محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832185918
فلسفه انفاق به فقیران چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پرسمان؛
فلسفه انفاق به فقیران چیست؟
جهان میدان آزمایش و امتحان است، خداوند یکى را با تنگدستى آزمایش مى کند، و دیگرى را با غنا و ثروت، و گاه یک انسان را در دو زمان با این دو در بوته امتحان قرار مى دهد.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، یکی از سوالات که بین برخی مطرح است اینکه، فلسفه انفاق به فقیران چیست؟
پاسخ:
قرآن در آیه مورد نظر می فرماید: "اى کسانى که ایمان آوردهاید! از آنچه به شما روزى دادهایم، انفاق کنید! پیش از آنکه روزى فرا رسد که در آن، نه خرید و فروش است (تا بتوانید سعادت و نجات از کیفر را براى خود خریدارى کنید)، و نه دوستى (و رفاقتهاى مادى سودى دارد)، و نه شفاعت ( زیرا شما شایسته شفاعت نخواهید بود) و کافران، خود ستمگرند (هم به خودشان ستم مى کنند، هم به دیگران)".[1] این آیه خطاب به مسلمانان است و به یکى از وظائفى که سبب وحدت جامعه و تقویت حکومت و بنیه دفاعى و جهاد مى شود، اشاره مى کند.
سپس به آثار اخروی این کار اشاره می کند که موجب نجات انسان در روز حساب خواهد شد و بر عکس ترک انفاق و انباشتن اموال و بخل نسبت به دیگران دوری و ترک انفاق موجب گرفتاری در آن روز خواهد بود.[2]
در رابطه سؤالی که مطرح کرده اید باید بگوئیم اتفاقاً این سؤال را قرآن از قول کافران نقل کرده است انگشت روى یکى از موارد مهم لجاجت و اعراض آنها گذارده مىگوید: "نگامى که به آنها گفته شود از آنچه خدا به شما روزى کرده است در راه او انفاق کنید کافران به مؤمنان مىگویند: آیا ما کسى را اطعام کنیم که اگر خدا مى خواست او را سیر مى کرد، شما تنها در گمراهى آشکارید"! [3]
منطق عوامانه و کوته نظرانه افراد بخیل آن است که به گمان خود برای جمع آوری مال بیشتر و برای توجیه بخل خود مى گویند: اگر فلانى فقیر است لا بد کارى کرده که خدا مى خواهد فقیر بماند، و اگر ما غنى هستیم لا بد عملى انجام دادهایم که مشمول لطف خدا شدهایم، بنا بر این نه فقر آنها و نه غناى ما هیچکدام بى حکمت نیست!
اگر رازق خداوند است پس چرا شما از ما مى خواهید که افراد فقیر را روزى دهیم؟ و اگر خدا خواسته است آنها محروم بمانند پس چرا ما کسى را بهره مند سازیم که خدا محرومشان ساخته؟
غافل از اینکه دستور الهی به انفاق به خاطر حکمت ها و فلسفه های متعددی است از جمله:
1. امتحان افراد ثروتمند: جهان میدان آزمایش و امتحان است، خداوند یکى را با تنگدستى آزمایش مى کند، و دیگرى را با غنا و ثروت، و گاه یک انسان را در دو زمان با این دو در بوته امتحان قرار مى دهد که آیا به هنگام فقر امانت و مناعت طبع و مراتب شکرگزارى را بجا مى آورد؟ یا همه را زیر پا مى گذارد؟ و به هنگام غنا از آنچه در اختیار دارد در راه او انفاق مى کند یا نه؟
2. رها سازی قلب انسان از محبت شدید به دنیا: در احادیث ائمه محبت به دنیا ریشه و مایه هر گونه خطا و گناه شمرده شده است[4]. انفاق باعث از بین رفتن این محبت مذموم است.
3. ایجاد رقت قلب در انسان . رقت قلب در مقابل قساوت قلب(سنگدلی) است. قساوت قلب انسان را از انسایت خارج می کند، چه بسا با این حالت انجام گناه و جنایت برای او آسان می گردد. اما هر گاه انسان متوجه رفع نیازمندی های افراد فقیر و بی بضاعت شود و نسبت به زندگی آنان خود را مسئول بداند صاحب قلب رؤف و مهربان خواهد شد.
4. انفاق شکر نعمت های الهی است. شکر نعمت های الهی از راه های متعدد حاصل می شود بهترین شکر، شکر عملی است
5. ازدیاد نعمت. خداوند تضمین کرده انفاق انسان های مؤمن و با تقوا را با مواهب مادى و معنوى خود که چندین برابر و گاه هزاران برابر- و حد اقل ده برابر است- جاى انفاق ا را پر کند، [5]و به این ترتیب شخص انفاق کننده هنگامى که با این روحیه و این عقیده به میدان مى آید دست و دلبازترى خواهد داشت، او هرگز احساس کمبود و فکر فقر به مغز خود راه نمى دهد، بلکه خدا را شکر مى گوید که او را موفق به چنین تجارت پرسودى کرده است.
انسان مؤمن، نه تنها از کم شدن مال و دچار شدن به فقر و مانند آن ترسی ندارد، بلکه اطمینان دارد که این کار، مانند یک داد و ستد پر سود است که علاوه بر حفظ اصل دارایی، باعث فزونی و افزایش آن نیز میباشد.
6. انفاق نشانه صداقت در ایمان است. ارزش ایمان به صادقانه بودن آن است و گرنه ایمانی که تنها در مرحله حرف باشد و در مقام عمل نمودی نداشته باشد ارزشی ندارد . قرآن در این زمینه می فرماید: "مؤمنان واقعى تنها کسانى هستند که به خدا و رسولش ایمان آوردهاند، سپس هرگز شکّ و تردیدى به خود راه نداده و با اموال و جانهاى خود در راه خدا جهاد کردهاند آنها راستگویانند".[6]
7. آرامش روحى و روانى: از جمله آثار اعمال نیکو به طور عام و انفاق به طور خاص، رسیدن به آرامش روحى و روانى است که شامل فرد مىشود، درباره نقش انفاق در ایجاد آرامش مىتوان به این آیه استشهاد کرد: «کسانى که اموال خود را در شب و روز و نهان و آشکار انفاق مىکنند، پاداش آنان نزد پروردگارشان خواهد بود و نه بیمى بر آنان است و نه اندوهگین مىشوند.»[7]
8. رفع بلا و مرگ بد: رفع بلا، دورى از مرگ سوء و...، از اثرات انفاق است که در روایات نیز به آن اشاره شده است. امام باقر(ع) مىفرمایند: «صدقه 70 بلا و نیز مرگ سوء را از انسان دور مىکند چرا که صاحب صدقه هرگز با مرگ سوء از دنیا نمىرود.» [8]
بر این اساس اگر چه نظام تکوین چنین ایجاب کرده که خداوند زمین را با تمام مواهبش در اختیار بشر قرار دهد، و آنها را در اعمال خود براى طى کردن مسیر تکامل آزاد بگذارد، و غرائزى در او آفریده که هر کدام او را به سویى سوق مى دهد. اما خداوند در نظام تشریع خود قوانینى براى کنترل غرائز، تهذیب نفوس، و تربیت انسانها از طریق ایثار و فداکارى و گذشت و انفاق قرار داده است تا انسان را که استعداد رسیدن به مقام خلیفة اللهى دارد از این طریق به آن مقام منیع برساند، از طریق زکات تطهیر نفوس کند، و از طریق انفاق بخل را از دلها بزداید، و فاصله طبقاتى را که منشأ هزاران فساد در زندگى بشر است از بین ببرد و ... و به عبارت دیگر خداوند خواسته است به انسان نقشی در جهت اصلاح امور جهان محول کند تا از این راه هم جهان به تکامل برسد و هم انسان.! نکته بسیار مهم این است که تمامی این آثار در صورتی است که انفاق از اموال حلال و مشروع باشد که خدا غیر آن را قبول نمى کند و برکت نمى دهد.
پی نوشت:
[1] بقره،254 یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاکُم مِّن قَبْلِ أَن یَأْتىَِ یَوْمٌ لَّا بَیْعٌ فِیهِ وَ لَا خُلَّةٌ وَ لَا شَفَاعَةٌ وَ الْکَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ
[2] تفسیر نمونه، ج2، ص: 258
[3] (وَ إِذا قِیلَ لَهُمْ أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ قالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِلَّذِینَ آمَنُوا أَ نُطْعِمُ مَنْ لَوْ یَشاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا فِی ضَلالٍ مُبِینٍ).
[4] کلینی ،محمد بن یعقوبَ ،الکافی ج 2 ص 131،"... َحُبُّ الدُّنْیَا رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَةٍ ..."دارالکتب الاسلامیه،1365ه.ش،تهران ،8جلدی
[5] .حدید،18:" إِنَّ الْمُصَّدِّقِینَ وَ الْمُصَّدِّقَاتِ وَ أَقْرَضُواْ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا یُضَاعَفُ لَهُمْ وَ لَهُمْ أَجْرٌ کَرِیم
[6] حجرات ،15:"إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتَابُواْ وَ جَاهَدُواْ بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ أُوْلَئکَ هُمُ الصَّدِقُونَ"
[7] بقره،274 "الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ ."
[8] ْالکافی ج 4 ص 3، 7- عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ الصَّدَقَةُ بِالْیَدِ تَقِی مِیتَةَ السَّوْءِ وَ تَدْفَعُ سَبْعِینَ نَوْعاً مِنْ أَنْوَاعِ الْبَلَاءِ وَ ...
۱۹/۰۹/۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]
صفحات پیشنهادی
مقدسات اسلامی چیست؟
پرسمان مقدسات اسلامی چیست مقدس به معنای چیزی است که شایسته احترام و قابل ستایش است به گزارش سرویس دینی جام نیوز در برابر مقدسات باید رفتاری خاشعانه و توأم با احترام و تکریم داشت زیرا بیتوجهی و بیاحترامی به مقدسات انسان را در مسیر شرک و انحراف از پرستش معبود خویشهمایش ادبیات و فلسفه: استعاره و خیال برگزار میشود -
در شهر کتاب همایش ادبیات و فلسفه استعاره و خیال برگزار میشود شناسهٔ خبر 2433431 دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۳ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها همایش ادبیات و فلسفه استعاره و خیال با حضور استادان فلسفه و ادبیات از دانشگاههای ایران و آلمان ۱۵ و ۱۶ آذر در مرکز فرهنگی شهرمهمترین خصلت فلسفه سیاسی جدید عقلانیت علمی و واقعگرایی است -
قاسم پورحسن مهمترین خصلت فلسفه سیاسی جدید عقلانیت علمی و واقعگرایی است شناسهٔ خبر 2435949 پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۸ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها یک محقق و پژوهشگر فلسفه با بیان اینکه دانش سیاسی فلسفه سیاسی و عمل سیاسی در غرب مدیون چرخش اساسی در روش بود گفت مهمترینفلسفه در عمل/ تمرین فلسفه ورزی با دانشجویان مقطع کارشناسی -
چگونه فلسفه ورزی کنیم فلسفه در عمل تمرین فلسفه ورزی با دانشجویان مقطع کارشناسی شناسهٔ خبر 2432456 دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها ایجاد فرصتهایی برای تأمل دانشجویان درباره جنبه های مهم زندگی شان و ترغیب آنها به پرسیدن سؤالات و پاسخ دادن بدان می تواند سبرترین هدیه چیست؟
شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۱۱ هدیه دادن و هدیه گرفتن یکی از اصول بسیار ارزشمند اخلاقی است که هم در اسلام بر این امر تأکید بسیار زیادی شده و هم اینکه طبق علم روانشناسی امروز این کار میتواند تأثیر بسیار مثبتی در روح انسانها داشته باشد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویانفلسفه حرکت انبیا و اولیا امر به معروف و نهی از منکر بوده است
یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۳ آیتالله علویگرگانی گفت انبیا و اهلبیت ع آبرو مال و ناموس دیگران را به غارت نبرده بودند و تنها افراد را امر به معروف و نهی از منکر میکردند که همه آنها را به شهادت رساندند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در دیدارامام خمینی(ره) فلسفه فقه را ایجاد کرد
پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۲ رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه امام راحل را میتوانیم موسس فلسفه فقه بدانیم گفت امام خمینی ره حکومت را فلسفه فقه میدانستند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله علیاکبر رشاد در همایش ملی فلسفه فقه در قمفلسفه دانشی است که از حیرت آدمی نشأت میگیرد -
ابراهیم دادجو فلسفه دانشی است که از حیرت آدمی نشأت میگیرد شناسهی خبر 2429238 تاریخ مخابره جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه فلسفه دانشی است که از حیرت آدمی نشأت گرفته است گفت فلسفه آنقدر توانایعلیاکبر صالحی: امام موسی صدر بهترین معلم فلسفه بود -
به مناسبت روز دانشجو علیاکبر صالحی امام موسی صدر بهترین معلم فلسفه بود شناسهٔ خبر 2438292 دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۳ دین و اندیشه > اندیشمندان امام موسی صدر تأکید کرد که لزوماً هرچه را که این فلاسفه گفتهاند ما قبول نداریم اما چیزهایی گفتهاند که مورد تأیید ماست به گزارشعلّت احتیاج به نبی و امام چیست -
آیت الله قرهی علّت احتیاج به نبی و امام چیست شناسهٔ خبر 2438248 دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۶ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله قرهی با بیان این پرسش که مگر مردم عقل ندارند مگر خوبیها و بدیها را تشخیص نمیدهند وقتی عقل دارند دیگر نبی و امام را برای چه میخواهند گفت امامسیمافکر از همایش «فلسفه و اجتماع» گزارش میدهد -
به بهانه روز جهانی فلسفه سیمافکر از همایش فلسفه و اجتماع گزارش میدهد شناسهٔ خبر 2438230 دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها وقتی فلسفه وارد عالم اسلام شد فیلسوفان مسلمان آراء سیاسی یونانیها رو با نظر دینی تفسیر کردند و به مقایسۀ مقام فیلسوف با نبی پردابدون فلسفه، جهان و اجتماع را نمیتوان فهمید -
دینانی بدون فلسفه جهان و اجتماع را نمیتوان فهمید شناسهٔ خبر 2433961 دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷ ۵۱ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها دکتر دینانی در نشست فلسفه و اجتماع با تأکید بر اینکه بدون فلسفه جهان و اجتماع را نمی توان فهمید گفت تا جامعه را نشناسیم فلسفه را نخواهیم شنحکم پولی که انسان در کودکی بدون اجازه تصرف کرده چیست ؟
احکام حکم پولی که انسان در کودکی بدون اجازه تصرف کرده چیست در هر صورت اگر صاحب آن را می شناسید باید به صاحبش برگردانید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در بزرگسالی یک انسان متشرع اینکه اگرکسی در کودکی پول کسی رابرداشته دربزرگسالی چه باید کند پاسخ دفتحکم شرکت در عروسى های مختلط چیست؟
حکم شرکت در عروسى های مختلط چیست اگر در مجلس عروسی گناهانی مانند پخش موسیقی و ترانههای حرام یا بد حجابی در مقابل نامحرم باشد اگر کسی توان امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد و شرایط آن فراهم باشد باید آنان را از کارهای اگر در مجلس عروسی گناهانی مانند پخش موسیقی و تراهمایش بزرگ فلسفه برای کودکان برگزار میشود -
همایش بزرگ فلسفه برای کودکان برگزار میشود شناسهٔ خبر 2437396 یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها همایش بزرگ فلسفه برای کودکان با حضور دکتر یحیی قائدی چهارشنبه ۱۹ آذر برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر یحیی قائدی پژوهشگر و مربی فلسفه برای کودکانفلسفهفقه و اصولفقه دو دانش متفاوت با غایت، مسائل و مبادی متفاوتاند -
آیت الله ابوالقاسم علیدوست فلسفهفقه و اصولفقه دو دانش متفاوت با غایت مسائل و مبادی متفاوتاند شناسهٔ خبر 2436985 شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۱ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت فلسفهفقه و اصولفقه دو دانش هستند که در غایت مسهمايش ملی «فلسفه فقه» چهارشنبه در قم برگزار میشود -
با پيام آيتالله سبحانی همايش ملی فلسفه فقه چهارشنبه در قم برگزار میشود شناسهی خبر 2432037 تاریخ مخابره شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها به مناسبت روز جهانی فلسفه همايش ملی فلسفه فقه با تاكيد بر مكتب فقهی امام خمينی ره به همت پژوهشگاه فره-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها