واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گفتگو با مهر مطرح شد؛
صنعت گیم در کشور ما بیمعناست/ روند بیمار توزیع
![صنعت گیم در کشور ما بیمعناست/ روند بیمار توزیع بازی رایانه](http://media.mehrnews.com/d/2014/12/15/3/727602.jpg)
شناسهٔ خبر: 2443613 سهشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴
فرهنگ > صنایع فرهنگی
سازنده بازی«شکست حصر آبادان» با اشاره به اینکه شرکت او یک سال است هیچ بازیای تولید نکرده گفت: ساخت بازی در کشور ما به یک صنعت تبدیل نشده؛ نه تبلیغاتی وجود دارد نه توزیع مناسبی. رضا رفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر به مشکلات متعددی که برای بازیسازان رایانهای وجود دارد اشاره و بیان کرد: کپیرایت یکی از مشکلات ما بازیسازهاست که با دانلود غیرمجاز فرق دارد. به این معنی که حتی اگر ددولت و مجلس، قانون کپیرایت را بپذیرند و ایران به کنوانسیون برن بپیوندد تا زمانیکه فرهنگسازی نشود و مردم نپذیرند که نباید به طور غیرمجاز دانلود کنند و به حق و حقوق دیگران احترام بگذارند هیچ فایدهای ندارد. سازنده بازی«گربه قجری»، عدم وجود تبلیغات و توزیع نامناسب را یکی دیگر از مشکلات بازیسازها دانست و افزود: ما برای ارائه بهتر و فروش بیشتر محصولات خود نیازمند تبلیغات هستیم. تبلیغ به اختصاص بودجه و تخصص نیاز دارد مگر چند درصد بازیسازها میتوانند هزینههای تبلیغ را تامین کنند از سوی دیگر توزیع ما ناکارآمد است. ما حتی اگر به مخاطب و بازار هم توجه داشته باشیم نمیتوانیم سیستم فلج توزیع را درمان کنیم. رفیعی در پاسخ به اینکه چرا بازیسازها به سیستم پخش سوپرمارکتی توجه نمیکنند گفت: خود من همه این راهها را پیمودهام و نتیجهبخش نبوده تا وقتی گیم به صنعت تبدیل نشود هیچ اتفاق خاصی نمیافتد و لازمه صنعتی شدن بازیهای رایانهای، حمایتهای دولتی است. تولیدکننده بازی«علی مردان» به الزام نصب هولوگرام بر بازیهای رایانهای اشاره و بیان کرد: ابتدا قرار بود نصب هولوگرام، شناسه کار مجاز از غیرمجاز برای اعضای نیروی انتظامی باشد. بعد رفته رفته قیمت هولوگرام بالا رفت و بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت بالارفتن قیمتها به خاطر کمک به بازیهای داخلی است. این که کمکی به تولیدات داخلی کرد یا نه را من نباید و نمیتوانم پاسخگو باشم اما ناشران همچنان از هولوگرام استفاده میکنند. رفیعی در پاسخ به اینکه وجود بازیهای خارجی و قیمت ارزان آن تا چه اندازه به بازی داخلی آسیب میزند گفت: بازی داخلی هم گران نیست. ناشران ناچارند در ازای فروش و ارائه بازی خارجی از تولید داخلی هم حمایت کنند؛ مشکل این است که در کشور ما، بازی رایانهای یک کالای مصرفی است. بچه از مدرسه برمیگردد 10 هزار تومان میدهد و 5 بازی میخرد اما خارجیها باید 40 دلار هزینه کنند پس از چند ماه پیش برای خرید یک بازی سرمایهگذاری میکنند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]