محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798197009
عرفان اسلامی (83) آب
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
عرفان اسلامی (83) آب نويسنده: استاد حسین انصاریان شرح كتاب مصباح الشريعة ومفتاح الحقيقة[ فَكَما أَنَّ رَحْمَتَهُ تُطَهِّرُ ذُنُوبَ الْعِبادِ كَذلِكَ نِجاساتُ الظَّاهِرِ يُطَهِّرُهَا الْماءُ لا غَيْرُ . قالَ اللّهُ تَعالى : وَهُوَ الَّذِى أَرْسَلَ الرِّيَاحَ بُشْراً بَيْنَ يَدَىْ رَحْمَتِهِ وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّماءِ مَاءً طَهُوراً [238] وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَىْءٍ حَىٍّ [239] .فَكَما أَحْيا بِهِ كُلَّ شَىْءٍ مِنْ نَعيمِ الدُّنْيا كَذلِكَ بِرَحْمَتِهِ وَفَضْلِهِ جَعَلَهُ حَياةَ الْقُلُوبِ ] همچنان كه رحمت آن جناب گناهان بندگان را از پرونده آنان پاك مىكند، به همان صورت نجاسات ظاهر را آب پاك مىكند و لاغير . حصر لاغير به احتمال زياد حصر اضافى است .خداوند متعال فرموده :و اوست كه بادها را پيشاپيش [ باران ]رحمتش به عنوان مژده دهنده باران فرستاد و از آسمان آبى پاك و پاك كننده نازل كرديم و هر چيز زندهاى را از آب آفريديم .و به تناسب اينكه هر موجود زندهاى از آب است ، پس براى ادامه حيات و زندگى ، نياز ضرورى به آب دارد ، در حقيقت مىتوان گفت حيات موجودات مساوق با آب است . و همان طورى كه به وسيله آب هر نعمتى از نعيم دنيا را زنده كرد هم چنان به فضل و رحمتش آب را كه مقدمه بسيارى از عبادات است و بدون آن نمىتوان راه به بساط قرب پيدا كرد ، حيات قلوب قرار داده . اوصاف آب حكيم بزرگوار ، ملا عبدالرزاق لاهيجى در تشريح اين جمله مىگويد :و انديشه كن در خلقت آب كه حكيم على الاطلاق به حكمت كامله خود آن را خلق كرده و به چند صفت آن را موصوف كرده كه هر كدام از آن صفات براى ترتب فوايد آب دخل عظيم دارد :اول : صفاى آب است كه اگر چركين و كثيف خلق مىشد ، باعث تنفر طبع مىبود و صلاحيت وساطت حيات قلب كه جوهر لطيف است نمىداشت ، چه تناسب ميان سبب و مسبب شرط است .دوم : رقّت و تُنُكى است كه اگر غليظ القوام مىبود مثل عسل ، تطهير چيزها به خصوص چيزهاى لزج به او نمىشد و آب هم محتاج به آب ديگر مىشد و نيز غلظت مانع مىشد از نفوذ كردن در عمق اجسام شخيه[240] با وجود احتياج به نفوذ و نيز بردن آن به جاهاى دور نيز متعسر بلكه متعذر مىشد !!سوم : وفور و بسيارى اوست كه اگر عياذا باللّه با عموم احتياج خلايق به او كم مىبود و به زحمت به دست مىآمد ، فقرا و ارباب حاجت در تحصيل آن به زحمت مىافتاد و رنج مىكشيدند .چهارم : پاك بودن كه اگر در اصل خلقت طهارت نمىداشت ، تطهير نجاسات به او نمىشد و بر وجودش فايده تمام مترتب نمىبود . [ وَتَفَكَّرْ فى صَفاءِ الْماءِ وَرِقَّتِهِ وَطَهُورَتِهِ وَبَرَكَتِهِ وَلَطيفِ امْتِزاجِهِ بِكُلِّ شَىءٍ وَفى كُلِّ شَىءٍ ] انديشه كن در صفا و رقّت و تُنُكى آب و در پاكى و پاك كنندگى آن و نفوذ كردن و ممزوج شدن آن به هر چيزى و در هر چيزى .و اين همه گفتار لطيف و مسائل عالى در جنب آب براى اين است كه به انسان توجه داده شود كه در صفاى باطن و رقّت قلب و آميزش با مردم مؤمن هم چون آب باش و از همه مهمتر هم چنان كه آب اصل مطهرات و بهترين عامل براى پاكى و پاكيزگى است ، تو نيز در جامعه پاك و پاك كننده باش ؛ به اين معنى كه در تمام شؤون زندگى سعى كن پاك باشى و با عمل و اخلاق و امر به معروف و نهى از منكر ديگران را نيز از آلودگى ها پاك نمايى .مولوى چنين مىگويد : آب گفت آلوده را در من شتاب گفت آلوده كه دارم شرم از آب گفت آب اين شرم بى من كى رود بى من اين آلوده زايل كى شود ز آب هر آلوده گر پنهان شود الحياء يمنع الايمان بود دل ز پايه حوض تن گلناك شد تن ز آب حوض دل ها پاك شد گرد پايه حوض دل گرد اى پسر هان ز پايه حوض تن مىكن حذر بحر تن بر بحر دل بر هم زنان در ميانشان برزخ لا يبغيان [ وَاسْتَعْمِلْهُ فى تَطْهيرِ الأَعْضاءِ الَّتى أَمَرَكَ اللّهُ بِتَطْهِيرِهَا وَاْتِ بِأَدائِها فَرائِضَهُ وَسُنَنَهُ فَإِنَّ تَحْتَ كُلِّ واحِدٍ مِنْها فَوائِدَ كَثيرَةً إِذا اسْتَعْمَلْتَها بِالْحُرْمَةِ انْفَجَرَتْ لَكَ عَيْنُ فَوائِدِهِ عَنْ قَريبٍ ] و به جاىآور فرائض و واجبات و مستحبات تطهير را ، مثل ازاله نجاست از بدن و لباس و مواضع وضو از براى نماز و طواف .در كنار هريك از صفات و آثارى كه براى آب گفته شد ، فوائد بسيارى است كه به شرط فكر و تأمل و عدم قساوت قلب فايده هر كدام از اين صفات براى متأمل منفجر و ظاهر مىگردد . [ ثُمَّ عاشِرْ خَلْقَ اللّهِ كَامْتِزاجِ الْماءِ بِالأَشْياءِ يُؤَدّى كُلَّ شَىْءٍ حَقَّهُ وَلا يَتَغَيَّرْ عَنْ مَعْناهُ مُعْتَبِرا لِقَوْلِ رَسُولِ اللّهِ صلىاللهعليهوآله : مثَلُ الْمُؤْمِنِ الْخالِصِ كَمَثَلِ الْماءِ ] فوائد آب براى اهل بصيرت اين جمله اشاره به فوائدى دارد براى اهل بصيرت از جوهر آب ظاهر مىشود ، امام صادق عليهالسلام مىفرمايد :لطف امتزاج آب به همه چيز اشارت است به طريق سلوك هر شخص انسان با بنى نوع خود ، يعنى اختلاط و معاشرت هر شخص با مردم بايد مثل امتزاج آب باشد به اشيا ، يعنى معاشرت بايد در نهايت هموارى و آسانى باشد و چنان كه ملاقات آب به هر چيزى مناسب آن چيز است و از حقيقت خود به در نمىرود مثلاً با اجسام متخلخله كه ملاقات مىكند مثل دوشاب و گل و غير اينها به ظاهر و باطن ملاقات مىكند و اثر خود را به هر جزء آن مىرساند و به اجسام صلبه كه ملاقات مىكند مثل سنگ و مانند آن به ظاهر آن ملاقات مىكند و بس ؛ پس آدمى نيز بايد چنين باشد و اختلاطش با هركس مناسب حال آن كس باشد ، اگر اختلاطش با مؤمنان خُلّص و صحيح الاعتقاد و يا با دوستان صادق العقيده باشد ، مجارات ظاهرى و باطنى مجوز است ، يعنى به ظاهر و باطن با او مىتوان آشنايى و رفاقت و ملاقات داشت و با غير اينان ملاقات ظاهرى كافى است تا وقتى كه بر اثر اين ملاقات ظاهرى آنان هم مانند انسان اهل باطن و عقيده و دين شوند .خلاصه انسان بايد مانند آب نسبت به خودش طاهر و نسبت به فرزندان و خانواده و اجتماعش مطهر باشد ، تا روى سعادت بيند و به خير دنيا و آخرت برسد .خداوند بزرگ ، انسان را در اصل خلقت برابر با آيه فطرت پاك خلق فرموده و انسان وظيفه و مسؤوليت دارد كه اين پاكى را در سايه توحيد و عمل به دستورهاى الهى حفظ كرده و در مقام پاك كردن ديگران نيز فعاليت كند .واى به حال كسى كه در قيامت در محضر حضرت دوست حاضر شود ، در حالى كه با گناه و عصيان ، خود و ديگران را نيز نجس كرده باشد !!نجس و منجس زندگى كردن از شأن انسان به دور است كه انسان در زمين جانشين خدا است و بايد در گردونه طهارت بگردد و اين طهارت را با دو بال امر به معروف و نهى از منكر به ديگران هم سرايت دهد و با تربيت و تزكيه مردم ، اثر نيكى از خود در عالم بگذارد .به قول شاعر خوش بيان ، عباس شهرى : قصه شنيدم كه يكى نيك مرد منزل ، در خانه سقراط كرد گفت به سقراط كه اى هوشيار از چه بود خانه تو تنگ و تار از چه بود خانه تو اى حكيم تنگ تر از كاسه چشم لئيم گفت به سقراط نگر ، خانه چيست خانه اگر تنگ بود عيب نيست تيره اگر خانه تنگ من است شكر خدا را كه دلم روشن است نيست در اين خانه چو ما را درنگ غم نخورم گر كه بود خانه تنگ با همه اين خانه كه مشتى است خاك پر نتوان كرد ز ياران پاك در پى آن باش كه در روزگار از تو بماند اثرى يادگار نيست هنر نقره و زر داشتن خانه بنا كردن و بگذاشتن قدرت شاهان بلند اقتدار چند صباحى است درين روزگار ليك بود تا فلك چيره دست سلطنت و حكمت سقراط هست [ وَلْتَكُنْ صَفْوَتُكَ مَعَ اللّهِ تَعالى فى جَميعِ طاعاتِكَ كَصَفْوَةِ الْماءِ حينَ أَنْزَلَهُ مِنَ السَّماءِ . وَطَهِّرْ قَلْبَكَ بِالتَّقْوى وَالْيَقينِ عِنْدَ طَهارَةِ جَوارِحِكَ بِالْماءِ ] امام صادق عليهالسلام مىفرمايد :بايد طاعت و بندگى تو براى خدا ، در صفا و خلوص و پاكى و عدم غش به اغراض مزيفه مضيعه مثل صفاى آب باشد در وقت فرود آمدن از آسمان ، چرا كه عمل مغشوش مقبول درگاه حضرت او نيست ، چنانكه در حديث آمده روز قيامت به رياكار مىگويند : مزد عملت را از كسى كه به خاطر او اين عمل را انجام دادى بگير و پاك كن دل خود را از آلايش كدورات و اوساخ ذنوب و معاصى و محلى و مزين ساز آن را به تقوا و يقين ؛ خلاصه در وقت تطهير اعضا از كثافات ظاهرى غافل از تطهير كثافات باطنى نباش ، چنانكه آلودگى هاى ظاهر را به خاطر نظر خلايق پاك مىكنى ، آلودگى هاى باطن را به خاطر نظر حق پاك كن كه پاكى باطن اهم از ظاهر و قابل مقايسه با آن نيست .از خداوند بزرگ بخواهيم كه بعد از فراگيرى اين روايات پر قيمت ـ كه از درياى مواج علم حضرت صادق عليهالسلام به ما رسيده ـ به آن عمل كنيم كه اثر در عمل است نه در علم تنها .گروهى فرا مىگيرند و مىآموزند ، براى اينكه به ديگران بياموزند ، اينان تيرهبخت و بيچارهاند ، حمّالى علم كار مهمى نيست ، فرا گرفتن و عمل كردن و ياد دادن ارزش دارد .قالَ الْخِضرُ لِمُوسى عليهماالسلام : يا مُوسى تَعَلَّمِ الْعِلْمَ لِتَعْمَلَ بِهِ ولا تُعَلِّمْهُ لِتُعَلِّمَهُ فَيَكُونُ عَلَيْكَ بُورُهُ وَلِغَيْرِكَ نُورُهُ ثُمَّ تُوارِى الْخِضْرُ وَبَقِىَ مُوسى يَبْكى[241] .خضر به موسى فرمود : علم را براى عمل بياموز نه براى ياد دادن تنها كه در ياد دادن تنها براى تو هلاكت و براى دانشآموز تو نور است ، آن گاه خضر موسى را رها كرد و رفت و موسى در تنهايى گريه كرد . ... ادامه دارد.پی نوشت ها :[238] ـ فرقان 25 : 48 . [239] ـ انبياء 21 : 30 . [240] ـ شخيه : اجسام زبر و خشك .[241] ـ مخلاة : 5 . منبع: http://erfan.ir/خ
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 475]
صفحات پیشنهادی
عرفان اسلامی (83) آب
عرفان اسلامی (83) آب نويسنده: استاد حسین انصاریان شرح كتاب مصباح الشريعة ومفتاح الحقيقة[ فَكَما أَنَّ رَحْمَتَهُ تُطَهِّرُ ذُنُوبَ الْعِبادِ كَذلِكَ نِجاساتُ الظَّاهِرِ يُطَهِّرُهَا الْماءُ لا غَيْرُ .
عرفان اسلامی (83) آب نويسنده: استاد حسین انصاریان شرح كتاب مصباح الشريعة ومفتاح الحقيقة[ فَكَما أَنَّ رَحْمَتَهُ تُطَهِّرُ ذُنُوبَ الْعِبادِ كَذلِكَ نِجاساتُ الظَّاهِرِ يُطَهِّرُهَا الْماءُ لا غَيْرُ .
آيا فردي سلطهجو و مقتدر هستيد؟...
آيا فردي سلطهجو و مقتدر هستيد؟...- دين پژوهی عرفان اسلامی 84 آداب خروج از ... عرفان اسلامی 83 آب نگاهی گذرا به سوره حمد 3 مواضع و عملکرد علامه محمد باقر ...
آيا فردي سلطهجو و مقتدر هستيد؟...- دين پژوهی عرفان اسلامی 84 آداب خروج از ... عرفان اسلامی 83 آب نگاهی گذرا به سوره حمد 3 مواضع و عملکرد علامه محمد باقر ...
درآمدي بر مطالعه مقايسهاي عرفان اسلامي و ذن بودائي(قسمت دوم)
درآمدي بر مطالعه مقايسهاي عرفان اسلامي و ذن بودائي(قسمت دوم)-درآمدي بر مطالعه مقايسهاي عرفان اسلامي و ذن ... او نيستند؛ مانند آب دريا و امواج آن كه در واقع، امواج، چيزي جز آب دريا نيستند، جز آنكه اختلاف امواج و كثرت آنها، .... .83 لأكلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم.
درآمدي بر مطالعه مقايسهاي عرفان اسلامي و ذن بودائي(قسمت دوم)-درآمدي بر مطالعه مقايسهاي عرفان اسلامي و ذن ... او نيستند؛ مانند آب دريا و امواج آن كه در واقع، امواج، چيزي جز آب دريا نيستند، جز آنكه اختلاف امواج و كثرت آنها، .... .83 لأكلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم.
عرفان اسلامی (71) گریه
عرفان اسلامی (71) گریه نویسنده : استاد حسین انصاریان شرح كتاب مصباح الشريعة ومفتاح الحقيقة ... شروع فرمود آن حضرت در سئوال از حق و اهتمام نمود در دعا و آب از ديدههاى مباركش جارى بود پس بدين گونه دعا را ادامه داد . .... پي نوشت : [121] ـ مائده 5 : 83 .
عرفان اسلامی (71) گریه نویسنده : استاد حسین انصاریان شرح كتاب مصباح الشريعة ومفتاح الحقيقة ... شروع فرمود آن حضرت در سئوال از حق و اهتمام نمود در دعا و آب از ديدههاى مباركش جارى بود پس بدين گونه دعا را ادامه داد . .... پي نوشت : [121] ـ مائده 5 : 83 .
عرفان اسلامی (97) علم حق
عرفان اسلامی (97) علم حق-عرفان اسلامی (97) علم حق نویسنده : استاد حسین انصاریان ... آن وقت حساب كنيد چه اندازه آب در عالم است و چقدر موجود كه وجود همه آنها از اتم مركب است در .... الشيعة : 7/137 ، باب 58 ، حديث 8938 ؛ بحار الأنوار : 4/83 ، باب 2 ، حديث 11 .
عرفان اسلامی (97) علم حق-عرفان اسلامی (97) علم حق نویسنده : استاد حسین انصاریان ... آن وقت حساب كنيد چه اندازه آب در عالم است و چقدر موجود كه وجود همه آنها از اتم مركب است در .... الشيعة : 7/137 ، باب 58 ، حديث 8938 ؛ بحار الأنوار : 4/83 ، باب 2 ، حديث 11 .
نقد عرفان کیهانی (2) بخش عمومی ، اساسنامه
عرفان اسلامی شیعه یا عرفان اسلامی اهل سنت و برخی گروههای صوفیه از اهل تسنن که با عرفان شیعی قرابت دارند؟ عرفان ... آیا جغرافیا و آب و هوا در شهود سالک نقش ندارد؟
عرفان اسلامی شیعه یا عرفان اسلامی اهل سنت و برخی گروههای صوفیه از اهل تسنن که با عرفان شیعی قرابت دارند؟ عرفان ... آیا جغرافیا و آب و هوا در شهود سالک نقش ندارد؟
«محبت »،آموزه ي اخلاقي- مسيحي ـ اسلامي (1)
افزون براين ،محبت در عرفان اسلامي نيز داراي معنايي رفيع است . ... که قسمت پر آب است و بدان ناميده شده است چون محبت نهايت فراواني مهماتي است که در دل پديد مي آيد . ... الخدمه (7) محبت درقرآن کريم در قرآن کريم کلمه ي حب و فعل و مشتقات آن 83 باربه ...
افزون براين ،محبت در عرفان اسلامي نيز داراي معنايي رفيع است . ... که قسمت پر آب است و بدان ناميده شده است چون محبت نهايت فراواني مهماتي است که در دل پديد مي آيد . ... الخدمه (7) محبت درقرآن کريم در قرآن کريم کلمه ي حب و فعل و مشتقات آن 83 باربه ...
نويسنده: حسين غفاري عرفان يا تصوف
16 نوامبر 2008 – نويسنده: حسين غفاري عرفان يا تصوف-نويسنده: حسين غفاري عرفان يا تصوف خبرگزاري فارس: ... از طرف ديگر، لفظ عرفان به جاي لفظ علم - به معناي دقيق آن در صدر اسلام - نيز به كار ميرفت. ... دلق ريا به آب خرابات بركشيم»(1) ..... ج 5، ص 462 ( به نقل از بحارالانوار، ج 77، ص 91 و ج 83، ص 368)؛ تحت العقول؛ ص 256.
16 نوامبر 2008 – نويسنده: حسين غفاري عرفان يا تصوف-نويسنده: حسين غفاري عرفان يا تصوف خبرگزاري فارس: ... از طرف ديگر، لفظ عرفان به جاي لفظ علم - به معناي دقيق آن در صدر اسلام - نيز به كار ميرفت. ... دلق ريا به آب خرابات بركشيم»(1) ..... ج 5، ص 462 ( به نقل از بحارالانوار، ج 77، ص 91 و ج 83، ص 368)؛ تحت العقول؛ ص 256.
طلایهدار عبادت و عرفان
طلایهدار عبادت و عرفان نويسنده:عبدالکریم پاکنیا سخن آغازین: از منظر فرهنگ ... احادیث و روایات: حضرت فاطمه (س):آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد. .... (9) دوش وقتسحر از غصه نجاتم دادند واندر آن ظلمتشب آب حیاتم دادند چه مبارک ..... 36) مفتاح الفلاح، ص176; بحارالانوار، ج83، ص354 .
طلایهدار عبادت و عرفان نويسنده:عبدالکریم پاکنیا سخن آغازین: از منظر فرهنگ ... احادیث و روایات: حضرت فاطمه (س):آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد. .... (9) دوش وقتسحر از غصه نجاتم دادند واندر آن ظلمتشب آب حیاتم دادند چه مبارک ..... 36) مفتاح الفلاح، ص176; بحارالانوار، ج83، ص354 .
تاپيك ويژه " سهراب سپهري " شاعر و عارف آب و آيينه
تاپيك ويژه " سهراب سپهري " شاعر و عارف آب و آيينه-online-amir05-10-2006, ... .tebyan.net/Adabi-Honari/83/03/movie/SOHRAB%20SEPEHRI1-830231-64. .... تا آنجا كه به نوعي عرفان و وحدت وجود ميرسد، بويژه نوعي وحدت وجود كه در او پانيشادها و فلسفههاي هند وجود دارد. .... پيام رييس جمهوري اسلامي ايران به همايش بين المللي حمايت از م.
تاپيك ويژه " سهراب سپهري " شاعر و عارف آب و آيينه-online-amir05-10-2006, ... .tebyan.net/Adabi-Honari/83/03/movie/SOHRAB%20SEPEHRI1-830231-64. .... تا آنجا كه به نوعي عرفان و وحدت وجود ميرسد، بويژه نوعي وحدت وجود كه در او پانيشادها و فلسفههاي هند وجود دارد. .... پيام رييس جمهوري اسلامي ايران به همايش بين المللي حمايت از م.
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها