هستند. به نظرم آنها به مباحث روز طراحی بسیار آشنا هستند و بسیاری از آنها با زبان های دیگر آشنا هستند. وجود تکنولوژی‌های جدید نیز باعث شده که نسل جدید موفقیت‌های خوبی را در این زمینه کسب کنند.

طراحی صحنه نمایش ترور/ اجرا سالن اصلی تئاتر شهر - اگر جوان‌ترها بگویند که مهدی‌زاده خود در سالن‌هایی مانند تالار وحدت اجرا می‌رود و با گروه‌ها و کارگردان‌های سر شناس کار می‌کند به همین دلیل شرایط برای کار کردن و حتی تخیل کردن و به ثمر رساندن تخیلش فراهم‌تر است حال اگر این سوال پیش بیاید که شما در شرایط آنها چگونه کار خواهید کرد؟ مهدی‌زاده: ممنونم که به این نکته اشاره کردید و باید کمی صحبتم را به صورت واضح‌تر انجام دهم. درست است که من در سالن اصلی تئاتر شهر با کارگردان بزرگی مثل حمید رضا نعیمی نمایش ترور را طراحی کردم اما در کنار آن، و شاید همزمان با آن در تماشاخانه‌ای خصوصی و کوچک مانند باران نمایش دیگری را طراحی کردم که همزمان در یک روز دو نمایش دیگر در آنجا باید اجرا می شد. پس شرایط سختی بود، ساعت ها با پیام دهکردی کارگردان نمایش راجع به حل مسائل آن گفت‌وگو کردیم و به راهکارهای قابل قبولی برای حل مسائل آن دست یافتیم. اثربخشی آن اجرا به اندازه‌ای بود که به واسطه آن نمایش و نمایش ترور که به لحاظ مختصات سالن و اجرا و بودجه قابل قیاس نیستند به طور مشترک جایزه بهترین طراحی صحنه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را دریافت کردم.

نمایش باغ دلگشا / تالار وحدت همه با این شرایط دست و پنجه نرم می‌کنیم و با دغدغه‌های دیگر همکاران جوان ترم نیز آشنا هستم و در هر پروژه کاری به شکلی با آنها مواجه می‌شوم. من اعتقاد دارم که طراح جوان و طراحی که تازه فارغ‌التحصیل شده است در شرایطی لبریز از خلاقیت و انرژی قرار دارد. بنابراین باید بتواند با مثلاً مبلغی به اندازه 500 هزار تومان هم کار خلاقی را انجام دهد. او باید به صورت عملی نیز امتحان خودش را پس بدهد. تاکید می کنم که نکته‌ای که به آن اشاره کردم به این معنی نیست که خودم از این فضا و شرایط فاصله دارم. در سال گذشته طراحی صحنه نمایش دیگری را بر عهده داشتم،‌ که تهیه کننده آن مبلغ ناچیزی را به عنوان توان گروه پیش روی من گذاشت و من دقیقاً با همان بودجه طراحی صحنه‌ای را انجام دادم که به نظر خودم جزو کارهای درخشان من به حساب می آید. واقعاً به یاد ندارم نقدی درباره آن نمایش نوشته شده باشد که به کیفیت طراحی صحنه آن اشاره نشده باشد و همواره در مورد اثرگذاری آن و همراهی و کاربرد آن در اجرا پرداخته شده است. عنوان  آن نمایش «مردگان بی‌کفن و دفن» بود که در تالار نیاوران و به کارگردانی منوچهر هادی به روی صحنه رفت. -البته با تعریفی که شما از طراح صحنه مبتنی بر کارکردش در حل مسئله دادید هم کارش را سخت تر کردید و هم جایگاه والاتری برای طراحان صحنه قائل شدید. مهدی‌زاده: من به عنوان طراح صحنه در هر سالنی متناسب با ویژگی‌هایی که دارد کار می‌کنم. من یک طراح هستم پس خلاق هستم. منظورم از این جمله این است که پیش فرض عنوان طراحی صحنه آفرینشگری است. با این تعریف و در این شرایط تلفن یک طراح همیشه در حال زنگ خوردن و پیشنهاد کار است. *طراح صحنه ساختار جهان اجرا را شکل می‌دهد - در مصاحبه‌ای که با برخی از همکاران‌تان داشتم به این نکته رسیدیم که می‌توان گفت طراحی صحنه جزو شخصیت‌ اصلی متن نمایش است. مهدی‌زاده: قطعاً همینطور است. طراح صحنه ساختار جهان اجرا را شکل می‌دهد. بخشی از جان‌بخشی به شخصیت‌ها و پردازش کنش نمایشی با طراحی صحنه شکل می‌گیرد. این اعتقاد وجود دارد که طراح صحنه می‌تواند حتی یک پله از کارگردان به لحاظ ایده‌پردازی و تعیین شکل و شیوه اجرا جلوتر باشد. البته که طراح صحنه باید اشراف کامل به متن نمایش و به شیوه اجرایی آن داشته باشد. معتقدم که طراح صحنه باید به خصوصیات و ویژگی‌های شخصیت‌های نمایش واقف باشد. او می‌تواند در انتخاب بازیگر متناسب با شرایط اجرا مشارکت کند. و در آخر اینکه باید بگویم که طراح صحنه جهانی را شکل می‌دهد که به صورت ناتمام در اندیشه نویسنده و کارگردان است. دایره مفهوم‌سازی و نگره استعاری بدون نگرش طراحانه ممکن نیست.

طراحی صحنه نمایش سقراط/ اجرا تالار وحدت - در شرایطی فعلی آیا کارگردان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر دوره‌ای که به طراحان بگویند فلان کار را بکنید و یا فلانچیز را درست کنید تمام شده و در یک مشورت پایاپای در لحظه با نظر متخصص به خلق صحنه برسند؟ *برخی طراحان صحنه به اهمیت جایگاه واقعی خود واقف نیستند مهدی‌زاده: برخی از کارگردان‌ها به دلیل عدم شناخت طراحی صحنه و توانمندی آن دچار سوء تفاهم و اشکال می‌شوند و متأسفانه این محدود به کارگردان‌ها نمی‌شود گاهی شاهد هستیم که طراحان صحنه به اهمیت جایگاه واقعی خود واقف نیستند. و عنوان طراحی صحنه برازنده هر کسی نیست. این عنوان بسیار فراگیر است. او باید اشراف کامل به هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی و ... داشته باشند. یکی از مشکلات عدیده طراحان و انجمن طراحان صحنه، طراحان صحنه‌ای هستند که طراح صحنه نیستند. - البته برخی این روزها می‌گویند طراحی صحنه سیر نزولی داشته است. مهدی‌زاده: به نظرم به دلیل ورود دانش دانشجویان تازه فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه نیرو و خلاقیت جدیدی به این حوزه ورود پیدا کرده است. طراحی صحنه به شدت زنده،‌ پویا و فعال است. - سوالی را باید در قسمتی که مربوط به جوان‌تر ها می‌شد می‌پرسیدم که فراموش کردم با توجه به ارتباط شما باجوان‌تر ها چقدر کمک‌شان می‌کنید به فضای حرفه‌ای تر ورود پیدا کنند؟ *پیشنهادی به کارگردانان مهدی‌زاده: برای من بارها پیش آمده است که کارگردانانی به من زنگ می‌زنند که با آنها همکاری داشته باشم و من واقعا از آنها خواهش می‌کنم که از دانشجو و یا دوست جوانی که به آنها معرفی می‌کنم استفاده کنند. من پیشنهاد می‌کنم به دوستانم که اگر برایشان مقدور است در جلسات پایان‌نامه دانشجویان طراحی صحنه دانشکده سینما و تئاتر حضور پیدا کنند و تولیدات آنها را ببینند تا متوجه خلاقیت و توان نسل جدید در خلق صحنه های زیبایی که توسط آنها شکل گرفته است، بشوند. بارها پیش آمده که از آثار دانشجویانم شگفت‌زده شده‌ام و قطعاً همه تلاشم را برای حضور آنها در شرایط حرفه‌ای انجام می دهم. - حرف آخر مهدی‌زاده: به عنوان یک طراح به دنبال ناگفته‌های یک طرح هستم نقاط پنهان و مخفی که در لایه‌های زیرین متن نمایشی وجود دارد و تنها چشم یک طراح ریزبین و خلاق می‌تواند آنها را جست‌وجو کند. بیان نکات پنهانی که در متن وجود دارد شرایط اعتمادسازی را به وجود می‌آورد اعتمادسازی به معنای ایجاد شرایط پذیرش مشاوره یک طراح، یک طراح خوب، یک مشاور خوب برای اجرای یک نمایش است.  یک طراح صحنه باید مبانی فکری حوزه‌ها مختلف مانند هنرهای تجسمی،‌معماری و نقاشی و ... را بداند، هرگز بدون معماری نمیتوانم به طراحی صحنه فکر کنم. آن چیزی که به عنوان طراحی صحنه به آن می‌پردازیم بدون پشتوانه‌های معماری جایگاهی ندارد. دانش طراحی صحنه دانشی است که در واقع از ابتدای قرن بیستم متبلور شد و در پایان آن در موردش بیانیه‌های مختلفی نوشته شد و دیدگاه‌های مختلفی برای آن تعریف شد.  طراحی صحنه با پشتوانه ای به قدمت تاریخ تئاتر است، هنری زنده که با پویایی هنرهای تجسمی و معماری تازه می شود. انتهای پیام/ج  

95/04/26 :: 10:56





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن