واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خراسان و حوزه علمیه آن قطب علمی تشیع و جهان اسلام بوده است به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد در دومین همایش تفسیر و تفسیرنگاری حوزه علمیه خراسان در سده اخیر که صبح امروز با محوریت واکاوی تفسیر خلاصهالبیان آیتالله سید هاشم میردامادی نجفآبادی در تالار دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از ویژگیهای خراسان این است که پشتوانهای برای علوم اسلامی قرآنپژوهی است. وی ادامه داد: در حوزه تشیع چند مرحله تاریخی را در جایگاه خراسان در قرآنپژوهشی و عمدتاً تفسیر میتوان برشمرد که مرحله اول آن از دوران غیبت تا عصر صفویه، دوره دوم از صفویه تا قرن چهارده و مرحله سوم بعد از قرن چهارده است. صالحی افزود: در فضای غیبت تا صفویه نقش قابل توجهای را در جایگاه تفاسیر خراسان و یا خراسانیهایی که در این جایگاه قرار داشتند و به دیگر نقاط رفتند مشاهده میکنیم که از برجستهترین آنها میتوان به شیخ طوسی یکی از علمای تشیع نظریهپرداز در علوم قرآنی و اسلامی و تفسیر نام برد. معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: شیخ طوسی در منطقه طوس متولد و سپس به بغداد رفته است؛ وقتی به آن منطقه وارد میشود حدود 23 سال سن داشته و در کنار شیخ مفید رشد و نمو نموده، اما ریشه اصلی آن به خراسان برمیگردد؛ بهطوری که در بغداد «آثار» به برجستهترین منابع شیعه تبدیل میشود. وی اضافه کرد: بعد از شیخ طوسی نیز بزرگانی مانند شهید عطار نیشابوری که از شاگردان شیخ طوسی بودند در این منطقه رشد میکنند که نقش قابلتوجهای در انتقال قرآنپژوهی دارند. صالحی، شیخ ابوالفتوح رازی را از دیگر مفسران منطقه خراسان دانست و عنوان کرد: ریشه اجداد فقه نیز به این منطقه باز میگردد و بعد از آن به تفسیر طبرسی به عنوان امینالسلام میرسیم که نویسنده آن نیز متولد منطقه بیهق و سبزوار است و نقش مهمی در بحث تفسیری حوزه مشهد و حتی کل جهان اسلام داشته است. وی با بیان اینکه شاگردان شیخ طبرسی در حوزه مشهد قابل توجه هستند، اظهار کرد: افرادی مانند ابن شهر آشوب و قطب راوندی نمونهای از این شاگردان هستند که در ادامه در انتشار اندیشههای تفسیری و پژوهشهای قرآنی در منطقه خراسان تاثیر میگزارند. معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مرحله دوم، از صفویه تا قرن چهارده، اضافه کرد: صفویه نقش مهمی در استحکام و تحکیم علوم قرآنی از جمله تفسیر داشته که در این زمینه سلسله تبارشناسی قرآنپژوهی در خراسان و بهویژه در جهان تشیع مهم است. صالحی دوره سوم را از قرن چهارده به بعد دانست و گفت: در این دوران خراسانیهایی را داریم که از حوزه خراسان بیرون رفته اما رگههایی از تفکر تفسیری این منطقه را گرفته و حفظ کردهاند که تعداد قابل توجهی هستند. وی اظهار کرد: در حوزه علمیه قم و تهران نیز شهید مطهری حضور داشته که البته مدتی را نیز در مشهد بوده و لذا از حوزه تفسیری این منطقه نیز بهره بردهاند. صالحی اضافه کرد: در قرن چهارده در حوزه خراسان صاحب رویکردهای مبارکی در حوزه قرآن هستیم که برخی ادامه دورههای قبلی است، اما چند رویکرد خاص را نیز در صد سال اخیر شاهد هستیم. وی با اعلام اینکه رویکرد اول، رویکرد معارفی به قرآن است، تصریح کرد: با توجه به وجود مهدی اصفهانی و مکتب خراسان شاهد تفسیرهای موضوعی در این زمینه هستیم که بیانیه الفرقان سید مجتبی قزوینی نیز نمونه دیگر است. معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد عنوان کرد: رویکرد دوم علمی و اجتماعی است؛ در واقع همه علوم جدیدی که در فضای قرن چهارده شکل میگیرد که تفسیر نوین محمدتقی شریعتی نمونهای از آن است. وی ادامه داد: رویکرد سوم تفسیر نظاممند است که نمونهای از آن را در سال 47 در جلسات تفسیر حوزه و محافل دانشجویی میبینیم. صالحی عنوان کرد: این نگاه در واقع یک نگاه نظاممند است و به دنبال احیاء و بازسازی است؛ البته نمونه دیگری از تفسیر در سال 92 به چاپ رسیده و بر اساس این نگاه به قرآن باید با یک دید دینی نگریست تا قرآن را بر مبنای تمدنسازی نوین قرار دهیم که این رویکرد کمنظیر و قابل توجه است. وی نگاه چهارم را رویکرد اجتماعی عمقی و عامهگرا دانست و افزود: در این نگاه به گونهای تفسیر میکنند که تودههای مردم نیز بتوانند در کنار علما از آن بهرهمند شوند که تفسیر مرحوم میردامادی نمونهای از آن است. معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه این سبک برای خودش نیازمند واکاوی دقیقی است، گفت: ویژگی این سبک آن است که اجتهاد روایی و زینتبخشی به روایات باعث تأثیرپذیری بیشتر مردم از آن میشود. وی عنوان کرد: لذا این دو رویکرد جدید در حوزه خراسان که یکی نگاه سیستمی تمدنی به قرآن است و بنیانگذار آن رهبر معظم انقلاب است، نشان میدهد که چطور مفاهیم باید نوسازی شود و در رویکرد دوم به دنبال آن هستیم که قرآن را به گونهای عرضه کنیم که خواص و عوام در کنار یکدیگر از آن بهره ببرند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]