محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832083871
سمیه علیپور در گفتوگوی تفصیلی با فارس دلایل جذب کودکان به آثار ترجمهای/ تصویرگر موفق به متن اضافه میکند/ تصویرکردن کتاب بستگی به جهانبینی تصویرگر دارد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سمیه علیپور در گفتوگوی تفصیلی با فارسدلایل جذب کودکان به آثار ترجمهای/ تصویرگر موفق به متن اضافه میکند/ تصویرکردن کتاب بستگی به جهانبینی تصویرگر دارد
یک تصویرگر کتابهای کودک گفت: در گذشته بسیاری از تصویرگران کم توجه به متن به خلق آثار هنری برجستهای پرداختند که اگرچه مورد توجه جشنوارههای بسیاری بوده و هست ، اما این امر به گرایش بیشتر کودکان به آثار ترجمه منتهی شده است.
خبرگزاری فارس - حسام آبنوس: سمیه علیپور تصویرگر کتابهای کودک و نوجوان است. او کتابهای بسیاری را تصویرگری کرده که برخی از آنها برای خواننده مشهور است، اما به خاطر کمتوجهی به تصویرگران اغلب این طیف از هنرمندان کمتر معرفی شدهاند و کسی آنها را درست نمیشناسد. حتی در هنگام تهیه کتاب، اغلب به اسم نویسنده و ناشر توجه دارند در حالی که در کتابهای کودک با تصاویر تصویرگر هستند که جذاب میشوند. در این گفتوگو او از نقش تصویرگر در موفقیت یک کتاب سخن گفته و به حمایتهایی که از تصویرگران میشود اشاره کرده است. او از تصویرگران خواسته تا خودشان همت کنند تا رشته فعالیتشان معرفی شود.
*تصویرکردن یک کتاب بستگی به جهانبینی تصویرگر دارد فارس: برای خلق تصویرهای کتابهایی که به شما سپرده میشود به خصوص در حوزه کودک به چه مولفههایی توجه دارید؟ نقش نویسنده در خلق یک تصویر چه میزان است؟ یعنی نویسنده به شما به عنوان تصویرگر نظر میدهد؟ تصویرگری برای کودکان ویژگیهای زیادی دارد که تصویرگران با مطالعات و آموزشهای مختلف و کسب تجربیات در کار حرفهای، ابعاد مختلف آن را شناسایی میکنند. شاید اولین دغدغه تصویرگر تصویر نمودن آنچیزی است که نویسنده در قالب متن به نگارش در آورده است، این تصویر نمودن وابستگی کامل به جهان بینی هر تصویرگر، گنجینه تصاویر ذهنی و توانایی تخیل و اجرای تصویر دارد، در این میان تصویرگر باید به سن مخاطب و بایدها و نبایدها برای تصویر کتابی که خلق میکند توجه داشته باشد. اینجاست که فضاسازی و دفرمه و فانتزی هرکدام با توجه به متن وشرایط و احساسات مخاطب شکل میگیرند. در ایران معمولا نویسنده متن را به انتشارات میسپارد و ناشران حرفهای مدیریت بخش تصویری کار را به مدیر هنری خود میسپارند و مدیر هنری با نویسنده و تصویرگر در ارتباط است، اما موارد کمی هم هست که نویسنده به دلیل سلیقه خاص و حساسیت بیشتر، خود تصویرگر متن را انتخاب میکند و یا بر روند خلق تصاویر نظارت میکند.
*هر متن نوع تصویرگری خاص خود را پیشنهاد میکند فارس: به نظر شما در تصویرگری کتاب کودک به منظور افزایش دریافت کودک از محتوای یک کتاب چه گزینههایی باید رعایت شود؟ هر چه سن مخاطب کمتر باشد، نقش تصویرگر در دریافت و ارتباط کودک با کتاب پر رنگتر میشود. مخصوصا در سنین پیش از دبستان که کودک توانایی خواندن را ندارد در حقیقت با دیدن تصاویر داستان را در ذهنش بازسازی میکند و در زمانی که بزرگترها متن را برای او میخوانند کودک متوجه تصاویر است تا نکات متن را در آن کشف کند، حال هر چه قدر تصاویر از دید کودک جذابتر و شیرینتر باشد علاقهمندتر میشود تا آن داستان را بشنود و یا کتاب را برای خرید انتخاب کند.
طراحی شخصیتها، فضاسازی و رنگ آمیزی تصاویر همه در جذب مخاطب کودک تاثیر گذارند. لطافت و سادگی و رنگهای درخشان برای این گروه سنی بسیار جذاب است، شخصیتهای عجیب و غریب و رنگهای تیره و ترکیب بندیهای پیچیده برای این گروه سنی آزار دهنده است، در واقع هرچه از کودکی به نوجوانی نزدیک میشویم رنگ و سادگی جذابیت خود را برای مخاطب از دست میدهد و پیچیدگیهای فرمی جذابتر میشوند. به طور کلی زبان هر متن نوع تصویرگری خاص خود را به تصویرگر پیشنهاد میدهد و تصویرگر با توجه به سلیقه و دریافت خود متن را ترجمان بصری میکند. *تصویرگر وظیفه دارد که کارش را در راستای متن خلق کند فارس: چه نکتههایی باید لحاظ شود تا متن و تصویر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و هرکدام معنای مستقلی پیدا نکنند؟ نویسنده در واقع جهانی را با کلمات بنا میکند که تصویرگر آن جهان را به تصویر میکشد و کار هر دو در ارتباط با یکدیگر شکل میگیرد. هر چه قدر تصویرگر به نکاتی که در متن مطرح شده به عنوان راهنمای ایجاد تصاویر و ویژگیهای آن توجه دارد و وابسته است، نویسنده توانمند و خلاق خصوصا در حوزه کودک به وجوه تصویری متنش در حین نوشتن دقت لازم را دارد، تا تصویر جذابتری توسط تصویرگر خلق شوند.
از آنجا که ارتباط این دو گروه تصویرگر و نویسنده با هم کتاب را میسازند اگر در راستا و مکمل یکدیگر نباشند مخاطب را گیج و کلافه میکنند، خصوصا در مورد مخاطب کم سالتر، وقتی تصویرگر راه جداگانهای میرود و متن راه دیگری را، نمیتواند ارتباط این دو را درک کند و موجب پس زدن کتاب میشود. *تصویرگر موفق نکاتی را به متن اضافه میکند این است که تفاوت نقاشی و تصویرگری بیش از هر زمانی رخ مینماید، تصویرگر وظیفه دارد که کارش را در راستای متن خلق کند و مواردی که به سلیقه خود در بخش تصویر کم یا زیاد میکند به روند روایت و محتوای متن آسیب نرساند، تصویرگر موفق در حالی که متن را به تصویر میکشد و محتوا را مخدوش نمیکند نکاتی را نیز به متن اصلی اضافه میکند که به شیرینتر شدن اثر و درک بهتر آن کمک میکند، اما این مساله نباید موجب شود که تصویر از متن جدا شود و راه دیگری را برود. *ایجاد ناامنی در دنیای کودکی برای نمایش توانایی تصویرگر پذیرفتنی نیست فارس: با توجه به اهمیت امنیت روانی و ذهنی کودکان و نوجوانان چه میزان باید در تصویرسازی دقت شود تا تصاویر این امنیت و آرامش را بر هم نزند و آیا خرج کردن این حساسیت ضروری است؟ این بحث بسیار تخصصی است و روانشناسان و کارشناسان کودک باید در این حیطه نظر بدهند ولی من شخصا به عنوان یک تصویرگر بسیار به دنیای زیبا و پر از زیبایی و آرامش کودکان احترام میگذارم، حتی اگر شخصیت منفی در داستان وجود دارد تلاش میکنم منجر به خلق تصویری مخوف و دهشتناک نشود.
دنیای کودکی با توجه به لطافت و نقش مهمش در همه دورانهای بعدی حیات هر فرد بسیار دوران حساس و پراهمیتی است که من فکر میکنم هیچ فردی حق ندارد آنرا تهدید کند، حال اگر این تهدید در قالب کتاب یا هر کالای فرهنگی باشد فاجعه بارتر است. اینکه تصویرگری برای جلوه و بروز تواناییهای تکنیکی یا تمایلات فردیاش دنیای کودکان را دچار ترس و ناامنی کند به نظر من اصلا پذیرفتنی نیست، اینجا از جمله مواردی است که نقش مدیر هنری در سپردن و هدایت تصویرگر در راستای به تصویر در آوردن متن را میتوان مشاهده کرد، مدیر هنری نباید اجازه دهد تا تصویرگری با خلق چنین تصاویری دنیای کودکان را دچار لطمه کند. فارس: آیا در تصویرگری کتاب کودک خطوط قرمز وجود دارد؟ و اگر وجود دارد آنها چیست؟ این سوال هم مانند سوال پیشین نیاز به نظرات کارشناسان و صاحبنظران این حیطه دارد ولی تا جایی که من به عنوان یک تصویرگر در کارهایی که به تصویر کشیدهام به آن برخوردهام. خط قرمزها را میتوان به دو بخش کلی تقسیم کرد: اول خط قرمزهایی که به دلیل قوانین ارشاد و جامعه ایرانی باید به آنها توجه داشت و دوم، خط قرمزهایی که به حیطه تکنیکی و زبان هنری مربوط میشود، استفاده نکردن از رنگهای تیره، فرمهای عجیب و ترسناک و البته نامفهوم که ذهن کودک را به دلیل دانش کمتر او و عدم توانایی در ک آن دچار آزار خواهند کرد از دیدگاه من از جمله خط قرمزهای تصویرگری هر متنی است. *داستان و تصویر خلاقانه مخاطب خود را پیدا میکند فارس: بازخوردی از میزان ارتباط مخاطب با آثارتان داشتهاید؟ و به طور کلی مخاطب ایرانی چه میزان با آثار ایرانی ارتباط بر قرار میکند؟ متاسفانه آمار دقیقی از موفقیت کتابها وجود ندارد و اگر هم وجود دارد تاکنون در دسترس من نبوده است، البته با گسترش و آسان شدن ارتباطات گسترده اجتماعی مجازی در مواردی والدین نظرات کودکانشان را به ما میرسانند. من معتقدم داستان خلاقانه و تصویر مناسب همواره مخاطب خود را پیدا میکند و این به ایرانی وخارجی بودن کار ربطی ندارد.
البته اخیرا جایزهای با عنوان گوزن زرد طراحی شده است که داوران آن والدین و کودکان هستند و من نیز در بخش طراحی با ایشان همکاری کردم، این جایزه از آنجا که این بار مخاطبان آثار را وارد حوزه نظر دادن در مورد آثار کرده است به نظرم حرکت جالبی است و امیدوارم ادامه یابد تا کم کم اثرات خود را بر جامعه تصویرگری و ادبیات کودک بگذارد. *جشنوارهزدگی موجب جذب کودکان به آثار ترجمهای شد فارس: امروز وضعیت تصویرگری کتب کودک را چگونه ارزیابی میکنید؟ خوشبختانه در این سالها توجه به مخاطب و ارتباط بیشتر بین متن و تصویر مورد توجه قرار گرفته است، البته زمان زیادی لازم است تا این امر نهادینه شود اما این نکته که تصویرگران به مخاطبان خود میاندیشند به نظرم نکته بسیار مهمی است، همانطور که میدانیم هنوز و در گذشته بسیاری از تصویرگران کم توجه به متن و کارکرد و سن مخاطبش به خلق آثار هنری برجستهای پرداختند که اگرچه مورد توجه و اقبال جشنوارههای بسیاری بوده و هست اما برای کودکان جذابیتی نداشته و ندارد، این امر به گرایش بیشتر کودکان به آثار ترجمه منتهی شد و در واقع این عرصه را به گونهای میدان زورآزمایی تکنیکی و جشنواره زدگی سوق داد. اما در سالهای اخیر این دیدگاه روبه تغییر است و امیدوارم هر روز بر تعداد آثاری که با داشتن ارزشهای والای هنری برای مخاطبان نیز جذاب است افزوده گردد. این روزها اقبال به دنیای تصویرگری بسیار زیاد شده است و دانشگاهها و آموزشگاههای زیادی این رشته را آموزش میدهند، اما نکتهای که به نظرم مورد فراموشی قرار گرفته است، احساسات و تخیل و بیان فردی است. همه ما میدانیم که آموزش و تواناییهای تکنیکی و دانشهای مرتبط مثل تاریخ هنر و دیدن آثار هنرمندان دیگر همه لازمه آغاز کار است، اما ترجمان فردی و اصالت است که کار را ماندگار و جذاب میکند. امید که این نیروی تازه که به کالبد تصویرگری دمیده شده است با مدیریت درست و شناخت نیازهای جامعه نشر و بررسی تجربیات افراد با تجربهتر به پویایی و رشد بیشتر تصویرگری منتج شود. فارس: یکی از مسائل مهم در بحث حوزه کودک و نوجوان و به طور کلی نشر، حمایت از پدیدآورندگان است. سهم تصویرگران از این حمایتها چه میزان است؟ متاسفانه باید بگویم حمایت از تصویرگران بسیار ناچیز است. پارسال در پروژهای حضور داشتم و قرارشد که درصدی از مبلغ پشت جلد در هر نوبت چاپ به تصویرگران پرداخته شود اما درصدی که در نظر گرفته شد اینقدر ناچیز است که تقریبا میتوان گفت در حد صفر است، خصوصا در حیطه کتابهای تصویری که بار سنگینی بر دوش تصویرگران است باید در مسائل مادی به حیطه تصویرگری توجه بیشتری شود، در بخش حق الزحمهها هم مبالغ پرداختی واقعا در برابر تلاش فعالان این حوزه در اکثر موارد واقعا منصفانه نیست. فارس: آیا انجمنها و یا صنوف مرتبط با تصویرگری وجود دارد و چقدر به مشکلات صنفی این هنرمندان رسیدگی میشود؟ انجمن فرهنگی هنری تصویرگران به عنوان باسابقهترین تشکل در حیطه تصویرگری، فعالیت طولانی دارد اما یک تشکل صنفی نیست، همچنین انجمن تصویرگران کتابچهای طراحی کرده است که تعرفه برای تصویرگری را در آن به طور بسیار منظمی ارائه داده است و حتی نمونه قراردادی را نیز ارائه کرده است.
من عضو پیوسته انجمن هستم و دوسال نیز مسئول کمیته آموزش انجمن بودم و اتفاقا در دوره مسئولیتم مجموعه نشستهای «اتاق روشن» را طراحی کردم که در بخشهایی از آن به مسائل تصویرگران حرفهای مانند شرایط بستن قراردادها و مسائل حقوقی آن پرداخته شد و توسط انجمن و در خانه هنرمندان برگزار شد. انجمن تصویرگران تلاش میکند تا در جلسات و نشستهای خود مسائل حرفهای و حقوقی را به اعضایش متذکر شود که در موارد بسیاری راهگشاست اما به نظرم خود تصویرگران نیز باید در راستای حرفهایتر شدن شرایط تلاش کنند تا مشکلات کمتری گریبانگیرشان شود، اما همانگونه که همه میدانیم برای رسیدن به اهداف هنوز راه درازی در پیش هست. فارس: جوایز ادبی حوزه کودک و نوجوان که در کشور برگزار میشود چه اندازه به حوزه تصویرگری توجه نشان میدهند؟ اگر جایزهای در حوزه ادبیات باشد قطعا ملاک انتخاب و برتری آثار در آن ادبیات خواهد بود، اما جوایز متعددی هم در حیطه تصویرگری و طراحی کتاب وجود دارند که انگیزههای زیادی را در تصویرگران ایجاد میکند. *تصویرگران برای شناساندن رشته خود تلاش کنند فارس: چرا تصویرگران مانند نویسندگان شناخته نشدهاند؟ این مساله دلایل زیادی میتواند داشته باشد سابقه طولانیتر نویسندگان در ایران و شاید تبلیغات بیشتر در حوزه ادبیات به نسبت حوزه تصویرگری میتواند دلیل این امر باشد اما احساس میکنم اخیرا توجهها به حیطه تصویرگری بیشتر شده است و حتی در برنامههای تلویزیونی و رادیویی هم در مواردی به تصویرگری پرداخته میشود. اما با توجه به کم کاریها و کم پرداخته شدن به حیطه تصویرگری تاکنون راه پیشرو بسیار طولانی است. من خودم اخیرا چند مصاحبه رادیویی داشتم و دوستان و اساتیدی بسیاری هم در برنامههای تلویزیونی و رادیویی شرکت میکنند. البته به نظر من خود تصویرگران نیز باید به شناساندن و معرفی رشته خود تلاش بیشتری کنند. حیطه تصویرگری یکی از پرافتخارترین رشتهها در هنرهای تجسمی ایران در جهان بوده است و جایگاه بالایی در میان سایر کشورها در حیطه تصویرگری دارا هستیم و حیف است که مردم کشورمان اینقدر با این رشته ناآشنا باشند. انتهای پیام/و
95/04/30 :: 12:36
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]
صفحات پیشنهادی
گفتوگوی تفصیلی فارس با مظفر سالاری «رویای نیمه شب» برای مخاطب عام نوشته شده است/ انتظار نداشتم کتاب
گفتوگوی تفصیلی فارس با مظفر سالاریرویای نیمه شب برای مخاطب عام نوشته شده است انتظار نداشتم کتاب دیده شود نظرات ضد و نقیض است حجت الاسلام مظفر سالاری نویسنده رمان رویای نیمه شب گفت این رمان اثری نیست که بتوان به عنوان یک اثر شاخص ادبی روی آن انگشت گذاشت خبرگزاری فارس - حسام آگفتوگوی تفصیلی فارس با معاون رایزنی فرهنگی ایران در افغانستان نوروزی: تهاجم فرهنگی غرب و وهابیت دو لبه یک تیغ
گفتوگوی تفصیلی فارس با معاون رایزنی فرهنگی ایران در افغانستاننوروزی تهاجم فرهنگی غرب و وهابیت دو لبه یک تیغ علیه افغانستان هستند صداقت رسانههای ایرانی بر امنیتیسازی رسانههای غربی غلبه خواهد کرد معاون رایزنی فرهنگی ایران در افغانستان با اشاره به نقش رسانه ها و رایزنی ایران دردر گفتوگو با فارس امین زندگانی: کیفیت آثار نمایشی پایین آمده است/ سریالهایی که حرفی برای گفتن ندارند
در گفتوگو با فارسامین زندگانی کیفیت آثار نمایشی پایین آمده است سریالهایی که حرفی برای گفتن ندارند امین زندگانی گفت مدتی است که پیشنهادهای تصویری همه ما بازیگران به نسبت سابق کمتر شده است و از آن بدتر عدم کیفیت در آثاری است که تولید میشود که ضعف مشهودی در این گونه آثار دیدهترجمهای از آثار و فعالیتهای میرحسین موسوی، آیتالله منتظری، کدیور، سروش و حوادث سال 88 در نمایشگاه کتاب بیرو
ایلنا گزارش میدهد اختصاصی ترجمهای از آثار و فعالیتهای میرحسین موسوی آیتالله منتظری کدیور سروش و حوادث سال 88 در نمایشگاه کتاب بیروت شصتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب بیروت در حالی به کار خود ادامه میدهد که عناوینی با محوریت سیاستهای حسن روحانی و مذاکرات محمدجواد ظریف دشهردار اصفهان: آثار ارامنه اصفهان، ظرفیت بالایی برای جذب گردشگران دارد
شهردار اصفهان آثار ارامنه اصفهان ظرفیت بالایی برای جذب گردشگران دارد اصفهان- ایرنا- شهردار اصفهان گفت آثار ابنیه تاریخی و آداب و رسوم ارامنه اصفهان از ظرفیت بالایی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی برخوردار است به گزارش ایرنا مهدی جمالی نژاد روز چهارشنبه در حاشیه مراسم یکصدنمایشگاه کتاب زمینه جذب کودکان و نوجوانان به مطالعه است
خبرگزاری شبستان مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان گفت فراهم شدن فضایی جهت حضور خانواده ها از مهمترین مشخصات و ویژگی های نمایشگاه کتاب است مهدی جمال در حاشیه بازدید از نمایشگاه بزرگ کتاب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در سمنان با بیان اینکه برای کتابخوان تر شدن کودکان و نآثار مخرب تنبیه بدنی کودکان
روانشناسان کودک و نوجوان براین باورند که تنبیههای بدنی و سخت و خشن میتواند باعث بروز رفتارهای پرخاشگرانه و تهاجمی کودک در آینده شده و اغلب منجر به سوء رفتارهای جدی درواقع کودکی که تنبیه شده عکس العمل های منفی خود را در مهدکودک نشان میدهد و تنبیه مداوم باعث کینهتوزی وی میشودناصر تکمیل همایون در گفتوگوی مشروح با فارس تصریح کرد قوام داعیه مدرنیسم داشت/چرا مصدق، قوامالسلطنه را دستگیر
ناصر تکمیل همایون در گفتوگوی مشروح با فارس تصریح کردقوام داعیه مدرنیسم داشت چرا مصدق قوامالسلطنه را دستگیر نکرد دربار مسئول کشتار قیام 30 تیر بود درباره انگیزه واقعی استعفای دکتر مصدق در تیرماه 1331 گمانههای متنوعی مطرحند ناصر همایون تکمیل از موضع جانبداری از اندیشه و کرداردر گفتوگوی فارس با دبیر هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی مطرح شد رابطههای خویشاوندی و دوستانه عامل کوتاهی در رسی
در گفتوگوی فارس با دبیر هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی مطرح شدرابطههای خویشاوندی و دوستانه عامل کوتاهی در رسیدگی به تخلفات اقتصادی مدیران دبیر هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت رابطههای خویشاوندی و دوستانه در برخی از بخشها سبب کوتاهی مسؤولان در راستای رسیدگی به تخلفات اقتصادیعضو شورای داستان دفتر تخصصی ادبیات و زبان فارسی: آثار ارسالی به جشنواره ادبی چهارگاه هویت ملی و جهانی دارند
عضو شورای داستان دفتر تخصصی ادبیات و زبان فارسی آثار ارسالی به جشنواره ادبی چهارگاه هویت ملی و جهانی دارند عضو شورای داستان دفتر تخصصی ادبیات و زبان فارسی با بیان اینکه آثار ارسالی به جشنواره ادبی چهارگاه هویت ملی و جهانی دارند گفت هویت جهانی باید به جشنوارههای اصفهان بازگردد-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها