تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چه چيزى مانع توست كه زندگى پسنديده و مرگ با سعادت را داشته باشى، چرا كه من براى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798573846




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آموزه هاي اخلاقي امام رضا عليه السلام


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


به مناسبت شهادت امام رضا(ع)؛
آموزه هاي اخلاقي امام رضا عليه السلام
اگرچه ما توان عبادت كردن به اندازه ائمه معصومين(ع) را نداريم ولي هر يك به قدر طاقت خود مكلفيم به عبادت بپردازيم.




به گزارش سرویس دینی جام نیوز، امام رضا عليه السلام بنا به مشهور روايات در روز يازدهم ذي القعده سال 148 ديده به جهان گشودند و در سن 55 سالگي يعني در سال 203 ه.ق باز هر مأمون عباسي عليه اللعنه ديده از جهان فرو بستند و امام رضا عليه السلام در سال 183 يعني سالي كه پدر بزرگوارشان امام موسي كاظم عليه السلام شهيد شدند در سن 35 سالگي به امامت نائل شدند، كل دوران امامت امام رضا عليه السلام 20 سال بود كه اين بيست سال مصادف بود با حكومت سه خليفه عباسي كه عبارت بودند:
1. هارون الرشيد:امام رضا عليه السلام ده سال اول امامت خود را با اين خليفه عباسي معاصر بودند.
2. محمدامين: امام رضا عليه السلام از سال دهم تا پانزدهم امامت خود را با اين خليفه معاصر بودند.
3. عبدالله المأمون: اما رضا عليه السلام پنج سال پاياني امامت و عمر شريف خود را در زمان اين خليفه كه هفتمين خليفه عباسيان بود، سپري نمودند.

آموزه هاي اخلاقي امام رضا عليه السلام
1. كرم و بخشش: هر گاه براي امام رضا عليه السلام سيني غذا مي آوردند، حضرت بهترين و گواراترين آن را در همان سيني مي نهاد و دستور مي داد تا آن را براي مستمندان ببرند، سپس مي فرمود: « خداوند مي دانست كه هر كسي توانايي اين را ندارد كه بنده اي را آزاد كند لذا (سيركردن گرسنه را) وسيله او براي رفتن به بهشت قرار داد.»(محاسن برقي 146/2)
2. عبادت و پرهيزگاري: اگرچه ما توان عبادت كردن به اندازه ائمه معصومين(ع) را نداريم ولي هر يك به قدر طاقت خود مكلفيم به عبادت بپردازيم؛ امام رضا عليه السلام پس از اينكه يك سوم شب سپري مي شد، تسبيح، تهليل و تكبيرگويان و در حالي كه حمد خداوند متعال را مي گفت از بستر برمي خاست و پس از مسواك كردن، وضو مي ساخت و آماده نماز شب مي شد. حضرت در هر دو ركعت اول نماز شب سوره حمد و سي مرتبه توحيد مي خواند، همچنين حضرت، چهار ركعت نماز جعفر طيار(كه شرح آن در مفاتيح الجنان آمده است) را مي خواند و آن را جزء نماز شب قرار مي داد. حضرت چون به زمان طلوع فجر نزديك مي شدند، نماز نافله صبح را مي خواندند كه بدين شرح است: دو ركعت نماز است كه در ركعت اول حمد و سوره كافرون و در ركعت دوم، حمد و سوره توحيد خوانده مي شود. (لازم به ذكر است براي اين نماز فضيلت زيادي ذكر شده است.) سپس حضرت پس از دميدن صبح، اذان و اقامه مي گفتند و نماز صبح مي گذاردند و چون نماز را به پايان مي رساندند تا برآمدن خورشيد به تعقيبات مي پرداختند و آن هنگام سر به سجده شكر مي نهادند و با بالا آمدن روز سر از سجده برمي داشتند. (عيون اخبارالرضا 183-180/2)
3. وفاي به عهد: وعده اي كه مؤمن مي دهد به منزله همان نذري است كه بايد به آن عمل كند ولي (ترك آن) كفاره ندارد.
4. رفتار حكيمانه: از ديگر آموزه هاي مهمي كه از حيات امام رضا عليه السلام كه به عالم آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم ملقب است، مي توان گرفت اين است كه در رفتار و كردارمان شرايط را بسنجيم. برخي از مردم گمان مي كنند حرف حق را بايد گفت، هر كجا كه باشد و در هر شرايطي كه باشد، در حالي كه اين تفكر مخالف سيره اهل بيت عليهم السلام است. امام رضا عليه السلام در چهار سال ابتدايي امامتش از آن جا كه مي دانست تحت مراقبت جاسوسان هارون است لذا از فعاليتهايي نظير اعلان امامت، ايراد خطبه، ديدارهاي عمومي، حضرت در مجامع عمومي اجتناب مي نمود يعني حضرت سكوت حكيمانه اي كرد و همين سكوت حكيمانه موجب شد تا هارون به امام رضا عليه السلام آزار نرساند و امام در فرصت مناسبي كه در زمان ولايتعهدي فراهم آمد به پرورش شاگردان برجسته اي همچون صفوان بن يحيي، حسن بن محبوب و يونس بن عبدالرحمن پرداخت و شمار راويان احاديث امام رضا عليه السلام را تا 37 نفر شمرده اند. همچنين امام رضا عليه السلام در اين دوره توانست با مناظره خود كه با دوگانه پرستان و بزرگان و انديشمندان ساير اديان و ساير فرقه هاي اسلامي برگزار كرد، همه را مجذوب علم خويش سازد و معارف حقه اهل بيت عليه السلام را گسترش دهد.

براي آگاهي بيشتر ر.ك:
توحيد، شيخ صدوق، ص 417 - 441
عيون اخبار الرضا ج1،



۰۱/۱۰/۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 261]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن