محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832343822
فلسفه در عمل/ تمرین فلسفه ورزی با دانشجویان مقطع کارشناسی -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: چگونه فلسفه ورزی کنیم؛
فلسفه در عمل/ تمرین فلسفه ورزی با دانشجویان مقطع کارشناسی
شناسهٔ خبر: 2432456 دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸
دین و اندیشه > اندیشکده ها
ایجاد فرصتهایی برای تأمل دانشجویان درباره جنبه های مهم زندگی شان و ترغیب آنها به پرسیدن سؤالات و پاسخ دادن بدان می تواند سطح آگاهی های آنها را درباره حیات شان وسیع تر و عمیق تر نماید. به گزارش خبرگزاری مهر، براساس دیدگاه بسیاری از فلاسفه بزرگ جهان، غایت آموزش و پرورش کمک به افراد در رسیدن به خودآگاهی، فرهیختگی، آزادگی ورهایی از سلطه دیگران است. در این خصوص، هایدگر رهاسازی فراگیر را رسالت اصلی آموزش و پرورش می داند و بر این باور است که به واسطه فرایند رهاسازی امکان تحقق دازاین اصیل فراهم می شود. به زعم وی دازاین اصیل خودی است که به واسطه آزادی از سلطه کسان به هستیِ خودینهاش نایل شده و خودی است که خودش را فهم کرده است.دازاین اصیل درباره امکانها و چرایی افکار و اعمال خویش و به طور کلی نسبت به هستی خود و رابطه اش با این هستی آکاهی عمیق دارد و به درک چگونگی هستی و دریافت آن قادر است. دازاین اصیل با فهم خودینهاش، قادر است بار دیگر خود را و جهان خویش را با آگاهی برگزیند و خویشتن اصیل خود را با نظر به این جهان طرح افکند. فرد در طرحافکنی خودینه خویش، پذیرای مسئولیت زندگی خود است و این به نوبه خود موجب تعهد در همه امور زندگی وی نیز میشود. بنابراین از این منظر ایجاد ارتباطی خودینه با هستیِ خود بسیار بااهمیت تلقی میشود. حال سؤال این است که چگونه می توان به عنوان یک استاد به گونه عام و به مثابه یک متخصص رشته فلسفه آموزش و پرورش به گونه خاص؛ در محیط دانشگاه، در تحقق دازاین اصیل دانشجویان نقش موثری ایفا نمود؟ به بیانی دیگر چگونه اساتید و متخصصین فلسفه آموزش و پرورش دانشجویان را نسبت به هستیِ خویش و رابطهای که با این هستی دارند، و چگونگی درک و دریافت آن آگاه کنند تا آنها قادر شوند برنامه زندگی خویش را آگاهانه انتخاب کنند؟ در پاسخ به این سؤال می توان اذعان نمود در این مسیر اساتید و متخصصین فلسفه آموزش و پرورش می توانند نقش بس عظیمی را بر عهده گیرند. این گروه می توانند با ایجاد فرصتهایی در کلاس درس و با استفاده از روش گفتگوی سقراطی، دانشجویان را به تفکر نقادانه در باره مسائل مهم زندگی شان ترغیب کنند و بدین ترتیب توانایی آنها را برای فکر کردن و پرسیدن سؤالات اساسی؛ در درجه اول در باره خودشان و آنگاه در باره جهانی که آنرا تجربه می کنند، افزایش دهند. از سوی دیگر با نظر به اینکه،یکی از تعابیر مهم فلسفه ورزی به معنای پرسیدن سؤالات اساسی در باره زندگی است، با اختصاص دادن بخشی از زمان کلاس درسی برای انجام این فعالیت، می توان امکان ژرف اندیشی را برای پرداختن به جنبه های مهم زندگی برای دانشجویان همه مقاطع تحصیلی؛ به ویژه مقطع کارشناسی فراهم نمود. به این دلیل که دانشجویان مقطع کارشناسی؛ که مجموعه وسیعی را در بر می گیرد، معمولا در سنینی هستند که در معرض اتخاذ تصمیمات مهمی (از قبیل تشکیل خانواده، ادامه تحصیل و انتخاب شغل) قرار دارند، از این رو کسب توانایی لازم برای پرسیدن سؤالات اساسی درباره ابعاد مهم زندگی و دستیابی به خودینه خویش می تواند عامل مهمی در اخذ تدابیر منطقی و عقلانی آنها محسوب شود. بر این اساس آموزش فلسفیدن و تمرین فلسفه ورزی برای این گروه بسیار ضروری به نظر می رسد. در دو دهه تجربه مدرسی خویش، در طی گفتگوهای بسیاری که با دانشجویان دوره های مختلف؛ به ویژه مقطع کارشناسی داشتم بکرات دریافتم که ایجاد فرصتهایی برای تأمل دانشجویان درباره جنبه های مهم زندگی شان و ترغیب آنها به پرسیدن سؤالات و پاسخ دادن بدان می تواند سطح آگاهی های آنها را درباره حیات شان وسیع تر و عمیق تر نماید و بسیاری از ابهامات آنها را برطرف کند. به عنوان نمونه سؤالاتی از این سنخ از دانشجویان پرسیده می شد که هدف و یا اهداف اصلی زندگی شان چیست؟ آیا اهدافی که مطرح می کنند واقعا مهم و اساسی هستند؟ به عبارت دیگر آیا آن اهداف اینقدر اهمیت دارند که عمرشان را برای نیل به آن صرف نمایند؟ برخی از نقشهایی که پرسیدن این سؤالات ایفا می نمود این بود که به آنها کمک می کرد که به صورت جدی درباره ماهیت زندگی و اهداف شان و اینکه آیا آنها مهمترین ها را انتخاب نموده اند یا خیر، بیاندیشند. همچنین در اوقات فلسفه ورزی در کلاس درس سؤال دیگر از دانشجویان این بود که در خصوص برنامه روزانه، هفتگی، ماهانه، ترمی و سالانه زندگی خویش تفکر کنند و اینکه اولا تصویر روشنی از حداقل برنامه یک هفته زندگی خویش ارائه کنند و دوما روی این موضوع تأمل کنند که به چه نسبت برنامه های زندگی شان در تناسب با اهداف مهم زندگی شان قرار دارد؟ بسیاری از دانشجویان در طی فلسفیدن و تأملات خویش در باره سؤالات اخیر، در می یافتند که امور بسیار مهمی وجود دارد که می تواند آنها را در نیل به اهداف شانیاری نماید، در حالی که جای آن امور در برنامه زندگی آنها خالی است و از سوی دیگر در برنامه زندگی شان کارهایی صورت می گیرد که لحظه به لحظه آنها را از اهداف مهم حیات شان دورتر و دورتر می کند.همچنین در گفتگوی صمیمانه از دانشجویان کارشناسی خواسته می شد تا درباره همه چیزهایی که به آنها خیلی علاقه مند هستند و همه مواردی که نسبت به آنها احساس خوبی ندارند تأمل کنند، ضمن اینکه آنها را شناسایی کرده و کاملا به آنها صراحت می بخشند، درباره مبنای عقلانی و منطقی علائق و عدم علائق خویش تأمل کنند. در فرایند فلسفه ورزی درباره این سؤالات، بسیاری از دانشجوبان اذعان می کردند که خیلی از اموری که سخت به آن علاقه مند هستند و حتی حساسیت زیادی هم نسبت به آن نشان می دهند، و بسیاری از اموری که مورد علاقه آنها نیست و یا حتی نسبت به آنها نفرت دارند، هیچ دلیل منطقی برای آن ندارند و صرفا بر حسب عادت و اهمیتی که دیگران برای آن قائل هستند و بالعکس، آنها را مهم و یا نامهم تلقی می کنند و بیشتر به صورت هیجانی نسبت به آنها واکنش انجام می دهند. این نمونه ها تنها بخش اندکی از سؤالات بسیار است که می توان در اوقات فلسفه ورزی در باره آن، با دانشجویان به مناظره نشست که به برخی از اثرات آن به صورت مختصر اشاره شد. موضوعات معتدد دیگری از قبیل ازدواج، شغل، ادامه تحصیل و... وجود دارد که از طریق فلسفه ورزی با دانشجویان می توان به آنها کمک نمود تا ادراک بهتری نسبت به خود پیدا کنند و در مسیر تعالی و دستیابی به خودینه شان و جهانیت شان قرار گیرند تا بتوانند تصمیمات و برنامه های آگاهانه و منطقی برای خویش تدارک بینند.**نویسنده: دکتر طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی، دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]
صفحات پیشنهادی
«فلسفه تعلیم و تربیت در عمل»: از مفهومی «این همان» تا مفهومی «متناقض» -
چگونه فلسفهورزی کنیم 12 فلسفه تعلیم و تربیت در عمل از مفهومی این همان تا مفهومی متناقض فلسفه همان است که فیلسوفان در طول تاریخ پدید آورده اند و کم اهمیت پنداشتن یا نادیده انگاری آنها به سبب هایی چون دشواری و انتزاعی بودن بی توجهی به ذات فلسفه است به گزارش خبرگزاری مهرنحوه بکارگیری فلسفهورزی در مشاوره (مشاوره فلسفی)/ درمان فلسفی یا فلسفه درمانی -
چگونه فلسفهورزی کنیم 14 نحوه بکارگیری فلسفهورزی در مشاوره مشاوره فلسفی درمان فلسفی یا فلسفه درمانی شناسهی خبر 2429459 تاریخ مخابره جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها ویتگنشتاین معتقد است فلسفه همه چیز را پیش روی ما قرار می دهد نه چیزی را توضیح می دهدهمنشینی ادبیات و فلسفه به مثابه تلقی فلسفه در عمل -
چگونه فلسفهورزی کنیم 10 همنشینی ادبیات و فلسفه به مثابه تلقی فلسفه در عمل همنشینی ادبیات با فلسفه یا فلسفه با ادبیات و سر برآوردن حوزه نو ظهور مطالعاتی به نام ادبیات فلسفی نمونه ای از پیوند نظر با عمل است چنانکه حتی برخی از فیلسوفان و اندیشه وران مانند رورتی فلسفه را ژانردر باب پرسش از رابطه میان فلسفه و عمل -
چگونه فلسفهورزی کنیم 13 در باب پرسش از رابطه میان فلسفه و عمل رفتار شهروندان یک مملکت تنها حاصل فلسفه تعلیم و تربیت نیست بلکه فلسفه تعلیم و تربیت یکی از دهها و شاید صدها مولفه شکل دهنده رفتار یک انسان در محیط های گوناگون است به گزارش خبرگزاری مهر حکما فلسفه را تلاش برای شناخفلسفهورزی در حوزه ریاضیات -
چگونه فلسفهورزی کنیم 9 فلسفهورزی در حوزه ریاضیات جهت کسب بینش جامع در مورد ریاضیات لازم است که ذهن با پرسشهای اساسی ریاضی دست و پنجه نرم کرده باشد به عبارت دیگر تا اندازه ای خلق و خو و خصلتی فلسفی در پیش بگیرد به علاوه با پردازشهای فکری ریاضی عمده عمیقاً آشنا گشته و نقش پردآیا فلسفه به عقل و انسانیت خیانت میکند -
به مناسبت روزجهانی فلسفه آیا فلسفه به عقل و انسانیت خیانت میکند نیکولاس ماکسول استاد فلسفه در کالج لندن در این یادداشت طرح مختصری برای تحول آکادمیهای فلسفه جهان ارائه می دهد طرحی که هدف آن تغییر مسیر پژوهش فلسفی از معرفت پژوهی به سوی حکمت پژوهی است به گزارش خبرگزاری مهر نیفلسفه و زندگی روزمره/ مرگ امالمسائل فلسفه است -
چگونه فلسفهورزی کنیم 8 فلسفه و زندگی روزمره مرگ امالمسائل فلسفه است برخی از فلاسفه مشهور تاریخ معتقد بودهاند آنچه انسان را به تفکر عمیق فلسفی واداشته است مسأله مرگ بوده است به عبارت دیگر شاید بتوان مسألۀ مرگ را به اعتباری امالمسائل فلسفه دانست به گزارش خبرگزاری مهر بسهمايش ملی «فلسفه فقه» چهارشنبه در قم برگزار میشود -
با پيام آيتالله سبحانی همايش ملی فلسفه فقه چهارشنبه در قم برگزار میشود شناسهی خبر 2432037 تاریخ مخابره شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها به مناسبت روز جهانی فلسفه همايش ملی فلسفه فقه با تاكيد بر مكتب فقهی امام خمينی ره به همت پژوهشگاه فرهفلسفه قرون وسطی منتشر شد -
توسط انتشارات حکمت فلسفه قرون وسطی منتشر شد شناسهی خبر 2431685 تاریخ مخابره شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۳ دین و اندیشه > سایر تاریخ فلسفه غرب ۳ فلسفه قرون وسطی عنوان کتابی است که به همت انتشارات حکمت منتشر و راهی بازار نشر شده است به گزارش خبرنگار مهر تاریخ فلسفه غرب مروریمتن خوانی کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» برگزار میشود -
به همت مؤسسه اشراق متن خوانی کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم برگزار میشود متن خوانی کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم در مؤسسه اشراق شنبهها برپا میشود به گزارش خبرگزاری مهر کارگروه فلسفه اسلامی مؤسسه اشراق متن خوانی کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم را برگزار میکند این مرابرجسته ترین دیگری در فلسفه دین، خداست -
یک محقق برجسته ترین دیگری در فلسفه دین خداست یک عضو هیئت علمی گروه فلسفۀ تحلیلیِ پژوهشگاه دانشهای بنیادی IPM درباره دیگری در فلسفه دین گفت برجستهترین دیگری در فلسفه دین خود خداست خدا از جهات گوناگونی در فلسفه دین مورد بررسی قرار میگیرد وجود یا عدم خدا ذات یا صفات خدافلسفه دانشی است که از حیرت آدمی نشأت میگیرد -
ابراهیم دادجو فلسفه دانشی است که از حیرت آدمی نشأت میگیرد شناسهی خبر 2429238 تاریخ مخابره جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه فلسفه دانشی است که از حیرت آدمی نشأت گرفته است گفت فلسفه آنقدر تواناینشست «فلسفه علم اندیشمندان مسلمان» برگزار میشود -
در خانه کتاب نشست فلسفه علم اندیشمندان مسلمان برگزار میشود نشست فلسفه علم اندیشمندان مسلمان فردا در خانه کتاب برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر چهارمین نشست خانه کتاب با همکاری فصلنامه نقد کتاب فلسفه کلام و عرفان با عنوان فلسفه علم اندیشمندان مسلمان برگزار میشودفلسفه تفکر نقادانه است/ با گفتگو همافزایی اندیشه به وجود میآید -
فلسفه تفکر نقادانه است با گفتگو همافزایی اندیشه به وجود میآید محمدرضا سعیدآبادی دبیر کمیته ملی یونسکو در نشست فلسفه و مسئله دیگری گفت یوسنکو تأکید میکند که فلسفه یک تفکر نقادانه است و برای درک تغییرات و تحولات فلسفه بهترین یار و همکار است برای اینکه بتوانیم درک عمیقی از جنشست «مفهوم بومیسازی در برنامه فلسفه برای کودکان» برگزار میشود -
در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نشست مفهوم بومیسازی در برنامه فلسفه برای کودکان برگزار میشود پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی قصد دارد در ادامه سلسله نشستهای هم اندیشی مربیان و فعالان فلسفه برای کودکان نشست مفهوم بومیسازی در برنامهی فلسفه برای کودکان رافلسفه تفکر نقادانه است/ با گفتگو همافزایی بر اندیشه به وجود میآید -
فلسفه تفکر نقادانه است با گفتگو همافزایی بر اندیشه به وجود میآید محمدرضا سعیدآبادی دبیر کمیته ملی یونسکو در نشست فلسفه و مسئله دیگری گفت یوسنکو تأکید میکند که فلسفه یک تفکر نقادانه است و برای درک تغییرات و تحولات فلسفه بهترین یار و همکار است برای اینکه بتوانیم درک عمیقی امغالطات مخالفان کاربردي کردن فلسفه -
چگونه فلسفهورزی کنیم 11 مغالطات مخالفان کاربردي کردن فلسفه فلسفه هم می تواند به خاطر امر ديگري دنبال شود و هم مي تواند به خاطر خودش دنبال شود در دومي فلسفه فينفسه لذت بخش است و فرد از خود فلسفه لذت ميبرد و به عبارتي فلسفه را به جهت خود فلسفه دنبال مي کند به گزارش خبرگزاری-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها