تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798240987




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معنی متافیزیک در بستر یونانی/ آغاز فلسفه یعنی آغاز متافیزیک


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه در کلاس فلسفه بنیاد فردید مطرح شد؛
معنی متافیزیک در بستر یونانی/ آغاز فلسفه یعنی آغاز متافیزیک
یک مدرس فلسفه درباره متافیزیک از نظرگاه هایدگر گفت: هایدگر بین آغاز فلسفه و سرآغاز آن تفاوت قائل است و می گوید اگر سرآغازی نبود اصلا فلسفه آغاز نمی شد. سرآغاز فلسفه هم با فیلسوفان پیشا سقراطی یعنی هراکلیت، پارمیندس و آنارکسی مندس است که آنها در فوسیس تأمل کردند.



به گزارش خبرنگار مهر، جلسه سوم کلاس «متافیزیک از منظر مارتین هیدگر» با تدریس حسن رحمانی از سری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های پژوهشی بنیاد حکمی و فلسفی احمد فردید عصر دیروز دوشنبه 7مهر در محل این بنیاد برگزار شد. رحمانی در این جلسه گفت: حوزه تعلیمی یونان در سه حوزه طبیعیات، منطقیات و اخلاقیات بود. یکی از شاگردان ارسطو رساله های او را جمع آوری کرد. ولی رساله ای از ارسطو را که در هیچ یک از این سه دسته نبود و به طبیعیات نزدیکتر بود؛ متافیزیک نام نهاد. هایدگر می گوید فلسفه یعنی فلسفیدن و ارسطو را آخرین فیلسوف یونانی معرفی می کند. یعنی فلسفه یونان با ارسطو تمام می شود و وقتی تمام شد در مدارس و برای صرف تعلیمات می رود.   وی افزود: هایدگر می گوید فلسفه علم نیست و دانستن نظریات فلاسفه، علم فلسفه و فلسفه خوانی است و نه فلسفه به معنای فلسفیدن. خواندن فلسفه، فلسفه را وارد حوزه های درسی می کند. ابن سینا متافیزیک را علم برین یا علم اعلا و یا همین فلسفه اولی می داند و دکارت ریشه همه علوم را از متافیزیک می داند. هایدگر وقتی می خواهد از متافیزیک بحث کند دانه دانه کلماتی که در یونان که روی هم متافیزیک شده تجزیه و تحلیل می کند. این مدرس فلسفه ادامه داد: Physis با کلمه بودن یعنی به وجود آمدن، پیدا شدن، رشد کردن، و بالیدن یکی است. رشد کردن خیلی باب شده و معانی دیگر را تحت الشعاع قرار داده است. این کلمه Physis در یونانی دو معنای اصلی دارد. یکی همین فیزیکال یعنی موجودات طبیعی یا طبیعت یاطبیعیات است که لزوما خدا آنها را نیافریده است بلکه خدایان یونانی هم را شامل می شوند. وقتی می گوییم طبیعت یعنی انسان یک موجود طبیعی مثل درختان و حیوانات است که قدیم هستند.دوم هم تِخنه Techne یعنی موجوداتی که ساخته بشر هستند. خودشان به طور طبیعی موجود نبوده  و صنعت و ساخته بشر هستند. رحمانی یادآورشد: هایدگر می گوید هیچکدام از این دو جای دیگری را نمی گیرد  و درجای هم قرار نمی گیرند و هردو در کنار هم هستند. یعنی Physis موجود و به یک معنا وجود معنی می دهد. آن وقت هایدگر می گوید وقتی این دو معنا در ارسطو می آید آغاز فلسفه است و پایان فلسفه هم به همین دو معنا، در فلسفه به وجود آمده است. این مدرس فلسفه ادامه داد: هایدگر بین آغاز فلسفه و سرآغاز آن تفاوت قائل است و می گوید اگر سرآغازی نبود اصلا فلسفه آغاز نمی شد. سرآغاز فلسفه هم با فیلسوفان پیشا سقراطی یعنی هراکلیت، پارمیندس ومندس است. هرچند گفته ها و سخنان کوتاهی از آنان باقیمانده است. هایدگر می گوید این سه فیلسوف در Physis تأمل کردند و سقراط و افلاطون و ارسطو هم در آن تفکر کردند و فلسفه را آغاز کردند. آغاز فلسفه یعنی آغاز همین متافیزیک. هایدگر برای روشن شدن سرآغاز و آغاز مثال بارش باران را می آورد می گوید ما یک دفعه می بینیم که از هوا باران می بارد ولی این بارش مسبوق به حرکت ابرها و وزش بادها و بارداری ابرهاست و اینها زمینه ساز باران هستند.  


۱۳۹۳/۷/۸ - ۱۱:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن