محبوبترینها
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798749389
تحقق انقلاب فرهنگی در گرو انقلاب تربیتی است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت شفاهی دکتر جمیله علم الهدی؛
تحقق انقلاب فرهنگی در گرو انقلاب تربیتی است
شناسهٔ خبر: 2495912 جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
دین و اندیشه > اندیشمندان
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی گفت: تحقق انقلاب فرهنگی در گرو یک تحول عمیقتر یعنی انقلاب تربیتی است. ولی ما بر اساس همان تفکر مدرن حرکت کردیم به تدوین فلسفه و سند برای این تحول بسنده کردیم. به گزارش خبرنگار مهر، دکتر جمیله علم الهدی در این یادداشت شفاهی به این پرسش پاسخ می دهد که چرا در انقلاب سیاسی همراه امام شدیم ولی در انقلاب فرهنگی و انقلاب تربیتی و تحول در علوم انسانی موفق به همراهی نشدیم؟ متن این یادداشت شفاهی به این شرح است: دلیل همراهی ما در انقلاب سیاسی سال ۵۷ این بود که می دانستیم برای براندازی نظام سلطنت چه کار باید بکنیم، ما ضرورت و راه مبارزه یعنی اعتراض و مقاومت و شکنجه و شهادت را خوب درک می کردیم زیرا هم نظام سلطنتی و هم راهکارهای انقلاب سیاسی عینی و قابل مشاهده بودند؛ اما وقتی امام از انقلاب فرهنگی سخن گفت و ما را برای این کار بزرگتر فراخواند دیگر درک آن و یافتن راهکار آن بسیار مشکل شد. ما نمیدانیم دقیقاً چه باید بکنیم، چون اولاً اینها اموری انتزاعی و ذهنی اند و ثانیاً مدل تاریخی و مشهوری که قابل بکارگیری و تقلید باشد نداریم یا اگر داریم آن را نمی شناسیم. برای شناختن یک مدل انقلاب فرهنگی در تاریخ اسلام یا تاریخ سایر فرهنگها نیز لوازم مهمی مورد نیاز است نظیر توان بازخوانی و تحلیل تاریخی که از آن هم محروم هستیم.انقلاب فرهنگی، خود در گرو یک انقلاب عمیق تر است که از آن با عنوان تحول در تعلیم و تربیت یاد می شود. دقت کنید خداوند عزیزترین عزیزان خود را به خاطر تربیت بشر به زمین فرستاد و آنها را طبق فرمایش قرآن در بیوتی قرار داد«الله نور السموات و الارض مثل نوره کمشکوه....فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیه اسمه» و سپس برای تریت بشر ایشان را به سختی انداخت. در حالی که می توانست مردم را وادار کند به ایمان و آنها را به اجبار مورد تعلیم و تربیت قرار دهد. بنابراین تربیت بشر در گرو به رسمیت شناختن اختیار و آزادی اوست. این مطلب، به خصوص وقتی ما با دولت مدرن، قصد سامان بخشی به همه چیز از جمله شهروندان شهر صنعتی یا منابع و نیروهای انسانی سازمان ها و کارخانه های مدرن را در سر داریم بسیار چالش برانگیز است و ما به عنوان مدیران و مسئولان نظام مدرن تربیتی اصلاً تحمل آن را نداریم.عصر ما، دوره ظهور دو مرد الهی است که ضرورت انقلاب اسلامی و مراحل تکامل و گسترش آن را به خوبی فهمیده اند و ما را به آن دعوت می کنند ولی ما که گوش هایمان مدرن شده نمی توانیم سخن آنها را درک کنیم. در انقلاب سیاسی تغییر حاکمیت مطرح بود لذا موضوع روشن بود و تقریباً متوجه شدیم امام چه میفرمایند و لذا ایشان را همراهی کردیم. اما ایشان بعد از این انقلاب، ما را دعوت به انقلاب دیگری کردند و آن انقلاب فرهنگی بود. حوزه، دانشگاه و دستگاه های حاکمیتی فرهنگ، یا به درستی دعوت امام را درک نکردند یا راه و روش مناسبی برای آن نیافتند.ریشه این فقدان به زعم من این است که اساساً تفکر ما، یک تفکر مدرن است. ذهن مدرن تمایل به ساختار و تشکیلات بروکراتیک دارد لذا ما بر اساس این نوع تفکر برای هر کار یک ستاد تشکیل میدهیم. این در حالی است که انقلاب خصلت هایی دارد که با سازمان دهی و ستاد سازی جور در نمی آید. تأسیس ستادهای متعدد برای انقلاب فرهنگی، ممکن است فوایدی داشته باشد ولی هرگز به معنای تحقق انقلاب فرهنگی نیست و ما هنوز نتوانستیم ظهورات انقلاب فرهنگی مورد نظر امام را نه در متن جامعه و نه در عرصه آموزش عالی که مورد خطاب مستقیم این دعوت بود مشاهده کنیم.نا گفته نماند که من مخالف تشکیل ستاد و برنامه ریزی فرهنگی نیستم. تشکیل ستاد مفید بود چرا که دست کم موضوع انقلاب فرهنگی در دستور کار باقی ماند و در طول زمان فراموش نشد اما این تمام آنچه امام فرمودند نیست. اگرچه نباید منکر زحمات زیادی که برای جهت گیری بحثهای فرهنگی شده است باشیم، لکن این زحمات تبدیل به «انقلاب» نشده است. آنچه باید به آن توجه داشت فروکاهش انقلاب فرهنگی به اصلاحات فرهنگی است. این روند تقلیل گرایی مربوط به زیر ساخت های مدرن و اتفاقاً فرهنگی ماست که باید مبتلا به انقلاب شود. نگرش سازمانی و تعهد به حفظ ساختارهای موروثی آموزش عالی ضمن تمایل به تغییر کارکردها در بهترین وضعیت می تواند به اصلاح منجر شود نه انقلاب. انقلاب فرهنگی به مثابه انقلاب علیه اندیشه و عمل مدرن است.در ادامه این جریان که ما هنوز در گیر فهم مسئله انقلاب فرهنگی بودیم، رهبری بحث تحول در تعلیم و تربیت را مطرح فرمودند. یعنی ایشان قبل از ما و به طور بسیار دقیق فهمیدند که تحقق انقلاب فرهنگی در گرو یک تحول عمیق تر یعنی انقلاب تربیتی است ولی این بار هم ما بر اساس همان تفکر مدرن حرکت کردیم و به تدوین فلسفه و سند برای این تحول بسنده کردیم. من خود شاهد بودم که عزیزان بسیاری برای نوشتن سند تحول، زحمات فراوانی کشیدند و به نظرم این کار لازم بود ولی بازهم فروکاهش تحول به تدوین سند تحول و اجرای آن به واقع یک فروکاهش نابخشودنی و قابل نقد است. نوشتن سند تحول، خود تحول نیست. تحول و انقلاب بخاطر عمق تغییراتی که باید رخ دهد، اساساً چیزی نیست که با یک ستاد و چند سند محقق شود.تحول در تعلیم و تربیت بسیار سخت و مشکل است. اگر سختی تربیت را نفهمیم، رسالت انبیاء و آمدن صد و بیست و چهار هزار پیغمبر را نمیفهمیم و ممکن است فکر کنیم که انبیاء ضعف مدیریت داشتند. فکر مدرن می پندارد که به راحتی می توان مردم را تربیت کرد و اگر انبیاء نتوانستند مردم را تربیت کنند به این علت بود که مدیریت نداشتند! برای فهم دشواری تربیت، سوره انعام را مطالعه کنید. سوره انعام به طور ویژه مسئله اش، مسئله ی تربیت است. آیه سی و پنج و سی شش این سوره به خوبی برای تبیین اراده حق تعالی به تربیت متکی بر آزادی دلالت دارد.دشواری در تربیت از آن روست که تربیت، اساساً موضوعی است کاملاً مبتنی بر آزادی بشر! این بشر آزاد باید با پای خود این مسیر ایمان و تقوا را بیاید. خیلی عجیب است که در همین آیه به پیامبر که از سر دلسوزی حریص به تربیت و رستگاری مردم است می فرماید: «فلا تکونن من الجاهلین». این تعبیر، تعبیر بسیار تند و عجیبی است برای پیامبری که عزیز و دردانه آفرینش و بهانه حق تعالی برای خلق عالم است. سپس تصریح می کند که خداوند اگر بخواهد، مردم ایمان می آورند ولی مردم باید با خواست خود و به رغم ناملایمات ایمان بیاورند؛ این یعنی تربیت.خداوند برای تربیت انسانها از بهترین بندگانش هزینه می کند و هدف از این همه مصائبی که بر اولیای حق نازل شده تربیت انسان است. خداوند، عزیزترین عزیزان خود را به خاطر مسئله تربیت بشر خلق کرد و آنها را برای تربیت بشر به سختی انداخت. ما در این سوره احزاب، مرثیه خداوند را می شنویم و اگر دقت کنید از مستحبات روز عاشورا، خواندن سوره احزاب است.پس تربیت، در گرو به رسمیت شناختن اختیار بشر است. این مطلب چیزی است که ما به خصوص وقتی دولت تشکیل می دهیم، اصلاً تحمل آن را نداریم. مسئله تربیت را باید با نگاهی غیرمدرن دید و این نگاه ریسک بالایی دارد چرا که ممکن است یک نفر هم تربیت نشود. فذا بحث بنده تا اینجا در یک جمله این است که انقلاب تربیتی سخت تر از انقلاب سیاسی است.مسئله بعدی تحول در علوم انسانی است که به نظر من این مسئله باز از همه مشکلتر است. در واقع این موضوعات به قدری پیچیده است که یک ستاد و یک قرارگاه نمی تواند آن را انجام دهد. این مطلب را عرض کردم تا بیان کنم تربیت بسیار بسیار پیچیده است و بخش اعظم این پیچیدگی به خاطر ذات این قصه است و این مربوط به خصیصه انسانی است که اطاعت گریز است.باید توجه کنیم که بحث تمدن سازی، معطوف به پیدایش انقلاب تربیتی و فرهنگی است و اگر نگوییم تمدن سازی تکامل این انقلابهاست، حداقل باید بگوییم این انقلاب ها، مقدمه تمدن سازی است.اما نکته مهم و امید بخش و البته مسئولیت افزا در این نوع بحثها این است که امروز شاهدیم قلوب جوان ها متوجه ضرورت این انقلاب ها در عرصه های فرهنگی و تربیتی و علوم انسانی شده است و اکنون نفوس زیادی آمده اند و می خواهند کار کنند و این از معجزات خداوند است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]
صفحات پیشنهادی
نقش فرهنگی شهید باهنر در انقلاب از دیگر نقشهای ایشان پررنگتر بود - اخبار ایران و جهان |
فرزند شهید باهنر نقش فرهنگی شهید باهنر در انقلاب از دیگر نقشهای ایشان پررنگتر بود شناسهٔ خبر 2488019 پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۷ دین و اندیشه > اندیشمندان میثم باهنر گفت پدر پیش از انقلاب تمرکزشان بر روی کتب درسی بود و مبارزه با فساد و طاغوت زمان از جمله مباحثی بود که در کسید قطب تأثیر زیادی در جریان انقلاب اسلامی نداشته است
موسی نجفی در همایش سید قطب سید قطب تأثیر زیادی در جریان انقلاب اسلامی نداشته است شناسهٔ خبر 2499136 سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها موسی نجفی در همایش سید قطب گفت با وجود آنچه عدهای مانند خسروشاهی تلاش میکنند او را چهرهای تاثیرگذار در وقوعانقلاب اسلامی برای آزادی دین از اسارت بود
آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق انقلاب اسلامی برای آزادی دین از اسارت بود شناسهٔ خبر 2495185 شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۷ دین و اندیشه > اندیشمندان جوادی آملی گفت ملت ایران هنگامی که هویت اسلامیاش را شناخت غیرت خود را بازیافت وبیگانه زدایی کرد و اکنون اگر بیگانه بگوید گانقلاب را بهدرستی به نسل بعد منتقل کنیم
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۶ آیتالله نوریهمدانی گفت شناخت زمان برکات انقلاب و آثار آن از وظایف مسئولین و مردم است و لازم است این انقلاب که از جمله حوادث بزرگ تاریخ است را به نسلهای بعدی به درستی منتقل کنند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در دیدار باانتشار «عصر اندیشه» با سه پرونده ویژه رفراندوم، انقلاب و ساواک - اخبار ایران و جهان |
انتشار عصر اندیشه با سه پرونده ویژه رفراندوم انقلاب و ساواک شناسهٔ خبر 2491835 دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۳ دین و اندیشه > سایر شماره ۵ مجله عصر اندیشه به مدیرمسئولی محمدمهدی دانی و سردبیری پیام فضلینژاد منتشرشد در این مجله می خوانیم آینده ایران رفراندوم یا انقلاب آخرشکلگیری جریان بیداری اسلامی مرهون انقلاب اسلامی است
آیت الله اراکی شکلگیری جریان بیداری اسلامی مرهون انقلاب اسلامی است شناسهٔ خبر 2499565 سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه شکلگیری جریان بیداری اسلامی مرهون انقلاب اسلامی ایران است گفت امروز نوصدور انقلاب از طریق هنر، جریان تکفیری و اسلام ستیز را خنثی میکند - اخبار ایران و جهان |
نشست تاریخ سینما و تمدن نوین اسلامی صدور انقلاب از طریق هنر جریان تکفیری و اسلام ستیز را خنثی میکند شناسهٔ خبر 2492792 سهشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رجبی دوانی صدور انقلاب از طریق هنر جریان های تکفیری و اسلام ستیز را خنثی می کند اگربرگزاری اردوی آمادگی مبلغان «کتاب انقلاب»در سازمان دارالقرآن
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۱ تهران که به واسطه جلوهگری سالیانه شکوه انقلاب اسلامی ایرانیان این روزها در کانون توجه جهان قرار دارد از فردا میزبان نسلی نو از قاریان قرآن است تا آنها را برای تبلیغ کتاب انقلاب آماده کند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از سازمان دااندیشه امام(ره) نیاز بشر زمانه ماست/ نقش عرفان امام(ره) در انقلاب - اخبار ایران و جهان |
بهرام دلیر در گفتگو با مهر اندیشه امام ره نیاز بشر زمانه ماست نقش عرفان امام ره در انقلاب شناسهٔ خبر 2487196 جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸ ۳۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی استاد خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه یگانه اندیشه ای که می تواند در راستای حفظ منافع ملی و حفظعلامه دوانی نگران پنهانکاری در روایت تاریخ انقلاب بود
محمد رجبی علامه دوانی نگران پنهانکاری در روایت تاریخ انقلاب بود شناسهٔ خبر 2499847 سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷ ۰۸ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعهد واقعنمایانه علامه دوانی گفت پدرم معتقد بود باید همه تاریخ را آنگونه که اتفاقصدور آیات قرآن به برکت انقلاب اسلامی شتاب گرفته است - اخبار ایران و جهان |
رئیس سازمان اوقاف صدور آیات قرآن به برکت انقلاب اسلامی شتاب گرفته است شناسهٔ خبر 2489589 شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷ ۲۴ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی حجت الاسلام محمدی گفت امروز به برکت انقلاب اسلامی امام خمینی ره شهیدان ولایت و مقام معظم رهبری می توانیم قرآن این نعمت البحث و بررسی پیرامون تحولات بهار عربی با تاکید بر انقلاب مصر
جامعهشناسی انقلاب و جنبش های اجتماعی بحث و بررسی پیرامون تحولات بهار عربی با تاکید بر انقلاب مصر شناسهٔ خبر 2494363 شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها انجمن جامعه شناسی ایران به بحث و بررسی تحولات بهار عربی با تاکید بر انقلاب مصر می پردازد به گزارش خبرگزاضرورت استفاده مطلوب از بقاعمتبرکه در دفاع از ارزشهای انقلاب
نماینده مردم قم در مجلس ضرورت استفاده مطلوب از بقاعمتبرکه در دفاع از ارزشهای انقلاب شناسهٔ خبر 2499268 سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه و انجام فعالیتهای فرهنگی در ایننتیجه بیتفاوتی به انقلاب خسران و افسوس است
یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۸ آیتالله علویگرگانی با بیان اینکه مسئولین در حفظ و برکات انقلاب کوتاهی نکنند گفت نظام جمهوری اسلامی نسبت به نظامهای دیگر در مسیر حق و ولایت است بنابراین باید این مسیر را حفظ کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در دیدارکتاب «دستاوردهای بین المللی انقلاب اسلامی» منتشر شد
به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب دستاوردهای بین المللی انقلاب اسلامی منتشر شد شناسهٔ خبر 2499261 سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها اگر بخواهيم دستاوردهای انقلاب اسلامی ايران را بررسی كنيم بیشك در كنار دستاوردهای داخلی دستاوردهای بينالمللی عظيمپیام تبریک خلیفه ارامنه تهران بهمناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۶ خلیفه ارامنه تهران پیام تبریکی را به مناسبت سی و ششمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی خطاب به رهبر معظم انقلاب رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام رئیسجمهور رئیس مجلس شورای اسلامی و دیگر خادمین نظام مقدس جمهوری اسلامی صادر کرده است به گزارش دریافت خبر خبرگزاهل سنت به رغم داشتن میراث اندیشه سیاسی نتوانسته انقلاب کند
رهدار در همایش سید قطب اهل سنت به رغم داشتن میراث اندیشه سیاسی نتوانسته انقلاب کند شناسهٔ خبر 2499114 سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها احمد رهدار در همایش سید قطب با بیان اینکه جهان اهل سنت به رغم داشتن میراث اندیشه در حوزه سیاسی نتوانسته انقلا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها