محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827504479
معنای زهد در منظر امام علی (ع)
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
معارف؛
معنای زهد در منظر امام علی (ع)
هنگامی که وقت نماز فرا میرسید، امیرالمؤمنین علیهالسلام رنگ صورتش تغییر میکرد و بدنش به لرزه میافتاد.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز ، آیت الله ابراهیم امینی ، در یکی از بیانات خود پیرامون شخصیت بی نظیر و مقدس امیرالمومنین حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) مطالب سودمندی را مطرح کرده اند که به شرح زیر است:
عبادت و زهد حضرت علی علیهالسلام
حضرت علی (علیهالسلام) از بزرگترین عُبّاد روزگار بود. هم از جهت کمیّت و مقدار عبادت، هم از جهت کیفیّت، یعنی اخلاص در عبادت و توجّه و حضور قلب و مشاهده معبود.
امیرالمؤمنین (علیهالسلام) میفرمود:
گروهی، به امید ثواب و پاداش، خدا را عبادت میکنند و این، عبادت تجّار است. گروهی دیگر از ترس عِقاب عبادت، میکنند و این، عبادت بردگان است. گروهی نیز برای تشکّر خدا او را عبادت میکنند و این، عبادت آزادگان است.[1]
در جای دیگر میفرماید:
خدایا! من، تو را از ترس عقاب و به طمع ثواب، عبادت نمیکنم، بلکه تو را شایسته عبادت میدانم و عبادت میکنم.[2]
شخصی خدمت امیرالمؤمنین علیهالسلام عرض کرد: «آيا تو، پروردگارت را ديدهاى كه او را عبادت مىكنى؟». فرمود: «واى بر تو! من، خدايى را كه نديده ام، عبادت نمىكنم.». عرض کرد: «چه گونه او را ديدهاى؟». فرمود: «چشم سَر، خدا را نمىبيند، بلكه چشم دل، از روى حقيقت ايمان، او را مشاهده مى كند.».[3]
قشیری مینویسد: هنگامی که وقت نماز فرا میرسید، امیرالمؤمنین علیهالسلام رنگ صورتش تغییر میکرد و بدنش به لرزه میافتاد. عرض شد: «چرا اين چنين مىشويد؟». فرمود: «هنگام اداى امانتى است كه خداى متعال آن را بر آسمانها و زمين و كوهها عرضه داشت و آنها، تحمّل قبول آن را نداشتند، ولى انسان ضعيف، آن را پذيرفت. ترس من از اين است كه آيا توانستهام اداى امانت كنم يا نه.».[4]
امام سجاد (علیهالسلام) در کتابی که عبادتهای حضرت علی علیهالسلام را ثبت کرده بود، نگاه کرد. پس آن را بر زمین نهاد و فرمود: «كيست كه قدرت داشته باشد مانند على ابن ابى طالب عليهالسلام عبادت كند؟».[5]
ابن عباس میگوید: دو شتر به پیامبر اهدا شد. به اصحاب فرمود: «يكى از اين شترها را به كسى مىدهم كه با حضور كاملِ قلب، دو ركعت نماز بخواند به گونهاى كه در طول نماز اصلاً به فكر امور دنيوى نيفتد.». در این رابطه، جز علی ابن ابی طالب علیهالسلامکسی پاسخ مثبت نداد. پس پیامبر هر دو شتر را به او عطا کرد.[6]
حبّه عرنی میگوید: شبی من و نوف در صحن دارالاماره خفته بودیم. امیرالمؤمنین علیهالسلام را دیدیم که همانند انسان واله و پریشان، دستش را بر دیوار گذاشته و میگفت: «إنّ في خلق السماوات والأرض...». آیات مذکور را تکرار و همانند انسان مجنون حرکت میکرد. به من فرمود: «اى حبّه!خواب هستى يابيدار؟». عرض کردم: «بيدارم. شما اينگونه رفتار مىكنيد پس ما چه كنيم؟». شروع به گریستن کرد و فرمود: «اى حبّه! خدا، به من و تو،
از رگ گردن نزديكتر است. چيزى ما را از خدا محجوب نمىكند.».
آن گاه به نوف فرمود: «بيدارى يا خواب؟». عرض کرد: «يا اميرالمؤمنين! خواب نيستم. شما در اين شب، ما را به گريه انداختى.». فرمود: «اگر در این تاریکی شب، از خوف خدا گریه کنی، در قیامت، چشمت روشن میشود.
ای نوف! هر کس از خوف خدا اشکی بریزد، گناهانش آمرزیده میشود.
ای نوف! هر کس از خوف خدا بگرید و حُبّ و بغضش برای خدا باشد، کسی به منزلت او نمیرسد.
ای نوف! هر کس محبّت او در راه خدا باشد، چیزی را بر آن محبّت ترجیح نمیدهد، و هر کس بغضش در راه خدا باشد بغض خود را در راه منافع شخصی صرف نمیکند. بدین صورت حقیقت ایمانتان را کامل میگردانید».
سپس آن دو نفر را موعظه کرد و در آخر فرمود: «از خدا بترسيد.». بعد از آن حرکت کرد و فرمود: «خدايا! نمىدانم تو از من اعراض كردهاى يا عنايت دارى؟ كاش مىدانستم با اين خوابهاى طولانى و قلّت سپاسگزارى، حالم چهگونه است!».
حبّه گفت: «به خدا سوگند! تا طلوع فجر در همين حال بود.».[7]
معاویه به ضرار بن ضمره گفت: «على را براى من توصيف كن.». گفت: علی را در بعض مواقف دیدم که در تاریکی شب، در محراب عبادت ایستاده بود. ریش خود را در دست گرفته و همانند انسان مارگزیده به خود میپیچید و زار زار میگریست و میفرمود: «اى دنيا! از من دور شو! آيا به سوى من مىآيى؟ وقت تو نيست! هيهات! غير مرا فريب بده! من به تو نياز ندارم! تو را سه طلاقه كردم! زندگى تو، كوتاه و ارزش تو، كم و آرزوى من نسبت به تو، اندك است! آه از كمى توشه و طول سفر و مقصد بزرگ و دشوارىهاى جايگاه!».[8]
زهد حضرت علی (ع)
زهد به معنای عدم دلبستگی به اموردنیوی مانند مال و جاه و مقام و زن وفرزنداست.
حضرت علی علیهالسلام از بزرگترین زهّاد بود. حسن بن صالح میگوید: نزد
عمربنعبدالعزیز سخن از زهاد به میان آمد. هر کس فردی را به عنوان زاهد معرّفی کرد. عمربن عبدالعزیز گفت: «زاهدترين مردم جهان، على ابن ابى طالب بود.».[9]
سفیان میگوید: «على عليه السلام در طول زندگى، آجرى بر آجر، و خشتى بر خشت نگذاشت و سقفى را نپوشانيد. خوراكش هم از مدينه مىآمد.».[10]
ابن عباس میگوید: «على ابن ابى طالب عليه السلام در زمان خلافت، پيراهنى را به مبلغ سه درهم خريد و پوشيد.».[11]
اصبغ میگوید: علی برای خرید لباس به بازار رفت. دو لباس خرید: یکی به سه درهم و دیگری به دو درهم. به غلامش قنبر فرمود: «لباس سه درهمى را تو بپوش و دو درهمى از من باشد.». قنبر عرض کرد: «لباس سه درهمى براى شما مناسبتر است؛ زيرا، شما منبر مىرويد و براى مردم خطبه مىخوانيد.». فرمود: «تو جوان هستى و اين لباس برايت بهتر است. من از خدا خجالت مىكشم كه لباسم از تو بهتر باشد.».[12]
امام صادق علیهالسلام فرمود: «اميرالمؤمنين در غذا خوردن، شبيهترين مردم به رسولالله صلى الله عليه وآله بود. خودش نان و سركه و زيتون مى خورد و به مردم نان و گوشت مى خورانيد.».[13]
جعفر بن محمّد علیهالسلام فرمود: برای حضرت علی علیهالسلام غذایی آوردند که با خرما و کشمش و روغن درست شده بود. از خوردن آن امتناع ورزید. عرض کردند: «اين نوع غذا را حرام مىدانيد؟». فرمود: «نه؛ حرام نيست، ولى مىترسم به خوردن آن علاقه پيدا كنم و معتاد شوم.». سپس این آیه را تلاوت فرمود: «اذهبتم طيّباتكم فى حياتكم الدنيا»[14]
سوید بن غفلة میگوید: روز عیدی بر حضرت علی وارد شدم. سفرهاش گسترده بود. نان گندم سیاهی در آن سفره بود و ظرفی از حریره که با قاشق خورده میشد. عرض کردم: «يا اميرالمؤمنين! روز عيد و خوردن حريره!». فرمود: «عيد، براى كسى است كه گناهانش بخشيده شده باشد.».[15]
[1]ـ بحارالأنوار، ج 41 ، ص 14 ـ قال امیرالمؤمنین علیهالسلام : «إنّ قوماً عبدوا الله رغبة فتلك عبادهالتجار، و إنَّ قوماً عبدواالله رهبة فتلك عبادهالعبيد، و إنّ قوماً عبدواالله شكراً فتلك عبادة الأحرار.».
[2]ـ بحارالأنوار ، قال علی علیهالسلام: «الهى! ما عبدتك خوفاً من عقابك و لا طمعاً في ثوابك و لكن وجدتك أهلاً للعبادة فعبدتك.».
[3]ـ بحارالأنوار، ص 16 ـ جاء حبر إلی أمیرالمؤمنین علیهالسلام فقال: «يا أميرالمؤمنين! هل رأيت ربّكَ حين عبدته؟». فقال: ويلك! ما كنت أعبد رباً لم أره.». قال: «و كيف رأيته؟». قال: «ويلك! لا تدركه العيون في مشاهدة الأبصار و لكن رأته القلوب بحقائق الإيمان.».
[4]ـ بحارالأنوار، ج 41 ، ص 17 نقلاً عن تفسیر القشیری کان علیّ علیهالسلام إذا حضر وقت الصلاة تلونّ و تزلزل. فقیل له: «مالك؟». فیقول: «جاء وقت أمانة عرضها الله تعالى على السماوات و الأرض والجبال فأبين أن يحملنها و حملها الإنسان في ضعف، فلا أدرى أحسن أذا ما عملت أم لا.».
[5]ـ بحارالأنوار، ج 41، ص 17، أخذ زین العابدین علیهالسلام بعض صحف عبادة علی علیهالسلام فقرأ فیها یسیراً ثم ترکها من یده تضجراً و قال: «مَن يقوى على عبادة على ابن ابى طالب عليهالسلام.».
[6]ـ بحارالأنوار، ج 41، ص 18 ـ عن ابن عباس، قال: «أهدي إلى رسول الله صلىاللهعليهوآله ناقتان عظيمتان فجعل إحداهما لِمَن يصلى ركعتين لايهم فيهما بشيء من أمر الدنيا. و لم يجبه أحد سوى على عليهالسلام فأعطاه كلتيهما.».
[7]ـ بحارالأنوار، ج 41 ، ص 22
[8]ـ بحارالأنوار، ج 40 ، ص 345
[9]ـ ترجمهالإمام علی ابن ابی طالب، ج 3 ، ص 202
[10]ـ ترجمهالإمام علی ابن ابی طالب، ج 3 ، ص 188
[11]ـ ترجمهالإمام علی ابن ابی طالب، ج 3 ، ص 191
[12]ـ بحارالأنوار، ج 40 ، ص 324
[13]ـ بحارالأنوار، ج 40 ، ص 330
[14]ـ الغارات، ج 1 ، ص 90
[15]ـ بحارالأنوار، ج 40 ، ص 326
منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله امینی
۰۶/۱۰/۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]
صفحات پیشنهادی
آموزه هاي اخلاقي امام رضا عليه السلام
به مناسبت شهادت امام رضا ع آموزه هاي اخلاقي امام رضا عليه السلام اگرچه ما توان عبادت كردن به اندازه ائمه معصومين ع را نداريم ولي هر يك به قدر طاقت خود مكلفيم به عبادت بپردازيم به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام رضا عليه السلام بنا به مشهور روايات در روز يازدهم ذي القعده سال 1روش امام صادق(علیه السلام) در تفسیر عقلانی قرآن کریم
روش امام صادق علیه السلام در تفسیر عقلانی قرآن کریمقرآن کریم در بردارنده برهانهای عقلی است و در بسیاری از آیات انسانها را به تفکر تعقل و تدبر دعوت نموده است بخش دوم و پایانی استدلال بر محال بودن فرض جسم و صورت برای خداوند روایت اول ابن أبیحمزه میگوید به امام صادق علیورود زوار مسیحیان به بارگاه ملکوتی امام حسین علیه السلام+تصاویر
جلوه ای از اربعین ورود زوار مسیحیان به بارگاه ملکوتی امام حسین علیه السلام تصاویر خبر دارم که سر از دیر نصرانی در آوردی و عیسی را به آیین مسلمانی در آوردی سرویس دینی جام نیوز شکوه تو زمین را با قیامت آشنا کرده و رقص باد با گیسوی تو محشر به پا کرده زمین را غرق در خنماز مخصوص گشایش مشکل ازدواج از امام علی (ع)
نماز مخصوص گشایش مشکل ازدواج از امام علی ع هرکس این عمل را انجام دهد هر آنچه از خدا خواسته به او داده خواهد شد از حضرت علی ع روایت شده است که حضرت نمازی را برای کسانی که قصد ازدواج دارند و میخواهند همسر خوبی اختیار کنند بیان فرمودند دو رکعت نماز که در هر رکعت بعد از سوره حمشعر خوانی سید حمیدرضا برقعی در شهادت امام حسن علیه السلام |اخبار ایران و جهان
شعر خوانی سید حمیدرضا برقعی در شهادت امام حسن علیه السلام زیر پایش خدا غزل می ریخت غزلی را که از ازل می ریخت آن امامی که تا سحر امشب روی لب های من غزل می ریخت شعر خوانی سید حمیدرضا برقعی در شهادت امام حسن علیه السلام کد خبر ۴۵۹۹۴۲ تاریخ انتشار ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۵ ۲۱ - 21 Deفضیلت عقل و تأکید بر تعقّل از منظر علیبن موسیالرضا(ع) -
یادداشت فضیلت عقل و تأکید بر تعقّل از منظر علیبن موسیالرضا ع شناسهٔ خبر 2449350 جمعه ۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۲ دین و اندیشه > اندیشمندان در این نگاشته مهمترین ابعاد و شاخصه های عقل و نحوۀ استدلال به مبادی عقلی در گفتار و رفتار علمی امام رضا ع از نگاه ژرف اندیشانۀ آیت الله جوادیعلیاکبر صالحی: امام موسی صدر بهترین معلم فلسفه بود -
به مناسبت روز دانشجو علیاکبر صالحی امام موسی صدر بهترین معلم فلسفه بود شناسهٔ خبر 2438292 دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۳ دین و اندیشه > اندیشمندان امام موسی صدر تأکید کرد که لزوماً هرچه را که این فلاسفه گفتهاند ما قبول نداریم اما چیزهایی گفتهاند که مورد تأیید ماست به گزارشبخشی از زندگی امام حسن مجتبی علیه السلام
بخشی از زندگی امام حسن مجتبی علیه السلامولادتدر نيمه ماه رمضان سوم هجري اولين فرزند علي عليهالسلام و فاطمه سلام الله عليها به دنيا آمد پس از ولادت نامگذاري از جانب مادر به پدر و از او به رسول خدا محوّل شد و آن حضرت هم منتظر نامگذاري پروردگار ماند تا اينکه جبرئيل امين وحيهمایش امام علی(ع) در عراق |اخبار ایران و جهان
همایش امام علی ع در عراق کد خبر ۴۵۹۷۵۷ تاریخ انتشار ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۵ - 20 December 2014 دانلود لینک را کپی کنید لینک را کپی کنید دانلودمجموعه نایاب «از چشم انداز امام علی(ع)» تجدید چاپ شد -
مجموعه نایاب از چشم انداز امام علی ع تجدید چاپ شد شناسهٔ خبر 2439462 سهشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۹ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی به همت کانون اندیشه جوان و دفتر نشر معارف مجموعه نایاب از چشم انداز امام علی ع تجدید چاپ شد به گزارش خبرگزاری مهر در مجموعه از چشم انداز امدیدگاه علمای اهل سنت درباره شهادت امام رضا علیه السلام
به مناسبت شهادت امام رضا ع دیدگاه علمای اهل سنت درباره شهادت امام رضا علیه السلام قول مشهور این است که آن حضرت توسط مأمون خلیفه عباسی مسموم شده و به شهادت رسیدهاند به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام رضا ع در سال 148 هجری قمری در شهر مدینه متولد شد 1 و در ماه صفر سال 203 هـجرتوسعه حرم امامزاده زيدبن علي(ع) خرمآباد نيازمند 50 ميليارد تومان اعتبار است
۲۳ آذر ۱۳۹۳ ۲۰ ۱۴ب ظ مديرکل اوقاف لرستان توسعه حرم امامزاده زيدبن علي ع خرمآباد نيازمند 50 ميليارد تومان اعتبار است مديرکل اوقاف و امور خيريه لرستان گفت توسعه حرم امامزاده زيدبن علي ع خرمآباد نيازمند 50 ميليارد تومان اعتبار است به گزارش خبرگزاري موج از خرمآباد حجتالاسامام جمعه کاشمر مطرح کرد حضور آمریکا در پای میز مذاکره یعنی پذیرفتن اشتباه تحریم علیه ایران
امام جمعه کاشمر مطرح کردحضور آمریکا در پای میز مذاکره یعنی پذیرفتن اشتباه تحریم علیه ایرانامام جمعه کاشمر با بیان این که حضور آمریکا در پای میز مذاکره یعنی پذیرفتن اشتباه تحریم علیه ایران است گفت ملت بزرگ ایران با مقاومت و ایستادگی که دارند آمریکا را نه تنها از تحریمها بلکه ازصلح امامحسن(ع) از نظر رهبر انقلاب/ حق عظیم امام مجتبی(ع) بر بقای دین -
به مناسبت سالروز شهادت امام مجتبی ع صلح امامحسن ع از نظر رهبر انقلاب حق عظیم امام مجتبی ع بر بقای دین شناسهٔ خبر 2447023 یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۱۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی امام حسن اگرصلح نمیکرد یقیناً اسلام ضربه میدید تبلیغات و پول آنچنان جو بدی بهمعجون تقویت دوستی امام غائب
فرهنگ انتظار معجون تقویت دوستی امام غائب اگر شیعیان چنان که باید شناخت و معرفت به مقام والای حضرت حجت ارواحناه فداه پیدا کند و او را از بدی ها و ناپاکی ها رهانده به مکارم اخلاقی میرساند به گزارش سرویس دینی جام نیوز چگونه میتوان محبت واقعی به حضرت حجت علیه &صحیفه امام حسن علیه السلام + دانلود کتاب
صحیفه امام حسن علیه السلام دانلود کتاب کتاب الکترونیک صحیفة الحسن ع یا صحیفه امام حسن علیه السلام را به مناسبت 28 صفر و شهادت این امام بزرگوار برای شما محبان اهل بیت آماده کرده ایم به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران کتاب صحیفه الحسن علیه السلام ترجمه و تنظیم جواد قامام جمعه عسلویه: اگر واکنش نشان دهیم می گویند علیه دولت حرف می زنید
از رئیس جمهور محترم میخواهیم چنین اتفاقاتی را دست کم نگیرند هر کس به نظام دهن کنجی کند مورد تنفر ماست به گزارش استان نیوز حجت الاسلام سید علی هاشمی نژاد در خطبههای امروز نماز جمعه عسلویه با دعوت خود و نمازگزاران به تقوای الهی اظهار داشت از جمله خصوصیات مومنین حقیقی م-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها