تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 29 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بالاترین عبادت، عفت شکم و شهوت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860381404




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در باب پرسش از رابطه میان فلسفه و عمل -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: چگونه فلسفه‌ورزی کنیم(13)؛
در باب پرسش از رابطه میان فلسفه و عمل

فلسفه برای کودکان


رفتار شهروندان یک مملکت تنها حاصل فلسفه تعلیم و تربیت نیست بلکه فلسفه تعلیم و تربیت یکی از دهها و شاید صدها مولفه شکل دهنده رفتار یک انسان در محیط های گوناگون است. به گزارش خبرگزاری مهر، حکما فلسفه را تلاش برای شناخت به قدر طاقت بشر می دانستند. گویی که حقیقت امور عالم فراتر از طاقت بشر و همانا فرتر از افق و حدود شناخت انسان است. آیا می شود با چیزی که نمی شناسیم دشمنی و عناد بورزیم؟ پاسخ فی الجمله آری است. یکی از مهمترین دستاوردهای آنچه که سقراط فلسفه ورزی می­نامید این بود که اهمیت تعریف را در سخن گفتن از چیزی نشان داد.  به یک سخن داوری های ما در مورد امور مختلف همواره برخاسته از شناخت(تعریف یا ادراک) ماست.  گاهی ما  با پرداخته های خود از چیزی عناد می ورزیم  و آن را هم ارز همان شی می دانیم. البته هر پردازشی نشان از شناخت دارد. اما سخن بر سر این است که چنین شناختی که مبنای داوری ما در مورد چیزها قرار می گیرد چگونه حاصل می شود. آیا برای قضاوت کردن تا کرانه های طاقت بشر را در می نوردیم یا به نخستین نشانه های ساحل اکتفا می کنیم. پس در پرسش رابطه میان فلسفه و عمل برای اینکه به پاسخی متناسب با طاقت بشر برسیم لازم است تعریفی از عمل داشته باشیم. فلسفه تعلیم و تربیت به عنوان رشته ای دانشگاهی قدمت چندانی ندارد. شاید در انجمن فلسفه تعلیم و تربیت جان دیویی(John Dewey Society)  در سال1925 است که نخستین بار چنین اصطلاحی وضع می شود. یادمان هم نمی رود که نام دیویی با پراگماتیسم گره خورده است یعنی آخر لامر با تاسیس چنین رشته ای شاید می خواسته اند از آن حل مساله و در نهایت افزایش اثربخشی حاصل شود. اما خاصیت فلسفه ورزی این است که میانه ای با حد و حدودی که از بیرون برای آن وضع می شود ندارد و همواره  با طرح پرسش  به فراتر رفتن از آن نظر دارد.بنابراین به نظر می رسد در طرح پرسش رابطه فلسفه و عمل  تا حد زیادی عمل زدگی پراگماتیستی مشاهده می شود. مقصود دیویی نیز از تفکر مطلوب روشن است؛ تفکر از نظر او حاصل مواجه با مساله است و با روش حل مساله می توان پاسخ آن را یافت و به عبارت دیگر مانع را پیش راه برداشت.  اگر مقصود از عمل ساختن و یا خراب کردن چیزی است که نمود عینی دارد البته فلسفه به این معنا عمل نیست و قابل فروکاستن به عمل نیست. ارسطو شان عمل به این معنا را شانی پایین تر از فلسفه می داند و فلسفه را در مقابل، علم اعلی می داند. بنابر این پیش از اینکه فلسفه و عمل را یک کاسه کنیم و بگوییم فلسفه همان عمل است شاید بهتر باشد به واسطه خود مشی فلسفه ورزی به نحو سقراطی پرسش کنیم که عمل چیست؟ و گمان نشود که نحوه  نگرش آنچه در دوره معاصر فلسفه تحلیلی نامیده می شود یک رویکرد کاملا جدید است و پیشینیان از آن بی خبر بوده اند. اینکه مردمان مملکتی در خیابان ها آشغال نمی ریزند و امثال چنین رفتارهایی را مصداق فلسفه تعلیم و تربیت در عمل بدانیم حاصل خلط مفهومی است که میان آنچه فیلسوف تعلیم و تربیت می کند و  آنچه که  می توان رفتار شهروندی نامید است. چرا که رفتار شهروندان یک مملکت تنها حاصل فلسفه تعلیم و تربیت نیست بلکه فلسفه تعلیم و تربیت یکی از دهها و شاید صدها مولفه شکل دهنده رفتار یک انسان در محیط های گوناگون است. شاید مختصر بیان مذکور دعوتی دوباره باشد به تامل در باب چیستی عمل، که همانا از خود  مشی الفبای فلسفه ورزی که پرسش باشد ساخته است.*نویسنده: دکتر رمضان برخورداری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی



سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن