محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
دکتر عرفان فدایی وکیل پایه یک دادگستری
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1802667358
![نمایش مجدد: رازقیت خداوند به چه معنا است؟ refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
رازقیت خداوند به چه معنا است؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
![](http://media.jamnews.ir/medium1/1393/10/08/IMG16284604.jpg)
معارف؛
رازقیت خداوند به چه معنا است؟
خداوند عقل و اراده را در انسان قرار داده است تا این که حق خود را حفظ کند و برای به دست آوردن روزی تلاش کند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، رازقیت خداوند به این معناست که او موجودات را طوری آفریده که احتیاج به رزق و روزی دارند و طوری خلق شده اند که باید از موجود دیگری که خداوند آفریده، تغذیه کنند تا بتوانند باقی بمانند. خداوند متعال بین روزی و روزی خوار انطباق کامل برقرار کرده است; همچنان که در بعضی موارد روزی را آماده در کنار روزی خوار قرار می دهد.
با توجه به این که قرآن می فرماید: «نحن قسمنا بینهم معیشتهم »(۱) ; پس اگر فقیری یا ثروتمندی در جامعه باشد، خواست خداوند است; بنابراین، کمک به فقیری که فقرش معلول خواست واراده خداست، چه معنایی دارد؟
پاسخ این پرسش بستگی به شناختن نحوه رازقیت خداوند دارد; آن طورکه شایسته قدوسیت و کبریایی اوست، آن گاه روشن می شود که رزاقیت نسبت به بندگان بااین که مکلف باشیم، منافات ندارد. چرا که اگر منافات داشت، خود قرآن کریم که خداوند رابه رزاقیت وصیت کرده، سعی، عمل و کوشش را واجب نمی کرد و نیز اولیای الهی برای احقاق حقوق مردم، جانبازی و فداکاری نمی کردند.
روشن است که روزی رسانی ذات اقدسش با تعهدات و ضمانت های انسانی یک گونه نیست. تعهد آفریننده این نظامات و مخلوقات با تعهد مخلوقی که جزیی از همین نظام و تحت تاثیر موجودات این نظام است، تفاوت دارد; بنابراین، شناخت فعل خداوند ورزاقیتش مترتب برشناختن نظام های شگفت این عالم است، قوه تغذی و جذبی که در گیاهان است و مواد غذایی را به سوی آنها می کشاند، از اسباب رزقی است که خداوند درداخل این نظام قرار داده است. خداونداین جاندارها را با همه تجهیزات حیرت انگیزآفریده و روزی آن ها را در هوا و خاک و نور ومواد غذایی این عالم قرار داده است. خداوند میل ها و رغبت ها را در جاندارها قرار داده است تا در پی نیاز خود بروند.
عقل و اراده را در انسان قرار داده است تا این که حق خود را حفظ کند و برای به دست آوردن روزی تلاش کند و اگر این کفالت و ضمانت در جهان هستی نبود، «و ما من دابة فی الارض الا علی الله رزقها» نه میلی بود و نه غریزه ای، نه قوه جذبی و نه دفعی، نه هضمی، نه گیاه ریشه در زمین داشت و نه حیوان و نه انسان جهازات هضم و جذب و دفع و تغذی داشتند و نه انسان درباره حفظ حقوق خود می اندیشید; همه این شورها و نشاطها و جنبش ها از رازقیت او پیدا شده است.
پس، رازقیت خداوند به این معناست که او موجودات را طوری آفریده که احتیاج به رزق و روزی دارند و طوری خلق شده اند که باید از موجود دیگری که خداوند آفریده، تغذیه کنند تا بتوانند باقی بمانند. خداوند متعال بین روزی و روزی خوار انطباق کامل برقرار کرده است; همچنان که در بعضی موارد روزی را آماده در کنار روزی خوار قرار می دهد.
قرآن آمده است: «و اذا قیل لهم انفقوامما رزقکم الله قال الذین کفروا للذین آمنوا انطعم من لویشآءالله اطعمه ان انتم الا فی ضلال مبین »; و هنگامی که به آنان گفته می شود از آن چه خدا به شما روزی کرده، انفاق کنید، کافران به مؤمنان می گویند:آیا ما کسی را اطعام کنیم که اگر خدامی خواست، او را اطعام می کرد؟ (پس خداخواسته که او گرسنه باشد.) شما فقط درگمراهی آشکارید
گاهی نیز روزی خوار وظیفه دارد که به طرف روزی حرکت کند و خود را به روزی برساند; مانند: گیاهان، حیوانات و... اما در مورد انسان،از آن جا که او موجودی عالی تر است و افزون بر روزی حیوانات طلب می کند; بنابراین، وسایل زیادتری در اختیار او قرار داده، دستگاه هدایت در وجود انسان تقویت شده، به او عقل و علم و فکر داده شده و وحی ونبوت، به کمک او آمده و برایش وظیفه و تکلیف مقرر کرده است. (۲)
بعد از این که خداوند با اراده تکوینی اش تمام مواهب زمین و اسباب به دست آوردن روزی را برای انسان فراهم کرد، انسان را برای تحصیل روزی از راه حلال تشویق نمود:«وان لیس للانسان الا ما سعی » (۳) ; ووسعت و تنگی روزی را مشروط به شرایطی کرد که بر زندگی انسان ها حکم فرماست; از قبیل ، تلاش ها، کوشش ها، اخلاص ها، فداکاری ها و...
پرواضح است، در جامعه ای که استفاده از مواهب طبیعی اش برای همگان آزاد است،برخی سودجویان و سوء استفاده کنندگان پیدا می شوند که برای مردم و افراد جامعه ناراحتی هایی می آفرینند و دیگران را از مواهب طبیعی محروم می کنند. یا این که افرادی بر اثر از دست دادن سرپرستان، از کار، کسب و بهره مندی از بیعت باز می مانند که در این جا خداوند برای مبارزه با این پدیده و برای مهار غرایز، تهذیب نفوس و تربیت انسان ها، طبق اراده تشریعی اش از طریق ایثار و فداکاری و گذشت و انفاق، قوانین را وضع نمود و مردم را به انفاق و کمک به فقرا توصیه فرموده است.
در قرآن آمده است: «و اذا قیل لهم انفقوامما رزقکم الله قال الذین کفروا للذین آمنوا انطعم من لویشآءالله اطعمه ان انتم الا فی ضلال مبین »(۴) ; و هنگامی که به آنان گفته می شود از آن چه خدا به شما روزی کرده، انفاق کنید، کافران به مؤمنان می گویند: آیا ما کسی را اطعام کنیم که اگر خدامی خواست، او را اطعام می کرد؟ (پس خداخواسته که او گرسنه باشد.) شما فقط در گمراهی آشکارید.
اکنون به وضوح در می یابیم که این پاسخ در مقابل توصیه به انفاق، مغالطه ای بیش نیست. (۵)
پی نوشت ها:
۱- سوره زخرف، آیه ۳۲.
۲- مجموعه گفتارها، شهید مطهری، گفتارشانزدهم، رازقیت الهی، انتشارات صدرا.
۳- سوره نجم، آیه ۳۹.
۴- سوره یس، آیه ۴۷.
۵- ر.ک: المیزان، علامه طباطبایی، ج ۱۷، ص ۹۳،جامعه مدرسین و نیز تفسیر نمونه، ج ۱۸، ص ۴۰۱.
۰۸/۱۰/۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]
صفحات پیشنهادی
چرا خداوند در انجيل به صراحت نام پيامبر اعظم را به محمد نبرد و به اسم احمد آورده است؟
یک سوال چرا خداوند در انجيل به صراحت نام پيامبر اعظم را به محمد نبرد و به اسم احمد آورده است در مجمع اخير بود كه حذف نهايي به عمل آمد و بيش از صد انجيل از بين برده شد و تنها چهار انجيل نگهداري شد تا در ليست نوشته هاي عهد جديد كه كانن ناميده مي شود وارد شوند به گزارش سرویس دمعنا شدن الگوی ارتباط حوزه و دانشگاه در سایه الگوی ارتباط دین و دنیا -
گفتاری از حجت الاسلام میرباقری معنا شدن الگوی ارتباط حوزه و دانشگاه در سایه الگوی ارتباط دین و دنیا شناسهٔ خبر 2446595 شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۷ دین و اندیشه > اندیشمندان بين دين و علم دين وقدرت دين و صنعت چه رابطه ای است اگر اين رابطه تعريف شد رابطه بين حوزه و دانشگاه هپاسخ قرآن به ادعاهای مخالفان پیامبر/ معنای مجنون چیست -
یک نکته تفسیری به مناسبت رحلت پیامبر خاتم ص پاسخ قرآن به ادعاهای مخالفان پیامبر معنای مجنون چیست شناسهٔ خبر 2446879 یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۰ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی اهل مکه برخی از سورهها و آیههای قرآن را به ادبیات آن کاهنان شبیه دیده و لذا پیامبر را کاهن یا شالعنهای نامقدس/ کتابی در تبیین معنای تبری -
معرفی کتاب لعنهای نامقدس کتابی در تبیین معنای تبری شناسهٔ خبر 2447217 یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی کتاب لعنهای نامقدس تألیف مهدی مسائلی در ابتدا به تبیین معنای تبری پرداخته و ابعاد گوناگون قلبی گفتاری و رفتاری آن را تشریح مینمایدمعنای زهد در منظر امام علی (ع)
معارف معنای زهد در منظر امام علی ع هنگامی که وقت نماز فرا میرسید امیرالمؤمنین علیهالسلام رنگ صورتش تغییر میکرد و بدنش به لرزه میافتاد به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیت الله ابراهیم امینی در یکی از بیانات خود پیرامون شخصیت بی نظیر و مقدس امیرالمومنین حضرت امیرالخداوند متعال زیارت مشاهد شریفه انبیاء و اوصیاء را سفارش کرده است -
بیانیه آیتالله سیستانی برای پاسداشت عزاداران حسینی خداوند متعال زیارت مشاهد شریفه انبیاء و اوصیاء را سفارش کرده است شناسهٔ خبر 2443537 دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۰ دین و اندیشه > اسلام در جهان آیت الله العظمی سیستانی مرجع تقلید شیعیان عراق در بیانیه ای ضمن بزرگداشت مراسم ارخداوند چه صدقهای را دوست دارد
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۳ در احادیث اسلامی وارد شده که صدقه سبب زیادی رزق و روزی شفای بیماریها و طولانی شدن عمر میشود و آیات و روایات فراوانی در باب اهمیت صدقه وارد شده است به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا طبق آیات و روایات صدقه دادن یک امر بسیاچرا خداوند برخى از انسان ها را ناقص آفرید؟
پرسمان چرا خداوند برخى از انسان ها را ناقص آفرید به هرحال این حقیقتى است که هر موجودى از موجودات و هر جزئى از اجزاى جهان حظّ و حق خود را ـ که امکان داشته دریافت دارد ـ دریافت کرده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در علم کلام در خصوص عدل الهی اینکهامام دوم، خداوند را چگونه می دید !
پیشوایان پاک دین به دلیل بهرهمندی از ویژگی عصمت و دوری از عصیان و اشتباه برترین مربیان اخلاق و زندگی برای انسان به ویژه برای دوستداران و پیروان خود به شمار میروند ایشان بهترین الگوی اخلاقی به دور از هر گونه کژی برای انسان اند نوشتار حاضر رهاوردی است از بررسی ویژگیرئیس پردیس شهید بهشتی مشهد: نظام تعلیم و تربیت بدون پژوهش معنا پیدا نمیکند
رئیس پردیس شهید بهشتی مشهد نظام تعلیم و تربیت بدون پژوهش معنا پیدا نمیکندرئیس پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان مشهد گفت نظام تعلیم و تربیت بدون پژوهش معنا پیدا نمیکند به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد سیدحسن مجتبوی امشب در نخستین همایش استانی تجلیل از پژوهشگران برتر و نوآور کهنام بردن از رهبر، به معناي شفاف بودن حساب هاي اقتصادي برخي ها تلقي نشود
۲۴ آذر ۱۳۹۳ ۱۴ ۱۳ب ظ فرار شرکت هاي بزرگ اقتصادي دولتي از نظارت ها نام بردن از رهبر به معناي شفاف بودن حساب هاي اقتصادي برخي ها تلقي نشود رييس مجمع عالي واردات گفت خرج کردن نام رهبري براي عدم رسيدگي به پرونده هاي فساد اقتصادي که در کشور باب شده است به گزارش خبرگزاري موج درشهدا معناي واقعي نفس زکيه بودند
۲۳ آذر ۱۳۹۳ ۱۵ ۵۷ب ظ فرماندهي نيروي انتظامي استان قم شهدا معناي واقعي نفس زکيه بودند فرمانده انتظامي استان قم خانواده معظم شهدا را اسوههاي صبر و استقامت در جامعه دانست و گفت شهدا معناي واقعي نفس زکيه بودند به گزارش خبرگزاري موج از قم به نقل از پايگاه خبري پليس فرمانده انتظامعنايابي چرايي حمايت مجدد بيگانگان از فتنهگران
معنايابي چرايي حمايت مجدد بيگانگان از فتنهگران هفته گذشته و همزمان با آنچه كه در برخي دانشگاههاي كشور در روز 16 آذر گذشت خانم كلينتون وزير خارجه سابق امريكا و يكي از نامزدهاي احتمالي انتخابات رياستجمهوري 2016 امريكا در كنفرانس انديشكده بروكينگز كه به حمايت از هيم سابان ميلفرمانده سپاه قائم استان سمنان: ایستادگی در مقابل زورگویان با مقاومت معنا مییابد
فرمانده سپاه قائم استان سمنان ایستادگی در مقابل زورگویان با مقاومت معنا مییابدفرمانده سپاه قائم آل محمد ع استان سمنان با بیان اینکه مقاومت نیاز امروز جامعه است گفت آنچه امروز کشور و دنیا به آن نیاز دارد ایستادگی در مقابل زورگویان است که تنها با مقاومت معنا پیدا میکند به گعباس حاجینجاری معنایابی چرایی حمایت مجدد بیگانگان از فتنهگران
عباس حاجینجاریمعنایابی چرایی حمایت مجدد بیگانگان از فتنهگرانفارغ از حمایتهای گذشته بیگانگان از فتنه بعد از انتخابات دهم آنچه در شرایط کنونی به موضوع اهمیت میدهد زمینههای داخلی است که به امیدواری بیگانگان و فراخوان آنها انجامیده است به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس رمردم از مجازات و تنبیه اینگونه بازیکنان استقبال می کنند سردار کمالی: کی روش بداند در مورد متخلفین رافت اسلامی
مردم از مجازات و تنبیه اینگونه بازیکنان استقبال می کنندسردار کمالی کی روش بداند در مورد متخلفین رافت اسلامی معنا ندارد رفیعی به چه دلیل به فرودگاه رفته جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت سرمربی تیم ملی در مورد تخلف بازیکنانی که کارت معافیت جعلی گرفتند توجیه نشدصنعت گیم در کشور ما بیمعناست/ روند بیمار توزیع -
در گفتگو با مهر مطرح شد صنعت گیم در کشور ما بیمعناست روند بیمار توزیع شناسهٔ خبر 2443613 سهشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۴ فرهنگ > صنایع فرهنگی سازنده بازی شکست حصر آبادان با اشاره به اینکه شرکت او یک سال است هیچ بازیای تولید نکرده گفت ساخت بازی در کشور ما به یک صنعت تبدیل-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها